Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

12 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
16

Wystartowała druga faza transformacji całej gamy produktów Aston Martina. W zeszłe lato powitaliśmy DB12, a początek tego roku przynosi kolejną wielką premierę. Nowy AM Vantage również skorzysta z rewolucji jaką wprowadził w brytyjskiej marce nowy właściciel, kanadyjski inwestor Lawrence Stroll. Podobnie jak następca DB11, Vantage zmienił się w wielu obszarach - nadwozia, wnętrza, układu jezdnego i przede wszystkim napędu. Przypuszczalna cena wyjściowa tego samochodu wyniesie 165 tysięcy funtów (835 tys. zł), a dostawy do klientów ruszą w drugim kwartale tego roku.

Aston Martin równolegle przeprowadził premierę nowego Vantage’a oraz jego wersji wyścigowej GT3. Już na pierwszy rzut oka widać, że zarówno nadwozie jak i wnętrze jest mocno inspirowane większym i droższym DB12. Oba te auta mają pod maską 4-litrowe V8 twin turbo. W obu zastosowano podobne modyfikacje - inne wałki rozrządu, zwiększony stopień sprężania, większe turbiny i lepsze chłodzenie. Skutkuje to mocą 665 KM i momentem obrotowym 800 Nm. W ten sposób Vantage będzie tylko 15 KM słabszy niż DB12, a jednocześnie mocniejszy niż Porsche 911 Turbo S czy Lamborghini Huracan Tecnica. Podobnie jak w poprzednim modelu, skrzynia biegów to 8-stopniowy ZF z konwerterem momentu napędzający tylne koła z oponami Michelin w rozmiarze 21 cali.

Stylistyka i wnętrze to tylko przystawka w porównaniu z modyfikacjami silnika i układu jezdnego nowego Aston Martina Vantage.

Mimo ogromnego wzrostu mocy równego 155 KM, nowy Vantage przyspiesza do 100 km/h tylko 0,1 s szybciej niż poprzednik - jego czas to 3,5 s. Z kolei prędkość maksymalna wynosi 326 km/h i jest to o 11 km/h więcej niż poprzednio. Tak mała różnica w przyspieszeniu wynika prawdopodobnie z troski o wytrzymałość skrzyni biegów przenoszącej o wiele większe obciążenia. Zarządzanie mocą Vantage’a ułatwia nowy 9-stopniowy system kontroli trakcji i kontroli stabilności, w którym kierowca może precyzyjnie regulować intensywność reakcji elektroniki na poślizgi.

Reklama

Silnik Vantage’a nadal jest z przodu, a napędzane są tylne koła, ale doszło do istotnych zmian w strukturze nośnej auta. Aston Martin udoskonalił podwozie nowymi metodami gięcia aluminium, dlatego wszystko od słupka A w kierunku przodu jest uformowane inaczej niż dotychczas. Przednia belka pod silnikiem, rozpórka zawieszenia oraz ulepszony układ wspomagania kierownicy - te wszystkie modyfikacje przekładają się na lepszą dynamikę Vantage’a. Szersze progi boczne są teraz również elementem struktury wpływającym na jej sztywność w całym przekroju auta, a tylne błotniki poszerzone o 30 mm przeniesiono z ostatniego V12 Vantage.

2024 Aston Martin Vantage coupe lifting tył
16

Zawieszenie zawiera podwójne wahacze z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu. Jedną z kluczowych cech układu jezdnego nowego Vantage’a są amortyzatory adaptacyjne Bilstein DTX, po raz pierwszy wdrożone w DB12. Mają one znacznie szersze okno operacyjne niż konwencjonalne amortyzatory, przez co samochód ma lepszą przyczepność i jakość tłumienia nierówności. W teorii różnice w charakterystyce pracy pomiędzy poszczególnymi trybami jazdy także powinny być o wiele większe.

Nowy Vantage upodobnił się zarówno do większego DB12 jak i do limitowanego hipersamochodu One-77.

Aston Martin Vantage chyba na dobre porzucił powściągliwy, minimalistyczny design poprzednika na rzecz bardziej sportowej i agresywnej stylistyki. Tak jak DB12, Vantage dostał bardziej pionowe niż poziome lampy przednie LED. Grill jest o 38% większy niż dotychczas i dostał dwa dodatkowe wloty powietrza po bokach do zasilania chłodnic pomocniczych. Ogólnie sylwetka i poszczególne jej składowe są bardziej okazałe, bo na przykład maska przednia jest mocniej zagięta, przez co przypomina limitowanego hipercara One-77 sprzed 15 lat. Do tego zastosowano większy splitter oraz bezramkowe lusterka boczne jak w DB12.

2024 Aston Martin Vantage coupe lifting kierownica
16
Reklama

Wszystkie nowe Vantage mają standardowo 21-calowe koła z dedykowanymi oponami Michelin Pilot Sport 5 S o szerokości 275 mm z przodu i 325 mm z tyłu. Aston Martin opracował także specjalną oponę Pilot Alpin 5 dostępną jako opcja. Stalowe tarcze hamulcowe mają 400 mm z przodu i 360 mm z tyłu, ale można dokupić tarcze karbonowo-ceramiczne w rozmiarze 410 i 360 mm. Wtedy masa nieresorowana spada aż o 27 kg.

We wnętrzu Vantage przeszedł podobną rewolucję jak wcześniej DB12. Nowa architektura pozwoliła zaimplementować znacznie bardziej nowoczesne multimedia, chociaż wciąż wiele funkcji ma tradycyjne przyciski. Nowa jest także trójramienna kierownica i tapicerka z wysokogatunkowej, ręcznie produkowanej skóry Bridge of Weir. Z listy opcji można wybrać 1170-watowy system nagłośnienia Bowers & Wilkins. Klienci chcący mieć jeszcze bardziej wyjątkową kompletację kosztem czasu oczekiwania mogą zamówić personalizowane dodatki z działu Q.

Produkcja gruntownie zmodernizowanego Aston Martina Vantage rozpocznie się tak szybko jak to tylko możliwe, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów wiosną 2024 roku.

2024 Aston Martin Vantage - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: 665 KM / 6000 obr.
Moment obrotowy: 800 Nm / 2750-6000 obr.
Masa: 1605 kg (na sucho)
Stosunek moc/masa: 414 KM/tonę
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość: 326 km/h
Cena: bd

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025
Mercedes klasy G Cabriolet
Mercedes / klasa G
Będzie nowy Mercedes klasy G Cabriolet, chociaż nikt go nie potrzebuje

Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.

5 września 2025