Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche tworzy syntetyczne paliwo, by pogodzić ekologię i osiągi

Technologia eFuel od Porsche tworzy wizję przyszłości, w której odpowiedzialność ekologiczna nie wyklucza się z przyjemną jazdą samochodem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 października 2021
Syntetyczne paliwo od Porsche
5

To pytanie, które zadało sobie wielu entuzjastów motoryzacji: jak utrzymać na drogach samochody spalinowe skoro zmieniające się przepisy pchają nas w kierunku elektryfikacji?

Odpowiedź nie jest prosta ani jednoznaczna, ale rozwiązanie tego problemu jest w interesie wielu firm, a Porsche jest jedną z nich. Idąc ramię w ramię m.in. z Exxon Mobile i Siemensem, prowadzą prace nad rozwojem i produkcją paliwa eFuel o neutralnym znaczeniu dla środowiska. Ta substancja ma tutaj kluczowe znaczenie.

Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych w UE po roku 2035 sprawi, że klienci salonów przesiądą się na elektryki, ale całkowita wymiana parku maszynowego zajmie dużo więcej czasu. Porsche prognozuje, że tylko około 20% pojazdów będzie bezemisyjnych w momencie zmiany przepisów. By osiągnąć zakładany ‘plan zero’ do roku 2050 nie wystarczy tylko elektryfikacja i w tym momencie wkracza syntetyczne paliwo eFuel.

Polestar0project000
5

eFuel - co to jest i dlaczego jest lepsze?

Cała operacja zaczyna się od opracowania paliw syntetycznych, takich jak eFuel stworzony przy udziale Porsche i innych podmiotów VW Group, jak Audi i Bentley. Jest wiele różnych rodzajów paliwa w zależności od potrzeb i zastosowań. W wielu częściach świata biopaliwa już są częścią gospodarki energetycznej np. w Brazylii, gdzie większość pojazdów zasilana jest mieszanką etanolu E85. Inne kraje używają bio-diesla z dodatkami pozyskiwanymi z roślin, jak kukurydza czy spalanie odpadów zielonych.

Porsche od razu obrało bardziej czystą drogę, wytwarzając syntetyczne paliwo z wodoru i węgla pozyskiwanego z atmosfery. W ten sposób uzyskuje się półprodukt nazwany eMetanol, który łatwo przekształcić w wysokooktanowe paliwo dostosowane do większości współczesnych silników spalinowych.

Porsche zaczęło nawet budowę ośrodka badawczego w południowym Chile, które w 2022 roku ma wyprodukować około 130,000 litrów eFuel, mimo że ośrodek będzie w pełni gotowy dopiero w połowie roku. Plan na następne lata to 55 mln litrów w 2023 i aż 550 mln litrów w 2024.

W jaki sposób jest to neutralne dla środowiska?

Podkreślamy, że syntetyczne paliwo nie sprawi, że samochody spalinowe nie będą dymić z rury wydechowej. Tak jak dzisiejsze paliwo, eFuel będzie spalane w silniku, a efektem ubocznym będą węglowodory wydalane do atmosfery. Różnica polega na tym, że spalanie paliw kopalnych powoduje, że do atmosfery trafia węgiel, który przez miliony lat był uwięziony w postaci ropy naftowej. Tymczasem spalanie eFuel powoduje emisję niemal takich samych ilości węgla jakie były wcześniej zaabsorbowane do jego produkcji. Ten obieg węgla w przyrodzie sprawia, że eFuel jest prawie neutralny dla naszej atmosfery.

Porsche używa słowa ‘prawie’, bo produkcja paliwa i jego spalanie się równoważą, ale pozostaje kwestia logistyki. Transport z fabryki w Chile do użytku paliwa w Europie lub USA na razie nie został uwzględniony w szacunkowym śladzie węglowym całego procesu. Porsche ma nadzieję, że używanie eFuel również w logistyce, będzie ostatnim krokiem do całkowitej neutralności ekologicznej całego przedsięwzięcia.

