Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Hyundai N wykonuje zdecydowany zwrot w kierunku EV

Doradca techniczny Hyundaia, Albert Biermann, tonuje emocje w sprawie kolejnych spalinowych modeli N.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 listopada 2023
Hyundai N news
1

Nieczęsto zdarza się, że zupełnie nowy gracz w dziedzinie samochodów sportowych wchodzi na rynek i z miejsca staje się jednym z liderów swojego segmentu. Właśnie to zrobił Hyundai powołując do życia dywizję N w 2016 roku. Ich pierwszy model, i30 N, miał wszystko czego potrzebuje kompetentny hot hatch w stylu Golfa GTI, a debiutujący nieco później i20 N to szybkie, dające radość z jazdy i genialne małe auto.

Jednak według doradcy technicznego Hyundaia i byłego szefa działu N, Alberta Biermanna, ta linia modeli może się przedwcześnie zakończyć. Podczas premiery nowego Ioniqa 5 N, pierwszego elektrycznego samochodu firmy, Biermann powiedział magazynowi Evo, że "nie ma wielkiej nadziei" na kolejny europejski model N z silnikiem benzynowym.

Reklama

Patrząc szerzej na rynek trudno się dziwić. Ford wycofał Fiestę ST, Renault Sport już nie istnieje, a Peugeot nie sprzedaje już żadnego z modeli GTI. Spalinowe hot hatche są w odwrocie, nie tylko ze względu na coraz ostrzejsze normy emisji spalin, ale także na ofensywę nowych modeli z napędem EV, oraz zmieniające się upodobania klientów.

Strategia rozwoju Hyundaia N będzie się opierać na większych i droższych modelach EV korzystających z architektury 800V.

Raczej nie jest możliwe proste zastąpienie odchodzących modeli ich elektrycznymi odpowiednikami, przynajmniej jeśli chodzi o Hyundaia. W wywiadzie Biermann potwierdził również, że przyszłe EV Hyundaia N będą tworzone z myślą o jeździe po torze. W tym celu muszą wykorzystywać architekturę elektryczną 800V, taką jak w Ioniq’u 5 N.

Reklama

Jednym z kluczowych wyzwań przy tworzeniu torowego samochodu elektrycznego jest zarządzanie energią i temperaturą ogniw w ekstremalnych warunkach. W porównaniu do systemu 400V, platforma 800V umożliwia szybsze ładowanie (niezbędne do uzupełniania energii między sesjami na torze), mniejsze natężenie prądu, a tym samym mniejsze generowanie ciepła, co umożliwia ciągłą jazdę po torze.

Problem w tym, że nie ma sensu projektować skomplikowanej architektury 800V dla samochodu kompaktowego, ani tym bardziej miejskiego, którego atutem ma być rozsądna cena. Siostrzana firma Kia, z którą Hyundai dzieli znaczną część komponentów EV, właśnie zaprezentowała swój najmniejszy jak dotąd samochód elektryczny - EV3 - który działa na systemie 400V. Jest to nieformalne potwierdzenie, że elektryczne Hyundaie tej klasy nie będą spełniały wymagań technicznych właściwych dla modelu N.

Mimo, że technologia 800V nie jest jeszcze dostosowana do mniejszych modeli, nie mamy nic przeciwko temu, aby w międzyczasie Hyundai stworzył kolejnego elektrycznego hot hatcha oznaczonego literą N.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025
Mercedes klasy G Cabriolet
Mercedes / klasa G
Będzie nowy Mercedes klasy G Cabriolet, chociaż nikt go nie potrzebuje

Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.

5 września 2025
2026 Porsche Cayenne ładowanie
Porsche / Cayenne
Porsche Wireless Charging - technologia jutra zadebiutuje w Cayenne EV

Pod koniec roku poznamy nowe Porsche Cayenne EV wyposażone w technologię ładowania indukcyjnego.

4 września 2025
2026 Volkswagen ID.Polo GTI przedprodukcyjny
Volkswagen / ID.Polo
Volkswagen ID.Polo GTI - VW trzyma się dobrze znanych oznaczeń

Nowa strategia VW zakłada oznaczanie elektrycznych modeli nazwami, które klienci znają i lubią.

3 września 2025
Audi Concept C prezentacja
Audi / Concept C
Audi Concept C zapowiada nowe sportowe coupe od Audi

Widzicie tu nowy język stylistyczny Audi, a przy okazji zapowiedź sportowego samochodu przyszłości.

3 września 2025