Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Volkswagen ID.4 GTX - Volkswagen stworzył rywala dla Mustanga Mach-E

Elektryczne samochody Volkswagena idą w dobrym kierunku, ale ID.4 GTX wbrew nazwie nie jest elektrycznym GTI.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 grudnia 2021
Volkswagen ID.4 GTX
14
Ocena Evo
Cena:
od 235 990 zł
Dobrze jeździ; niezły kompromis w balansie; rozsądne ceny
duży; ciężki; multimedia nadal irytują

Nowy Volkswagen ID.4 GTX to pierwszy quasi-sportowy samochód elektryczny w gamie VW, który jak na razie stanowi szczyt oferty ID.4 ze swoim napędem na obie osie. Dla podkreślenia charakteru auta zorientowanego na osiągi Niemcy wprowadzili nazwę GTX. Powiązanie z legendarnym oznaczeniem GTI samo się nasuwa, ale ID.4 GTX udowodnił w teście, że nie do końca jest w stanie sprostać tym oczekiwaniom.

Dobre wieści są takie, że VW dokonał paru zmian w układzie jezdnym GTX, by podkreślić jego sportowe aspiracje. Podstawową zmianą jest dodanie drugiego silnika, co było możliwe w przypadku platformy MEB przeznaczonej tylko dla aut elektrycznych grupy VAG. Drugi motor spoczywa na przednie osi auta, a moc systemowa dwóch silników wynosi 300 KM i 460 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To daje rozsądne 6,2 s do 100 km/h, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h.

Bateria o pojemności 77 kWh netto to ta sama jednostka co w innych topowych specyfikacjach ID.4. Deklarowany zasięg wersji GTX wynosi 479 km, czyli o 39 km mniej niż w wersji z jednym silnikiem i taką samą baterią. Volkswagen nie jest jedyny z tym napędem, bo jego odpowiedniki z Audi i Skody mają już taki sam zestaw w ofercie modeli Q4 e-tron oraz Enyaq. Jedyna różnica jest w tym, że VW zastosował kilka zmian w podwoziu ID.4, co powinno trochę poprawić jego zdolności dynamiczne.

Volkswagen ID.4 GTX 2022 review-5
14

Wizualnie niewiele się zmieniło, poza dedykowanym dla tej wersji wzorem 20-calowych felg (21 cali w opcji), lakierem Czerwony Kings Metalik znanym z GTI oraz zestawem sześciu małych LED-ów w dolnej części przedniego zderzaka. Wewnątrz GTX nie wyróżnia się prawie niczym od innych ID.4, poza opcjonalną niebieską wstawką w desce rozdzielczej, która z czerwonymi przeszyciami tworzy motyw kolorystyczny Supermana. W kwestii obsługi nadal dominuje frustracja, bo powolny i skomplikowany ekran centralny to totalny bałagan. Dotykowe suwaki do głośności i temperatury, które nie mają w nocy podświetlenia, to kolejne nieporozumienie, tak samo jak pół-dotykowe przyciski na kierownicy. Sam wieniec ma przyjemny kształt i wielkość.

Pierwsze wrażenie podczas jazdy jest już dużo lepsze. Jest duża poprawa w poprawności pracy pedału gazu i hamulca względem tych samych elementów w Audi Q4 e-tron. Tam przejście między hamowaniem silnikiem, a hamowaniem klasycznym jest momentami niepokojące. W GTX działa to o wiele lepiej, ale wciąż brakuje mu ostatecznej i niepodważalnej pewności, a to ważne w samochodzie ważącym prawie 2150 kg.

Volkswagen ID.4 GTX 2022 review-3
14

Przyspieszenie jest dobre - wystarczy do codziennej jazdy. Przeszkodą ponownie jest masa, przez którą początkowy zryw jest szybko niwelowany w miarę wzrostu prędkości. Kluczową różnicą między GTX, a Q4 jest lekko zmodyfikowane zawieszenie, dzięki któremu na 20-calowych kołach i z adaptacyjnym zawieszeniem ID.4 radzi sobie znakomicie. Resorowanie nierówności przebiega bez problemu, jednocześnie bez strat w dziedzinie kontroli nad autem.

