Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

BMW M4 CSL (2022-2023) - nowoczesność, która nie porywa za serce

Najlżejszy i najostrzejszy wariant M4 potrafi ukąsić, ale nie uniesie ciężaru znaczka CSL.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 lutego 2025
2022 BMW M4 CSL test
24
Ocena Evo
Cena:
899 900 zł (2022)
rakietowa szybkość; idealny balans w zakrętach
jako całość nie ma “tego czegoś”

BMW stworzyło M4 CSL na 50. urodziny marki M. Miał to być unikalny prezent dla firmy jak i dla elitarnego grona 1000 wybranych klientów. Dokładnie 100 egzemplarzy z kierownicą po prawej stronie znalazło swoich właścicieli w UK. W Polsce było to 10 sztuk, a każda z nich kosztowała minimum 899 900 zł. To jakieś 380 000 zł więcej niż standardowe M4 Competition. Dużo pieniędzy zważywszy na niewielki wzrost parametrów (+40 KM) do wartości 550 KM przy 6250 obr./min. i 650 Nm między 2750, a 5950 obr./min. Jednakże litera “L” oznacza tutaj Leichtbau lub “lekkość”, dlatego BMW włożyło sporo pracy w zgubienie masy, która finalnie wynosi 1625 kg. Nie jest to może kategoria Ariela Atoma, ale 100 kg mniej niż tylnonapędowe M4 Competition to i tak spora różnica.

Poza oszczędnością masy gdzie się dało, CSL dostał nowe sprężyny i elektronicznie sterowane amortyzatory. Prześwit zmniejszył się o 8 mm, a większość gumowych łączników w tylnym zawieszeniu zastąpiono sztywnymi przegubami Heima. Dodatkowo pod maską pojawiła się spora kratownica aluminiowych wzmocnień oplatająca trzylitrową rzędową “szóstkę” twin turbo.

Moc jest ważna, ale priorytetem dla BMW w M4 CSL była niska masa. W końcu "L" jak "lekki".

Podsumowując, jest to dwuosobowe M4 z ceramicznymi hamulcami, maską z plastiku wzmacnianego karbonem, tylną lotką zintegrowaną z klapą (jak w E46 CSL), połową mat wygłuszających, tytanowym tłumikiem, lżejszym grillem (wciąż gigantycznym, ale lżejszym) z dodatkowymi wzmocnieniami nadwozia i kilkoma pomniejszymi zmianami. Nawet software podwozia dostał stosowne poprawki. Przykład? Kontrola trakcji, nazwana w BMW M Traction, ma unikalne ustawienia w pozycjach od 6 do 10. Do tego automatyczna skrzynia, która nie dość że jest sztywno przymocowana do nadwozia, to zmienia biegi jeszcze szybciej i bardziej agresywnie.

W standardzie CSL porusza się na oponach Michelin Pilot Sport Cup 2R, ale na potrzeby naszego testu prowadzonego w chłodzie i wilgoci wóz miał założone bardziej wszechstronne ogumienie Pilot Sport 4S. Prawdopodobnie słuszna decyzja, ale przez to nie mogliśmy sprawdzić możliwości tego modelu w optymalnej konfiguracji. Jednakże, celem CSL-a jest sprawdzać się w szerszym spektrum sytuacji niż miało to miejsce w hardkorowym M4 GTS poprzedniej generacji, które miało manualnie regulowane sprężyny, seryjną klatkę i było zabawką na tor z możliwością okazjonalnego wyjeżdżania na drogę. Samo to, że możesz dryfować między trybami Comfort, Sport i Sport Plus bez wysiadania z fotela świadczy o tym, że CSL ma bardziej uniwersalną naturę. Nie jest to jednak miękki gracz - czas na Ringu wynoszący 7:15,677 to sygnał, że na torze ta maszyna potrafi być szybka.

2022 BMW M4 CSL drift
24

Na drodze też jest, i to bardzo. BMW deklaruje prędkość maksymalną 290 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w 3,7 s i do 200 km/h w 10,6 s, ale nawet ta wyliczanka nie jest w stanie przygotować cię na sposób w jaki 3-litrowy motor z turbodoładowaniem oddaje moc. Zaczyna od chwilowej pauzy na zaczerpnięcie oddechu przy niskich obrotach, ale od momentu gdy turbiny zaczną pompować z pełną werwą, M4 CSL nie bierze jeńców. Ośmiobiegowa skrzynia reaguje tak szybko, że aż zbyt gwałtownie, a całe auto jest przesycone precyzją wykonywanych manewrów. Faktycznie CSL odczuwa się inaczej niż M4 Competition, to nie ulega wątpliwości, nawet jeśli nie jest aż tak surowy jak stary GTS.

