Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
7

Kultowy model Porsche - 911 - stoi u progu wielkich zmian. Już w 2024 roku pod tylną klapą tego auta po raz pierwszy pojawi się zelektryfikowany napęd, ale jak widać jest też sporo miejsca na kolejne ekstremalne, sportowe wersje, które w Evo dobrze znamy i kochamy. Jak pokazują nowe zdjęcia szpiegowskie, Zuffenhausen pracuje nad limitowanym modelem specjalnym na bazie lekkiego GT3 Touring. Samochód ma nosić nazwę ST, która po raz pierwszy pojawiła się na wyczynowych 911 w roku 1970.

Na zdjęciach widzimy dość mocno rozwinięty prototyp ST, którego nadwozie jest już w formie produkcyjnej i, co ciekawe, nie ma kamuflażu. Samochód będzie zbudowany w tym samym duchu lekkości co legendarny przodek. Porsche zbudowało bardzo niewiele oryginalnych ST, a ich głównym przeznaczeniem była adaptacja do różnych form sportu samochodowego. Zgodnie z tym założeniem ST zapewne będzie najlżejszym wariantem generacji 992, co oznaczałoby zejście poniżej 1418 kg Touringa. Jak Porsche chce tego dokonać? Nie wiadomo, ale w przypadku GT3 RS posunęli się do wykonania z karbonu takich elementów jak maska przednia, fotele czy dach.

Reklama

Nowe 911 ST prawdopodobnie będzie najlżejszym modelem w gamie Porsche 992.

Pewną wskazówką mogą być drzwi prototypu - wyglądają na zaadaptowane z GT3 RS karbonowe drzwi z silnym podcięciem aerodynamicznym. Analogicznie jak w RS, są one zintegrowane ze “skrzelami” za przednim kołem, których zadaniem jest zmniejszanie ciśnienia wewnątrz nadkoli i generowanie dodatkowego docisku przedniej osi. Taki sam jak w RS jest też kompozytowy dach z dwoma wybrzuszeniami oraz kute felgi magnezowe. W tym przypadku logiczne byłoby wyposażenie 911 ST w skrzynię manualną, która ma jedną podstawową zaletę - jest 17 kg lżejsza niż automat PDK.

Reszta nadwozia prototypu ST pochodzi wprost z GT3 Touring. Taki sam jest przedni zderzak, przednia pokrywa z otworami i dyfuzor z centralnymi końcówkami wydechu. Inna jest za to tylna pokrywa, bo jej design pochodzi z podstawowego 992 Carrera - świadczy o tym pionowe światło stopu umieszczone między kratownicami maskującymi wloty powietrza.

Reklama
Porsche 911 ST spyshot lewy tył
7

Za tylną osią niemal na pewno znajdzie się 4-litrowy, sześciocylindrowy silnik wolnossący z GT3. Zagadką pozostaje moc  i moment obrotowy, zważywszy na pozycjonowanie 911 ST gdzieś między podstawowym GT3, a ekstremalnym modelem RS. Dla porównania, obecne GT3 ma 510 KM i 470 Nm, a RS 525 KM i o 5 Nm mniejszy moment obrotowy.

Oryginalne 911 ST z 1970 roku było samochodem stworzonym do sportu, więc idąc tym tropem Porsche być może będzie chciało doprowadzić podwozie do ekstremum, co pasowałoby do obsesyjnej wręcz dbałości o zmniejszenie masy auta. Obecne GT3 jest pierwszym autem tej serii wyposażonym w podwójne wahacze, co samo w sobie mocno wpłynęło na poprawę jego zachowania na drodze i torze. ST powinno jednak otrzymać własną kalibrację podwozia. Niezależnie od ostatecznego efektu samochód ten prawdopodobnie będzie miał limitowany charakter i cenę sporo wyższą niż GT3 Touring. Przypomnijmy, że model służący za bazę dla nowego ST kosztuje obecnie minimum 1,02 mln zł.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025