Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Nowe Maserati GranTurismo pojawi się jeszcze w tym roku. Znajoma sylwetka GT będzie kryła nowe napędy.
Jeszcze w tym roku poznamy nowe Maserati GranTurismo w całej okazałości. Jak na razie widzieliśmy na zdjęciach liczne prototypy, których wygląd jest skutecznie maskowany przez kamuflaż, ale da się już wyciągnąć pewne wnioski na temat finalnego wyglądu GranTurismo 2022. Wraz z debiutem flagowego coupe Maserati zakończy się kilkuletni trudny okres dla marki z Modeny. W tym czasie Włosi pracowali aż nad trzema zupełnie nowymi modelami - MC20, SUV-em Grecale i właśnie GranTurismo. Ma to być godny powrót zasłużonej marki do segmentu GT, w którym niegdyś Maserati dominowało nad konkurencją.
Sama sylwetka nowego GranTurismo nie ulegnie zasadniczej zmianie - jego proporcje i obszerna, czteromiejscowa kabina pozostaną nienaruszone. Nadal będą dominowały wyraziste, dynamiczne linie i niewielkie powierzchnie przeszklone, a z przodu zachowano nisko osadzony grill. Tak naprawdę zmienią się detale takie jak oświetlenie. Przednie lampy będą mieć pionowy układ podobny do MC20, a z tyłu światła będą po prostu smuklejsze.
Dopiero pod poszyciem nadwozia Maserati szykuje rewolucję. Żegnamy stary silnik 4.7 V8 (kiedyś 4.2), a witamy nowiutki silnik Nettuno. Ta 3-litrowa jednostka V6 o rozchyleniu cylindrów 90 stopni ma podwójne doładowanie i zestaw typowo mechanicznych rozwiązań czerpiących inspirację z Formuły 1. Jednym z nich jest zaawansowany system wtryskowy z podwójną komorą spalania, dzięki któremu silnik lepiej spala mieszankę, ma większy moment i moc, a przy tym jest bardziej ekonomiczny.
Dokładne parametry jakie będzie miało GranTurismo jeszcze pozostają tajemnicą. Punktem odniesienia niech będzie MC20, gdzie ten motor osiąga 630 KM. Dla potrzeb auta segmentu GT pewnie moc będzie przytłumiona, przynajmniej w podstawowych wersjach. Na pewno jest sporo osób, które lamentują nad stratą wolnossącego V8 i jego niepowtarzalnej ścieżki dźwiękowej, ale być może dodatkowa moc przekona ich do nowego Maserati. Mocny, kompaktowy silnik V6 pozwoli dorównać głównym rynkowym rywalom, co w ostatnich latach raczej się nie zdarzało, a już na pewno nie w erze turbodoładowania. Poza tym nowe Nettuno także ma całkiem ciekawy charakter i mnóstwo potencjału. Baryton generowany z wydechu i świszczące zawory wastegate są jego istotną częścią.
Drugą fazą planu na nowy model jest wprowadzenie wersji całkowicie elektrycznej obok modelu spalinowego. Będzie się nazywała Folgore, a jej napęd stworzą 3 silniki - dwa z tyłu i jeden z przodu. Razem będą dawać napęd na wszystkie koła z dominacją tyłu, a w standardzie auto będzie miało system wektorowania momentu obrotowego. Bateria elektrycznego GranTurismo będzie pracować na napięciu 800V (tak jak Porsche Taycan), a to przełoży się na bardzo szybkie ładowanie.
W przeciwieństwie do Taycana Folgore nie będzie miało dedykowanej platformy, a jedynie lekko zmodyfikowane podwozie wersji spalinowej. Taki sam układ ma m.in. Audi w modelu e-tron SUV. Dopiero podczas premiery dowiemy się czegoś więcej na temat pojemności baterii, ale nazwa GranTurismo w jakimś stopniu obliguje Maserati do zaoferowania sensownego zasięgu także w długiej trasie.
Wnętrze GranTurismo 2022 najprawdopodobniej będzie w dużym stopniu kopią kokpitu Grecale z jego dużym, dotykowym ekranem i czystymi liniami. Maserati zapewnia, że projektanci położą szczególny nacisk na ekskluzywne materiały jak przystało na prawdziwe, włoskie GT. Raczej nie spodziewamy się podobieństwa kokpitu do spartańskiego MC20, który jest supersportowym autem zorientowanym przede wszystkim na lekkość.
Nowe modele Maserati w końcu pojawiają się na rynku, choć z kilkuletnim opóźnieniem spowodowanym szeregiem niekorzystnych czynników. Nadal marka z trójzębem w logo jest flagowym przedstawicielem całego gigantycznego koncernu Stellantis, więc wierzymy, że jej przyszłość jest bezpieczna. MC20 już w tym momencie wprowadziło sporo zamieszania w segmencie od lat zdominowanym przez ugruntowane marki, a Grecale powinno pomóc zdobyć nieco większą, ogólną sprzedaż i dotarcie do nowej grupy odbiorców. Ukoronowaniem tej nowej ery Maserati będzie prezentowane tutaj GranTurismo wraz z odkrytym odpowiednikiem o nazwie GranCabrio. Musimy uzbroić się w cierpliwość i po prostu czekać aż producent wyznaczy datę premiery tego ekscytującego, nowego modelu.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.
Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.
Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.
Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.
Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.
Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.
Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.
Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.
Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.
Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.
W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.
Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.
Następna generacja modeli EV Neue Klasse od BMW będzie korzystać z baterii opracowanych w Chorwacji.
Stylowy i luksusowy Mercedes S63 Coupe to niedoceniane, choć świetne GT za dobre pieniądze.
Na rok modelowy 2024 Audi wprowadza do S3 poprawki układu napędowego i odświeżony design.
BMW zdecydowało, że nowe M5 Touring będzie sprzedawane także za oceanem.