Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
10

Wszystkie weekendy wyścigowe są do siebie podobne, jednak każdy jest na swój sposób emocjonujący. Ta niezbyt odkrywcza parafraza słów Tołstoja przychodzi mi na myśl w słoneczny niedzielny poranek, podczas wyścigowego weekendu na torze Hockenheimring. Jako nadworny motosportowy reporter EVO gościłem już na dziesiątkach tego typu wydarzeń i spędziłem w boksach pewnie setki godzin. Nigdy jednak nie podglądałem od wyścigowej kuchni zespołu, który do ścigania podchodzi z takim rozmachem.

Nie ma jeszcze godz. 8, ale wiosenne słońce już nieśmiało wkrada się do boksu przez frontowe bramy. Właściwie są to trzy boksy, połączone w jedną dużą halę. Tylko w ten sposób udało się tutaj zmieścić aż 8 wyścigówek. Ustawione równiutko w trzech rzędach, na pneumatycznych podnośnikach, w identycznym biało-czarno-czerwonym malowaniu, dumnie stroszą swoje wielkie skrzydła w oczekiwaniu na pierwsze niedzielne treningi. Bramy wyjazdowe od strony pit lane są jeszcze zamknięte, więc boks wypełnia półmrok. Mechanicy i inżynierowie nieśpiesznie krzątają się przy samochodach – sprawdzają, porządkują, podpinają komputery. Wokół panują cisza i spokój, typowe przed wyścigową nawałnicą, która rozpęta się tutaj już za chwilę. Obserwowanie tego wszystkiego jest jak motosportowa medytacja – dla mnie to jedne z najlepszych chwil na torze.

Forch Racing by Atlas Ward Cayman Porsche
10

Jesteśmy na pierwszej rundzie monomarkowej serii wyścigowej Porsche Sports Cup Deutschland. Chcemy przyjrzeć się z bliska zmaganiom polskiego zespołu Forch Racing by Atlas Ward. O wyścigowych perypetiach trójki prezesów Atlas Ward – jednej z największych firm budowlanych w Polsce – opowiadaliśmy Wam już w 8. numerze EVO. Skupiłem się wówczas na uchwyceniu czegoś, co na własne potrzeby nazwałem work-racing balance, jaki osiągają kierowcy Atlas Ward. W tygodniu, jako generalny wykonawca, odpowiedzialni są za stawianie potężnych obiektów przemysłowych i logistycznych, zaś w weekendy wskakują w wyścigowe kombinezony i ruszają na tor. Od mojego ostatniego spotkania z tym zespołem sporo się jednak zmieniło…

Mariusz, Arek i Wojtek pędzą do przodu nie tylko biznesowo, ale i motosportowo. Przez ostatnie miesiące ich firma urosła z prawie 600 do ponad 700 osób. W tym roku obchodzi 25-lecie istnienia i przez ten czas wybudowała ponad 6 mln m2 powierzchni, realizując przy tym ponad 800 inwestycji. Z kolei team wyścigowy, niczym pączkujący organizm, rozrósł się od ostatniego sezonu z 5 do 8 (!) samochodów – pięciu 911 GT3 Cup oraz trzech Caymanów GT4 (oraz GT4 RS) Clubsport.

Forch Racing by Atlas Ward
10

Mówimy o jednym z największych zespołów wyścigowych na świecie

Osiem maszyn w identycznych malowaniach oznacza, że mówimy o jednym z największych zespołów wyścigowych na świecie, a 8 polskich kierowców sprawia również, że Porsche Sports Cup Deutschland jest najmocniej obsadzoną przez Polaków zagraniczną serią wyścigową. Niemiecki komentator, podczas transmisji live wyścigu endurance, w którym wystartuje 5 załóg Forch Racing by Atlas Ward, rozmach polskiego zespołu podsumuje krótko: „das ist unglaublich!”.

Forch Racing by Atlas Ward 911 Porsche
10

Wydaje mi się, że ciężko na świecie znaleźć drugi zespół z aż 8 samochodami Porsche. Obecnie mamy 14 mechaników, 3 inżynierów i przyjechaliśmy tutaj 3 ciężarówkami. To duże przedsięwzięcie, ale nasze wieloletnie doświadczenie procentuje i po dwóch pierwszych wyścigach mogę powiedzieć, że dajemy radę” – mówi, z typową dla niego skromnością, zabiegany Robert Lukas, szef zespołu oraz utytułowany kierowca wyścigowy.

W tym roku Porsche Sports Cup Deutschland obchodzi 20-lecie. Jubileusz symbolicznie pokazuje sukces tej serii, która uznawana jest za jeden z najlepszych cykli tzw. wyścigów klienckich. W każdej z dwóch kategorii – 911 GT3 Cup oraz Cayman GT4 (i GT4 RS) Clubsport rywalizuje około 30 zawodników. Samochody są identyczne, startują na jednakowych slickach Michelina, a możliwe modyfikacje ograniczone są do niezbędnego minimum. Te aspekty sprawiają, że rywalizacja na torze to kwintesencja wyścigowej walki, w której liczą się przede wszystkim umiejętności kierowcy. Te aspekty przekładają się na fantastyczne widowisko dla kibiców i mnóstwo adrenaliny dla zawodników.

Forch Racing by Atlas Ward podczas wyścigu
10

To niezwykle widowiskowa, profesjonalna, ale i przyjazna dla mniej doświadczonych kierowców seria. W trakcie weekendu jest też więcej czasu na jazdę niż np. w bardziej zawodowej serii Carrera Cup. Ponadto, w porównaniu z innymi seriami, jako zespół mamy tutaj znacznie większą swobodę w kwestii całego zaplecza. Możemy mieć dużą strefę dla odwiedzających nas gości i np. własnego kucharza, którego pracę bardzo sobie cenimy” – dodaje Robert.

