Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Circuito do Sol to zestaw zakrętów inspirowanych słynnymi torami świata. Można tu nawet wynająć dom.
W Europie niedawno pojawił się nowy tor wyścigowy. Circuito do Sol mieszczący się w południowej Portugalii nie ma ambicji goszczenia najlepszych kierowców świata, za to oferuje bogatą mieszankę usług dla pasjonatów. To najnowszy pełnowymiarowy tor w Europie, a jego nitka ma długość prawie 3,9 km i 11 wariantów przebiegu. Przewidziano możliwość startów zarówno samochodami jak i motocyklami (pierwsze zawody już wkrótce), ale celem długofalowym dla właścicieli jest stworzenie uznanego ośrodka wyścigowego konkurującego z innymi tego typu obiektami w regionie, jak hiszpański tor Ascari.
Włodarze toru opisują go jako “resort sportów motorowych” z hotelem, domami gościnnymi i willami na wynajem w bezpośrednim sąsiedztwie toru. Bardziej prominentni członkowie klubu mają możliwość pobudowania tu własnych domów. Nazwa obiektu po części wywodzi się od regionu Alentejo, gdzie zlokalizowano obiekt, gdyż jest to jedno z najbardziej nasłonecznionych miejsc w Europie. Circiuto do Sol powstał w ramach prywatnej inicjatywy, a budowa zajęła siedem lat.
Tor posiada sekcje naśladujące słynne zakręty z legendarnych torów rozlokowanych na całym świecie. Są wśród nich m.in. “korkociąg” z Laguna Seca, Eau Rouge ze Spa, zakręty Porsche z Le Mans i “karuzela” z Północnej Pętli Nürburgringu. Choć tor na powyższym zdjęciu z drona wygląda kompletnie płasko, zbudowano go na urozmaiconym terenie, przez co posiada kilka zdradliwych, pół-ślepych zakrętów.
W ramach obiektu jest też tor offroadowy dla aut rajdowych i buggy oraz tor kartingowy, wszystko z oświetleniem umożliwiającym użytkowanie w nocy. Do tego tor motocrossowy i szlak enduro łączący tor z okolicznym terenem. Oczywiście na miejscu powstanie szkoła sportowej jazdy, gdzie instruktorzy będą prowadzić szkolenia.
Członkowie klubu użytkowników najpierw wpłacają pewną kwotę początkową, po czym nabywają subskrypcję za co najmniej 10 000 euro rocznie w zależności od pakietu członkowskiego. Subskrypcja daje dostęp do wszystkich elementów toru i zakwaterowania, ale w ramach modelu biznesowego tor posiada również przestrzeń do przechowywania prywatnych kolekcji samochodów swoich klientów. W ramach klubu tor będzie również organizował wspólne wycieczki drogowe.
Flota aut do wynajęcia ma imponujący przekrój i obejmuje zarówno auta drogowe (VW Golf GTI, BMW M3/M4, Porsche Cayman GT4), jak i wyścigowe Ferrari 488 Challenge czy Porsche GT3 Cup, aż do single-seaterów i prototypów jak Radical, Revolution czy auta LMP3. Samochody są dostępne dla osób niebędących członkami i odwiedzających, a także dla stałych członków. Ceny w momencie premiery wahają się od 40 euro za okrążenie w Golfie do 170 euro za okrążenie w najszybszym z samochodów LMP3.
W tej chwili sam tor i aleja serwisowa są już ukończone, trwa jeszcze budowa zaplecza klubowego i hotelowego. Poza rutynowym funkcjonowaniem jako prywatny tor dla klubowiczów, Circuito do Sol będzie również obiektem testowym dla zespołów i producentów oraz przestrzenią dla tradycyjnych trackdayów. Pierwsza impreza na tym torze odbędzie się w dniach 7-8 grudnia.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.
Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.
Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.
Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.
Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.
Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.
Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.
Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.
Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.
Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.
Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.
Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.