Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
10

Wszystkie weekendy wyścigowe są do siebie podobne, jednak każdy jest na swój sposób emocjonujący. Ta niezbyt odkrywcza parafraza słów Tołstoja przychodzi mi na myśl w słoneczny niedzielny poranek, podczas wyścigowego weekendu na torze Hockenheimring. Jako nadworny motosportowy reporter EVO gościłem już na dziesiątkach tego typu wydarzeń i spędziłem w boksach pewnie setki godzin. Nigdy jednak nie podglądałem od wyścigowej kuchni zespołu, który do ścigania podchodzi z takim rozmachem.

Nie ma jeszcze godz. 8, ale wiosenne słońce już nieśmiało wkrada się do boksu przez frontowe bramy. Właściwie są to trzy boksy, połączone w jedną dużą halę. Tylko w ten sposób udało się tutaj zmieścić aż 8 wyścigówek. Ustawione równiutko w trzech rzędach, na pneumatycznych podnośnikach, w identycznym biało-czarno-czerwonym malowaniu, dumnie stroszą swoje wielkie skrzydła w oczekiwaniu na pierwsze niedzielne treningi. Bramy wyjazdowe od strony pit lane są jeszcze zamknięte, więc boks wypełnia półmrok. Mechanicy i inżynierowie nieśpiesznie krzątają się przy samochodach – sprawdzają, porządkują, podpinają komputery. Wokół panują cisza i spokój, typowe przed wyścigową nawałnicą, która rozpęta się tutaj już za chwilę. Obserwowanie tego wszystkiego jest jak motosportowa medytacja – dla mnie to jedne z najlepszych chwil na torze.

Forch Racing by Atlas Ward Cayman Porsche
10

Jesteśmy na pierwszej rundzie monomarkowej serii wyścigowej Porsche Sports Cup Deutschland. Chcemy przyjrzeć się z bliska zmaganiom polskiego zespołu Forch Racing by Atlas Ward. O wyścigowych perypetiach trójki prezesów Atlas Ward – jednej z największych firm budowlanych w Polsce – opowiadaliśmy Wam już w 8. numerze EVO. Skupiłem się wówczas na uchwyceniu czegoś, co na własne potrzeby nazwałem work-racing balance, jaki osiągają kierowcy Atlas Ward. W tygodniu, jako generalny wykonawca, odpowiedzialni są za stawianie potężnych obiektów przemysłowych i logistycznych, zaś w weekendy wskakują w wyścigowe kombinezony i ruszają na tor. Od mojego ostatniego spotkania z tym zespołem sporo się jednak zmieniło…

Mariusz, Arek i Wojtek pędzą do przodu nie tylko biznesowo, ale i motosportowo. Przez ostatnie miesiące ich firma urosła z prawie 600 do ponad 700 osób. W tym roku obchodzi 25-lecie istnienia i przez ten czas wybudowała ponad 6 mln m2 powierzchni, realizując przy tym ponad 800 inwestycji. Z kolei team wyścigowy, niczym pączkujący organizm, rozrósł się od ostatniego sezonu z 5 do 8 (!) samochodów – pięciu 911 GT3 Cup oraz trzech Caymanów GT4 (oraz GT4 RS) Clubsport.

Forch Racing by Atlas Ward
10
Reklama

Mówimy o jednym z największych zespołów wyścigowych na świecie

Osiem maszyn w identycznych malowaniach oznacza, że mówimy o jednym z największych zespołów wyścigowych na świecie, a 8 polskich kierowców sprawia również, że Porsche Sports Cup Deutschland jest najmocniej obsadzoną przez Polaków zagraniczną serią wyścigową. Niemiecki komentator, podczas transmisji live wyścigu endurance, w którym wystartuje 5 załóg Forch Racing by Atlas Ward, rozmach polskiego zespołu podsumuje krótko: „das ist unglaublich!”.

