Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje Mercedes-AMG SL43 - ma 4 cylindry i nowe, elektryczne turbo

Czterocylindrowy silnik z A45 i 381 KM - takie parametry ma bazowy wariant nowego SL-a od AMG.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 kwietnia 2022
Debiutuje Mercedes-AMG SL43 - front
17

Mercedes-AMG rozszerza gamę nowego SL-a o bazowy wariant wyposażony w jednostkę 2.0 turbo M139 znaną z A45. Czterocylindrowy roadster nosi oznaczenie SL43 i dołączy do istniejących modeli z silnikami V8 - SL55SL63. Jego uproszczona technika sprawia, że jest to jedyny czysto tylnonapędowy SL w ofercie.

Za napędzanie SL43 odpowiada silnik stworzony przez AMG oznaczony kodem M139. Znamy go z A45CLA45, ale w SL różni się on kilkoma ważnymi elementami w samym silniku jak i w osprzęcie. Przede wszystkim zastosowano sprytny patent w turbinie, która jest częściowo sterowana elektrycznie. Według AMG to znacznie poprawia reakcję silnika na wciśnięcie gazu. Jak to działa? Po prostu w obudowie turbiny zainstalowano dodatkowy silniczek elektryczny grubości 40 mm, którego zadaniem jest błyskawicznie rozkręcić wirnik turbiny zanim gazów wydechowych jest na tyle dużo, że dadzą radę rozkręcić ją jeszcze bardziej.

Mercedes SL43 na tle krajobrazu
17

To w zasadzie eliminuje turbodziurę przy niskich obrotach, podnosi moment obrotowy i jest nawet w stanie utrzymać wirnik na dużej szybkości gdy zdejmiemy na chwilę nogę z gazu. Układ różni się od innych systemów turbo z napędem elektrycznym od AMG, takich jak np. w CLS53, ponieważ silnik elektryczny jest bezpośrednio zintegrowany z turbosprężarką, w przeciwieństwie do zewnętrznego sprężania powietrza przez elektryczny kompresor. Zasilanie turbosprężarki elektrycznej pochodzi z dodatkowego układu elektrycznego 48 V, który napędza również generator rozruchowy drugiej generacji (ISG), zapewniający niewielki zastrzyk mocy dla układu napędowego i ułatwiający żeglowanie na biegu jałowym.

Mercedes-AMG SL43 - wnętrze auta
17

Ostateczna moc nowego SL43 od AMG wynosi 381 KM przy 6750 obr./min., a moment obrotowy 480 Nm między 3250, a 5000 obr./min. System ISG dodaje do puli swoje 14 KM, ale tylko wtedy, gdy sytuacja tego wymaga. Co prawda silnik M139 nie jest w swojej najbardziej ekstremalnej wersji o mocy 421 KM znanej z A45 S, ale jest bardzo dobry powód takiej decyzji. Otóż w “S” jednostka jest tak wyżyłowana, że do poprawnej pracy przy dużym obciążeniu potrzebuje dodatkowego chłodzenia m.in. z układu klimatyzacji samochodu. Tamta wersja jest pewnego rodzaju ćwiczeniem technicznym sprawdzającym działanie silnika i jego potencjał w integracji z systemami hybrydowymi o dużej mocy np. w nowym C63 AMG. Do zastosowania w SL43 spokojnie wystarczy spokojniejsza odmiana 380-konna.

Silnik Mercedesa AMG SL43
17
Reklama

Czterocylindrowy SL dzieli z mocniejszymi braćmi skrzynię biegów - 9-stopniowy automat z mokrym sprzęgłem, ale napęd jest przekazywany tylko na tylne koła, więc jest to jedyny SL bez napędu 4Matic. Zastosowano zwykłe, stalowe sprężyny i adaptacyjne amortyzatory, ale cały układ zawieszenia z pięcioma wahaczami przy każdym kole to nowa konstrukcja, która wkrótce trafi także do AMG GT kolejnej generacji. Uproszczona technika SL43 i tylko cztery cylindry powodują, że ważny on 1810 kg - 170 kg mniej niż topowy SL63. Bazowy model osiąga 100 km/h w czasie 4,9 s.

Mercedes-AMG SL43 - tył auta
17

Na drodze będzie można odróżnić SL43 nie tylko po emblematach, bo jego cechą charakterystyczną są cztery okrągłe końcówki wydechu oraz delikatnie przedmodelowane zderzaki. Pozostałe cechy stylizacji nowego SL-a pozostały niezmienione. Ciekawą opcją jest pakiet Dynamic Plus dostępny na niektórych rynkach. W jego skład wchodzi obniżone o 10 mm zawieszenie, dynamiczne mocowania silnika (usztywniają się lub zmiękczają w zależności od sytuacji), elektronicznie sterowana szpera, żółte zaciski hamulcowe i dodatkowy tryb jazdy - Race. Inną wartą rozważenia opcją jest tylna oś skrętna.

SL43 będzie pełnił rolę modelu bazowego, a dla bardziej wymagających klientów przewidziano wersje z V8. W przygotowaniu jest też topowa odmiana plug-in z tylną osią E-Performance opracowaną przez AMG. W dającej się przewidzieć przyszłości nie będzie SL-a z sześciocylindrowym silnikiem. Ma to związek z niedostosowaniem platformy do jednostek spoza portfolio AMG. Mercedes SL43 jeszcze nie dołączył do konfiguratora marki w Polsce, dlatego nie znamy cen ani dokładnej specyfikacji na nasz rynek.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025