Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
12

Skoda właśnie pokazała gruntownie odświeżony model Enyaq RS. Nowa stylizacja i wciąż przyzwoita moc napędu w parze z rozsądną ceną mają zachęcić do wyboru Skody kosztem Forda Capri i pokrewnych modeli koncernu VAG takich jak Cupra Tavascan VZ, Volkswagen ID.4 GTX czy Audi Q4 e-tron. Polskich cen jeszcze nie znamy, za to na rynkach zagranicznych Enyaq RS kosztuje kilka tysięcy euro mniej niż Ford czy Cupra w analogicznych wersjach, a niemal tyle samo co Volkswagen.

Nowa wersja pod kątem mechanicznym jest dokładnie taka sama jak wspomniane siostrzane modele (oraz schodzący z rynku Enyaq RS), więc jej dwa e-motory generują łącznie 340 KM tworząc napęd na cztery koła. Brak wzrostu mocy może być podyktowany tym, że wprowadzono takowy już dwa lata temu, gdy RS zyskał 40 KM, a jego parametry wzrosły do 340 KM i 546 Nm. Wtedy czas przyspieszenia do 100 km/h skrócił się o całą sekundę, do 5,5 s. Teraz dzięki dalszej optymalizacji oprogramowania wyciągnięto jeszcze jedną dziesiątą, przez co rodzinna Skoda potrafi wykonać sprint do “setki” w 5,4 s - szybciej niż ukochane spalinowe hot hatche takie jak Honda Civic Type R. Tym samym bliźniacze modele Enyaq (SUV i Coupe) stanęły w jednym szeregu z modelem Elroq RS jeśli chodzi o najszybciej przyspieszające produkcyjne modele tej marki w historii. Oczywiście napęd wszystkich tych trzech modeli z rodziny RS jest identyczny, podobnie jak prędkość maksymalna ograniczona do 180 km/h.

W napędzie Skody Enyaq RS zmiany są niewielkie, ale przekładają się na lepsze osiągi i większy zasięg.

Zasięg podawany przez producenta delikatnie się poprawił. Na jednej baterii nowy Enyaq powinien pokonać do 560 km (567 dla Coupe), czyli ledwie kilka kilometrów więcej niż schodzący model. Jest to zasługa małego wzrostu pojemności baterii z wcześniejszych 77 kWh netto do obecnych 79 kWh, czyli innymi słowy, topowa Skoda Enyaq ma teraz dokładnie te same ogniwa co inne auta wyposażone w tę technologię, od Cupry Born VZ aż po wspomnianego Forda Capri AWD. Moc ładowania nieznacznie się zwiększyła - od 10 do 80% Skoda naładuje się w 26 minut (wcześniej 28), bo ogniwa są w stanie przyjąć do 185 kW (wcześniej 175 kW).

2025 Skoda Enyaq RS coupe tył
12

Zdecydowanie największą nowością w Skodzie Enyaq RS jest jej design. Prawdę mówiąc, powinien on się pojawić w ramach aktualizacji na rok modelowy 2024, tak samo jak poprawki napędu. Wygląda na to, że władze Skody zdecydowały się na przyspieszenie liftingu w zakresie wydajności, a wiedząc jak prezentował się oryginalny Enyaq RS o mocy 300 KM, w pełni rozumiemy tę decyzję.

Nowy Enyaq RS otrzymał modny ostatnio przedni pas z podwójnymi światłami LED.

Reklama

Nowy przedni pas to całkowite odejście od dotychczasowej stylizacji. Pojawiły się przede wszystkim światła przednie do jazdy dziennej pod osobnym kloszem, podczas gdy główne LED-y przesunięto na zderzak. To obecnie jeden z najmodniejszych trendów stylistycznych stosowany w każdym segmencie, od Ferrari Purosangue aż do BMW serii 7. Zmniejszenie grilla i smukłe światła mogą pozbawić Enyaq’a RS tej odrobiny “skodowej” tożsamości, ale ogólnie nie wygląda to źle. Z pewnością Enyaq prezentuje się lepiej niż Ford Capri. Z tyłu zmian jest znacznie mniej, odróżnienie aut przed i po liftingu będzie trudnym zadaniem. Jak zwykle, topowy model ma charakterystyczne dla siebie wykończenia np. czarne listwy okienne i detale. Tylko w wersji RS można zamówić prezentowany zielony lakier, o ile jesteś dość odważny aby to zrobić.

2025 Skoda Enyaq RS kokpit
12

Kabina nadal opiera się na dwóch ekranach - 5-calowym po stronie kierowcy i 13-calowym pośrodku kokpitu. Oba mają bardziej sportowe grafiki dostosowane do charakteru modeli RS. Klimatyzacja niestety nadal jest jednym z wielu menu na dotykowym ekranie, za to nowością jest nowe logo Skody w formie napisu na kierownicy. Standardowy Enyaq RS ma tapicerkę z mieszanki skóry i eko-skóry z szarymi przeszyciami. Po wybraniu opcji Lounge pojawia się tapicerka z mikrozamszu i przeszycia z nici w kolorze limonkowym. Już najbardziej podstawowy RS jest dość bogato wyposażony, więc na pokładzie są między innymi fotele z podgrzewaniem i masażem, ale pompa ciepła pozostaje dodatkowo płatną opcją.

Skoda Enyaq RS, podobnie jak wszystkie auta oparte na platformie MEB, podlega konsekwentnym modernizacjom i staje się coraz lepsza. W tej chwili RS przewyższa swój pierwowzór w niemal każdej kwestii, ale wciąż nie zaliczamy go do tej samej ligi co Octavię RS, jako kompakt o znacznie większej atrakcyjności w kwestii jazdy niż można by się spodziewać.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025