Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ford Mustang Mach 1 - amerykańskie BMW M4 z pakietem torowym

Zbiór małych modyfikacji robi wielką różnice w przypadku Forda Mustanga V8.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 października 2021
Ford Mustang Mach 1
20
Ocena Evo
Cena:
Małe zmiany, wyraźna różnica na plus
Spora różnica w cenie względem GT

W Polsce różnica w cenie Mustanga GT i Mach 1 to 39 tysięcy złotych. Jeśli wydaje się wam to sporo za dodatkowe 10 KM to pewnie znajdziecie sporo poparcia.  Zatem czy Mustang Mach 1 nie jest wart tej słonej dopłaty względem 450-konnego V8 GT? Poczekajcie jeszcze chwilę zanim odrzucicie pierwsze wcielenie Mach 1 dostępne oficjalnie w Europie.

Jeśli chodzi o 5-litrowe serce Mustanga o nazwie Coyote, mamy tam zmodyfikowany dolot z innym kolektorem dla poprawy przepływu powietrza do silnika. Jest tu nowy filtr oleju i chłodnica, a zawory wydechowe pracują w trochę innym rytmie, stąd różnica tych 10 koni w stosunku do zwykłego GT. Mach 1 oferuje jednak jeszcze parę trików, bo ma chłodnicę oleju w skrzyni wziętą z Shelby GT350 i kolejną chłodnicę oleju, ale dla dyferencjału o ograniczonym poślizgu.

Ford Mustang Mach 1
20

Całe ramy pomocnicze: przednia i tylna są tutaj inne, drążek stabilizatora grubszy, a sprężyny i elementy  metalowo-gumowe sztywniejsze.Amortyzatory MagneRide mają trochę inne ustawienia, a za tym wszystkim podążają zmiany w układzie kierowniczym, by nadążać za zmodyfikowanym podwoziem.

W nadwoziu zmiany to głównie przedni splitter do poprawy opływu powietrza oraz dyfuzor pożyczony z wersji GT500 poprawiający efekt przyssania do nawierzchni o 22%. Jest też dedykowane tylne skrzydło i 6-tłoczkowe hamulce Brembo pracujące z mocniejszym wspomaganiem. To wszystko brzmi już znacznie bardziej racjonalnie w zestawieniu z ceną 39 tys. zł.

Jeśli jest coś, co może się nie podobać w Mustangu GT z całym jego urokiem i niespodziewanymi zdolnościami (nie wspominając o perfekcyjnym wyjaśnianiu wszystkich, którzy twierdzą, że amerykańskie wozy nie radzą sobie po tej stronie Atlantyku), to gdy naprawdę zaczynasz go cisnąć chciałbyś trochę więcej kontroli, trochę więcej precyzji w kierowaniu i tłumieniu oraz trochę lepszej łączności pomiędzy przodem, a tyłem auta. To jest dokładnie ten faktor, który daje Mustang Mach 1.

Wszelkie obawy związane z montażem sztywniejszych stabilizatorów, sprężyn i tulei są szybko rozwiane. Jasne, czuć większą sprężystość, ale nie zabiera to naturalnej dla Mustanga łatwości prowadzenia, która czyni go tak angażującym w jeździe. Mach 1 o wiele szybciej potrafi się spiąć, eliminuje luz i czyni cię po prostu szybszym tak na wejściu, jak i na wyjściu z zakrętu.

Za tymi zmianami podąża bardziej precyzyjny układ kierowniczy. Wreszcie jesteś w stanie nadawać z nim na tych samych falach, gdyż jest szybszy i bardziej płynny w reakcjach, przez co dużo łatwiej zmieścić Mustanga w liniach drogi na każdym zakręcie. Jest po prostu ostrzejszy i bardziej dopieszczony niż w standardowym GT.

Standardowy Mustang to dość rozrywkowe auto podczas jazdy na torze, ale gdy próbujesz pojechać nim naprawdę szybko i wycisnąć z niego ostatnie soki, szybko soprowadza do zmęczenia. Mach 1 to o wiele bardziej precyzyjne narzędzie. Na przerażająco szybkim torze Thruxton okazał się zaskakująco posłuszny przy przerzucaniu z zakrętu w zakręt. To zasługa tylnej osi lepiej przyciśniętej do drogi oraz dyferencjału, który spina szperę i płynnie wyciąga Mustanga na każdym wyjściu z zakrętu.

Reklama

Przy tym pozostaje przyzwoicie szybki, a na prostych potężne V8 gra melodię pomieszanego ryku z dolotu ze śpiewem wydechu. 5 litrów pojemności oferuje na tyle momentu obrotowego, że zakręty można atakować jeden lub dwa biegi wyżej niż w innych autach, ale cały ten napęd potrafi dać bardzo dużo satysfakcji gdy naprawdę się zaangażujesz. Nie zrozumcie mnie źle, to wciąż samochód, który wymaga silnej ręki. Jest gotowy, by szarpnąć, jeśli jesteś zbyt ślamazarny, ale na koniec zostawi cię z poczuciem, że to ty podjąłeś wyzwanie i nadałeś ton wszystkiemu co się właśnie wydarzyło.

Ford Mustang Mach 1
20

 

Ceny i konkurencja

Ford każe płacić za Mustanga Mach 1 minimum 283 710 zł i nie zostawia zbyt wiele opcji w konfiguratorze do zaznaczenia. Można domówić tylko felgi 19-calowe i fotele Recaro. W cenie masz za to cały pakiet dodatków zewnętrznych, w tym naklejkę - pas przez środek auta, świetny fordowski system multimediów SYNC 3 oraz całą masę detali świadczących, że dopłaciłeś do wersji Mach 1 zamiast wziąć tańszego GT.

Co ciekawe Mustang nie ma zbyt wiele konkurencji na rynku. BMW M4 to jedna z bardziej oczywistych propozycji, ale cena zaczyna się dopiero od 420 tys. zł. Audi RS5? Także nie ma podejścia do Forda, bo kosztuje jeszcze więcej niż M4. Okazuje się, że charakterem najbliższy na rynku rywal to chyba Lexus RC F, który również oferuje duże, wolnossące V8, ale kosztuje podobnie jak Niemcy od 420 do grubo ponad 500 tys. zł.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024