Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2023 Maserati GranTurismo Trofeo - powrót do tradycji

Silnik z MC20, zaawansowane zawieszenie i zjawiskowy wygląd czynią z nowego GranTurismo idealne GT.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
2023 Maserati GranTurismo Trofeo test
23
Ocena Evo
Cena:
od 278 900 euro
cudowny wygląd; dobre osiągi; doskonale zestrojone podwozie
czuć sporą masę; auto potrzebuje przestrzeni aby pokazać pełnię klasy

Jeśli lubisz Maserati to na pewno cieszysz się z ciepłego przyjęcia świetnego supersamochodu MC20, ale model który naprawdę chciałbyś zobaczyć w roli lidera nowej ery włoskiej marki to kultowe GranTurismo.

Jest kilka powodów. Pierwszy jest taki, że 75 lat temu pojawiło się Maserati A6 1500 uważane przez obecne władze marki za pierwszego gran tourera. Rzeczywiście - gigantyczna przednia maska i sylwetka zgrabnego coupe jest silnie kojarzona właśnie z klasą GT i od tamtego czasu niewiele się w tym aspekcie zmieniło. Dziś jednak sprawy są nieco bardziej złożone, nie tylko strukturalnie, gdzie zaawansowana nowa stalowo-aluminiowa konstrukcja nośna sprawia, że poprzednie GranTurismo wycofane w 2019 roku wydaje się mocno przestarzałe i przyciężkie.

I to jest drugi powód. Zanim pokazano MC20 to właśnie poprzednie GranTurismo zaprezentowane w 2007 roku ze swoim głośnym 4.2-litrowym V8 (później także 4.7) i piękną linią było najlepszym powodem aby kupić sobie Maserati, albo ogólnie gran tourera. Marka ma tu pewne sprawy do dokończenia - teraz GranTurismo powraca na rynek, co prawda już bez V8, ale z dużo wyższą mocą nowego silnika V6. Celem jest powrót na tron.

Maserati stworzyło pierwowzór wszystkich GT, dlatego sprawą honoru było przywrócenie do gamy flagowego GranTurismo.

Minimalnie słabszy z dwóch nowych modeli nazwano od miasta Modena, gdzie powstała marka Maserati. Ma on 490 KM i potrafi przyspieszać do 100 km/h w 3,9 s, ale nas dziś interesuje wersja Trofeo o mocy 550 KM, której sprint do pierwszej “setki” trwa 3,5 s, a prędkość maksymalna sięga 318 km/h.

Maserati GranTurismo 2023 profil
23

Pod długą, silnie wyprofilowaną maską Trofeo (nazwaną przez szefa designu Maserati Klausa Busse "arcydziełem") kryje się nieco słabsza i bardziej cywilizowana wersja 3-litrowego V6 twin turbo o nazwie Nettuno. Przesunięto go mocno w głąb nadwozia, a za nim mieści się jeszcze 8-biegowa skrzynia automatyczna ZF. Moment obrotowy trafia na wszystkie koła, ale z wyraźną przewagą tyłu. Pneumatyczne zawieszenie współpracuje z podwójnymi wahaczami z przodu i wielowahaczowym układem z tyłu, a standardem są adaptacyjne amortyzatory przy wszystkich kołach.

Nowe GranTurismo to zaskakująco duży samochód, który wydaje się jeszcze szerszy ze względu na niewielką wysokość, choć żaden element jego designu nie wydaje się przesadzony. Wręcz jest to nieprzyzwoicie dobrze wyglądający wóz, a mądre gospodarowanie przestrzenią sprawia, że wewnątrz jest dość przestronnie. Kabina liczy cztery miejsca, ale naprawdę cztery, bo z tyłu jest zaskakująco dużo miejsca nad głowami. Kokpit na pierwszy rzut oka jest trochę nieuporządkowany, jak to we włoskim aucie, ale najważniejsze sprawy, w tym także pozycja za kierownicą, są bez zarzutu. Fotele podpierają lepiej niż na to wyglądają. Kabina Maserati to po prostu wspaniałe miejsce do spędzania czasu, a pod kątem luksusu może śmiało celować w Bentleya Continentala GT.