CSL dźwiga ciężkie brzemię. Jego przodek generacji E46 przeszedł już do legendy.

Oczywiście, pójście w absolutną precyzję w kierowaniu bez totalnej agresji w innych obszarach niesie zagrożenie, że na koniec samochód nie będzie ani przystępny czy użyteczny, ani super-agresywny i przez to emocjonujący. Mimo wszystko CSL robi dobre pierwsze wrażenie. Poza wielką mocą może podobać się jakość tłumienia i to jak dobrze zbalansowane jest zawieszenie. Na pewno jest sztywno, złącza Heima zrobiły swoje, ale też lepiej czuć połączenie na linii kierownica-koła-nawierzchnia. Fajnie, ale nie da się ukryć, że to spory samochód, więc po kuracji “CSL” niektóre jego nieodłączne cechy, w tym słuszny rozmiar, czy zastosowanie automatycznej skrzyni, wydają się kłócić z założeniami.

2022 BMW M4 CSL prowadzenie
24
Reklama
Reklama

W tych bardziej miękkich ustawieniach zawieszenia da się poczuć ile CSL naprawdę waży. Może to będzie zaskakujące jeśli ktoś doświadczył niesamowitej kontroli i opanowania w M5 CS, ale czasami CSL wydaje się odrobinę za miękki. Jak odkryliśmy podczas naszego konkursu Evo Car of The Year 2022, na trudniejszych odcinkach drogi nadwozie potrafi wyrwać się spod kontroli zawieszenia. Ustawienie Sport lub Sport Plus lepiej pasuje do charakteru tego auta, co jest OK gdy droga pozostaje równa, ale na bardziej wyboistych fragmentach miękkość gdzieś ginie, a auto staje się odrobinę nerwowe i pozbawione ogłady.

Układ kierowniczy pracuje świetnie, ale wyboisty asfalt stanowi nie lada przeszkodę dla zawieszenia BMW.

Są i cechy wyróżniające, na przykład hamulce. Ceramiczne tarcze działają znakomicie, ale jeszcze lepsza jest stabilność auta podczas dohamowania. M4 CSL prawie w ogóle nie nurkuje i nie myszkuje, niezależnie od jakości nawierzchni. Dziwne, zważywszy jak zachowuje się podczas przyspieszania. Balans w zakrętach jest wprost cudowny. Tekstura układu kierowniczego zanika na granicy przyczepności przednich opon, ale przejście między stabilnością, a nadsterownością jest tak łagodne, że w zasadzie wszystko jedno. Może na Cup 2R byłoby więcej przyczepności, ale na PS 4S to marzenie driftera. Albo, w przypadku bardziej normalnej jazdy po drogach publicznych, jest to samochód w którym to ty narzucasz jak ma pokonać zakręt. Daje się ustawiać i ma odpowiednią zwinność. Trakcja jest doskonała także na suchej nawierzchni.

2022 BMW M4 CSL komora silnika
24

Momentów czystej adrenaliny jest mnóstwo. Niektóre zamierzone (np. gdy wychodzisz z zakrętu i blokada dyfra wynosi cię z całą mocą na prostą), niektóre mniej (moment gdy koła buksują przy pokonywaniu garbów na mokrym może przyprawić o zawał). Mamy jednak kilka zastrzeżeń. Jednym z najważniejszych jest fakt, że nie ma tu zbyt melodyjnej, zapadającej w pamięć ścieżki dźwiękowej. Indukcyjny ryk E46 CSL był integralną częścią jego uroku podczas jazdy, podczas gdy nowy model prawie nie różni się od znacznie tańszych braci. Tytanowy tłumik dziwnie “stuka” przy przeciąganiu po obrotach, a samochód byłby o wiele bardziej wyrazisty z głośnym świstem zaworu upustowego turbosprężarek. Skrzynia biegów sprawia wrażenie, jakby zmuszono ją do działania w sposób sprzeczny z jej naturą. Dwusprzęgłówka byłaby tu jak znalazł.

Nosząc ten kultowy, wymowny emblemat, CSL musi mierzyć się z wysoko postawioną poprzeczką. Tym bardziej po znakomitych BMW M2 CS i M5 CS, które zbudowały we mnie nadzieję na coś naprawdę wyjątkowego. W istocie M4 CSL ma swoje momenty chwały, ale jako całość nie odziedziczył magii najlepszych produktów BMW M. Nie ma w nim też szalonej intensywności starego M4 GTS. Może w lato, na właściwych oponach, ten test wyglądałby inaczej, ale nie sądzę aby wtedy nabrał jakości godnej produktu stworzonego na 50-lecie BMW M. Czy dałoby się załatwić M2 CSL? Albo kolejne M4 GTS?

Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025