Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Porsche tworzy syntetyczne paliwo, by pogodzić ekologię i osiągi

Technologia eFuel od Porsche tworzy wizję przyszłości, w której odpowiedzialność ekologiczna nie wyklucza się z przyjemną jazdą samochodem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 października 2021
Syntetyczne paliwo od Porsche
5

To pytanie, które zadało sobie wielu entuzjastów motoryzacji: jak utrzymać na drogach samochody spalinowe skoro zmieniające się przepisy pchają nas w kierunku elektryfikacji?

Odpowiedź nie jest prosta ani jednoznaczna, ale rozwiązanie tego problemu jest w interesie wielu firm, a Porsche jest jedną z nich. Idąc ramię w ramię m.in. z Exxon Mobile i Siemensem, prowadzą prace nad rozwojem i produkcją paliwa eFuel o neutralnym znaczeniu dla środowiska. Ta substancja ma tutaj kluczowe znaczenie.

Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych w UE po roku 2035 sprawi, że klienci salonów przesiądą się na elektryki, ale całkowita wymiana parku maszynowego zajmie dużo więcej czasu. Porsche prognozuje, że tylko około 20% pojazdów będzie bezemisyjnych w momencie zmiany przepisów. By osiągnąć zakładany ‘plan zero’ do roku 2050 nie wystarczy tylko elektryfikacja i w tym momencie wkracza syntetyczne paliwo eFuel.

Polestar0project000
5

eFuel - co to jest i dlaczego jest lepsze?

Reklama

Cała operacja zaczyna się od opracowania paliw syntetycznych, takich jak eFuel stworzony przy udziale Porsche i innych podmiotów VW Group, jak Audi i Bentley. Jest wiele różnych rodzajów paliwa w zależności od potrzeb i zastosowań. W wielu częściach świata biopaliwa już są częścią gospodarki energetycznej np. w Brazylii, gdzie większość pojazdów zasilana jest mieszanką etanolu E85. Inne kraje używają bio-diesla z dodatkami pozyskiwanymi z roślin, jak kukurydza czy spalanie odpadów zielonych.

Porsche od razu obrało bardziej czystą drogę, wytwarzając syntetyczne paliwo z wodoru i węgla pozyskiwanego z atmosfery. W ten sposób uzyskuje się półprodukt nazwany eMetanol, który łatwo przekształcić w wysokooktanowe paliwo dostosowane do większości współczesnych silników spalinowych.

Porsche zaczęło nawet budowę ośrodka badawczego w południowym Chile, które w 2022 roku ma wyprodukować około 130,000 litrów eFuel, mimo że ośrodek będzie w pełni gotowy dopiero w połowie roku. Plan na następne lata to 55 mln litrów w 2023 i aż 550 mln litrów w 2024.

W jaki sposób jest to neutralne dla środowiska?

Podkreślamy, że syntetyczne paliwo nie sprawi, że samochody spalinowe nie będą dymić z rury wydechowej. Tak jak dzisiejsze paliwo, eFuel będzie spalane w silniku, a efektem ubocznym będą węglowodory wydalane do atmosfery. Różnica polega na tym, że spalanie paliw kopalnych powoduje, że do atmosfery trafia węgiel, który przez miliony lat był uwięziony w postaci ropy naftowej. Tymczasem spalanie eFuel powoduje emisję niemal takich samych ilości węgla jakie były wcześniej zaabsorbowane do jego produkcji. Ten obieg węgla w przyrodzie sprawia, że eFuel jest prawie neutralny dla naszej atmosfery.

Porsche używa słowa ‘prawie’, bo produkcja paliwa i jego spalanie się równoważą, ale pozostaje kwestia logistyki. Transport z fabryki w Chile do użytku paliwa w Europie lub USA na razie nie został uwzględniony w szacunkowym śladzie węglowym całego procesu. Porsche ma nadzieję, że używanie eFuel również w logistyce, będzie ostatnim krokiem do całkowitej neutralności ekologicznej całego przedsięwzięcia.

Reklama

Absorbowanie węgla w procesie produkcji eFuel to kwestia nauki i sposobu powstawania syntetycznego paliwa. Krok pierwszy to wyizolowanie zielonego wodoru w czasie elektrolizy. To bardzo energochłonny etap i jego realizacja przy pomocy prądu z elektrowni zasilanymi paliwami z kopalni byłaby bez sensu. Porsche specjalnie wybrało lokalizację fabryki eFuel na południowym krańcu Chile, by całość mogła być zasilana tylko z energii wiatrowej.

Drugim etapem jest połączenie wyizolowanego, zielonego wodoru z węglem odzyskanym z atmosfery w procesie tworzenia e-metanolu. To właśnie element pozyskiwania węgla z powietrza sprawia, że emisja produkcji jest ‘ujemna’, czyli fabryka oczyszcza powietrze, byśmy mogli wyemitować ten sam węgiel, tyle że gdzie indziej. Pomijając kwestie transportowe, w ujęciu globalnym oznacza to kompletną neutralność ekologiczną.

Gdzie i kiedy będzie to wykorzystane? Ile będzie kosztowało?

Biorąc pod uwagę, jak dużo tego paliwa niedługo powstanie, Porsche zamierza go w pierwszej kolejności testować w swojej serii wyścigowej Porsche Supercup, towarzyszącej Formule 1. W dalszej kolejności eFuel trafi do ośrodków doświadczalnych Porsche m.in. w Silverstone, Le Mans i LA.

W dalszej kolejności paliwo byłoby dystrybuowane przez punkty obsługi Porsche lub na dedykowanych ‘słupkach-stacjach’ stworzonych przez firmę. Inną prawdopodobną opcją jest dystrybucja przez sieci sprzedaży znanych firm paliwowych, czyli po prostu na stacjach paliw. Na dłuższą metę tak Niemcy widzą szansę na utrzymanie w użytku samochodów cennych historycznie, których nie chcemy się pozbyć ze względów finansowych czy też sentymentalnych.

Porsche nie twierdzi, że ten wynalazek czyni całą elektryfikację bezsensowną. Mają raczej nadzieję na utrzymanie ich dorobku w ciągłym użytku, przy jednoczesnym wsparciu misji dążenia całej branży do neutralności względem środowiska, z wyprzedzeniem założeń szczytu klimatycznego w Paryżu.

Ile to wszystko będzie kosztować? Porsche dokonało obliczeń przy założeniach, że w miarę wzrostu produkcji cena eFuel będzie spadać, a cena klasycznego paliwa wzrośnie (bez uwzględnienia podatków i warunków zależnych od konkretnego państwa). Wyszło, że w okolicach 2030 roku ceny obu paliw zrównają się na poziomie mniej więcej 2 dolarów za litr. To niewiele więcej niż wynosi obecna cena litra benzyny w Polsce.

Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025
2026 Honda Prelude europejska premiera
Honda / Prelude
Po 25 latach Honda Prelude powraca na europejski rynek

Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.

27 października 2025
Tancerki na scenie podczas premiery hybrydowego SUV-a Chery Tiggo 4 HEV w Warszawie
Chery
Chery świętuje w Polsce i wprowadza nowe SUV-y Tiggo

Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.

25 października 2025