Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Aston Martin DBS 770 Ultimate - magia serii limitowanej

Debiutuje Aston Martin DBS Ultimate - najmocniejszy seryjny model w 110-letniej historii marki.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 stycznia 2023
2023 Aston Martin DBS 770 Ultimate
20

DBS należy do naszych ulubionych nowoczesnych modeli Aston Martina, ponieważ łączy najlepsze cechy języka designu marki z napędem i osiągami godnymi miana “brytyjskiego Ferrari”. Mimo to dni DBS-a na rynku są już policzone, bo samochód ten wraz z VantageDB11 zostanie poddany gruntownej modernizacji jeszcze przed końcem 2023 roku. Ofensywa modelowa rozpocznie się już tej wiosny od kluczowego dla sprzedaży modelu DB11. Na pożegnanie z DBS producent z Gaydon przygotował jednak coś specjalnego - wersję 770 Ultimate.

Już sama nazwa wskazuje, że główną zmianą jest wzrost mocy. Nowy Aston Martin będzie limitowany do 499 sztuk (300 Coupe i 199 Volante), i jak często w takich przypadkach bywa, wszystkie są już zarezerwowane. Koszt jednego egzemplarza wynosi co najmniej 314 000 funtów (1,7 mln zł).

Klienci wykładający tak dużą gotówkę płacą za elitarność serii specjalnej, ale także za przywilej posiadania najmocniejszego modelu drogowego w całej 110-letniej historii Aston Martina. Aby było to możliwe firma zmodyfikowała dolot powietrza i układ zapłonowy podwójnie doładowanego silnika V12 o pojemności 5.2 l, a także podkręciła ciśnienie doładowania o 7%. Rezultat to przyrost mocy o 45 KM - DBS Ultimate ma 770 KM zamiast 725 KM w podstawowym DBS. Moment obrotowy musiał pozostać na poziomie 900 Nm ze względu na ograniczenia skrzyni biegów dostarczanej przez niemieckiego ZF-a. Plany byłego Dyrektora Generalnego Aston Martina, Tobiasa Moersa, aby pod maskę finalnej wersji DBS-a wpasować podwójnie doładowane V8 z płaskim wałem wzięte wprost z AMG GT Black Series, niestety musiały zostać zarzucone.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - tył
20

Specjaliści od oprogramowania silnika postarali się, aby krzywe momentu obrotowego i mocy miały korzystniejszy przebieg niż w modelu DBS, aby wykrzesać z czterowałkowego V12 pełen potencjał. Mimo to maksymalne wartości osiągane są przy tych samych obrotach - moc przy 6500 obr./min., a moment obrotowy w zakresie 1800-5000 obr./min.

Mimo wzrostu mocy DBS 770 Ultimate ma taki sam moment obrotowy i osiągi jak standardowy DBS.

DBS Ultimate wcale nie wypada lepiej pod względem liczb - ma taki sam czas do 100 km/h jak normalny DBS (3,5 s), a jego prędkość maksymalna też wynosi 340 km/h. Nawet waży tyle samo - 1845 kg.

W przeniesieniu napędu nic się nie zmieniło. 8-biegowa skrzynia spoczywa na tylnej osi tworząc układ transaxle, a moc z silnika przechodzi przez kompozytowy wał napędowy i skrzynię do mechanicznego dyferencjału o ograniczonym poślizgu i potem na tylne koła odziane w opony Pirelli P Zero w rozmiarze 305/30 R21. Przednie opony także mają 21 cali, ale ich rozmiar jest mniejszy i wynosi 265/35. Nowością w Ultimate jest wzór felg inspirowany Aston Martinem Valkyrie i modelem specjalnym Victor. Układ hamulcowy pozostał bez zmian - to karbonowo-ceramiczne tarcze w rozmiarach 410 mm z przodu i 360 mm z tyłu.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - wzór felg
20
Reklama

Zmiany w podwoziu są nieco bardziej kompleksowe. Kolumna kierownicy jest teraz solidnie zamontowana, aby poprawić precyzję przedniej osi i komunikację z kierowcą. Ze względu na nowe wzmocnienia w rejonie komory silnika sztywność poprzeczna przodu nadwozia wzrosła o 25 procent, co poprawiło jakość i precyzję kierowania. W efekcie sztywność skrętna auta jest lepsza o trzy procent. 

DBS 770 Ultimate powstanie w liczbie zaledwie 499 sztuk i wszystkie są już zarezerwowane.

Usztywnienie przodu wymusiło ponowną kalibrację adaptacyjnych amortyzatorów. Dzięki temu DBS 770 Ultimate lepiej zachowuje się przy wysokich prędkościach i wykazuje większą stabilność w zakręcie bez jakiegokolwiek uszczerbku dla jakości tłumienia.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - kierownica
20

Wzrost mocy pociągnął za sobą konieczność wprowadzenia zmian wizualnych. Przede wszystkim na karbonowej masce DBS-a pojawił się nowy otwór poprawiający przepływ powietrza przez umieszczone z przodu chłodnice. Do tego nowy przedni splitter ukształtowano tak, aby kierował powietrze do dwóch bocznych wlotów w zderzaku, co poprawiło opływ powietrza i chłodzenie hamulców. Z tyłu pojawił się większy dyfuzor, którego zadaniem jest zbalansowanie zmian aerodynamicznych z przodu nadwozia.

Poza tym Aston Martin DBS 770 Ultimate wyróżnia się bogatą paletą dedykowanych detali. Wszędzie gdzie się da producent zastosował elementy karbonowe, a wnętrze stworzono w całości z kombinacji alcantary i wysokogatunkowej skóry. Niestety na pokładzie zostały te same przestarzałe multimedia - dopiero modele po modernizacji dostaną nowoczesny system oparty o technologię MBUX Mercedesa.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023