Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Aston Martin DBS 770 Ultimate - magia serii limitowanej

Debiutuje Aston Martin DBS Ultimate - najmocniejszy seryjny model w 110-letniej historii marki.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 stycznia 2023
2023 Aston Martin DBS 770 Ultimate
20

DBS należy do naszych ulubionych nowoczesnych modeli Aston Martina, ponieważ łączy najlepsze cechy języka designu marki z napędem i osiągami godnymi miana “brytyjskiego Ferrari”. Mimo to dni DBS-a na rynku są już policzone, bo samochód ten wraz z VantageDB11 zostanie poddany gruntownej modernizacji jeszcze przed końcem 2023 roku. Ofensywa modelowa rozpocznie się już tej wiosny od kluczowego dla sprzedaży modelu DB11. Na pożegnanie z DBS producent z Gaydon przygotował jednak coś specjalnego - wersję 770 Ultimate.

Już sama nazwa wskazuje, że główną zmianą jest wzrost mocy. Nowy Aston Martin będzie limitowany do 499 sztuk (300 Coupe i 199 Volante), i jak często w takich przypadkach bywa, wszystkie są już zarezerwowane. Koszt jednego egzemplarza wynosi co najmniej 314 000 funtów (1,7 mln zł).

Klienci wykładający tak dużą gotówkę płacą za elitarność serii specjalnej, ale także za przywilej posiadania najmocniejszego modelu drogowego w całej 110-letniej historii Aston Martina. Aby było to możliwe firma zmodyfikowała dolot powietrza i układ zapłonowy podwójnie doładowanego silnika V12 o pojemności 5.2 l, a także podkręciła ciśnienie doładowania o 7%. Rezultat to przyrost mocy o 45 KM - DBS Ultimate ma 770 KM zamiast 725 KM w podstawowym DBS. Moment obrotowy musiał pozostać na poziomie 900 Nm ze względu na ograniczenia skrzyni biegów dostarczanej przez niemieckiego ZF-a. Plany byłego Dyrektora Generalnego Aston Martina, Tobiasa Moersa, aby pod maskę finalnej wersji DBS-a wpasować podwójnie doładowane V8 z płaskim wałem wzięte wprost z AMG GT Black Series, niestety musiały zostać zarzucone.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - tył
20

Specjaliści od oprogramowania silnika postarali się, aby krzywe momentu obrotowego i mocy miały korzystniejszy przebieg niż w modelu DBS, aby wykrzesać z czterowałkowego V12 pełen potencjał. Mimo to maksymalne wartości osiągane są przy tych samych obrotach - moc przy 6500 obr./min., a moment obrotowy w zakresie 1800-5000 obr./min.

Mimo wzrostu mocy DBS 770 Ultimate ma taki sam moment obrotowy i osiągi jak standardowy DBS.

DBS Ultimate wcale nie wypada lepiej pod względem liczb - ma taki sam czas do 100 km/h jak normalny DBS (3,5 s), a jego prędkość maksymalna też wynosi 340 km/h. Nawet waży tyle samo - 1845 kg.

W przeniesieniu napędu nic się nie zmieniło. 8-biegowa skrzynia spoczywa na tylnej osi tworząc układ transaxle, a moc z silnika przechodzi przez kompozytowy wał napędowy i skrzynię do mechanicznego dyferencjału o ograniczonym poślizgu i potem na tylne koła odziane w opony Pirelli P Zero w rozmiarze 305/30 R21. Przednie opony także mają 21 cali, ale ich rozmiar jest mniejszy i wynosi 265/35. Nowością w Ultimate jest wzór felg inspirowany Aston Martinem Valkyrie i modelem specjalnym Victor. Układ hamulcowy pozostał bez zmian - to karbonowo-ceramiczne tarcze w rozmiarach 410 mm z przodu i 360 mm z tyłu.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - wzór felg
20
Reklama

Zmiany w podwoziu są nieco bardziej kompleksowe. Kolumna kierownicy jest teraz solidnie zamontowana, aby poprawić precyzję przedniej osi i komunikację z kierowcą. Ze względu na nowe wzmocnienia w rejonie komory silnika sztywność poprzeczna przodu nadwozia wzrosła o 25 procent, co poprawiło jakość i precyzję kierowania. W efekcie sztywność skrętna auta jest lepsza o trzy procent. 

