Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 sierpnia 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
26

Długo czekaliśmy, ale w końcu jest - przed Państwem nowe Porsche 911 GT3 RS generacji 992. To zdecydowanie najbardziej wyścigowy ze wszystkich drogowych 911 w historii i najnowszy członek rodziny RS rozciągającej się od wspaniałej Carrery 2.7 RS z 1973 roku do genialnego Caymana GT4 RS z 2021. Po raz kolejny Porsche przesuwa granicę tego, co dopuszczalne w samochodzie przeznaczonym na drogi publiczne.

Punktem wyjścia było aktualne GT3 992, które na początek otrzymało szersze nadwozie pożyczone z Turbo wzorem poprzednich RS. Od tego momentu Porsche musiało sięgnąć po zdecydowane środki, więc do wytworzenia przednich błotników, maski i drzwi użyto plastiku wzmacnianego karbonem (CFRP). Zmiany te miały dwa cele - redukcję masy i jak największą poprawę docisku przedniej osi. W efekcie patrzymy na najbardziej ekstremalny pakiet aerodynamiczny jaki kiedykolwiek pojawił się na drogowym 911.

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992)
26

Podobnie jak poprzednie generacje, 911 GT3 RS w tym wydaniu nie będzie stricte limitowanym modelem w sensie liczbowym. Jego produkcję ograniczają jednak możliwości produkcyjne, więc tak czy inaczej konieczne do zakupu będą dobre relacje z lokalnym dealerem Porsche. Jeśli masz na tyle szczęścia, aby sobie go zamówić, niech nie będzie zaskoczeniem ogromna cena - 1,232 mln złotych to dokładnie 286 tysięcy więcej niż trzeba dać za podstawowe GT3 bez dopiska RS. Z drugiej strony to nadal sporo mniej niż wymagają konkurenci - Lamborghini Huracan STOMcLaren 765LT w najlepszym wypadku będą kosztować 1,7 mln zł.

Silnik i skrzynia biegów

Pomimo szerokiego wykorzystania kompozytów najnowszy RS otrzymał tak dużo dodatkowego wyposażenia, że jest nieznacznie cięższy niż normalne GT3 - konkretnie o 15 kg względem wersji z PDK (jedynej dostępnej w RS-ie) i waży 1450 kg. Aby to zrekompensować Porsche podkręciło wolnossący silnik 4.0 B6 o kolejne 15 KM do wartości 525 KM. Różnica ta wynika głównie z nowego wyprofilowania krzywek wałków rozrządu, nowego dolotu z pojedynczą przepustnicą i zastosowania sztywnego napędu zaworów jak w wyścigowych Porsche. Siedmiostopniowa skrzynia PDK ma krótsze ostatnie przełożenie i dodatkowe doprowadzenie powietrza w płycie dolnej, aby zapobiec jej przegrzaniu w warunkach jazdy torowej.

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - skrzynia biegów
26

Modyfikacje mechaniki pozwoliły poprawić czas sprintu do 100 km/h o 0,2 s, więc nowy GT3 RS legitymuje się wynikiem 3,2 s. Rozbudowana aerodynamika sprawia jednak, że prędkość maksymalna spadła do niecałych 300 km/h podczas gdy GT3 rozpędza się do 318 km/h. Nie pomaga nawet wbudowany system redukcji oporu powietrza szerzej znany jako DRS.

Aerodynamika

Najbardziej oczywistą nowością w pakiecie aerodynamicznym GT3 RS jest tylne skrzydło o większych rozmiarach. Zamontowano je na wyższych i masywniejszych wspornikach odgórnych, tak że powierzchnia natarcia skrzydła wisi wyżej nad ziemią niż dach auta. Skrzydło składa się z dwóch części, a wyższa z nich jest hydraulicznie sterowana, aby obsługiwać system DRS. Ze spojlerem współpracuje splitter przedni, który aktywnie przechyla się kierując większą dawkę powietrza albo na skrzydło, albo do dyfuzora pod autem w zależności od prędkości i sytuacji.

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - tylne skrzydło
26

Od przodu normalne GT3 oraz RS mogą wydawać się podobne, ale w rzeczywistości elementy kierujące powietrze działają w tych autach na zupełnie różnych zasadach. Przede wszystkim RS posiada jedną dużą, centralnie umieszczoną chłodnicę zamiast dwóch małych w okolicach przednich nadkoli. Poprowadzono do niej dwa spore otwory wentylacyjne w przedniej masce. Wydobywające się z nich ciepło jest tak intensywne, że Porsche dodało jeszcze skrzydełka na dachu kierujące gorące powietrze z dala od głównego wlotu powietrza do silnika znajdującego się przy dolnej krawędzi tylnej szyby. Wloty w tylnych nadkolach nie służą ani do chłodzenia, ani do doprowadzania powietrza do silnika, jedynie pomagają ograniczyć zawirowania powietrza wokół tyłu auta. 

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - ukryte kierunkowskazy
26

Do tego Porsche zamontowało elementy aerodynamiczne w okolicach przednich i tylnych nadkoli. Podobnie jak w RS-ie generacji 991 przednie błotniki posiadają nacięcia zmniejszające ciśnienie wokół przednich kół, ale w przypadku nowego modelu wyglądają one jak w wyczynowym 911 GT1 z końcówki lat 90. Do poprawy przepływu powietrza w nadkolach i poza nimi Porsche opracowało też lotki boczne zarówno za przednią jak i tylną osią. Dodatkowo z przodu wkomponowano w ich górną część ukryty boczny kierunkowskaz LED.

