Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Aston Martin DBS 770 Ultimate - magia serii limitowanej

Debiutuje Aston Martin DBS Ultimate - najmocniejszy seryjny model w 110-letniej historii marki.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 stycznia 2023
2023 Aston Martin DBS 770 Ultimate
20

DBS należy do naszych ulubionych nowoczesnych modeli Aston Martina, ponieważ łączy najlepsze cechy języka designu marki z napędem i osiągami godnymi miana “brytyjskiego Ferrari”. Mimo to dni DBS-a na rynku są już policzone, bo samochód ten wraz z VantageDB11 zostanie poddany gruntownej modernizacji jeszcze przed końcem 2023 roku. Ofensywa modelowa rozpocznie się już tej wiosny od kluczowego dla sprzedaży modelu DB11. Na pożegnanie z DBS producent z Gaydon przygotował jednak coś specjalnego - wersję 770 Ultimate.

Już sama nazwa wskazuje, że główną zmianą jest wzrost mocy. Nowy Aston Martin będzie limitowany do 499 sztuk (300 Coupe i 199 Volante), i jak często w takich przypadkach bywa, wszystkie są już zarezerwowane. Koszt jednego egzemplarza wynosi co najmniej 314 000 funtów (1,7 mln zł).

Klienci wykładający tak dużą gotówkę płacą za elitarność serii specjalnej, ale także za przywilej posiadania najmocniejszego modelu drogowego w całej 110-letniej historii Aston Martina. Aby było to możliwe firma zmodyfikowała dolot powietrza i układ zapłonowy podwójnie doładowanego silnika V12 o pojemności 5.2 l, a także podkręciła ciśnienie doładowania o 7%. Rezultat to przyrost mocy o 45 KM - DBS Ultimate ma 770 KM zamiast 725 KM w podstawowym DBS. Moment obrotowy musiał pozostać na poziomie 900 Nm ze względu na ograniczenia skrzyni biegów dostarczanej przez niemieckiego ZF-a. Plany byłego Dyrektora Generalnego Aston Martina, Tobiasa Moersa, aby pod maskę finalnej wersji DBS-a wpasować podwójnie doładowane V8 z płaskim wałem wzięte wprost z AMG GT Black Series, niestety musiały zostać zarzucone.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - tył
20

Specjaliści od oprogramowania silnika postarali się, aby krzywe momentu obrotowego i mocy miały korzystniejszy przebieg niż w modelu DBS, aby wykrzesać z czterowałkowego V12 pełen potencjał. Mimo to maksymalne wartości osiągane są przy tych samych obrotach - moc przy 6500 obr./min., a moment obrotowy w zakresie 1800-5000 obr./min.

Mimo wzrostu mocy DBS 770 Ultimate ma taki sam moment obrotowy i osiągi jak standardowy DBS.

DBS Ultimate wcale nie wypada lepiej pod względem liczb - ma taki sam czas do 100 km/h jak normalny DBS (3,5 s), a jego prędkość maksymalna też wynosi 340 km/h. Nawet waży tyle samo - 1845 kg.

W przeniesieniu napędu nic się nie zmieniło. 8-biegowa skrzynia spoczywa na tylnej osi tworząc układ transaxle, a moc z silnika przechodzi przez kompozytowy wał napędowy i skrzynię do mechanicznego dyferencjału o ograniczonym poślizgu i potem na tylne koła odziane w opony Pirelli P Zero w rozmiarze 305/30 R21. Przednie opony także mają 21 cali, ale ich rozmiar jest mniejszy i wynosi 265/35. Nowością w Ultimate jest wzór felg inspirowany Aston Martinem Valkyrie i modelem specjalnym Victor. Układ hamulcowy pozostał bez zmian - to karbonowo-ceramiczne tarcze w rozmiarach 410 mm z przodu i 360 mm z tyłu.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - wzór felg
20
Reklama

Zmiany w podwoziu są nieco bardziej kompleksowe. Kolumna kierownicy jest teraz solidnie zamontowana, aby poprawić precyzję przedniej osi i komunikację z kierowcą. Ze względu na nowe wzmocnienia w rejonie komory silnika sztywność poprzeczna przodu nadwozia wzrosła o 25 procent, co poprawiło jakość i precyzję kierowania. W efekcie sztywność skrętna auta jest lepsza o trzy procent. 

DBS 770 Ultimate powstanie w liczbie zaledwie 499 sztuk i wszystkie są już zarezerwowane.

Usztywnienie przodu wymusiło ponowną kalibrację adaptacyjnych amortyzatorów. Dzięki temu DBS 770 Ultimate lepiej zachowuje się przy wysokich prędkościach i wykazuje większą stabilność w zakręcie bez jakiegokolwiek uszczerbku dla jakości tłumienia.

Aston Martin DBS 770 Ultimate - kierownica
20

Wzrost mocy pociągnął za sobą konieczność wprowadzenia zmian wizualnych. Przede wszystkim na karbonowej masce DBS-a pojawił się nowy otwór poprawiający przepływ powietrza przez umieszczone z przodu chłodnice. Do tego nowy przedni splitter ukształtowano tak, aby kierował powietrze do dwóch bocznych wlotów w zderzaku, co poprawiło opływ powietrza i chłodzenie hamulców. Z tyłu pojawił się większy dyfuzor, którego zadaniem jest zbalansowanie zmian aerodynamicznych z przodu nadwozia.

Poza tym Aston Martin DBS 770 Ultimate wyróżnia się bogatą paletą dedykowanych detali. Wszędzie gdzie się da producent zastosował elementy karbonowe, a wnętrze stworzono w całości z kombinacji alcantary i wysokogatunkowej skóry. Niestety na pokładzie zostały te same przestarzałe multimedia - dopiero modele po modernizacji dostaną nowoczesny system oparty o technologię MBUX Mercedesa.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023
Aston Martin Honda F1
Formuła 1
Zespół Aston Martin F1 Team nawiąże współpracę silnikową z Hondą

Od sezonu 2026 zielone bolidy Aston Martina będą wyposażone w kompletne układy napędowe Hondy.

26 maja 2023
2024 BMW M2 CS spyshot
BMW / M2 CS
BMW przygotowuje jeszcze mocniejsze i ostrzejsze M2 CS

Ledwo poznaliśmy nowe BMW M2, a już w fazie testów jest jego wersja rozwojowa CS.

26 maja 2023
Aston Martin DB12 zdjęcie główne
Aston Martin / DB12
Debiutuje pierwszy Aston Martin ery Strolla - nowy DB12 z silnikiem V8

Do walki z Bentleyem i Ferrari Aston Martin wystawia nowy model DB12 o mocy 680 KM.

25 maja 2023
Caterham EV Seven concept profil
Caterham / EV Seven
Caterham EV Seven - pierwsze podejście Caterhama do elektryki

Po 50 latach produkcji Caterham Seven wkracza w zupełnie nieznany sobie obszar bezemisyjnego napędu.

25 maja 2023
BMW i5 2023 front
BMW / i5
Nowe BMW i5 - elektryczny odpowiednik serii 5 o mocy 601 KM

Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.

24 maja 2023