Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

W Portugalii powstał nowy tor wyścigowy inspirowany Nürburgringiem

Circuito do Sol to zestaw zakrętów inspirowanych słynnymi torami świata. Można tu nawet wynająć dom.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 listopada 2024
Circuito do Sol tor portugalia
1

W Europie niedawno pojawił się nowy tor wyścigowy. Circuito do Sol mieszczący się w południowej Portugalii nie ma ambicji goszczenia najlepszych kierowców świata, za to oferuje bogatą mieszankę usług dla pasjonatów. To najnowszy pełnowymiarowy tor w Europie, a jego nitka ma długość prawie 3,9 km i 11 wariantów przebiegu. Przewidziano możliwość startów zarówno samochodami jak i motocyklami (pierwsze zawody już wkrótce), ale celem długofalowym dla właścicieli jest stworzenie uznanego ośrodka wyścigowego konkurującego z innymi tego typu obiektami w regionie, jak hiszpański tor Ascari.

Włodarze toru opisują go jako “resort sportów motorowych” z hotelem, domami gościnnymi i willami na wynajem w bezpośrednim sąsiedztwie toru. Bardziej prominentni członkowie klubu mają możliwość pobudowania tu własnych domów. Nazwa obiektu po części wywodzi się od regionu Alentejo, gdzie zlokalizowano obiekt, gdyż jest to jedno z najbardziej nasłonecznionych miejsc w Europie. Circiuto do Sol powstał w ramach prywatnej inicjatywy, a budowa zajęła siedem lat.

Tor posiada sekcje naśladujące słynne zakręty z legendarnych torów rozlokowanych na całym świecie. Są wśród nich m.in. “korkociąg” z Laguna Seca, Eau Rouge ze Spa, zakręty Porsche z Le Mans i “karuzela” z Północnej Pętli Nürburgringu. Choć tor na powyższym zdjęciu z drona wygląda kompletnie płasko, zbudowano go na urozmaiconym terenie, przez co posiada kilka zdradliwych, pół-ślepych zakrętów.

W ramach Circiuto do Sol funkcjonuje tor samochodowy, kartingowy, motocrossowy i offoradowy, a także hotele i domy gościnne.

W ramach obiektu jest też tor offroadowy dla aut rajdowych i buggy oraz tor kartingowy, wszystko z oświetleniem umożliwiającym użytkowanie w nocy. Do tego tor motocrossowy i szlak enduro łączący tor z okolicznym terenem. Oczywiście na miejscu powstanie szkoła sportowej jazdy, gdzie instruktorzy będą prowadzić szkolenia.

Reklama

Członkowie klubu użytkowników najpierw wpłacają pewną kwotę początkową, po czym nabywają subskrypcję za co najmniej 10 000 euro rocznie w zależności od pakietu członkowskiego. Subskrypcja daje dostęp do wszystkich elementów toru i zakwaterowania, ale w ramach modelu biznesowego tor posiada również przestrzeń do przechowywania prywatnych kolekcji samochodów swoich klientów. W ramach klubu tor będzie również organizował wspólne wycieczki drogowe.

Flota aut do wynajęcia ma imponujący przekrój i obejmuje zarówno auta drogowe (VW Golf GTI, BMW M3/M4, Porsche Cayman GT4), jak i wyścigowe Ferrari 488 Challenge czy Porsche GT3 Cup, aż do single-seaterów i prototypów jak Radical, Revolution czy auta LMP3. Samochody są dostępne dla osób niebędących członkami i odwiedzających, a także dla stałych członków. Ceny w momencie premiery wahają się od 40 euro za okrążenie w Golfie do 170 euro za okrążenie w najszybszym z samochodów LMP3.

W tej chwili sam tor i aleja serwisowa są już ukończone, trwa jeszcze budowa zaplecza klubowego i hotelowego. Poza rutynowym funkcjonowaniem jako prywatny tor dla klubowiczów, Circuito do Sol będzie również obiektem testowym dla zespołów i producentów oraz przestrzenią dla tradycyjnych trackdayów. Pierwsza impreza na tym torze odbędzie się w dniach 7-8 grudnia.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025