Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
16

Ten samochód jest inny niż myślisz. Ma czworo drzwi, cztery miejsca i bez wątpienia jest autem sportowym, ale Ferrari twierdzi, że Purosangue otwiera nowy segment. Auto wyposażono w całkowicie nową, aluminiową platformę, nowatorskie aktywne zawieszenie, tylne drzwi otwierane w przeciwnym kierunku i przede wszystkim znajome 6.5-litrowe serce w układzie V12. Silnik oczywiście nie ma doładowania i nie przeszkadza mu to generować zawrotnych 725 KM. Według producenta jest to Ferrari dla tych, którzy jeszcze nie znaleźli w gamie włoskiego producenta niczego odpowiedniego dla siebie, a przy okazji stanowi cenne uzupełnienie oferty dla lojalnych klientów, którzy mają już w garażu inne samochody tej marki.

Jak już pewnie zdążyliście zauważyć Purosangue nie jest małym autem, choć jest aż o 13 cm krótszy od Urusa i ponad 3 cm krótszy od DBX. Jego szerokość jest z kolei większa niż u obydwu konkurentów, co nadaje mu charakterystycznego wyglądu podkreślonego przez rozmieszczenie kół w rogach nadwozia. Z wysokością 1589 mm Ferrari jest też około 10 cm niższe niż oba wymienione SUV-y. Ma oczywiście lekko zwiększony prześwit oraz dokładki nadkoli wykonane z normalnego, czarnego plastiku lub (na życzenie) z włókna węglowego.

W designie przedniego pasa widać rysy znane już z 296 GTB oraz SF90, a wśród nich kanały aerodynamiczne w masce i nadkolach. Z boku da się dostrzec pewne podobieństwo sylwetki do GTC4 Lusso, szczególnie w rozległych tylnych łukach nadkoli, które wymusiły zamocowanie drzwi tylnych na słupkach C, a nie B. Ciekawie wygląda także przednia maska zachodząca na błotniki boczne.

Niektórzy będą hejtować ten design, inni pewnie będą się nabijać, ale Ferrari nic sobie z tego nie robi. Akurat ta marka słynie ze sloganu, że klient nie zawsze ma rację, co szczególnie mocno widać w ostatnich latach. W przypadku Purosangue mogą być jednak pewni siebie, bo wielu klientów złożyło zamówienie nawet nie widząc gotowego auta.

Wiele z tych zamówień wpłynęło po samej obietnicy, że pod maską znajdzie się silnik V12. Jest to jednostka Tipo F140, która wywodzi się z Enzo, ostatnio zawitała do modelu specjalnego Daytona SP3 i generalnie pojawiała się w każdym przedniosilnikowym Ferrari przez ostatnie 15 lat.

Ferrari Purosangue sylwetka z boku
16

Specjalnie dla tego modelu silnik dostał sporą rewizję. Zachowano układ olejowy z suchą miską, ale zastosowano nowe nowe wałki rozrządu, zawory, korbowody, układ dolotowy, układ wydechowy i rozrząd. Głowice cylindrów pochodzą z 812 Competizione, a wał korbowy jest taki sam jak w modelach 812 i Daytona, co oznacza zwiększony skok tłoka. Wszystkie te modyfikacje wykonano w pogoni za odpowiednimi osiągami.

Ten czterodrzwiowy, podwyższony cruiser ma pod maską 725 KM przy 7750 obr./min. i osiąga aż 80% ze swojego maksymalnego momentu obrotowego 716 Nm już przy 2100 obrotach. Pełen moment pojawia się z kolei przy 6250 obr./min. Silnik V12 umieszczono w pozycji przednio-centralnej, a dwusprzęgłowa skrzynia biegów znajduje się z tyłu. Główna część napędu trafia właśnie na tylną oś, ale przed silnikiem pracuje jeszcze jednostka PTU (power transfer unit), która przekazuje moment obrotowy także na przednią oś analogicznie jak w GTC4 Lusso.

Ferrari Purosangue z otwartymi drzwiami
16

W 8-biegowej skrzyni automatycznej zastosowano siedem krótszych przełożeń podobnie jak to miało miejsce w SF90 czy 296 GTB. W połączeniu z dużymi kołami w rozmiarze 22 lub 23 cale (opony to Michelin PS4S lub Bridgestone Potenza Sport) skutkuje to niższymi przełożeniami niż miało Lusso. Ósmy bieg to długie przełożenie przeznaczone do wygodnego i oszczędnego podróżowania w trasie. W napędzie Purosangue nie ma na razie żadnej formy elektryfikacji, ale i tak w skrzyni przewidziano opcję odłączania się od silnika w celu “żeglowania” na biegu jałowym.

Dzięki takiemu układowi napędu udało się uzyskać bliski ideału rozkład mas 49:51. Jeśli chodzi o osiągi Ferrari podaje czas przyspieszenia do 100 km/h w 3,3 s, do 200 w 10,6 s oraz prędkość maksymalną ponad 310 km/h. Masa auta gotowego do jazdy wynosi 2180 kg.

U podłoża tak dobrych osiągów, będących na równi z Astonem DBX707, stoi nowe aluminiowe podwozie o sztywności 30% większej niż w GTC4 Lusso, przy mniejszej masie własnej. Aktywne zawieszenie Purosangue opracowano wspólnie z Multimatic - to ta sama firma, która wcześniej stworzyła znakomite amortyzatory dla SF90 Assetto Fiorano.

