Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
18

Wygląda na to, że Renault idzie na całość w kierunku stylu retro. Zaczęło się od nowego Renault 5 EV, później był koncept nowego Twingo, a teraz to - nowe Renault 4. Model ten inspirowany jest stylistyką kultowego wozu z lat 60., ale reprezentuje segment elektrycznych crossoverów.

Ci bardziej cyniczni z was mogliby zapytać ile DNA oryginału udało się przemycić do nowego R4. Stara “czwórka” była do bólu prostym, użytkowym autem dla ludu; łatwym w naprawach, ale pełnym francuskiego uroku małym autkiem. Całkiem popularnym, bo wyprodukowano ponad 8 milionów sztuk.

Renault 4 EV ma napęd elektryczny, ale stylem nawiązuje do legendarnego Renault 4 z lat 1961-1992.

Nowy ma napęd elektryczny i bazuje na tej samej platformie AmpR Small co Renault 5. Wyglądem nie chwyta za serce tak bardzo jak jego przodek, za to powinien sprawdzić się jako bardziej przestronna i praktyczna alternatywa dla elektrycznego hatchbacka Renault. Zastosowano tu całkiem dużo designerskich odniesień do stylu lat 60.

Z przodu od razu zauważycie ten sam schemat aranżacji grilla i świateł, ale zamiast kratki jest plastikowy panel otoczony LED-owym paskiem świateł dziennych. Z boku zastosowano przetłoczenia mające naśladować karbowane nakładki stosowane w niektórych odmianach oryginalnego Renault 4. Da się też zauważyć pewne podobieństwo w kształcie dachu i okien. Ścięty pod niewielkim kątem tył i pionowe, proste światła to także odniesienie do klasyki.

2025 Renault 4 EV crossover
18

Wydłużony rozstaw osi oznacza, że “czwórka” jest bardziej przestronna niż “piątka”, choć między osiami spoczywają te same podzespoły. Oznacza to pojemność ogniw równą 40 kWh lub 52 kWh w zależności od wersji, a także pojedynczy silnik elektryczny napędzający przednie koła.

Silnik ma 120 lub 150 KM w zależności od wybranej specyfikacji, a najmocniejszy wariant przyspiesza do 100 km/h w 8,5 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 150 km/h. Pomimo pokrewieństwa z Renault 5 EV, wątpliwe jest aby “czwórka” kiedykolwiek dostała szybszą odmianą firmowaną przez Alpine.

Zaletą nowego Renault 4 ma być przestronna kabina i zasięg do 400 km na jednym ładowaniu.

Renault 4 jest odrobinę cięższe niż Renault 5, a łatwo wywnioskować że jego pudełkowata sylwetka nie jest także najlepsza pod kątem aerodynamiki. Jednak producent zapewnia, że zasięg auta z większym ogniwem to całe 400 km (z mniejszym spada do 300 km).

Reklama

Maksymalna moc ładowania 100 kW pozwala uzupełnić energię od 15 do 80% w 30 minut. Dwukierunkowe ładowanie umożliwia zasilanie urządzeń zewnętrznych, a także funkcję vehicle-to-grid do pobierania energii w najbardziej opłacalnych momentach podczas ładowania w domu.

2025 Renault 4 EV wnętrze
18

Kabina jest niemal tak samo duża jak w Renault Captur, a większość rozwiązań przeszczepiono z “piątki”. Centralny ekran multimediów ma 10 cali, a ekran na desce rozdzielczej 7 cali z możliwością rozszerzenia do 10,1 cala. Klienci mogą wybierać spośród wielu różnych materiałów wykończeniowych i tkanin, a z listy opcji można nawet wybrać faltdach.

Ponieważ z założenia R4 ma być bardziej rodzinne niż R5, jego zawieszenie zestrojone jest łagodniej, ale nadal z tyłu znajduje się skomplikowany układ wielowahaczowy wyróżniający ten model na tle rywali. Auto ma nieco wyższy prześwit niż “piątka” i 18-calowe koła, a o trakcję w lekkim terenie dba dodatkowo system Extended Grip.

Renault 4 oferuje też więcej przestrzeni w schowkach kabinowych i obniżoną krawędź bagażnika. Nie zabrakło sprytnych rozwiązań jak dzielona podłoga bagażnika ze schowkami pod spodem, praktyczne haczyki czy uchwyt na bagietkę. Tak, serio.

Nowe Renault 4 wejdzie na rynek w drugim kwartale 2025 roku, a pełnoskalowa produkcja ruszy niedługo potem. Cenniki nie są jeszcze opublikowane, ale kwota otwarcia może wynosić nawet 170 tys. zł.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025
Ford Mustang GTD czas okrążenia
Ford / Mustang GTD
Ford Mustang GTD jest szybszy od Porsche 918 Spyder wokół Nürburgringu

Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.

5 maja 2025
2025 Aston Martin DBX S premiera
Aston Martin / DBX
Aston Martin przejmuje filozofię Porsche i prezentuje 727-konne DBX S

DBX S to nowa wersja w gamie Aston Martina DBX. Gamie, która wkrótce ma przypominać ofertę Porsche.

30 kwietnia 2025
Ferrari 296 Speciale premiera
Ferrari / 296 Speciale
Poznaj 296 Speciale - być może najlepiej jeżdżące Ferrari w historii

Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025
Pirelli P Zero (PZ5) - premiera
Prezentacja Partnera
Nowa odsłona opon Pirelli P Zero (PZ5) właśnie debiutuje na rynku.

To nie tylko ewolucja flagowego modelu, ale też odpowiedź na dynamiczne zmiany w świecie motoryzacji

29 kwietnia 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 Speciale
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025