Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Triumph Tiger 1200 - Obieżyświat

Motocykl stworzony dla ludzi kochających podróże, wyprawy, którzy chcą odkrywać świat z siodła motocykla.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 maja 2023
Triumph Tiger 1200 GT Pro z boku
13

Triumph to legendarna brytyjska marka mająca już ponad 120 lat, w swojej ofercie prócz klasycznych, pięknie wykonanych modeli z serii Bonneville, posiadają także sportowe motocykle Street TripleSpeed Triple, jaki i unikalny model Rocket 3 z największym seryjnie produkowanym silnikiem motocyklowym o poj. 2,5 litra! W gamie tego brytyjskiego producenta nie mogło też zabraknąć motocykli wyprawowych.

Triumph Tiger 1200 Rally Pro w trasie
13

Triumph Tiger 1200 jest jedną z tych maszyn, które zostały stworzone do podróżowania i które sprawiają, że nawet najdalsza trasa do pokonania w ciągu dnia, może okazać się przyjemna. W zeszłym roku model ten przeszedł niemałą rewolucję, by nie powiedzieć, że został zbudowany niemal całkowicie od nowa. Nowa jest rama, wahacz, nowe są też liczne elementy wyposażenia, a co najważniejsze nowy jest też silnik. Ponadto zmienił się sam wygląd Tigera 1200 z motocykla z lekką nadwagą, przeistoczył się on wyrzeźbionego Tygrysa, który po godzinach spędzonych na siłowni zrzucił, aż 25 kg! 

Triumph Tiger 1200 – silnik i napęd.

Tradycyjne dla Triumpha mamy tu trzy cylindry ułożone w rzędzie, jednostka ta została zaadaptowana ze sportowego modelu Speed Triple 1200 RS. Oczywiście inżynierowie pracujący nad tym modelem dostosowali go do klasy adventure, dając mu mocniejszy dolny zakres obrotów kosztem mniejszej mocy maksymalnej. W sumie mamy 150 KM, 130 Nm osiągane jest przy 7000 obr./min. A już od 3500 obr./min. mamy pod manetką 100 Nm, dzięki czemu silnik jest elastyczny, a moc dostępna jest niemal natychmiast, niezależnie, czy jedziesz sam, czy z pasażerem i do tego wszystkimi bagażami. Silnik ma kopa i to porządnego. Duża zasługa w tym też sterowanej elektronicznie przepustnicy Ride-by-Wire. Do tego mamy do dyspozycji niemal bezobsługowy wał Kardana, co doceniają podróżnicy w trasie, gdyż mogą dzięki temu zapomnieć o smarowaniu łańcucha i po prostu delektować się kolejnymi dniami spędzonymi w podróży.

Czym się różnią wersje GT i Rally?

W ofercie mamy w sumie do wyboru aż pięć wersji Tigera 1200 (trzy wersje GT oraz dwie wersje Rally), wszystkie napędzane są tym samym silnikiem, wykonane są z tych samych podzespołów, jednak różnią się wyposażeniem. Modele GT będą bardziej odpowiadały motocyklistom kochającym połykać kolejne zakręty w Alpach, Dolomitach, czy Pirenejach, którzy asfaltowymi wstęgami chcą zdobywać kolejne przełęcze. Wersje te z fabryki wyjeżdżają na oponach Metzeler Tourance, z aluminiową 19-calową felgą z przodu i 18-calową z tyłu, dzięki czemu zakręty pokonują sprawniej i szybciej.

Tiger 1200 GT Pro
13
Triumph Tiger 1200 GT Pro
Tiger 1200_Rally Pro widok z boku
13
Triumph Tiger 1200 Rally Pro

Natomiast wersje Rally zostały stworzone dla motocyklistów z zacięciem off-roadowym, którym marzą się bezdroża i bliższe sercu są im szutrowe bałkańskie trasy, czy księżycowe krajobrazy Atakamy w Ameryce Południowej. Modele Rally z taśmy produkcyjnej wyjeżdżają na szprychowych felgach (21-calowej z przodu). Ponadto mają również nieco bardziej wszechstronne opony Metzeler Karoo Street. Zawieszenie tych modeli oferuje też większy o 20 mm skok, a kierownica jest szersza, dzięki czemu mamy lepszą kontrolę nad motocyklem w terenie.

Który Tiger 1200 dla Ciebie?

