Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 sierpnia 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
26

Długo czekaliśmy, ale w końcu jest - przed Państwem nowe Porsche 911 GT3 RS generacji 992. To zdecydowanie najbardziej wyścigowy ze wszystkich drogowych 911 w historii i najnowszy członek rodziny RS rozciągającej się od wspaniałej Carrery 2.7 RS z 1973 roku do genialnego Caymana GT4 RS z 2021. Po raz kolejny Porsche przesuwa granicę tego, co dopuszczalne w samochodzie przeznaczonym na drogi publiczne.

Punktem wyjścia było aktualne GT3 992, które na początek otrzymało szersze nadwozie pożyczone z Turbo wzorem poprzednich RS. Od tego momentu Porsche musiało sięgnąć po zdecydowane środki, więc do wytworzenia przednich błotników, maski i drzwi użyto plastiku wzmacnianego karbonem (CFRP). Zmiany te miały dwa cele - redukcję masy i jak największą poprawę docisku przedniej osi. W efekcie patrzymy na najbardziej ekstremalny pakiet aerodynamiczny jaki kiedykolwiek pojawił się na drogowym 911.

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992)
26

Podobnie jak poprzednie generacje, 911 GT3 RS w tym wydaniu nie będzie stricte limitowanym modelem w sensie liczbowym. Jego produkcję ograniczają jednak możliwości produkcyjne, więc tak czy inaczej konieczne do zakupu będą dobre relacje z lokalnym dealerem Porsche. Jeśli masz na tyle szczęścia, aby sobie go zamówić, niech nie będzie zaskoczeniem ogromna cena - 1,232 mln złotych to dokładnie 286 tysięcy więcej niż trzeba dać za podstawowe GT3 bez dopiska RS. Z drugiej strony to nadal sporo mniej niż wymagają konkurenci - Lamborghini Huracan STOMcLaren 765LT w najlepszym wypadku będą kosztować 1,7 mln zł.

Silnik i skrzynia biegów

Pomimo szerokiego wykorzystania kompozytów najnowszy RS otrzymał tak dużo dodatkowego wyposażenia, że jest nieznacznie cięższy niż normalne GT3 - konkretnie o 15 kg względem wersji z PDK (jedynej dostępnej w RS-ie) i waży 1450 kg. Aby to zrekompensować Porsche podkręciło wolnossący silnik 4.0 B6 o kolejne 15 KM do wartości 525 KM. Różnica ta wynika głównie z nowego wyprofilowania krzywek wałków rozrządu, nowego dolotu z pojedynczą przepustnicą i zastosowania sztywnego napędu zaworów jak w wyścigowych Porsche. Siedmiostopniowa skrzynia PDK ma krótsze ostatnie przełożenie i dodatkowe doprowadzenie powietrza w płycie dolnej, aby zapobiec jej przegrzaniu w warunkach jazdy torowej.

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - skrzynia biegów
26

Modyfikacje mechaniki pozwoliły poprawić czas sprintu do 100 km/h o 0,2 s, więc nowy GT3 RS legitymuje się wynikiem 3,2 s. Rozbudowana aerodynamika sprawia jednak, że prędkość maksymalna spadła do niecałych 300 km/h podczas gdy GT3 rozpędza się do 318 km/h. Nie pomaga nawet wbudowany system redukcji oporu powietrza szerzej znany jako DRS.

Aerodynamika

Najbardziej oczywistą nowością w pakiecie aerodynamicznym GT3 RS jest tylne skrzydło o większych rozmiarach. Zamontowano je na wyższych i masywniejszych wspornikach odgórnych, tak że powierzchnia natarcia skrzydła wisi wyżej nad ziemią niż dach auta. Skrzydło składa się z dwóch części, a wyższa z nich jest hydraulicznie sterowana, aby obsługiwać system DRS. Ze spojlerem współpracuje splitter przedni, który aktywnie przechyla się kierując większą dawkę powietrza albo na skrzydło, albo do dyfuzora pod autem w zależności od prędkości i sytuacji.

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - tylne skrzydło
26

Od przodu normalne GT3 oraz RS mogą wydawać się podobne, ale w rzeczywistości elementy kierujące powietrze działają w tych autach na zupełnie różnych zasadach. Przede wszystkim RS posiada jedną dużą, centralnie umieszczoną chłodnicę zamiast dwóch małych w okolicach przednich nadkoli. Poprowadzono do niej dwa spore otwory wentylacyjne w przedniej masce. Wydobywające się z nich ciepło jest tak intensywne, że Porsche dodało jeszcze skrzydełka na dachu kierujące gorące powietrze z dala od głównego wlotu powietrza do silnika znajdującego się przy dolnej krawędzi tylnej szyby. Wloty w tylnych nadkolach nie służą ani do chłodzenia, ani do doprowadzania powietrza do silnika, jedynie pomagają ograniczyć zawirowania powietrza wokół tyłu auta. 

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - ukryte kierunkowskazy
26

Do tego Porsche zamontowało elementy aerodynamiczne w okolicach przednich i tylnych nadkoli. Podobnie jak w RS-ie generacji 991 przednie błotniki posiadają nacięcia zmniejszające ciśnienie wokół przednich kół, ale w przypadku nowego modelu wyglądają one jak w wyczynowym 911 GT1 z końcówki lat 90. Do poprawy przepływu powietrza w nadkolach i poza nimi Porsche opracowało też lotki boczne zarówno za przednią jak i tylną osią. Dodatkowo z przodu wkomponowano w ich górną część ukryty boczny kierunkowskaz LED.

