Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Aston Martin DBS 770 Ultimate - magia serii limitowanej

Debiutuje Aston Martin DBS Ultimate - najmocniejszy seryjny model w 110-letniej historii marki.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 stycznia 2023
2023 Aston Martin DBS 770 Ultimate
20

DBS należy do naszych ulubionych nowoczesnych modeli Aston Martina, ponieważ łączy najlepsze cechy języka designu marki z napędem i osiągami godnymi miana “brytyjskiego Ferrari”. Mimo to dni DBS-a na rynku są już policzone, bo samochód ten wraz z VantageDB11 zostanie poddany gruntownej modernizacji jeszcze przed końcem 2023 roku. Ofensywa modelowa rozpocznie się już tej wiosny od kluczowego dla sprzedaży modelu DB11. Na pożegnanie z DBS producent z Gaydon przygotował jednak coś specjalnego - wersję 770 Ultimate.

Już sama nazwa wskazuje, że główną zmianą jest wzrost mocy. Nowy Aston Martin będzie limitowany do 499 sztuk (300 Coupe i 199 Volante), i jak często w takich przypadkach bywa, wszystkie są już zarezerwowane. Koszt jednego egzemplarza wynosi co najmniej 314 000 funtów (1,7 mln zł).

Klienci wykładający tak dużą gotówkę płacą za elitarność serii specjalnej, ale także za przywilej posiadania najmocniejszego modelu drogowego w całej 110-letniej historii Aston Martina. Aby było to możliwe firma zmodyfikowała dolot powietrza i układ zapłonowy podwójnie doładowanego silnika V12 o pojemności 5.2 l, a także podkręciła ciśnienie doładowania o 7%. Rezultat to przyrost mocy o 45 KM - DBS Ultimate ma 770 KM zamiast 725 KM w podstawowym DBS. Moment obrotowy musiał pozostać na poziomie 900 Nm ze względu na ograniczenia skrzyni biegów dostarczanej przez niemieckiego ZF-a. Plany byłego Dyrektora Generalnego Aston Martina, Tobiasa Moersa, aby pod maskę finalnej wersji DBS-a wpasować podwójnie doładowane V8 z płaskim wałem wzięte wprost z AMG GT Black Series, niestety musiały zostać zarzucone.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - tył
20

Specjaliści od oprogramowania silnika postarali się, aby krzywe momentu obrotowego i mocy miały korzystniejszy przebieg niż w modelu DBS, aby wykrzesać z czterowałkowego V12 pełen potencjał. Mimo to maksymalne wartości osiągane są przy tych samych obrotach - moc przy 6500 obr./min., a moment obrotowy w zakresie 1800-5000 obr./min.

Mimo wzrostu mocy DBS 770 Ultimate ma taki sam moment obrotowy i osiągi jak standardowy DBS.

DBS Ultimate wcale nie wypada lepiej pod względem liczb - ma taki sam czas do 100 km/h jak normalny DBS (3,5 s), a jego prędkość maksymalna też wynosi 340 km/h. Nawet waży tyle samo - 1845 kg.

W przeniesieniu napędu nic się nie zmieniło. 8-biegowa skrzynia spoczywa na tylnej osi tworząc układ transaxle, a moc z silnika przechodzi przez kompozytowy wał napędowy i skrzynię do mechanicznego dyferencjału o ograniczonym poślizgu i potem na tylne koła odziane w opony Pirelli P Zero w rozmiarze 305/30 R21. Przednie opony także mają 21 cali, ale ich rozmiar jest mniejszy i wynosi 265/35. Nowością w Ultimate jest wzór felg inspirowany Aston Martinem Valkyrie i modelem specjalnym Victor. Układ hamulcowy pozostał bez zmian - to karbonowo-ceramiczne tarcze w rozmiarach 410 mm z przodu i 360 mm z tyłu.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - wzór felg
20
Reklama

Zmiany w podwoziu są nieco bardziej kompleksowe. Kolumna kierownicy jest teraz solidnie zamontowana, aby poprawić precyzję przedniej osi i komunikację z kierowcą. Ze względu na nowe wzmocnienia w rejonie komory silnika sztywność poprzeczna przodu nadwozia wzrosła o 25 procent, co poprawiło jakość i precyzję kierowania. W efekcie sztywność skrętna auta jest lepsza o trzy procent. 

DBS 770 Ultimate powstanie w liczbie zaledwie 499 sztuk i wszystkie są już zarezerwowane.

Usztywnienie przodu wymusiło ponowną kalibrację adaptacyjnych amortyzatorów. Dzięki temu DBS 770 Ultimate lepiej zachowuje się przy wysokich prędkościach i wykazuje większą stabilność w zakręcie bez jakiegokolwiek uszczerbku dla jakości tłumienia.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - kierownica
20

Wzrost mocy pociągnął za sobą konieczność wprowadzenia zmian wizualnych. Przede wszystkim na karbonowej masce DBS-a pojawił się nowy otwór poprawiający przepływ powietrza przez umieszczone z przodu chłodnice. Do tego nowy przedni splitter ukształtowano tak, aby kierował powietrze do dwóch bocznych wlotów w zderzaku, co poprawiło opływ powietrza i chłodzenie hamulców. Z tyłu pojawił się większy dyfuzor, którego zadaniem jest zbalansowanie zmian aerodynamicznych z przodu nadwozia.

Poza tym Aston Martin DBS 770 Ultimate wyróżnia się bogatą paletą dedykowanych detali. Wszędzie gdzie się da producent zastosował elementy karbonowe, a wnętrze stworzono w całości z kombinacji alcantary i wysokogatunkowej skóry. Niestety na pokładzie zostały te same przestarzałe multimedia - dopiero modele po modernizacji dostaną nowoczesny system oparty o technologię MBUX Mercedesa.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024
Morgan Plus Four MY2024 lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four otrzymał pakiet poprawek na rok 2024

W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.

10 kwietnia 2024
Lamborghini Huracán STJ news
Lamborghini / Huracan STJ
Lamborghini Huracán STJ - 10 sztuk na zakończenie produkcji V10

Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.

10 kwietnia 2024