Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje Mercedes-AMG SL43 - ma 4 cylindry i nowe, elektryczne turbo

Czterocylindrowy silnik z A45 i 381 KM - takie parametry ma bazowy wariant nowego SL-a od AMG.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 kwietnia 2022
Debiutuje Mercedes-AMG SL43 - front
17

Mercedes-AMG rozszerza gamę nowego SL-a o bazowy wariant wyposażony w jednostkę 2.0 turbo M139 znaną z A45. Czterocylindrowy roadster nosi oznaczenie SL43 i dołączy do istniejących modeli z silnikami V8 - SL55SL63. Jego uproszczona technika sprawia, że jest to jedyny czysto tylnonapędowy SL w ofercie.

Za napędzanie SL43 odpowiada silnik stworzony przez AMG oznaczony kodem M139. Znamy go z A45CLA45, ale w SL różni się on kilkoma ważnymi elementami w samym silniku jak i w osprzęcie. Przede wszystkim zastosowano sprytny patent w turbinie, która jest częściowo sterowana elektrycznie. Według AMG to znacznie poprawia reakcję silnika na wciśnięcie gazu. Jak to działa? Po prostu w obudowie turbiny zainstalowano dodatkowy silniczek elektryczny grubości 40 mm, którego zadaniem jest błyskawicznie rozkręcić wirnik turbiny zanim gazów wydechowych jest na tyle dużo, że dadzą radę rozkręcić ją jeszcze bardziej.

Mercedes SL43 na tle krajobrazu
17

To w zasadzie eliminuje turbodziurę przy niskich obrotach, podnosi moment obrotowy i jest nawet w stanie utrzymać wirnik na dużej szybkości gdy zdejmiemy na chwilę nogę z gazu. Układ różni się od innych systemów turbo z napędem elektrycznym od AMG, takich jak np. w CLS53, ponieważ silnik elektryczny jest bezpośrednio zintegrowany z turbosprężarką, w przeciwieństwie do zewnętrznego sprężania powietrza przez elektryczny kompresor. Zasilanie turbosprężarki elektrycznej pochodzi z dodatkowego układu elektrycznego 48 V, który napędza również generator rozruchowy drugiej generacji (ISG), zapewniający niewielki zastrzyk mocy dla układu napędowego i ułatwiający żeglowanie na biegu jałowym.

Mercedes-AMG SL43 - wnętrze auta
17

Ostateczna moc nowego SL43 od AMG wynosi 381 KM przy 6750 obr./min., a moment obrotowy 480 Nm między 3250, a 5000 obr./min. System ISG dodaje do puli swoje 14 KM, ale tylko wtedy, gdy sytuacja tego wymaga. Co prawda silnik M139 nie jest w swojej najbardziej ekstremalnej wersji o mocy 421 KM znanej z A45 S, ale jest bardzo dobry powód takiej decyzji. Otóż w “S” jednostka jest tak wyżyłowana, że do poprawnej pracy przy dużym obciążeniu potrzebuje dodatkowego chłodzenia m.in. z układu klimatyzacji samochodu. Tamta wersja jest pewnego rodzaju ćwiczeniem technicznym sprawdzającym działanie silnika i jego potencjał w integracji z systemami hybrydowymi o dużej mocy np. w nowym C63 AMG. Do zastosowania w SL43 spokojnie wystarczy spokojniejsza odmiana 380-konna.

Silnik Mercedesa AMG SL43
17
Reklama

Czterocylindrowy SL dzieli z mocniejszymi braćmi skrzynię biegów - 9-stopniowy automat z mokrym sprzęgłem, ale napęd jest przekazywany tylko na tylne koła, więc jest to jedyny SL bez napędu 4Matic. Zastosowano zwykłe, stalowe sprężyny i adaptacyjne amortyzatory, ale cały układ zawieszenia z pięcioma wahaczami przy każdym kole to nowa konstrukcja, która wkrótce trafi także do AMG GT kolejnej generacji. Uproszczona technika SL43 i tylko cztery cylindry powodują, że ważny on 1810 kg - 170 kg mniej niż topowy SL63. Bazowy model osiąga 100 km/h w czasie 4,9 s.

Mercedes-AMG SL43 - tył auta
17

Na drodze będzie można odróżnić SL43 nie tylko po emblematach, bo jego cechą charakterystyczną są cztery okrągłe końcówki wydechu oraz delikatnie przedmodelowane zderzaki. Pozostałe cechy stylizacji nowego SL-a pozostały niezmienione. Ciekawą opcją jest pakiet Dynamic Plus dostępny na niektórych rynkach. W jego skład wchodzi obniżone o 10 mm zawieszenie, dynamiczne mocowania silnika (usztywniają się lub zmiękczają w zależności od sytuacji), elektronicznie sterowana szpera, żółte zaciski hamulcowe i dodatkowy tryb jazdy - Race. Inną wartą rozważenia opcją jest tylna oś skrętna.

SL43 będzie pełnił rolę modelu bazowego, a dla bardziej wymagających klientów przewidziano wersje z V8. W przygotowaniu jest też topowa odmiana plug-in z tylną osią E-Performance opracowaną przez AMG. W dającej się przewidzieć przyszłości nie będzie SL-a z sześciocylindrowym silnikiem. Ma to związek z niedostosowaniem platformy do jednostek spoza portfolio AMG. Mercedes SL43 jeszcze nie dołączył do konfiguratora marki w Polsce, dlatego nie znamy cen ani dokładnej specyfikacji na nasz rynek.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025