Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
12

Skoda właśnie pokazała gruntownie odświeżony model Enyaq RS. Nowa stylizacja i wciąż przyzwoita moc napędu w parze z rozsądną ceną mają zachęcić do wyboru Skody kosztem Forda Capri i pokrewnych modeli koncernu VAG takich jak Cupra Tavascan VZ, Volkswagen ID.4 GTX czy Audi Q4 e-tron. Polskich cen jeszcze nie znamy, za to na rynkach zagranicznych Enyaq RS kosztuje kilka tysięcy euro mniej niż Ford czy Cupra w analogicznych wersjach, a niemal tyle samo co Volkswagen.

Nowa wersja pod kątem mechanicznym jest dokładnie taka sama jak wspomniane siostrzane modele (oraz schodzący z rynku Enyaq RS), więc jej dwa e-motory generują łącznie 340 KM tworząc napęd na cztery koła. Brak wzrostu mocy może być podyktowany tym, że wprowadzono takowy już dwa lata temu, gdy RS zyskał 40 KM, a jego parametry wzrosły do 340 KM i 546 Nm. Wtedy czas przyspieszenia do 100 km/h skrócił się o całą sekundę, do 5,5 s. Teraz dzięki dalszej optymalizacji oprogramowania wyciągnięto jeszcze jedną dziesiątą, przez co rodzinna Skoda potrafi wykonać sprint do “setki” w 5,4 s - szybciej niż ukochane spalinowe hot hatche takie jak Honda Civic Type R. Tym samym bliźniacze modele Enyaq (SUV i Coupe) stanęły w jednym szeregu z modelem Elroq RS jeśli chodzi o najszybciej przyspieszające produkcyjne modele tej marki w historii. Oczywiście napęd wszystkich tych trzech modeli z rodziny RS jest identyczny, podobnie jak prędkość maksymalna ograniczona do 180 km/h.

W napędzie Skody Enyaq RS zmiany są niewielkie, ale przekładają się na lepsze osiągi i większy zasięg.

Zasięg podawany przez producenta delikatnie się poprawił. Na jednej baterii nowy Enyaq powinien pokonać do 560 km (567 dla Coupe), czyli ledwie kilka kilometrów więcej niż schodzący model. Jest to zasługa małego wzrostu pojemności baterii z wcześniejszych 77 kWh netto do obecnych 79 kWh, czyli innymi słowy, topowa Skoda Enyaq ma teraz dokładnie te same ogniwa co inne auta wyposażone w tę technologię, od Cupry Born VZ aż po wspomnianego Forda Capri AWD. Moc ładowania nieznacznie się zwiększyła - od 10 do 80% Skoda naładuje się w 26 minut (wcześniej 28), bo ogniwa są w stanie przyjąć do 185 kW (wcześniej 175 kW).

2025 Skoda Enyaq RS coupe tył
12

Zdecydowanie największą nowością w Skodzie Enyaq RS jest jej design. Prawdę mówiąc, powinien on się pojawić w ramach aktualizacji na rok modelowy 2024, tak samo jak poprawki napędu. Wygląda na to, że władze Skody zdecydowały się na przyspieszenie liftingu w zakresie wydajności, a wiedząc jak prezentował się oryginalny Enyaq RS o mocy 300 KM, w pełni rozumiemy tę decyzję.

Nowy Enyaq RS otrzymał modny ostatnio przedni pas z podwójnymi światłami LED.

Reklama

Nowy przedni pas to całkowite odejście od dotychczasowej stylizacji. Pojawiły się przede wszystkim światła przednie do jazdy dziennej pod osobnym kloszem, podczas gdy główne LED-y przesunięto na zderzak. To obecnie jeden z najmodniejszych trendów stylistycznych stosowany w każdym segmencie, od Ferrari Purosangue aż do BMW serii 7. Zmniejszenie grilla i smukłe światła mogą pozbawić Enyaq’a RS tej odrobiny “skodowej” tożsamości, ale ogólnie nie wygląda to źle. Z pewnością Enyaq prezentuje się lepiej niż Ford Capri. Z tyłu zmian jest znacznie mniej, odróżnienie aut przed i po liftingu będzie trudnym zadaniem. Jak zwykle, topowy model ma charakterystyczne dla siebie wykończenia np. czarne listwy okienne i detale. Tylko w wersji RS można zamówić prezentowany zielony lakier, o ile jesteś dość odważny aby to zrobić.

2025 Skoda Enyaq RS kokpit
12

Kabina nadal opiera się na dwóch ekranach - 5-calowym po stronie kierowcy i 13-calowym pośrodku kokpitu. Oba mają bardziej sportowe grafiki dostosowane do charakteru modeli RS. Klimatyzacja niestety nadal jest jednym z wielu menu na dotykowym ekranie, za to nowością jest nowe logo Skody w formie napisu na kierownicy. Standardowy Enyaq RS ma tapicerkę z mieszanki skóry i eko-skóry z szarymi przeszyciami. Po wybraniu opcji Lounge pojawia się tapicerka z mikrozamszu i przeszycia z nici w kolorze limonkowym. Już najbardziej podstawowy RS jest dość bogato wyposażony, więc na pokładzie są między innymi fotele z podgrzewaniem i masażem, ale pompa ciepła pozostaje dodatkowo płatną opcją.

Skoda Enyaq RS, podobnie jak wszystkie auta oparte na platformie MEB, podlega konsekwentnym modernizacjom i staje się coraz lepsza. W tej chwili RS przewyższa swój pierwowzór w niemal każdej kwestii, ale wciąż nie zaliczamy go do tej samej ligi co Octavię RS, jako kompakt o znacznie większej atrakcyjności w kwestii jazdy niż można by się spodziewać.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025
2025 Honda Civic Type R Ultimate Edition debiut
Honda / Civic
Honda Civic Type R Ultimate - koniec najlepszego hot hatcha na rynku

Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.

5 czerwca 2025
Pogea Classics Mercedes SL R107 project
Restomod
Idealny przepis na restomoda? Współczesne V8 AMG w klasycznym SL-u

Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.

5 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Zapowiedź: Le Mans 24h 2025 - najważniejszy test dla AM Valkyrie LMH

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzą się na torze pod Le Mans w morderczej 24-godzinnej batalii.

4 czerwca 2025
Peugeot 208 GTi teaser
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powróci, ale nie w takiej formie jaką byście chcieli

13 czerwca Peugeot odsłoni nowego 208 GTi, który ma reprezentować inną koncepcję niż poprzednicy.

4 czerwca 2025
Ford Focus ST koniec produkcji
Ford / Focus ST
Po 23 latach Ford kończy produkcję Focusa ST

Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.

4 czerwca 2025
2025 Bentley Bentayga Speed prezentacja
Bentley / Bentayga
Nowy Bentley Bentayga Speed ma V8 i skutecznie opiera się hybrydyzacji

Napędzany wyłącznie 650-konnym V8 nowy Bentley Bentayga Speed ma być najszybszym SUV-em tej marki.

2 czerwca 2025