Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Podczas majowego wydarzenia w Villa Erba dom RM Sotheby’s zlicytuje kolekcję legendarnych coupe BMW.
Co dwa lata dom aukcyjny RM Sotheby’s, w porozumieniu z organizatorami Concorso d'Eleganza Villa d'Este, przeprowadza nad jeziorem Como licytacje najwspanialszych samochodów klasycznych na świecie. W tym roku pod młotek trafi 14 znakomitych samochodów, w tym pięć egzemplarzy najlepszych BMW M ostatnich 35 lat - wszystkie z nadwoziem dwudrzwiowym.

Najstarszym przedstawicielem kolekcji “M Power” jest ten wspaniały egzemplarz BMW M3 Sport Evolution w kolorze Brillantrot. Jest to limitowana edycja kultowego modelu homologacyjnego wyróżniającego się m.in. silnikiem wolnossącym S14 o pojemności zwiększonej o 165 ccm. Powstało tylko 600 egzemplarzy tej serii. Evolution ma także poprawioną aerodynamikę i bardziej wydajne chłodzenie. Ten konkretny samochód jest jednym z ośmiu dostępnych na rynku niemieckim w kolorze czerwonym i większość czasu spędził w rodzinie zespołu wyścigowego Schmidt Motorsport Technik.

W kolekcji pominięto serię 3 E36, ale nie mogło w niej zabraknąć najszybszego M3 kolejnej generacji, czyli E46 CSL. Model ten wniósł linię M3 do grona supersamochodów. Konstruktorzy postarali się, aby CSL był znacznie lżejszy niż normalne M3, a przy tym stworzyli jeszcze bardziej twarde i bezkompromisowe podwozie czyniące z tego modelu urzekającą maszynę. Silnik tej odmiany to wysokoobrotowa, wolnossąca jednostka sześciocylindrowa wyposażona m.in. w karbonowy dolot generujący unikalny dźwięk. CSL dostał także sportowy układ kierowniczy o torowej charakterystyce. Licytowany egzemplarz wyjechał z fabryki w typowym dla tego modelu kolorze Silver Grey Metallic i przez 20 lat miał tylko dwóch właścicieli.

W tym gronie M3 GTS jest zdecydowanie najrzadsze, bo sprzedano tylko 138 egzemplarzy tego auta. Pod stosunkowo standardowo wyglądającym nadwoziem (oprócz tylnego skrzydła) kryje się motosportowy silnik 4.4 V8 - identyczny jak w jeszcze rzadziej spotykanym M3 CRT. Celem BMW było stworzenie torowego potwora w stylu Porsche 911 GT3 RS, dlatego podkręcono motor do 450 KM, poprawiono aerodynamikę i dodano regulowane zawieszenie. Egzemplarz w jadowicie pomarańczowym kolorze Fire Orange pokonał do tej pory nieco ponad 10 tysięcy kilometrów w rękach dwóch właścicieli. Razem z samochodem nabywca kupi także zestaw dedykowanych akcesoriów firmowanych przez BMW M, w tym… butelkę szampana.

W przeciwieństwie do opisanych wyżej modeli CSL i M3 GTS, późniejsze M4 GTS F82 było kapryśnym samochodem, który miał tyle samo zwolenników, co przeciwników. Jest to wariacja na temat M4, w którym zastosowano radykalnie utwardzone zawieszenie i ulepszoną wersję sześciocylindrowego silnika S55, w którym dodano dotrysk wody w celu wyciśnięcia prawie 500 KM. Nie zabrakło kuracji odchudzającej w postaci karbonowej maski, tytanowego wydechu i pozbycia się tylnej kanapy. Mimo sprawdzonego przepisu hardkorowe M4 jest dla wielu kierowców zbyt trudnym do opanowania samochodem, który dobrze czuje się tylko na suchym jak pieprz, równym asfalcie. Z drugiej strony jest to najbardziej pożądany kolekcjonersko model z wczesnej ery turbodoładowania, dlatego jego wartość będzie rosła. Ten egzemplarz w kolorze Frozen Dark Grey miał od nowości tylko jednego właściciela.

W wyjątkowo mocnej stawce tegorocznego konkursu eCOTY nowe BMW M4 CSL nie zdołało zgarnąć żadnego z czołowych miejsc, ale bez wątpienia jest to imponujący sportowy samochód. Podobnie jak wymienione wyżej M4 F82 potrzebuje jednak odpowiedniego środowiska, aby pokazać pełnię możliwości. Napędzany 550-konną odmianą 3-litrowego silnika S55 z dwoma turbinami jest to jeden z najbardziej ekstremalnych modeli BMW ostatnich lat. Podobnie jak E46 CSL, także nowe G82 ma wiele elementów z karbonu, w tym maskę silnika i nawiązującą do poprzednika klapę bagażnika ze zintegrowaną lotką na krawędzi. Zastosowano tytanowy układ wydechowy i znacznie zredukowano liczbę materiałów wygłuszających. Z okazji 50 lat BMW M powstanie tylko 1000 egzemplarzy M4 CSL. Samochód wystawiony na aukcję pokryto lakierem Frozen Brooklyn Grey, nadal ma on fabryczne folie, a w zestawie jest dedykowany pokrowiec.
Na licytacji w Villa Erba pojawią się także inne ciekawe auta, w tym kolekcja nazwana “Black on Black”, czyli kilka włoskich egzotyków w kolorze, jak łatwo zgadnąć, czarnym. Będzie wśród nich Lamborghini Diablo VT, Ferrari F512 M, Ferrari 512 TR oraz trzy Testarossy, w tym jedna w kultowej wersji Monospecchio. Oprócz tego pod młotek trafi Aston Martin DB5 w stanie “przed remontem”, Lexus LFA z niebieskim skórzanym wnętrzem i niesamowity Mercedes-AMG 190 E 2.5-16 Evolution II DTM z 1992 roku (zdjęcia w galerii).
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.
Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.
MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.
Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.
Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.
Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.