Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin Vantage GT4 - niższa masa, gładkie opony i lepsze aero

Aston Martin pokazał bazującą na najnowszym Vantage wersję wyścigową kategorii GT4.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage GT4
12

Wcześniej brytyjska firma pokazała nowego Vantage’a w dwóch wersjach: drogowej oraz GT3. Odmiana klasy GT4 jest czymś pomiędzy - mniej ekstremalna niż GT3, ale już bez homologacji drogowej. Model ten będzie się pojawiał w wyścigach długodystansowych na całym świecie.

Jako słabszy i tańszy model niż GT3, Vantage GT4 ma inaczej skalibrowany silnik i mniej dedykowanych elementów aerodynamicznych, jednak producent obiecuje najlepszą w klasie szybkość i łatwość prowadzenia. Obecna stawka GT4 obejmująca wiele aut, od Alpine A110, przez Mustanga, do McLarena Artura, zyska bardzo poważnego nowego rywala. Nowy Vantage ma na pokładzie kilka technicznych asów, które nie występowały w poprzedniku.

W sezonie 2024 Aston Martin Vantage będzie się ścigał zarówno w klasie GT3 jak i GT4.

Niektóre z tych elementów pochodzą z drogowego Aston Martina, a jednym z przykładów jest nowy front z większym o 38% grillem poprawiającym chłodzenie silnika i hamulców. Dodany przedni splitter i tylne skrzydło mają lepsze właściwości aerodynamiczne niż w starym GT4, a karbonowa maska zyskała otwory odprowadzające ciepłe powietrze z komory silnika.

Aluminiowa struktura nośna z giętego aluminium pozostała taka sama jak w seryjnym samochodzie, jedynie dodano obowiązkową klatkę bezpieczeństwa. Punkty mocowania zawieszenia się nie zmieniły, ale wyścigowy model korzysta z wyczynowych kolumn zawieszenia KW o szerszej regulacji kątowej. Kute felgi 18-calowe to elementy dedykowane do wersji GT4, a ogólna masa auta spadła o 140 kg w stosunku do modelu drogowego. AM Vantage GT4 bez płynów waży jedynie 1465 kg.

Reklama
Aston Martin Vantage GT4 2024 aerodynamika
12

Moc pochodzi z silnika V8 dostarczanego przez niemieckie AMG. 4 litry, dwie turbiny i 665 KM to parametry wersji drogowej. GT4 jest sporo słabsze, bo ma wyjściowo 476 KM i 639 Nm, ale parametry te przed wyścigami są dostrajane zgodnie z zasadami wyrównywania osiągów.

Moc trafia na tylne koła przez taką samą skrzynię biegów jak w seryjnym aucie. Inne jest tylko oprogramowanie wymuszające pracę w trybie ręcznym i to bez dwóch ostatnich biegów. Na potrzeby kierowców wyścigowych zainstalowano w Vantage zaawansowany system kontroli trakcji, karbonową deskę rozdzielczą i kierownicę w stylu F1.

Prototyp nowego Aston Martina Vantage GT4 oklejony kamuflażem wystąpił już w styczniowym 24h of Daytona. Był to test w ekstremalnych warunkach, a oficjalny debiut nastąpi w trakcie sezonu 2024. Jeszcze w tym roku do klientów trafi 40 sztuk nowego Vantage’a GT4.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Ford Mustang GTD czas okrążenia
Ford / Mustang GTD
Ford Mustang GTD pokonał granicę 7 minut na Ringu, ale to nie koniec

Pół-wyczynowy Mustang GTD osiągnął czas poniżej 7 minut na Nürburgringu, ale stać go na więcej.

10 grudnia 2024
McLaren sprzedaż
McLaren
Fundusz z Abu Zabi potwierdza inwestycję w McLarena

Fundusz CYVN Holdings z Abu Zabi przejmuje dział samochodów drogowych McLarena.

10 grudnia 2024
SEAT Leon Sportstourer PHEV
SEAT / Leon Sportstourer
SEAT Leon Sportstourer FR 1.4 e-Hybrid PHEV

Pamiętacie, że jeszcze istnieje? Leon - i to nie Cupra - ciągle jest na rynku!

9 grudnia 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024