Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
19

Tak samo jak wcześniej Maserati GranTurismo, nowe GranCabrio zyskało elektryczny wariant Folgore. Będzie to alternatywa dla klasycznej benzynowej “V-szóstki” w gamie dużego GT Maserati. Model GranCabrio Folgore dzieli z wersją coupe wiele podzespołów, a przy okazji dzierży tytuł pierwszego na rynku kabrioletu w segmencie GT napędzanego z baterii. W Wielkiej Brytanii samochód ten wyceniono na 185 tys. funtów (950 tys. zł), więc jest droższy od wersji Trofeo z benzynowym silnikiem o przeszło 16 tys. funtów (80 tys. zł).

Podobnie jak w coupe, podstawowa struktura wersji spalinowej i elektrycznej jest taka sama. W Maserati rozwiązano problem usytuowania akumulatorów poprzez wypełnienie nimi większości wolnych przestrzeni auta, w tym tunelu środkowego, oraz wykorzystano aż trzy motory elektryczne. Akumulatory rozciągają się wzdłuż kabiny, pod nogami kierowcy i pasażera, a także z tyłu, obok tylnej osi. W sumie mają łączną pojemność 92.5 kWh, czyli 4.5 kWh mniej niż nowy Porsche Taycan z większą baterią. Podobnie jak niemiecki rywal Maserati stworzyło ten system na instalacji 800V, która umożliwia ładowanie z maksymalną mocą 270 kW, jeśli tylko znajdzie się odpowiednia ładowarka. Producent podaje zasięg wynoszący 447 km, a więc trochę mniejszy niż w odświeżonym Porsche Taycan Turbo S (558-630 km według WLTP).

Nowe Maserati GranCabrio Folgore wchodzi na nieznany teren - to pierwsze duże elektryczne kabrio GT na rynku.

Innowacyjny system napędu z trzema silnikami przeniesiono bez zmian z wersji coupe. Przednia i tylna oś są napędzane niezależnie, bo między poszczególnymi źródłami napędu nie ma fizycznego połączenia. Maserati samodzielnie opracowało technologię silników elektrycznych, z których każdy ma po 300 kW, więc teoretycznie samochód ma 1224 KM. Teoretycznie, bo akumulatory mają zdolność oddawania energii na poziomie 610 kW, więc stała moc na kołach wynosi 761 KM (niemal tyle samo co w kultowym wyścigowym Maserati MC12 Versione Corse), a moment obrotowy 1350 Nm.

Sama moc układu wydaje się imponująca, ale GranCabrio Folgore musi zmagać się z ogromną masą. 2340 kg to dokładnie 445 kg więcej niż w benzynowym GranCabrio Trofeo z mocnym V6 pod maską. Z kolei wersja coupe Folgore waży 2260 kg - też nie jest mistrzem wagi piórkowej, ale to wciąż o 80 kg mniej niż w wersji otwartej. Z tej perspektywy osiągi GranCabrio Folgore wydają się nad wyraz dobre. Przyspieszenie do 100 km/h jest 0,8 s krótsze niż w Trofeo (2,8 s), a prędkość maksymalna to 290 km/h. Spalinowy model wyciąga nawet do 315 km/h.

Reklama
Maserati GranCabrio Folgore zamknięty dach
19

Folgore dołączy do gamy Maserati obok spalinowej wersji Trofeo z silnikiem V6. W tym modelu moc równa 550 KM jest przenoszona na cztery koła poprzez 8-stopniową skrzynię automatyczną. W przeciwieństwie do elektrycznego Folgore, Trofeo ma całkowicie mechaniczny napęd, który jednak potrafi inteligentnie rozdzielać moment obrotowy między osie w zależności od wybranego trybu jazdy. Ma też możliwość całkowitego odłączenia przedniej osi.

Sam silnik w GranCabrio to kolejne wcielenie nowego V6 Nettuno wyposażonego w innowacyjne technologie np. system podwójnych komór spalania, który poprawia osiągi i obniża zapotrzebowanie na paliwo. Nowe GranCabrio ma o dwa cylindry mniej od poprzednika, za to może pochwalić się lepszymi parametrami, które mają swoje odbicie w danych na temat osiągów.

Cena na poziomie 185 tys. funtów sprawia, że elektryczne Folgore jest o 16 tys. funtów droższe niż GranCabrio Trofeo. Opcje dodatkowe sprawią, że rachunek przekroczy 200 tys. funtów. W Polsce możemy spodziewać się cennika na poziomie 1,1-1,2 mln zł bez dodatków. Nowe Maserati GranTurismo z silnikami spalinowymi już pojawiają się w całej Europie. Elektryczne Folgore coupe za chwilę powinno także zacząć trafiać do odbiorców, a otwarte GranCabrio Folgore powitamy na ulicach pod koniec tego roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025