Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi A8 po liftingu rzuca wyzwanie Mercedesowi klasy S i nowemu BMW 7

Ostatnie spalinowe A8, także w wersji S8, ma całkiem trudne zadanie z Mercedesem i BMW

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 listopada 2021
Audi A8
13

Audi A8 dostało lekki lifting, aby pozostać konkurencyjnym względem nowego Mercedesa klasy S oraz nadchodzącej, nowej serii 7 od BMW. Te trzy auta grają w bardzo ciekawym segmencie F - limuzyn dla każdego. To stale zmieniająca się grupa rynkowa, która prezentuje najwyższy standard technologii i designu, jednocześnie niezbyt doceniana przez klientów na kurczącym się rynku, gdyż bardzo niewiele A-ósemek jest nabywanych prywatnie. Ich celem nie są rekordy sprzedaży, a raczej wyznaczanie kierunku jako technologiczne flagowce - modele, które reprezentują markę i budują jej wizerunek.

A8-61445-
13

Subtelnie wyrafinowane Audi A8 jest jednym ze stałych liderów segmentu, a Audi tym liftingiem zrobiło wszystko, by taki stan rzeczy utrzymać. Jest kilka mechanicznych zmian, ale najwięcej wysiłku poszło na poprawę technologii i estetyki. Szczegóły zawierają aktualizację oprogramowania systemu MMI z dwoma ekranami dotykowymi, który zadebiutował wraz z tą generacją A8, jak również asystentów kierowcy i systemów bezpieczeństwa. Nowe przednie lampy wkomponowane w poliftowe nadwozie A8 mogą teraz zawierać technologię Digital Light LED znaną z modelu e-tron S.

Nadal będą dwie wersje długości w ofercie, a na rynek chiński Audi stworzy specjalny model Horch z jeszcze większym rozstawem osi i dedykowanymi dodatkami w podobnym stylu jak w Mercedesie S Maybach.

Za napęd będą odpowiadać benzynowe silniki V6 i V8 z turbodoładowaniem i systemem mild hybrid. W oczy rzuca się brak silników diesla, gdyż po liftingu znikną z oferty zastąpione napędami typu plug-in hybrid. Wszystkie A8 mają napęd Quattro i 8-stopniowe skrzynie automatyczne z konwerterem momentu obrotowego.

Zmiany w wyglądzie wnętrza ograniczają się do nowych opcji wykończenia i kolorystyki, ale wystarczy przyjrzeć się prostej w kształcie kabinie A8, by zobaczyć czym ten model wyróżnia się na tle swoich mniejszych i tańszych braci. Mam tu na myśli detale takie jak metalowe klamki drzwi, obrotowe nawiewy czy bardzo porządne, miękkie tworzywa nawet w najniższych sekcjach wnętrza, na które mało kto zwraca uwagę.

To nieprzeciętne przywiązanie do detali odzwierciedla się także w podwoziu, bo każde A8 ma w standardzie skrętną tylną oś oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne działające w zespole z kamerą skanującą drogę, dzięki której każde z kół jest przygotowane na to, co się zdarzy za chwilę. Miechy powietrzne zawieszenia mają jeszcze jedną funkcję - potrafią w mgnieniu oka się napompować jeśli wykryją samochód na kursie kolizyjnym z boku. Wtedy jedna strona auta się unosi zmieniając kąt uderzenia, dzięki czemu próg auta jako jeden z najmocniejszych elementów struktury, przyjmuje więcej siły uderzenia chroniąc pasażerów.

Reklama

Audi S8: 4,0 V8 twin-turbo o mocy 570 KM

Audi S8 o mocy 570 KM dostanie dokładnie ten sam zestaw zmian co inne wersje i nadal będzie spełniał funkcję sportowej odmiany o zaskakujących jak na ten segment możliwościach. Moc pochodzi z tego samego co dotychczas silnika 4,0 V8 twin-turbo, ale znalazło się parę zmian w wyglądzie, na przykład unikalny wzór felg i cztery końcówki wydechu. Już teraz wiemy, że S8 nie będzie w pełni konkurencją dla nowego Mercedesa S63, który niedługo nadjedzie z nowym, hybrydowym układem napędowym o mocy mniej więcej 800 KM.

Właśnie w porównaniu do innych przedstawicieli segmentu F A8 może czuć się zagrożone. Zarówno Merc jak i BMW mają w tym segmencie znacznie większy udział, co usprawiedliwia ogromne nakłady na rozwój ich nowych generacji. Mniej popularne opcje jak Lexus LS, czy Jaguar XJ nie za bardzo mają czym walczyć lub po prostu zostały wycofane z produkcji.

Wydawanie ciężarówki pieniędzy na opracowanie nowej, benzynowej A-ósemki jest w tej chwili ślepą uliczką i Audi bardzo dobrze o tym wie. Technologiczne flagowce już wkrótce staną się w pełni elektryczne i właśnie tą drogą podąży następna generacja A8. Już teraz wiemy, że ten nadchodzący elektryk będzie stworzony na architekturze PPE przeznaczonej tylko dla pojazdów EV i będzie bazował na koncepcie Gran Sphere pokazanym w tym roku. Czy będzie to kolejny figurant w gamie Audi czy sprzeda się lepiej niż obecne A8 - czas pokaże.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025