Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.
Wystartowała druga faza transformacji całej gamy produktów Aston Martina. W zeszłe lato powitaliśmy DB12, a początek tego roku przynosi kolejną wielką premierę. Nowy AM Vantage również skorzysta z rewolucji jaką wprowadził w brytyjskiej marce nowy właściciel, kanadyjski inwestor Lawrence Stroll. Podobnie jak następca DB11, Vantage zmienił się w wielu obszarach - nadwozia, wnętrza, układu jezdnego i przede wszystkim napędu. Przypuszczalna cena wyjściowa tego samochodu wyniesie 165 tysięcy funtów (835 tys. zł), a dostawy do klientów ruszą w drugim kwartale tego roku.
Aston Martin równolegle przeprowadził premierę nowego Vantage’a oraz jego wersji wyścigowej GT3. Już na pierwszy rzut oka widać, że zarówno nadwozie jak i wnętrze jest mocno inspirowane większym i droższym DB12. Oba te auta mają pod maską 4-litrowe V8 twin turbo. W obu zastosowano podobne modyfikacje - inne wałki rozrządu, zwiększony stopień sprężania, większe turbiny i lepsze chłodzenie. Skutkuje to mocą 665 KM i momentem obrotowym 800 Nm. W ten sposób Vantage będzie tylko 15 KM słabszy niż DB12, a jednocześnie mocniejszy niż Porsche 911 Turbo S czy Lamborghini Huracan Tecnica. Podobnie jak w poprzednim modelu, skrzynia biegów to 8-stopniowy ZF z konwerterem momentu napędzający tylne koła z oponami Michelin w rozmiarze 21 cali.
Mimo ogromnego wzrostu mocy równego 155 KM, nowy Vantage przyspiesza do 100 km/h tylko 0,1 s szybciej niż poprzednik - jego czas to 3,5 s. Z kolei prędkość maksymalna wynosi 326 km/h i jest to o 11 km/h więcej niż poprzednio. Tak mała różnica w przyspieszeniu wynika prawdopodobnie z troski o wytrzymałość skrzyni biegów przenoszącej o wiele większe obciążenia. Zarządzanie mocą Vantage’a ułatwia nowy 9-stopniowy system kontroli trakcji i kontroli stabilności, w którym kierowca może precyzyjnie regulować intensywność reakcji elektroniki na poślizgi.
Silnik Vantage’a nadal jest z przodu, a napędzane są tylne koła, ale doszło do istotnych zmian w strukturze nośnej auta. Aston Martin udoskonalił podwozie nowymi metodami gięcia aluminium, dlatego wszystko od słupka A w kierunku przodu jest uformowane inaczej niż dotychczas. Przednia belka pod silnikiem, rozpórka zawieszenia oraz ulepszony układ wspomagania kierownicy - te wszystkie modyfikacje przekładają się na lepszą dynamikę Vantage’a. Szersze progi boczne są teraz również elementem struktury wpływającym na jej sztywność w całym przekroju auta, a tylne błotniki poszerzone o 30 mm przeniesiono z ostatniego V12 Vantage.
Zawieszenie zawiera podwójne wahacze z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu. Jedną z kluczowych cech układu jezdnego nowego Vantage’a są amortyzatory adaptacyjne Bilstein DTX, po raz pierwszy wdrożone w DB12. Mają one znacznie szersze okno operacyjne niż konwencjonalne amortyzatory, przez co samochód ma lepszą przyczepność i jakość tłumienia nierówności. W teorii różnice w charakterystyce pracy pomiędzy poszczególnymi trybami jazdy także powinny być o wiele większe.
Aston Martin Vantage chyba na dobre porzucił powściągliwy, minimalistyczny design poprzednika na rzecz bardziej sportowej i agresywnej stylistyki. Tak jak DB12, Vantage dostał bardziej pionowe niż poziome lampy przednie LED. Grill jest o 38% większy niż dotychczas i dostał dwa dodatkowe wloty powietrza po bokach do zasilania chłodnic pomocniczych. Ogólnie sylwetka i poszczególne jej składowe są bardziej okazałe, bo na przykład maska przednia jest mocniej zagięta, przez co przypomina limitowanego hipercara One-77 sprzed 15 lat. Do tego zastosowano większy splitter oraz bezramkowe lusterka boczne jak w DB12.
Wszystkie nowe Vantage mają standardowo 21-calowe koła z dedykowanymi oponami Michelin Pilot Sport 5 S o szerokości 275 mm z przodu i 325 mm z tyłu. Aston Martin opracował także specjalną oponę Pilot Alpin 5 dostępną jako opcja. Stalowe tarcze hamulcowe mają 400 mm z przodu i 360 mm z tyłu, ale można dokupić tarcze karbonowo-ceramiczne w rozmiarze 410 i 360 mm. Wtedy masa nieresorowana spada aż o 27 kg.
We wnętrzu Vantage przeszedł podobną rewolucję jak wcześniej DB12. Nowa architektura pozwoliła zaimplementować znacznie bardziej nowoczesne multimedia, chociaż wciąż wiele funkcji ma tradycyjne przyciski. Nowa jest także trójramienna kierownica i tapicerka z wysokogatunkowej, ręcznie produkowanej skóry Bridge of Weir. Z listy opcji można wybrać 1170-watowy system nagłośnienia Bowers & Wilkins. Klienci chcący mieć jeszcze bardziej wyjątkową kompletację kosztem czasu oczekiwania mogą zamówić personalizowane dodatki z działu Q.
Produkcja gruntownie zmodernizowanego Aston Martina Vantage rozpocznie się tak szybko jak to tylko możliwe, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów wiosną 2024 roku.
Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: 665 KM / 6000 obr.
Moment obrotowy: 800 Nm / 2750-6000 obr.
Masa: 1605 kg (na sucho)
Stosunek moc/masa: 414 KM/tonę
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość: 326 km/h
Cena: bd
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.
Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.
Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.
Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.
Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.
Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.
Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.
Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.
Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.
Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.
Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.
Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.