Rywalizacja na torze to kwintesencja wyścigowej walki. Liczą się przede wszystkim umiejętności kierowcy

Reklama

Arek, Mariusz i Wojtek ścigają się już ponad 10 lat, a ten sezon jest dla nich 4. w serii Porsche Sports Cup Deutschland. Pozostali kierowcy to wieloletni przyjaciele i partnerzy biznesowi Atlas Ward, których Mariusz i Robert zachęcili do spróbowania sił w wyścigach. Jednym z takich kierowców jest Marcin – właśnie zakończył swój drugi wyścig i z uśmiechem na twarzy przemierza paddock z przepoconym kombinezonem w ręce. 

W zeszłym roku Mariusz zaprosił mnie na tor w Misano. Akurat byłem nieopodal na wakacjach z rodziną. Podjechałem, zobaczyłem i stwierdziłem, że fajnie byłoby spróbować. Na początku tego sezonu Mariusz dzwoni do mnie i mówi, że mają dwa nowe Caymany RS... Nie trzeba było mnie długo namawiać. Dzisiaj mam już za sobą pierwszy wyścig w życiu. Na początku stresowały mnie te wszystkie procedury, ale po kilku okrążeniach poczułem się pewnie i udało mi się nawet wyprzedzić kilku rywali” – opowiada Marcin.

Forch Racing by Atlas Ward na torze
10

Kiedy spoglądam na chłopaków na polu startowym, to widzę, że wszyscy zachowują się podobnie – nieważne czy to ich pierwszy, czy 10. wyścig. Na co dzień zarządzają milionowymi biznesami i setkami osób, ale w oczekiwaniu na zieloną flagę przestępują z nogi na nogę, niczym uczniak przed egzaminem na prawo jazdy. Sądzę, że dla nich te wszystkie wyścigowe weekendy również są do siebie podobne, ale każdy wyścig przynosi im zupełnie nowe i równie wielkie emocje. I to właśnie dla tych emocji wszyscy się tutaj spotykamy.

W ubiegłym sezonie, w skromniejszym składzie, zajęli pierwsze miejsce w klasyfikacji zespołowej.

Pierwszą rundę na Hockenheimring w tym sezonie kierowcy Forch Racing by Atlas Ward zakończyli z uczuciem niedosytu. Co prawda w dwóch z 5 rozgrywanych w weekend wyścigów wywalczyli miejsce na podium, ale nie ominął ich też pech w postaci rozerwanej opony czy poważnej kraksy przy dużej prędkości na prostej startowej. „Sezon przed nami, musimy go przejechać jak najlepiej, walczyć o wyniki, ale jednocześnie uczyć się, rozwijać i myśleć o doskonaleniu. Skupiamy się na tym, żeby ten nasz wielki team utrzymał poziom, a wyniki powinny się pojawić” – podsumowuje Mariusz.

Forch Racing by Atlas Ward wyścig
10

Przed Forch Racing by Atlas Ward jeszcze 5 rund na najbardziej kultowych torach wyścigowych Europy. Na ostatnią, w październiku, tradycyjnie powrócą na Hockenheimring. W ubiegłym sezonie zajęli pierwsze miejsce w klasyfikacji zespołowej, więc apetyt na tegoroczne sukcesy jest ogromny. W EVO mocno trzymamy kciuki za wyniki „najszybszego teamu budowlanego w Polsce”. A jego zmagania w kolejne wyścigowe weekendy możecie śledzić na żywo na kanale YouTube Porsche Deutschland.

911 GT3 Cup
6-cylindrowy, 4-litrowy, wolnossący boxer oferuje 510 KM przy 8,4 tys. obr./min. Moc przenoszona jest na tylne koła za pośrednictwem sterowanej łopatkami, 6-stopniowej, kłowej przekładni. Samochód gotowy do jazdy waży 1260 kg.

718 Cayman GT4 Clubsport
Przepustka do profesjonalnego ścigania. 6-cylindrowy, wolnossący, umieszczony centralnie boxer o pojemności 3,8 l zapewnia 425 KM i połączony jest z 6-biegową skrzynią dwusprzęgłową. Minimalna masa samochodu to 1320 kg.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Kamm 912T restomod
Restomod
Ten restomod Porsche 912 ma mniej mocy niż BMW 3, ale to nieważne

Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.

9 sierpnia 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025
2025 Bentley Bentayga Speed test
Bentley / Bentayga
2025 Bentley Bentayga Speed - godny rywal Aston Martina DBX?

Już bez W12, ale z V8 i plejadą zmyślnej elektroniki - Bentley Bentayga Speed może zagrozić liderom.

6 sierpnia 2025
Range Rover Sport SV Carbon 2025
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport SV teraz także w wersji specjalnej Carbon

Range Rover Sport SV w wersji Carbon nie posiada w standardzie dwóch najlepszych karbonowych opcji…

6 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Range Rover EV pierwsza jazda
Land Rover / Range Rover
Range Rover Electric to najwygodniejszy i najcichszy RR w historii

Zasiedliśmy za kierownicą prototypu Range Rovera Electric - potencjalnie najlepszego RR w historii.

31 lipca 2025
Porsche 911 992.2 Speedster spyshot
Porsche / 911
Nadchodzi nowe Porsche 911 Speedster i nie, to nie jest GT3 Cabriolet

Wiele wskazuje na to, że pod nadwoziem przypominającym GT3 kabrio kryje się nowy Porsche Speedster.

29 lipca 2025