Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ford Mustang Mach 1 - amerykańskie BMW M4 z pakietem torowym

Zbiór małych modyfikacji robi wielką różnice w przypadku Forda Mustanga V8.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 października 2021
Ford Mustang Mach 1
20
Ocena Evo
Cena:
Małe zmiany, wyraźna różnica na plus
Spora różnica w cenie względem GT

W Polsce różnica w cenie Mustanga GT i Mach 1 to 39 tysięcy złotych. Jeśli wydaje się wam to sporo za dodatkowe 10 KM to pewnie znajdziecie sporo poparcia.  Zatem czy Mustang Mach 1 nie jest wart tej słonej dopłaty względem 450-konnego V8 GT? Poczekajcie jeszcze chwilę zanim odrzucicie pierwsze wcielenie Mach 1 dostępne oficjalnie w Europie.

Jeśli chodzi o 5-litrowe serce Mustanga o nazwie Coyote, mamy tam zmodyfikowany dolot z innym kolektorem dla poprawy przepływu powietrza do silnika. Jest tu nowy filtr oleju i chłodnica, a zawory wydechowe pracują w trochę innym rytmie, stąd różnica tych 10 koni w stosunku do zwykłego GT. Mach 1 oferuje jednak jeszcze parę trików, bo ma chłodnicę oleju w skrzyni wziętą z Shelby GT350 i kolejną chłodnicę oleju, ale dla dyferencjału o ograniczonym poślizgu.

Ford Mustang Mach 1
20

Całe ramy pomocnicze: przednia i tylna są tutaj inne, drążek stabilizatora grubszy, a sprężyny i elementy  metalowo-gumowe sztywniejsze.Amortyzatory MagneRide mają trochę inne ustawienia, a za tym wszystkim podążają zmiany w układzie kierowniczym, by nadążać za zmodyfikowanym podwoziem.

W nadwoziu zmiany to głównie przedni splitter do poprawy opływu powietrza oraz dyfuzor pożyczony z wersji GT500 poprawiający efekt przyssania do nawierzchni o 22%. Jest też dedykowane tylne skrzydło i 6-tłoczkowe hamulce Brembo pracujące z mocniejszym wspomaganiem. To wszystko brzmi już znacznie bardziej racjonalnie w zestawieniu z ceną 39 tys. zł.

Jeśli jest coś, co może się nie podobać w Mustangu GT z całym jego urokiem i niespodziewanymi zdolnościami (nie wspominając o perfekcyjnym wyjaśnianiu wszystkich, którzy twierdzą, że amerykańskie wozy nie radzą sobie po tej stronie Atlantyku), to gdy naprawdę zaczynasz go cisnąć chciałbyś trochę więcej kontroli, trochę więcej precyzji w kierowaniu i tłumieniu oraz trochę lepszej łączności pomiędzy przodem, a tyłem auta. To jest dokładnie ten faktor, który daje Mustang Mach 1.

Wszelkie obawy związane z montażem sztywniejszych stabilizatorów, sprężyn i tulei są szybko rozwiane. Jasne, czuć większą sprężystość, ale nie zabiera to naturalnej dla Mustanga łatwości prowadzenia, która czyni go tak angażującym w jeździe. Mach 1 o wiele szybciej potrafi się spiąć, eliminuje luz i czyni cię po prostu szybszym tak na wejściu, jak i na wyjściu z zakrętu.

Za tymi zmianami podąża bardziej precyzyjny układ kierowniczy. Wreszcie jesteś w stanie nadawać z nim na tych samych falach, gdyż jest szybszy i bardziej płynny w reakcjach, przez co dużo łatwiej zmieścić Mustanga w liniach drogi na każdym zakręcie. Jest po prostu ostrzejszy i bardziej dopieszczony niż w standardowym GT.

Standardowy Mustang to dość rozrywkowe auto podczas jazdy na torze, ale gdy próbujesz pojechać nim naprawdę szybko i wycisnąć z niego ostatnie soki, szybko soprowadza do zmęczenia. Mach 1 to o wiele bardziej precyzyjne narzędzie. Na przerażająco szybkim torze Thruxton okazał się zaskakująco posłuszny przy przerzucaniu z zakrętu w zakręt. To zasługa tylnej osi lepiej przyciśniętej do drogi oraz dyferencjału, który spina szperę i płynnie wyciąga Mustanga na każdym wyjściu z zakrętu.

Reklama

Przy tym pozostaje przyzwoicie szybki, a na prostych potężne V8 gra melodię pomieszanego ryku z dolotu ze śpiewem wydechu. 5 litrów pojemności oferuje na tyle momentu obrotowego, że zakręty można atakować jeden lub dwa biegi wyżej niż w innych autach, ale cały ten napęd potrafi dać bardzo dużo satysfakcji gdy naprawdę się zaangażujesz. Nie zrozumcie mnie źle, to wciąż samochód, który wymaga silnej ręki. Jest gotowy, by szarpnąć, jeśli jesteś zbyt ślamazarny, ale na koniec zostawi cię z poczuciem, że to ty podjąłeś wyzwanie i nadałeś ton wszystkiemu co się właśnie wydarzyło.

Ford Mustang Mach 1
20

 

Ceny i konkurencja

Ford każe płacić za Mustanga Mach 1 minimum 283 710 zł i nie zostawia zbyt wiele opcji w konfiguratorze do zaznaczenia. Można domówić tylko felgi 19-calowe i fotele Recaro. W cenie masz za to cały pakiet dodatków zewnętrznych, w tym naklejkę - pas przez środek auta, świetny fordowski system multimediów SYNC 3 oraz całą masę detali świadczących, że dopłaciłeś do wersji Mach 1 zamiast wziąć tańszego GT.

Co ciekawe Mustang nie ma zbyt wiele konkurencji na rynku. BMW M4 to jedna z bardziej oczywistych propozycji, ale cena zaczyna się dopiero od 420 tys. zł. Audi RS5? Także nie ma podejścia do Forda, bo kosztuje jeszcze więcej niż M4. Okazuje się, że charakterem najbliższy na rynku rywal to chyba Lexus RC F, który również oferuje duże, wolnossące V8, ale kosztuje podobnie jak Niemcy od 420 do grubo ponad 500 tys. zł.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024