Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Elektryczny Ford SuperVan 4 pojawi się na Pikes Peak, a za kierownicą vana zasiądzie Romain Dumas.
W zeszłym roku Ford postanowił wskrzesić kultowego SuperVana w formie całkowicie elektrycznego auta o mocy 2000 KM. Jego celem jest pobudzenie zainteresowania gamą elektrycznych dostawczaków Pro Electric i podkreślenie postępującej elektryfikacji w dziale Ford Performance. Nowy SuperVan zadebiutował podczas zeszłorocznego Goodwood Festival of Speed, gdzie kilkukrotnie pokonał słynny podjazd Lorda Marcha.
W tym roku elektryczny SuperVan zmierzy się z kolejnym podjazdem. Ford zabiera ten samochód na szczyt Pikes Peak w Kolorado, aby zmierzyć jego czas na morderczej 20-kilometrowej trasie wyścigu górskiego. W ten sposób Amerykanie chcą uczcić 107 lat od pierwszego podjazdu samochodu marki Ford pod słynną górę. Za kierownicą SuperVana zasiądzie trzykrotny mistrz wyścigu 24h Le Mans Romain Dumas, dla którego będzie to dziewiąty przejazd trasą Pikes Peak International Hillclimb.
Zaprojektowany i zbudowany przez Ford Performance we współpracy z austriackim specjalistą od samochodów wyścigowych STARD, Pro Electric SuperVan składa się ze zmodyfikowanej, standardowej platformy Transita Pro Electric połączonej z rurową konstrukcją stalową wykonaną na zamówienie. Inspirowane sportami motorowymi poszycie dostawczaka zostało zaprojektowane przez europejskie studio projektowe Forda w Kolonii, a jego powiązania z wersją drogową są, umówmy się, iluzoryczne.
Pod klockowatym nadwoziem znajdują się cztery silniki elektryczne, po dwa na każdą oś. Są one zasilane z chłodzonego cieczą zestawu akumulatorów o pojemności 50 kWh znajdującego się pośrodku platformy. Przy tak dużej ilości miejsca wewnątrz upakowanie podzespołów nie było zbyt dużym wyzwaniem, ale Ford zachował podstawową pozycję kierowcy, a nawet cały interfejs użytkownika z ekranem dotykowym Sync.
Ford oszacował, że SuperVan osiąga prędkość 100 km/h w mniej niż 2 sekundy, więc w linii prostej może zawstydzić niemal wszystkie poważne hipersamochody, ale i tak nie wróżymy mu żadnego rekordu w czasówce. No, może z wyjątkiem tego dla pojazdów użytkowych.
Idea Forda SuperVan nie jest niczym nowym - te wyczynowe, jednostkowe Transity były konstruowane w celach promocyjnych już od 1971 roku. W pierwszym z nich połączono podwozie i silnik V8 z modelu GT40, ze skorupą Transita Mk1. Z biegiem lat kolejne SuperVany przekształciły się w konstrukcje tworzone całkowicie od podstaw i były wyposażone w silniki Coswortha z Formuły 1.
Podobnie jak wtedy, nowy Ford Pro Electric SuperVan nie ma wiele wspólnego z pojazdem użytkowym, który wkrótce wejdzie do sprzedaży. Stworzono go w ramach swoistego żartu ze strony działu marketingu Forda, ale też może być dowodem i przykładem, że Ford Performance ma swoje miejsce w elektrycznej przyszłości marki.
Popatrzcie teraz na poprzednie SuperVany Forda:
Zbudowany po raz pierwszy w 1971 r. oryginalny SuperVan stanowił połączenie skorupy Transita Mk1 z podwoziem i silnikiem V8 Forda GT40, zwycięzcy wyścigu Le Mans. Silnik ten wytwarzał moc ponad 400 KM, co w tamtych czasach było ogromną wartością.
W 1984 r. zaprezentowano SuperVana 2, w którym wykorzystano podwozie z wyścigów wytrzymałościowych Forda C100 grupy C. Tym razem napędzany był silnikiem DFL (Dual Four Valve) V8 firmy Cosworth, który początkowo miał być używany w Formule 1. Ze względu na mniejsze proporcje, Ford stworzył replikę nadwozia Transita Mk2, ponieważ standardowa buda nie pasowała rozmiarem do podwozia z wyścigów wytrzymałościowych.
10 lat później według tej samej formuły stworzono SuperVana 3. Za napęd posłużył Cosworth HB, a nadwozie Transita Mk3 ponownie uznano za zbyt duże, więc skonstruowano inne nadwozie w skali ⅞.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.
Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.
Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.
Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.
Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.
Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.
Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.
Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.
Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.
DBX S to nowa wersja w gamie Aston Martina DBX. Gamie, która wkrótce ma przypominać ofertę Porsche.
Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.
Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.