W zależności od wyposażenia mamy trzy wersje Tigera 1200 GT, mianowicie: GT, GT Pro oraz GT Explorer. Podstawowa wersja posiada 20-litrowy zbiornik, w pełni ledowe oświetlenie ze światłami do jazdy dziennej, 3 tryby jazdy (Road, Rain i Sport), 5-calowy w pełni kolorowy ekran TFT, wiodące w kategorii monoblokowe hamulce Brembo Stylema® wraz z Cornering ABS-em oraz jednostką IMU, zaawansowane półaktywne zawieszenie Showa, szybę z możliwością regulacji wysokości, a także handbary osłaniające dłonie. Wyższa wersja GT Pro posiada dodatkowo: tempomat, quickshifter (góra-dół), Hill Hold Control, aż 5 trybów jazdy Road, Rain, Sport, Rider (z możliwością konfiguracji) i Off-Road, adaptacyjne oświetlenie z funkcją doświetlania zakrętów, dodatkowo montowane światła LED, aluminiową osłonę silnika,  podnóżek centralny i grzane manetki. Najbogatsza wersja drogowa zwana GT Explorer posiada wyposażenie dwóch niższych modeli, a także: większy 30-litrowy zbiornik paliwa, system monitorowania ciśnienia w oponach, Blind Spot Radar, dzięki któremu kierowca jest informowany o pojazdach znajdujących się w martwej strefie, gmole osłaniające silnik i podgrzewane kanapy.

Triumph Tiger 1200 GT Explorer na drodze
13
Reklama

Wersja Tiger 1200 Rally Pro posiada zbliżone wyposażenie do wersji GT Pro dodatkowo wzbogacona została o szósty tryb jazdy Off-Road Pro, a także gmole osłaniające silnik. Natomiast wersja Rally Explorer ze zwoim zacięciem off-roadowym oferuje wszystkie elementy wyposażenia wersji GT Explorer i jeszcze dodatkowo montowane górne gmole osłaniające zbiornik. Tą ostatnią wersję wybrał Marcin Prokop, gdy ruszał w swoją pierwszą w życiu wyprawę motocyklową po Bałkanach. Tigerem 1200 Rally Explorer odwiedził Bośnię i Hercegowinę, Czarnogórę i Albanię z podróży tej powstał serial dokumentalny pt. “Niezwykłe Bałkany Prokopa”. Tutaj możecie zobaczyć, jakie trasy miał do pokonania ze swoim bratem: 

Jak jeździ nowy Tiger 1200?

Model ten ma 60% więcej mocy w stosunku do mniejszego brata Tigera 900, a waży zaledwie o 10% więcej. Triumph kontynuuje serię produkcji wspaniałych maszyn i tak, jak dziewięćsetka rozkochała w sobie motocyklistów, tak i duży Tiger pewnie zaskarbi sobie ich serca. Dużym atutem tego modelu jest półaktywne zawieszenie Showa, którego twardości możemy zmieniać za pomocą wielostopniowej regulacji obsługiwanej przyciskami na kierownicy, a wszystkie ustawienia wyświetlają nam się czytelnie na kolorowym wyświetlaczu. 

Triumph Tiger 1200 - kolorowy wyświetlacz
13

Podczas testów dziennikarskich w Portugalii wszyscy podkreślali, że zawieszenie sprawdza się świetnie podczas szybkich przelotów po szutrowych drogach pełnych luźnych kamieni i nierówności. Jeździec czuje się przy tym pewnie i bezpiecznie. A na asfalcie motocykl ochoczo pokonuje kolejne zakręty niczym wryty w asfalt. Zawieszenie ma też opcję samo poziomowania. Zatem nie musimy wchodzić w ustawienia i manualnie informować komputera o tym, czy jedziemy sami, czy też z pasażerem lub bagażem, czujniki robią to za nas i zmienia napięcie wstępne tylnej sprężyny.

A jak hamuje duży Tygrys? Dzięki zaciskom hamulcowym Brembo Stylema z pompą Magury, hamulce w obydwu wariantach tego modelu działają świetnie, lekko i z wyczuciem.

Zatem jeśli marzą ci się dalekie podróże i jesteś na etapie rozglądania się za nowym motocyklem, nie czekaj tylko odwiedź dealera Triumpha i przetestuj ten motocykl, aby na własnej skórze przekonać się, czy to potulny kociak, czy tygrys z prawdziwym pazurem.

Więcej informacji o modelu znajdziesz na stronie: triumphmotorcycles.pl

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025