Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.
Kultowy model Porsche - 911 - stoi u progu wielkich zmian. Już w 2024 roku pod tylną klapą tego auta po raz pierwszy pojawi się zelektryfikowany napęd, ale jak widać jest też sporo miejsca na kolejne ekstremalne, sportowe wersje, które w Evo dobrze znamy i kochamy. Jak pokazują nowe zdjęcia szpiegowskie, Zuffenhausen pracuje nad limitowanym modelem specjalnym na bazie lekkiego GT3 Touring. Samochód ma nosić nazwę ST, która po raz pierwszy pojawiła się na wyczynowych 911 w roku 1970.
Na zdjęciach widzimy dość mocno rozwinięty prototyp ST, którego nadwozie jest już w formie produkcyjnej i, co ciekawe, nie ma kamuflażu. Samochód będzie zbudowany w tym samym duchu lekkości co legendarny przodek. Porsche zbudowało bardzo niewiele oryginalnych ST, a ich głównym przeznaczeniem była adaptacja do różnych form sportu samochodowego. Zgodnie z tym założeniem ST zapewne będzie najlżejszym wariantem generacji 992, co oznaczałoby zejście poniżej 1418 kg Touringa. Jak Porsche chce tego dokonać? Nie wiadomo, ale w przypadku GT3 RS posunęli się do wykonania z karbonu takich elementów jak maska przednia, fotele czy dach.
Pewną wskazówką mogą być drzwi prototypu - wyglądają na zaadaptowane z GT3 RS karbonowe drzwi z silnym podcięciem aerodynamicznym. Analogicznie jak w RS, są one zintegrowane ze “skrzelami” za przednim kołem, których zadaniem jest zmniejszanie ciśnienia wewnątrz nadkoli i generowanie dodatkowego docisku przedniej osi. Taki sam jak w RS jest też kompozytowy dach z dwoma wybrzuszeniami oraz kute felgi magnezowe. W tym przypadku logiczne byłoby wyposażenie 911 ST w skrzynię manualną, która ma jedną podstawową zaletę - jest 17 kg lżejsza niż automat PDK.
Reszta nadwozia prototypu ST pochodzi wprost z GT3 Touring. Taki sam jest przedni zderzak, przednia pokrywa z otworami i dyfuzor z centralnymi końcówkami wydechu. Inna jest za to tylna pokrywa, bo jej design pochodzi z podstawowego 992 Carrera - świadczy o tym pionowe światło stopu umieszczone między kratownicami maskującymi wloty powietrza.

Za tylną osią niemal na pewno znajdzie się 4-litrowy, sześciocylindrowy silnik wolnossący z GT3. Zagadką pozostaje moc i moment obrotowy, zważywszy na pozycjonowanie 911 ST gdzieś między podstawowym GT3, a ekstremalnym modelem RS. Dla porównania, obecne GT3 ma 510 KM i 470 Nm, a RS 525 KM i o 5 Nm mniejszy moment obrotowy.
Oryginalne 911 ST z 1970 roku było samochodem stworzonym do sportu, więc idąc tym tropem Porsche być może będzie chciało doprowadzić podwozie do ekstremum, co pasowałoby do obsesyjnej wręcz dbałości o zmniejszenie masy auta. Obecne GT3 jest pierwszym autem tej serii wyposażonym w podwójne wahacze, co samo w sobie mocno wpłynęło na poprawę jego zachowania na drodze i torze. ST powinno jednak otrzymać własną kalibrację podwozia. Niezależnie od ostatecznego efektu samochód ten prawdopodobnie będzie miał limitowany charakter i cenę sporo wyższą niż GT3 Touring. Przypomnijmy, że model służący za bazę dla nowego ST kosztuje obecnie minimum 1,02 mln zł.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.
MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.
Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.
Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.
Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.
Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.
Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.
Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.
Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.
Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.