Reklama

Absorbowanie węgla w procesie produkcji eFuel to kwestia nauki i sposobu powstawania syntetycznego paliwa. Krok pierwszy to wyizolowanie zielonego wodoru w czasie elektrolizy. To bardzo energochłonny etap i jego realizacja przy pomocy prądu z elektrowni zasilanymi paliwami z kopalni byłaby bez sensu. Porsche specjalnie wybrało lokalizację fabryki eFuel na południowym krańcu Chile, by całość mogła być zasilana tylko z energii wiatrowej.

Drugim etapem jest połączenie wyizolowanego, zielonego wodoru z węglem odzyskanym z atmosfery w procesie tworzenia e-metanolu. To właśnie element pozyskiwania węgla z powietrza sprawia, że emisja produkcji jest ‘ujemna’, czyli fabryka oczyszcza powietrze, byśmy mogli wyemitować ten sam węgiel, tyle że gdzie indziej. Pomijając kwestie transportowe, w ujęciu globalnym oznacza to kompletną neutralność ekologiczną.

Gdzie i kiedy będzie to wykorzystane? Ile będzie kosztowało?

Biorąc pod uwagę, jak dużo tego paliwa niedługo powstanie, Porsche zamierza go w pierwszej kolejności testować w swojej serii wyścigowej Porsche Supercup, towarzyszącej Formule 1. W dalszej kolejności eFuel trafi do ośrodków doświadczalnych Porsche m.in. w Silverstone, Le Mans i LA.

W dalszej kolejności paliwo byłoby dystrybuowane przez punkty obsługi Porsche lub na dedykowanych ‘słupkach-stacjach’ stworzonych przez firmę. Inną prawdopodobną opcją jest dystrybucja przez sieci sprzedaży znanych firm paliwowych, czyli po prostu na stacjach paliw. Na dłuższą metę tak Niemcy widzą szansę na utrzymanie w użytku samochodów cennych historycznie, których nie chcemy się pozbyć ze względów finansowych czy też sentymentalnych.

Porsche nie twierdzi, że ten wynalazek czyni całą elektryfikację bezsensowną. Mają raczej nadzieję na utrzymanie ich dorobku w ciągłym użytku, przy jednoczesnym wsparciu misji dążenia całej branży do neutralności względem środowiska, z wyprzedzeniem założeń szczytu klimatycznego w Paryżu.

Ile to wszystko będzie kosztować? Porsche dokonało obliczeń przy założeniach, że w miarę wzrostu produkcji cena eFuel będzie spadać, a cena klasycznego paliwa wzrośnie (bez uwzględnienia podatków i warunków zależnych od konkretnego państwa). Wyszło, że w okolicach 2030 roku ceny obu paliw zrównają się na poziomie mniej więcej 2 dolarów za litr. To niewiele więcej niż wynosi obecna cena litra benzyny w Polsce.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Auta z dużymi silnikami przegląd rynku
Rynek
Najtańsze nowe samochody z dużymi silnikami - przegląd rynku

Okazuje się, że wciąż są na rynku samochody z dużymi motorami, które nie kosztują walizki pieniędzy.

2 lutego 2023
2023 BMW M3 Touring tył z dołu
BMW / M3
BMW M3 Touring - instant classic

Fani czekali na prawdziwe M3 Touring kilka dekad, ale czy warto go kupić? Odpowiedź brzmi: TAK! 

2 lutego 2023
Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
2024 Range Rover Velar lifting
Land Rover / Range Rover Velar
Debiutuje Range Rover Velar po liftingu

Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.

1 lutego 2023
Scuderia Cameron Glickenhaus 007S prezentacja
Scuderia Cameron Glickenhaus / 007S
Glickenhaus 007S - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.

1 lutego 2023
Fastline dla WOŚP
WOŚP
Fastline Racing Academy licytuje dla WOŚP!

Fastline kolejny raz dołącza do licytacji WOŚP, i jak zawsze na najwyższych obrotach.

1 lutego 2023
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023