Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
18

Wygląda na to, że Renault idzie na całość w kierunku stylu retro. Zaczęło się od nowego Renault 5 EV, później był koncept nowego Twingo, a teraz to - nowe Renault 4. Model ten inspirowany jest stylistyką kultowego wozu z lat 60., ale reprezentuje segment elektrycznych crossoverów.

Ci bardziej cyniczni z was mogliby zapytać ile DNA oryginału udało się przemycić do nowego R4. Stara “czwórka” była do bólu prostym, użytkowym autem dla ludu; łatwym w naprawach, ale pełnym francuskiego uroku małym autkiem. Całkiem popularnym, bo wyprodukowano ponad 8 milionów sztuk.

Renault 4 EV ma napęd elektryczny, ale stylem nawiązuje do legendarnego Renault 4 z lat 1961-1992.

Nowy ma napęd elektryczny i bazuje na tej samej platformie AmpR Small co Renault 5. Wyglądem nie chwyta za serce tak bardzo jak jego przodek, za to powinien sprawdzić się jako bardziej przestronna i praktyczna alternatywa dla elektrycznego hatchbacka Renault. Zastosowano tu całkiem dużo designerskich odniesień do stylu lat 60.

Z przodu od razu zauważycie ten sam schemat aranżacji grilla i świateł, ale zamiast kratki jest plastikowy panel otoczony LED-owym paskiem świateł dziennych. Z boku zastosowano przetłoczenia mające naśladować karbowane nakładki stosowane w niektórych odmianach oryginalnego Renault 4. Da się też zauważyć pewne podobieństwo w kształcie dachu i okien. Ścięty pod niewielkim kątem tył i pionowe, proste światła to także odniesienie do klasyki.

2025 Renault 4 EV crossover
18

Wydłużony rozstaw osi oznacza, że “czwórka” jest bardziej przestronna niż “piątka”, choć między osiami spoczywają te same podzespoły. Oznacza to pojemność ogniw równą 40 kWh lub 52 kWh w zależności od wersji, a także pojedynczy silnik elektryczny napędzający przednie koła.

Silnik ma 120 lub 150 KM w zależności od wybranej specyfikacji, a najmocniejszy wariant przyspiesza do 100 km/h w 8,5 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 150 km/h. Pomimo pokrewieństwa z Renault 5 EV, wątpliwe jest aby “czwórka” kiedykolwiek dostała szybszą odmianą firmowaną przez Alpine.

Zaletą nowego Renault 4 ma być przestronna kabina i zasięg do 400 km na jednym ładowaniu.

Renault 4 jest odrobinę cięższe niż Renault 5, a łatwo wywnioskować że jego pudełkowata sylwetka nie jest także najlepsza pod kątem aerodynamiki. Jednak producent zapewnia, że zasięg auta z większym ogniwem to całe 400 km (z mniejszym spada do 300 km).

Reklama

Maksymalna moc ładowania 100 kW pozwala uzupełnić energię od 15 do 80% w 30 minut. Dwukierunkowe ładowanie umożliwia zasilanie urządzeń zewnętrznych, a także funkcję vehicle-to-grid do pobierania energii w najbardziej opłacalnych momentach podczas ładowania w domu.

2025 Renault 4 EV wnętrze
18

Kabina jest niemal tak samo duża jak w Renault Captur, a większość rozwiązań przeszczepiono z “piątki”. Centralny ekran multimediów ma 10 cali, a ekran na desce rozdzielczej 7 cali z możliwością rozszerzenia do 10,1 cala. Klienci mogą wybierać spośród wielu różnych materiałów wykończeniowych i tkanin, a z listy opcji można nawet wybrać faltdach.

Ponieważ z założenia R4 ma być bardziej rodzinne niż R5, jego zawieszenie zestrojone jest łagodniej, ale nadal z tyłu znajduje się skomplikowany układ wielowahaczowy wyróżniający ten model na tle rywali. Auto ma nieco wyższy prześwit niż “piątka” i 18-calowe koła, a o trakcję w lekkim terenie dba dodatkowo system Extended Grip.

Renault 4 oferuje też więcej przestrzeni w schowkach kabinowych i obniżoną krawędź bagażnika. Nie zabrakło sprytnych rozwiązań jak dzielona podłoga bagażnika ze schowkami pod spodem, praktyczne haczyki czy uchwyt na bagietkę. Tak, serio.

Nowe Renault 4 wejdzie na rynek w drugim kwartale 2025 roku, a pełnoskalowa produkcja ruszy niedługo potem. Cenniki nie są jeszcze opublikowane, ale kwota otwarcia może wynosić nawet 170 tys. zł.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Ferrari F80 hypercar
Ferrari / F80
Ferrari F80: następca LaFerrari z wyczynową hybrydą V6

Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?

17 października 2024
RML P39 Porsche turbo
Porsche / 911 Turbo
RML P39 - torowa bestia na wzór Le Mans Hypercar

Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.

16 października 2024
Corvette ZR1 C8 prędkość maksymalna
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1 osiągnęła prędkość maksymalną 375 km/h

Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.

16 października 2024
Alpine Alpenglow Hy6 debiut
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy6 - wodorowy supersamochód z szansami na produkcję

Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.

16 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
Renault / 4 EV
Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

15 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

14 października 2024
Aston Martin DB12 Goldfinger Edition i DB5
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Goldfinger celebruje 60 lat partnerstwa z Bondem

Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.

14 października 2024
Mini John Cooper Works Electric
Mini / John Cooper Works
Mini John Cooper Works E jest najgorętszym hot hatchem EV tej marki

Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.

14 października 2024
Haas F1Toyota współpraca
Formuła 1
Toyota wraca do Formuły 1 jako partner techniczny Haasa

Toyota i Haas zawiązały strategiczną współpracę dotyczącą samochodów wyścigowych, jak i drogowych.

11 października 2024
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
Roadster BMW Skytop wejdzie do krótkoseryjnej produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

11 października 2024
Alpine A390_β koncept prezentacja
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 ma jeździć niczym sportowe A110

Koncept A390_β to ostatnia zapowiedź przed premierą elektrycznego crossovera marki Alpine.

11 października 2024
Porsche Carrera GT i Michelin Pilot Sport Cup2
Porsche
Porsche Carrera GT może być lepsza i szybsza. Wystarczą nowe opony

Michelin opracował specjalne opony Pilot Sport Cup 2 dedykowane dla Porsche Carrera GT.

10 października 2024