Ferrari Purosangue podwozie
16

Kolumny składające się z pasywnych sprężyn nad adaptacyjnymi amortyzatorami są wyposażone w inteligentny system "True Active Spool Valve" firmy Multimatic. Amortyzatory hydrauliczne są sterowane silniczkami elektrycznymi pracującymi na instalacji 48V za pomocą specjalnych zaworków, co pozwala na przyłożenie większej siły przy wyższej częstotliwości w porównaniu z tradycyjnym systemem adaptacyjnym lub półaktywnym. Oznacza to, że istnieje ciągła zmienność sztywności zawieszenia, a auto potrafi aktywnie obniżać nadwozie o 10 mm w zależności od sił działających na opony. Dzięki temu Ferrari może zrezygnować z tradycyjnych drążków stabilizujących.

To nie koniec technologii. System napędu na cztery koła znany z Lusso ewoluował i został uzupełniony nowinkami z nowszych modeli, w tym SF90 i 812 Competizione. Właśnie z tego drugiego auta zaadaptowano skrętną tylną oś z niezależnie od siebie pracującymi kołami. Ferrari nie posunęło się do stwierdzenia, że Purosangue jest przeznaczone także do offroadu, ale auto ma na pokładzie system kontroli zjazdu jak i każdy inny możliwy system asystujący jaki można obecnie mieć w samochodzie.

Reklama

Na kierownicy znajduje się tradycyjne Manettino z różnymi trybami jazdy i kontroli trakcji, ale nie ma dedykowanego trybu offroad. Jeśli jednak ktoś potrzebuje od czasu do czasu wjechać na nieutwardzoną drogę może jako opcję zamówić system zwiększania prześwitu o 30 mm.

Ferrari Purosangue wnętrze
16

Poszycie zewnętrzne Purosangue składa się głównie z aluminium, ale ma też elementy karbonowe np. dach, który w opcji może być wyposażony w panoramiczne okno. W projekcie nadwozia auta wyraźnie odcinają się dwa obszary - górny stworzony z płynnych linii i bardziej techniczny dolny. Połączenie tych dwóch obszarów tworzy opatentowany przez Ferrari “pływający” i lekki design.

Po otwarciu drzwi Ferrari zachęca do zajęcia miejsca w jednym z czterech kubełkowych foteli naprzeciw zaokrąglonego kokpitu. Drzwi otwierane w przeciwną stronę niż przednie naturalnie prowokują do usunięcia słupka B, ale w przypadku Purosangue taka możliwość została wyeliminowana na początku rozwoju projektu. Braki w sztywności nadwozia byłyby zbyt trudne do zrekompensowania. Tylne drzwi sprawiają wrażenie małych, ale wsiadanie i wysiadanie podobno nie jest tak trudne jak wygląda na pierwszy rzut oka. Nawet jeśli z przodu usiądzie ktoś wysoki, pasażerowie z tyłu mają wystarczająco dużo miejsca na kolana, choć może być problem ze zmieszczeniem stóp pod fotelem. Ferrari zastosowało w tylnej części auta dość duże szyby boczne, co ogranicza poczucie ograniczonej przestrzeni. Naszym zdaniem dodatkowy szklany dach będzie popularną opcją, aby dodatkowo spotęgować wrażenie przestrzeni.

Ferrari Purosangue fotele
16

Oczekiwania wobec Purosangue są inne niż wobec super- i hipersamochodów od Ferrari, więc konieczne było dopracowanie takich kwestii jak poczucie luksusu i jakości. Materiały i wykończenie auta już na pierwszy rzut oka przekracza poziom jaki znamy z innych modeli włoskiego producenta. Jest oczywiście bardzo dużo karbonu użytego jako dekoracja, a w opcji można zamówić włókna węglowe z wplecioną miedzią. Kto nie chce pod nogami tradycyjnych dywanów może zamówić podłogę wykończoną wojskową, kuloodporną tkaniną balistyczną.

Na liście wyposażenia standardowego znajduje się m.in. Apple CarPlay i Android Auto, dlatego Ferrari nie widzi potrzeby montowania fabrycznej nawigacji satelitarnej. Inne marki mogłyby się tym zainspirować. Włosi nie zamierzają także zaoferować zdalnych aktualizacji oprogramowania z obaw o bezpieczeństwo takich operacji dla swoich klientów.

Ferrari Purosangue z tyłu
16

Bagażnik Ferrari Purosangue nie jest przesadnie wielki, ale wyposażony w kilka przydatnych funkcji. Roletę można schować pod podłogę, aby przewozić coś większego, a w odwodzie są jeszcze przepusty na długie przedmioty oraz składane tylne fotele. Ponadto Ferrari chce zaoferować także fabryczne akcesoria do transportu rowerów i inne tego typu rozwiązania.

W 2015 roku, u schyłku swojego panowania, Sergio Marchionne powiedział, że Ferrari nie stworzy auta w stylu SUV ze względu na brak technologii odpowiedniej dla stworzenia tego typu modelu godnego noszenia legendarnego logo. W 2018 roku sytuacja najwyraźniej się zmieniła, bo oficjalnie skierowano nowy model na ścieżkę rozwojową, a dziś, cztery lata później, po Purosangue ustawiła się długa kolejka klientów. Muszą oni jednak poczekać co najmniej do drugiego kwartału 2023 roku, gdy produkcja auta ruszy pełną parą. Model ma zajmować maksymalnie do 20% mocy produkcyjnych na linii przeznaczonej dla V12, co oznacza roczną wielkość produkcji mniej więcej na poziomie 2000 sztuk. Wielu chętnych nie doczeka wymarzonego auta, bo grafik na najbliższe kilka lat jest już wypełniony. Ferrari uparcie nie chce nazywać Purosangue SUV-em, ale wygląda na to, że stworzyli idealne auto dla tych klientów, którzy właśnie na SUV-a Ferrari czekali długie lata.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025