Efektem tych wszystkich wysiłków są naprawdę imponujące liczby. Maksymalny docisk jaki generuje 911 GT3 RS przy 285 km/h wynosi 860 kg, a przy 200 km/h 409 kg. To wartości dwukrotnie lepsze niż w poprzedniku i trzykrotnie przewyższające aktualne 911 GT3.

Podwozie

Poza aerodynamiką Porsche skupiło się na układzie jezdnym i możliwościach jego regulacji. Podobnie jak w obecnym GT3, podstawowy układ zawieszenia składa się z podwójnych wahaczy z przodu i układu wielowahaczowego z tyłu, ze sprężynami śrubowymi na regulowanych amortyzatorach. Różnica polega na tym, że regulacja amortyzatorów nie jest ograniczona do trzech szerokich ustawień. Po raz pierwszy w Porsche zawieszenie może być regulowane w zakresie kompresji i odbicia w ośmiu różnych ustawieniach dla każdej osi. To poziom regulacji, który nie jest niczym niezwykłym w samochodach torowych z wyższej półki, ale tutaj można to zrobić elektronicznie, a nie za pomocą zestawu narzędzi podczas postoju w boksie.

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - pokrętła na kierownicy
26

Odbywa się to za pomocą trzech nowych pokręteł na kierownicy umieszczonych obok standardowego pokrętła trybów jazdy. Gdy wskaźnik układu PASM jest w pozycji włączonej można za pomocą jednego z pokręteł ustawiać osobno odbicie i kompresję amortyzatorów, a aktualne ustawienia pokazują się na ekranie z parametrami jazdy. Pozostałe nowe pokrętła służą do regulacji ustawień kontroli trakcji i tylnego mechanizmu różnicowego. Ten ostatni jest adaptacyjną odmianą najnowszego elektronicznie sterowanego dyferencjału tylnego Porsche wyposażonego w szperę. Dodatkowo w prawej części kierownicy wkomponowano przycisk systemu DRS.

Reklama
Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - kierownica
26

Przednia oś z rozstawem kół większym o 29 mm pozostała wolna od dodatkowego obciążenia, a ze względu na bardziej bezpośredni kontakt ze strugą powietrza Porsche opracowało do RS-a nowe wahacze o innym kształcie, które przy maksymalnej prędkości potrafią wygenerować aż 40 kg docisku. Aby jeszcze bardziej wspomóc równowagę aerodynamiczną pomiędzy osiami podczas hamowania z dużych prędkości, przeguby kuliste dolnych wahaczy wleczonych są umieszczone bardziej w dół wobec przedniej osi, przy czym tylna oś ma zupełnie inną geometrię w związku z obecnością systemu czterech kół skrętnych.

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - hamulce i opony
26

Standardem dla GT3 RS są stalowe hamulce o średnicy tarcz 408 mm z przodu i 380 mm z tyłu. Zastosowano odpowiednio sześciotłoczkowe zaciski na przedniej osi i czterotłoczkowe na tylnej. To tylko nieznaczne różnice względem GT3, bo średnica tarcz jak i tłoczków powiększyła się o 2 mm. Ceramika oferowana pod nazwą PCCB pozostaje opcją, a w przypadku jej wyboru otrzymujemy tarcze o średnicy 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu.

Nie zabrakło nowych, szerszych opon. Na przodzie mają one 275 mm, a na tyle aż 335 mm szerokości i nałożono je na kute felgi mocowane na centralną nakrętkę. Nie mamy potwierdzonej informacji o dostępnych rodzajach opon, ale auta na zdjęciach prasowych występują na Michelinach Pilot Sport Cup 2. Niektóre prototypy były widziane na nieokreślonym modelu opon Pirelli P Zero z napisem Trofeo RS na ściance bocznej - mogą one zastąpić w gamie Porsche Micheliny Cup 2R.

Pakiety Clubsport i Weissach

Producent przygotował do GT3 RS pakiety Clubsport i Weissach, z których ten pierwszy właściwie nie wymaga dopłaty. Zawiera stalowy rollbar, gaśnicę pokładową i uprząż zamiast standardowych pasów. Klient decydujący się na pakiet Weissach dostaje dedykowane, karbonowe stabilizatory, kompozytową płytę wzmacniającą podwozie oraz magnezowe felgi. 

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - skrzydło
26

Do tego więcej karbonu lakierowanego na wysoki połysk - obejmuje on dach, maskę przednią i obudowy lusterek oraz górną lotkę tylnego skrzydła z dodatkowym napisem “Porsche” od spodu. Wisienką na torcie są karbonowe klamki wewnętrzne, magnezowe łopatki skrzyni PDK oraz wyhaftowane na zagłówkach logo Weissach. Pakiet ten można mieć ze stalową klatką analogiczną jak w wersji Clubsport lub z dedykowaną klatką karbonową lżejszą o 6 kg.

Dane techniczne - Porsche 911 GT3 RS (992)

  • Silnik: Bokser 6 cylindrów, 4.0
  • Moc: 525 KM
  • Masa: 1450 kg
  • Moc/masa: 360 KM/tonę
  • 0-100 km/h: 3,2 s
  • Prędkość maksymalna: 297 km/h
  • Docisk: 860 kg (285 km/h)
  • Cena: od 1 232 000 zł

Polska cena nowego Porsche 911 GT3 RS wynosi co najmniej 1,232 mln zł. Kolejne kosztowne opcje mogą podbić ją nawet do 1,6 mln zł. Wkrótce rozpoczną się dostawy samochodów do klientów.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025