Efektem tych wszystkich wysiłków są naprawdę imponujące liczby. Maksymalny docisk jaki generuje 911 GT3 RS przy 285 km/h wynosi 860 kg, a przy 200 km/h 409 kg. To wartości dwukrotnie lepsze niż w poprzedniku i trzykrotnie przewyższające aktualne 911 GT3.

Podwozie

Poza aerodynamiką Porsche skupiło się na układzie jezdnym i możliwościach jego regulacji. Podobnie jak w obecnym GT3, podstawowy układ zawieszenia składa się z podwójnych wahaczy z przodu i układu wielowahaczowego z tyłu, ze sprężynami śrubowymi na regulowanych amortyzatorach. Różnica polega na tym, że regulacja amortyzatorów nie jest ograniczona do trzech szerokich ustawień. Po raz pierwszy w Porsche zawieszenie może być regulowane w zakresie kompresji i odbicia w ośmiu różnych ustawieniach dla każdej osi. To poziom regulacji, który nie jest niczym niezwykłym w samochodach torowych z wyższej półki, ale tutaj można to zrobić elektronicznie, a nie za pomocą zestawu narzędzi podczas postoju w boksie.

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - pokrętła na kierownicy
26

Odbywa się to za pomocą trzech nowych pokręteł na kierownicy umieszczonych obok standardowego pokrętła trybów jazdy. Gdy wskaźnik układu PASM jest w pozycji włączonej można za pomocą jednego z pokręteł ustawiać osobno odbicie i kompresję amortyzatorów, a aktualne ustawienia pokazują się na ekranie z parametrami jazdy. Pozostałe nowe pokrętła służą do regulacji ustawień kontroli trakcji i tylnego mechanizmu różnicowego. Ten ostatni jest adaptacyjną odmianą najnowszego elektronicznie sterowanego dyferencjału tylnego Porsche wyposażonego w szperę. Dodatkowo w prawej części kierownicy wkomponowano przycisk systemu DRS.

Reklama
Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - kierownica
26

Przednia oś z rozstawem kół większym o 29 mm pozostała wolna od dodatkowego obciążenia, a ze względu na bardziej bezpośredni kontakt ze strugą powietrza Porsche opracowało do RS-a nowe wahacze o innym kształcie, które przy maksymalnej prędkości potrafią wygenerować aż 40 kg docisku. Aby jeszcze bardziej wspomóc równowagę aerodynamiczną pomiędzy osiami podczas hamowania z dużych prędkości, przeguby kuliste dolnych wahaczy wleczonych są umieszczone bardziej w dół wobec przedniej osi, przy czym tylna oś ma zupełnie inną geometrię w związku z obecnością systemu czterech kół skrętnych.

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - hamulce i opony
26

Standardem dla GT3 RS są stalowe hamulce o średnicy tarcz 408 mm z przodu i 380 mm z tyłu. Zastosowano odpowiednio sześciotłoczkowe zaciski na przedniej osi i czterotłoczkowe na tylnej. To tylko nieznaczne różnice względem GT3, bo średnica tarcz jak i tłoczków powiększyła się o 2 mm. Ceramika oferowana pod nazwą PCCB pozostaje opcją, a w przypadku jej wyboru otrzymujemy tarcze o średnicy 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu.

Nie zabrakło nowych, szerszych opon. Na przodzie mają one 275 mm, a na tyle aż 335 mm szerokości i nałożono je na kute felgi mocowane na centralną nakrętkę. Nie mamy potwierdzonej informacji o dostępnych rodzajach opon, ale auta na zdjęciach prasowych występują na Michelinach Pilot Sport Cup 2. Niektóre prototypy były widziane na nieokreślonym modelu opon Pirelli P Zero z napisem Trofeo RS na ściance bocznej - mogą one zastąpić w gamie Porsche Micheliny Cup 2R.

Pakiety Clubsport i Weissach

Producent przygotował do GT3 RS pakiety Clubsport i Weissach, z których ten pierwszy właściwie nie wymaga dopłaty. Zawiera stalowy rollbar, gaśnicę pokładową i uprząż zamiast standardowych pasów. Klient decydujący się na pakiet Weissach dostaje dedykowane, karbonowe stabilizatory, kompozytową płytę wzmacniającą podwozie oraz magnezowe felgi. 

Nowe Porsche 911 GT3 RS (992) - skrzydło
26

Do tego więcej karbonu lakierowanego na wysoki połysk - obejmuje on dach, maskę przednią i obudowy lusterek oraz górną lotkę tylnego skrzydła z dodatkowym napisem “Porsche” od spodu. Wisienką na torcie są karbonowe klamki wewnętrzne, magnezowe łopatki skrzyni PDK oraz wyhaftowane na zagłówkach logo Weissach. Pakiet ten można mieć ze stalową klatką analogiczną jak w wersji Clubsport lub z dedykowaną klatką karbonową lżejszą o 6 kg.

Dane techniczne - Porsche 911 GT3 RS (992)

  • Silnik: Bokser 6 cylindrów, 4.0
  • Moc: 525 KM
  • Masa: 1450 kg
  • Moc/masa: 360 KM/tonę
  • 0-100 km/h: 3,2 s
  • Prędkość maksymalna: 297 km/h
  • Docisk: 860 kg (285 km/h)
  • Cena: od 1 232 000 zł

Polska cena nowego Porsche 911 GT3 RS wynosi co najmniej 1,232 mln zł. Kolejne kosztowne opcje mogą podbić ją nawet do 1,6 mln zł. Wkrótce rozpoczną się dostawy samochodów do klientów.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022