Przy powolnym cruisingu GranTurismo Trofeo jest wygodne jak na rasowe GT przystało, wcześnie zmienia biegi przy delikatnym operowaniu gazem, a jego potężne V6 wydaje miękki, lecz głęboki pomruk. Pomimo dodatkowej masy wynikającej z zastosowania napędu na wszystkie koła, zawieszenie jest elastyczne i czułe, przynajmniej przy ustawieniu profilu jazdy na domyślny tryb GT.

Maserati-GranTurismo Trofeo wnętrze
23

Powoli mijają kolejne kilometry trasy testowej i w końcu wjeżdżamy na wzniesienia. Droga staje się bardziej pusta i równa, więc zachęca do podkręcenia tempa. Odważniejsze wciskanie gazu spotyka się tutaj z umiarkowaną, wręcz lekceważącą reakcją silnika. Co ciekawe, Trofeo wprawiło mnie w stan delikatnej błogości, z którego nie mam zamiaru na razie wychodzić. Zamiast tego korzystam z ogromnego momentu obrotowego, który wydaje się znikąd narastać po każdym otwarciu przepustnicy.

GranTurismo Trofeo na początku wydaje się leniwe, ale mocne wciskanie gazu ujawnia brutalną stronę jego natury.

Reklama
Reklama

Kiedy jednak Nettuno w końcu zacznie oddychać pełną piersią zaczyna być brutalny - jest przerażająco szybki i generuje pasującą w tej sytuacji wysokooktanową ścieżkę dźwiękową. Podobnie jak MC20, nowe GranTurismo Trofeo wydaje się mieć więcej mocy niż sugerują jego dane techniczne. Nie jest jednak tak surowe i dzikie jak jego centralnosilnikowy kuzyn, choć z całą pewnością silnik jest tutaj wyraźnym, wspólnym mianownikiem.

Maserati GranTurismo Trofeo silnik
23

Oczywiście, to nie jest Toyota GR86. Maserati wcale nie zachęca do sprawdzania jego granic, nie czuję w nim pokusy graniczącej z szaleństwem, aby zagłębić się w jego zawiłej dynamice. Nie jestem ani zaskoczony, ani zaniepokojony takim odczuciem. GranTurismo to spory i dość ciężki samochód - szeroki, mięsisty, ma mnóstwo przyczepności i stabilności. Stworzono go raczej do pokonywania łuków autostrady na tempomacie ustawionym na 200 km/h, albo do europejskich road tripów ze śniadaniem w Monako i kolacją w Modenie. Jestem pewien, że tego typu misje wypełnia z łatwością.

Ale też zbyt łatwo jest nie docenić Trofeo. Gdy droga się klaruje, zmiany kierunku jazdy następują szybko i gładko. Układy sterujące wydają się usztywniać, reakcje wyostrzać, a układ napędu na cztery koła wkracza do akcji i przykuwa się do podłoża. Maserati składa się w zakręty z energią i balansem zdradzającym jego prawie dwutonową masę. Mimo to stawia czoło nadsterowności i podpiera się heroiczną przyczepnością. Czy to zbyt mocno zakamuflowana głębia? Może i tak, ale jednak głębia.

Ceny i konkurencja

Maserati GranTurismo Trofeo kosztuje w Polsce minimum 278 900 euro, a w przeliczeniu jest to kwota około 1,24 miliona złotych. To trochę więcej niż Bentley Continental GT V8 kosztujący mniej więcej od 240 tysięcy euro. Brytyjczyk ma taką samą moc 550 KM i napęd na cztery koła, za to większą masę, co wcale nie przeszkadza mu być niezwykle zaawansowanym dynamicznie GT. Mniej więcej tyle samo trzeba zapłacić za Aston Martina DB12 (680 KM).

2023 Maserati GranTurismo Trofeo - podstawowe dane

Silnik: V6 twin turbo 2992 ccm
Moc: 550 KM / 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 650 Nm / 3000 obr./min.
Masa: 1795 kg (306 KM/tonę)
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość: 318 km/h
Cena: 278 900 euro (około 1,24 mln zł)

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025