DBS 770 Ultimate powstanie w liczbie zaledwie 499 sztuk i wszystkie są już zarezerwowane.

Usztywnienie przodu wymusiło ponowną kalibrację adaptacyjnych amortyzatorów. Dzięki temu DBS 770 Ultimate lepiej zachowuje się przy wysokich prędkościach i wykazuje większą stabilność w zakręcie bez jakiegokolwiek uszczerbku dla jakości tłumienia.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - kierownica
20

Wzrost mocy pociągnął za sobą konieczność wprowadzenia zmian wizualnych. Przede wszystkim na karbonowej masce DBS-a pojawił się nowy otwór poprawiający przepływ powietrza przez umieszczone z przodu chłodnice. Do tego nowy przedni splitter ukształtowano tak, aby kierował powietrze do dwóch bocznych wlotów w zderzaku, co poprawiło opływ powietrza i chłodzenie hamulców. Z tyłu pojawił się większy dyfuzor, którego zadaniem jest zbalansowanie zmian aerodynamicznych z przodu nadwozia.

Poza tym Aston Martin DBS 770 Ultimate wyróżnia się bogatą paletą dedykowanych detali. Wszędzie gdzie się da producent zastosował elementy karbonowe, a wnętrze stworzono w całości z kombinacji alcantary i wysokogatunkowej skóry. Niestety na pokładzie zostały te same przestarzałe multimedia - dopiero modele po modernizacji dostaną nowoczesny system oparty o technologię MBUX Mercedesa.

Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Renault R17 restomod
Restomod
Oto Renault R17 - karbonowy restomod w stylu lat 70.

Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w  produkcji.

6 września 2024
Aston Martin Valkyrie Alonso
Aston Martin / Valkyrie
Fernando Alonso odebrał swój egzemplarz Aston Martina Valkyrie

Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
Cupra / Terramar
2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

5 września 2024
2024 Aston Martin Vanquish V12 debiut
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish to brytyjska odpowiedź na Ferrari 12Cilindri

Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.

4 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Audi Q5 SQ5 trzecia generacja
Audi / SQ5
Debiutuje nowe Audi Q5 i jego usportowiona odmiana SQ5

Audi wprowadza zmodernizowanego SUV-a Q5 oraz sportowe SQ5 z 3-litrowym V6 TFSI o mocy 367 KM.

2 września 2024
Hyundai N Vision 74 data premiery
Hyundai / N Vision 74
Hyundai N Vision 74 wejdzie do produkcji maksymalnie w 2030 roku

Hyundai na poważnie przymierza się do produkcji modelu N Vision 74. Padła nawet data: 2030 r.

30 sierpnia 2024
Mercedes-AMG PureSpeed prototypy
Mercedes / PureSpeed
Mercedes-AMG PureSpeed - speedster z Affalterbach

Speedster PureSpeed będzie pierwszym z serii ultra-ekskluzywnych modeli specjalnych AMG.

29 sierpnia 2024
2024 Audi S3 test
Audi / S3
2024 Audi S3 - najlepsze S3 w historii

Audi S3 po liftingu zyskało na dynamice jazdy i znacząco zbliżyło się do Mercedesa-AMG A35.

28 sierpnia 2024
Kingsley Land Rover Defender 90
Land Rover / Defender
Kingsley Land Rover Defender to jedyny restomod z opcjonalnym “bikini”

Brytyjski Kingsley wprowadza serię personalizowanych Defenderów V8 w wersjach 90 i 110.

28 sierpnia 2024
Ariel E-Nomad koncept
Ariel / Nomad
Ariel E-Nomad Concept to najczystszy sposób na błotne wojaże

Nomad z napędem elektrycznym to najnowszy pomysł Ariela na uniwersalne buggy do zabawy w terenie.

28 sierpnia 2024
Czarny Tag Heuer Aquaracer Professional 300 Date z bliska
Zegarki
Nowy Tag Heuer Aquaracer pokonuje głębie i czas

Aquaracer Professional 300 w wersjach Date i GMT, oddaje hołd tym, którzy odpowiadają na wezwanie natury.

26 sierpnia 2024