Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Projekt stricte torowego auta o mocy 740 KM ma pokazać pełen potencjał rozwojowy Maserati MC20.
Nadal nie mamy zbyt wielu potwierdzonych informacji, ale Maserati opublikowało nową porcję zdjęć Project24. To typowo torowy model bazujący na drogowym MC20, którego przeznaczeniem mogą być starty w pucharze markowym, tak samo jak ma to miejsce w przypadku Lamborghini Squadra Corse.
Włoska marka opublikowała pierwszą zapowiedź nowego auta o nazwie Project24. Założenie jest proste - stworzyć torowy odpowiednik genialnego supersamochodu MC20, który mógłby ścigać się w pucharze markowym, tak samo jak ma to miejsce w przypadku Lamborghini Squadra Corse. Maserati na razie milczy na temat ewentualnej nowej serii wyścigowej, a uzasadnieniem prac nad Project24 ma być stworzenie unikalnego auta pokazującego potencjał MC20 w warunkach wyścigowych.
Fundamentem Project24 będzie cywilne MC20, a właściwie jego schemat konstrukcyjny z karbonowym monokokiem pochodzącym od włoskiej Dallary. Za źródło mocy posłuży zmodyfikowany silnik Nettuno V6 twin turbo połączony z typowo wyścigowym układem przeniesienia napędu. Tak jak w aucie drogowym silnik będzie wykorzystywał technologię podwójnych komór spalania, które poprawiają zarówno osiągi jak i wydajność. Tego typu innowacje sprawiają, że silnik V6 Maserati należy do czołówki najmocniejszych V-szóstek jakie można dziś kupić.
Modyfikacje silnika zastosowane w torowym projekcie to między innymi nowe turbosprężarki wydatnie przyczyniające się do uzyskania mocy 740 KM - o 110 więcej niż w cywilnej wersji. Poza tym silnik ma standardowe założenia konstrukcyjne - rozchylenie cylindrów 90 stopni, pojemność około 3000 cm3 i suchą miskę olejową. Zamiast 8-biegowej skrzyni automatycznej Maserati zastosuje typowo wyścigową przekładnię sekwencyjną z sześcioma biegami. Napęd przekazywany będzie tylko na tylne koła przez mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu.
Zawieszenie także przejdzie przebudowę. Nie będzie już adaptacyjnych amortyzatorów z MC20, zamiast nich inżynierowie zdecydowali się na ręcznie regulowany zestaw przy wszystkich kołach. Będą też regulowane stabilizatory i wbudowany system pneumatycznego podnoszenia pojazdu do celów serwisowych. Inne będą też hamulce - potężne zaciski Brembo i tarcze karbonowo-ceramiczne umieszczone za mniejszymi, wyczynowymi felgami i oponami w rozmiarze 18 cali.
Największe różnice między MC20, a Project24 widać w samym nadwoziu, które ma inne linie i detale niż wymuskany projekt drogowy. Szkice pokazują ekstremalny, wyczynowy charakter Project24 z karbonowymi panelami pokrywającymi całe nadwozie. Aerodynamika ma tu ogromne znaczenie, dlatego pojawiło się stałe tylne skrzydło, nowy splitter, dyfuzor i przednia maska. Usunięto elementy charakterystyczne dla drogowych aut takie jak światła.
Choć na razie nie wiadomo jaki motyw stoi za Project24, prawdziwym powodem powstania może być pokazanie kierunku, w którym pójdzie rozwój linii modelowej MC20. Z pewnością samochód ten pojawi się wkrótce w bardziej ekstremalnej wersji drogowej będącej odpowiednikiem Huracana STO. Z pewnością na efekty prac Maserati będziemy musieli trochę poczekać - liczba “24” może sugerować rok 2024.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.
Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.
Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.
Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.
Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.
Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.
Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.
Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.
Od sezonu 2026 zielone bolidy Aston Martina będą wyposażone w kompletne układy napędowe Hondy.
Ledwo poznaliśmy nowe BMW M2, a już w fazie testów jest jego wersja rozwojowa CS.
Do walki z Bentleyem i Ferrari Aston Martin wystawia nowy model DB12 o mocy 680 KM.
Po 50 latach produkcji Caterham Seven wkracza w zupełnie nieznany sobie obszar bezemisyjnego napędu.
Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.