Pomimo dość wysokiej pozycji za kierownicą ID.4 wydaje się oferować poprawną kontrolę i wyczucie podczas jazdy. Środek ciężkości jest bardzo nisko, tak samo jak naturalny punkt centralny całego auta, przez to wysokość fotela kierowcy wydaje się jednak trochę zbyt duża. Można to porównać do Jasia Fasoli siedzącego w fotelu na dachu swojego Mini w słynnym fragmencie serialu. To nie jest tylko problem ID.4, a raczej większości elektryków, a można to perfekcyjnie wyczuć po przesiadce bezpośrednio z Porsche Macan lub T-Roca R.

Reklama
Reklama
Volkswagen ID.4 GTX 2022 review-7
14

Układ kierowniczy jest precyzyjny i naturalny, nawet jeśli pozbawiony czucia, ale wraz ze wzrostem obciążenia w skręcie ciężkość działania układu wzrasta w przyjemnie liniowy sposób. Jeszcze nie nazwałbym tego angażującym układem kierowniczym, ale widać, że VW robi progres, a ID.4 GTX jest najlepszym pod tym względem samochodem na platformie MEB, którym mieliśmy okazję jeździć. Z zasięgiem na poziomie 320-360 km w realnych warunkach ID.4 GTX nie jest najlepszy w klasie, ale klienci poszukujący maksymalnej wydajności wybiorą pewnie tańsze odmiany z jednym silnikiem. To prowadzi nas do porównania cennika ID.4 z rywalami.

Ceny i konkurencja

W porównaniu z bezpośrednimi rywalami na polskim rynku VW ID.4 prezentuje się nad wyraz dobrze. Cena topowej wersji ustalona na 235 990 zł to poziom startowy niższy niż w przypadku Audi Q4 e-tron (to mnie nie dziwi), ale też od Skody Enyaq iV (265 KM, od 244 900 zł). Porównałem Volkswagena też z innymi elektrykami tej wielkości o mocach w okolicy 300 KM i wyniki są korzystne dla VW. Zarówno Kia EV6 (325 KM, 254 900 zł) i Ford Mustang Mach-E (294 KM, 254 570 zł) są od niego droższe. W przypadku Forda wziąłem pod uwagę wersję z jednym motorem, bo topowe GT jest sporo mocniejsze, ale też sporo droższe, choć ideowo bliższe Volkswagenowi w wersji GTX.

Jak zwykle w przypadku VW należy się jeszcze dobrze przyjrzeć liście opcji, bo wszelkie bajery-rowery wymagają dopłaty. Dobranie opcji jest konieczne dla uzyskania dobrej wartości auta po paru latach, a poza tym podstawowe wnętrze nie wygląda na godne ceny ponad 230 tys. zł. Nawet biorąc pod uwagę niezłą cenę w swojej klasie Volkswagen ID.4 GTX jest w dziwnej pozycji rynkowej, bo z zasięgiem 350 km jest zbyt wielki na drugie auto w rodzinie i zbyt mało praktyczny na jedyny samochód.

Porównania ID.4 GTX z samochodami podobnej wielkości z silnikami spalinowymi jest dla VW po prostu wstydliwe. Za podobne pieniądze można śmiało myśleć o mocnym SUV-ie, który będzie szybszy, lepiej wyposażony i tańszy. Ja bym celował w Cuprę Ateca, jeśli mamy pozostać wewnątrz koncernu VAG, ale jeśli osiągi nie są najważniejsze to topowa specyfikacja Mazdy CX-5 lub jedna z wersji BMW X1/X3 jest możliwa do kupienia.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025