Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Maserati GranTurismo - wszystko co wiemy o nowym, włoskim GT

Nowe Maserati GranTurismo pojawi się jeszcze w tym roku. Znajoma sylwetka GT będzie kryła nowe napędy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

19 lutego 2022
Nowe Maserati GranTurismo w kamuflażu na śniegu
14

Jeszcze w tym roku poznamy nowe Maserati GranTurismo w całej okazałości. Jak na razie widzieliśmy na zdjęciach liczne prototypy, których wygląd jest skutecznie maskowany przez kamuflaż, ale da się już wyciągnąć pewne wnioski na temat finalnego wyglądu GranTurismo 2022. Wraz z debiutem flagowego coupe Maserati zakończy się kilkuletni trudny okres dla marki z Modeny. W tym czasie Włosi pracowali aż nad trzema zupełnie nowymi modelami - MC20, SUV-em Grecale i właśnie GranTurismo. Ma to być godny powrót zasłużonej marki do segmentu GT, w którym niegdyś Maserati dominowało nad konkurencją.

Sama sylwetka nowego GranTurismo nie ulegnie zasadniczej zmianie - jego proporcje i obszerna, czteromiejscowa kabina pozostaną nienaruszone. Nadal będą dominowały wyraziste, dynamiczne linie i niewielkie powierzchnie przeszklone, a z przodu zachowano nisko osadzony grill. Tak naprawdę zmienią się detale takie jak oświetlenie. Przednie lampy będą mieć pionowy układ podobny do MC20, a z tyłu światła będą po prostu smuklejsze.

Maserati GranTurismo na torze
14

Dopiero pod poszyciem nadwozia Maserati szykuje rewolucję. Żegnamy stary silnik 4.7 V8 (kiedyś 4.2), a witamy nowiutki silnik Nettuno. Ta 3-litrowa jednostka V6 o rozchyleniu cylindrów 90 stopni ma podwójne doładowanie i zestaw typowo mechanicznych rozwiązań czerpiących inspirację z Formuły 1. Jednym z nich jest zaawansowany system wtryskowy z podwójną komorą spalania, dzięki któremu silnik lepiej spala mieszankę, ma większy moment i moc, a przy tym jest bardziej ekonomiczny.

Dokładne parametry jakie będzie miało GranTurismo jeszcze pozostają tajemnicą. Punktem odniesienia niech będzie MC20, gdzie ten motor osiąga 630 KM. Dla potrzeb auta segmentu GT pewnie moc będzie przytłumiona, przynajmniej w podstawowych wersjach. Na pewno jest sporo osób, które lamentują nad stratą wolnossącego V8 i jego niepowtarzalnej ścieżki dźwiękowej, ale być może dodatkowa moc przekona ich do nowego Maserati. Mocny, kompaktowy silnik V6 pozwoli dorównać głównym rynkowym rywalom, co w ostatnich latach raczej się nie zdarzało, a już na pewno nie w erze turbodoładowania. Poza tym nowe Nettuno także ma całkiem ciekawy charakter i mnóstwo potencjału. Baryton generowany z wydechu i świszczące zawory wastegate są jego istotną częścią.

Drugą fazą planu na nowy model jest wprowadzenie wersji całkowicie elektrycznej obok modelu spalinowego. Będzie się nazywała Folgore, a jej napęd stworzą 3 silniki - dwa z tyłu i jeden z przodu. Razem będą dawać napęd na wszystkie koła z dominacją tyłu, a w standardzie auto będzie miało system wektorowania momentu obrotowego. Bateria elektrycznego GranTurismo będzie pracować na napięciu 800V (tak jak Porsche Taycan), a to przełoży się na bardzo szybkie ładowanie.

Reklama
Maserati GranTurismo z lotu ptaka
14

W przeciwieństwie do Taycana Folgore nie będzie miało dedykowanej platformy, a jedynie lekko zmodyfikowane podwozie wersji spalinowej. Taki sam układ ma m.in. Audi w modelu e-tron SUV. Dopiero podczas premiery dowiemy się czegoś więcej na temat pojemności baterii, ale nazwa GranTurismo w jakimś stopniu obliguje Maserati do zaoferowania sensownego zasięgu także w długiej trasie.

Wnętrze GranTurismo 2022 najprawdopodobniej będzie w dużym stopniu kopią kokpitu Grecale z jego dużym, dotykowym ekranem i czystymi liniami. Maserati zapewnia, że projektanci położą szczególny nacisk na ekskluzywne materiały jak przystało na prawdziwe, włoskie GT. Raczej nie spodziewamy się podobieństwa kokpitu do spartańskiego MC20, który jest supersportowym autem zorientowanym przede wszystkim na lekkość.

Nowe modele Maserati w końcu pojawiają się na rynku, choć z kilkuletnim opóźnieniem spowodowanym szeregiem niekorzystnych czynników. Nadal marka z trójzębem w logo jest flagowym przedstawicielem całego gigantycznego koncernu Stellantis, więc wierzymy, że jej przyszłość jest bezpieczna. MC20 już w tym momencie wprowadziło sporo zamieszania w segmencie od lat zdominowanym przez ugruntowane marki, a Grecale powinno pomóc zdobyć nieco większą, ogólną sprzedaż i dotarcie do nowej grupy odbiorców. Ukoronowaniem tej nowej ery Maserati będzie prezentowane tutaj GranTurismo wraz z odkrytym odpowiednikiem o nazwie GranCabrio. Musimy uzbroić się w cierpliwość i po prostu czekać aż producent wyznaczy datę premiery tego ekscytującego, nowego modelu.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023
Mercedes-AMG CLA lifting
Lifting
Mercedes zaprezentował nowego CLA, także w wersjach AMG 35 i 45 S

Mercedes CLA przeszedł lifting, a w gamie pojawiły się zaktualizowane wersje napędowe AMG.

19 stycznia 2023
Fastline Racing Academy - Heels on the Track
Prezentacja Partnera
Piękne, szybkie i… bezpieczne. Relacja z Heels On The Track

Kobiety przejęły Tor Łódź! Za nami 6 edycja wydarzenia organizowanego przez Fastline Racing Academy. 

19 stycznia 2023