Forch Racing by Atlas Ward 911 Porsche
10

Wydaje mi się, że ciężko na świecie znaleźć drugi zespół z aż 8 samochodami Porsche. Obecnie mamy 14 mechaników, 3 inżynierów i przyjechaliśmy tutaj 3 ciężarówkami. To duże przedsięwzięcie, ale nasze wieloletnie doświadczenie procentuje i po dwóch pierwszych wyścigach mogę powiedzieć, że dajemy radę” – mówi, z typową dla niego skromnością, zabiegany Robert Lukas, szef zespołu oraz utytułowany kierowca wyścigowy.

W tym roku Porsche Sports Cup Deutschland obchodzi 20-lecie. Jubileusz symbolicznie pokazuje sukces tej serii, która uznawana jest za jeden z najlepszych cykli tzw. wyścigów klienckich. W każdej z dwóch kategorii – 911 GT3 Cup oraz Cayman GT4 (i GT4 RS) Clubsport rywalizuje około 30 zawodników. Samochody są identyczne, startują na jednakowych slickach Michelina, a możliwe modyfikacje ograniczone są do niezbędnego minimum. Te aspekty sprawiają, że rywalizacja na torze to kwintesencja wyścigowej walki, w której liczą się przede wszystkim umiejętności kierowcy. Te aspekty przekładają się na fantastyczne widowisko dla kibiców i mnóstwo adrenaliny dla zawodników.

Forch Racing by Atlas Ward podczas wyścigu
10

To niezwykle widowiskowa, profesjonalna, ale i przyjazna dla mniej doświadczonych kierowców seria. W trakcie weekendu jest też więcej czasu na jazdę niż np. w bardziej zawodowej serii Carrera Cup. Ponadto, w porównaniu z innymi seriami, jako zespół mamy tutaj znacznie większą swobodę w kwestii całego zaplecza. Możemy mieć dużą strefę dla odwiedzających nas gości i np. własnego kucharza, którego pracę bardzo sobie cenimy” – dodaje Robert.

Rywalizacja na torze to kwintesencja wyścigowej walki. Liczą się przede wszystkim umiejętności kierowcy

Reklama

Arek, Mariusz i Wojtek ścigają się już ponad 10 lat, a ten sezon jest dla nich 4. w serii Porsche Sports Cup Deutschland. Pozostali kierowcy to wieloletni przyjaciele i partnerzy biznesowi Atlas Ward, których Mariusz i Robert zachęcili do spróbowania sił w wyścigach. Jednym z takich kierowców jest Marcin – właśnie zakończył swój drugi wyścig i z uśmiechem na twarzy przemierza paddock z przepoconym kombinezonem w ręce. 

W zeszłym roku Mariusz zaprosił mnie na tor w Misano. Akurat byłem nieopodal na wakacjach z rodziną. Podjechałem, zobaczyłem i stwierdziłem, że fajnie byłoby spróbować. Na początku tego sezonu Mariusz dzwoni do mnie i mówi, że mają dwa nowe Caymany RS... Nie trzeba było mnie długo namawiać. Dzisiaj mam już za sobą pierwszy wyścig w życiu. Na początku stresowały mnie te wszystkie procedury, ale po kilku okrążeniach poczułem się pewnie i udało mi się nawet wyprzedzić kilku rywali” – opowiada Marcin.

Forch Racing by Atlas Ward na torze
10

Kiedy spoglądam na chłopaków na polu startowym, to widzę, że wszyscy zachowują się podobnie – nieważne czy to ich pierwszy, czy 10. wyścig. Na co dzień zarządzają milionowymi biznesami i setkami osób, ale w oczekiwaniu na zieloną flagę przestępują z nogi na nogę, niczym uczniak przed egzaminem na prawo jazdy. Sądzę, że dla nich te wszystkie wyścigowe weekendy również są do siebie podobne, ale każdy wyścig przynosi im zupełnie nowe i równie wielkie emocje. I to właśnie dla tych emocji wszyscy się tutaj spotykamy.

W ubiegłym sezonie, w skromniejszym składzie, zajęli pierwsze miejsce w klasyfikacji zespołowej.

Pierwszą rundę na Hockenheimring w tym sezonie kierowcy Forch Racing by Atlas Ward zakończyli z uczuciem niedosytu. Co prawda w dwóch z 5 rozgrywanych w weekend wyścigów wywalczyli miejsce na podium, ale nie ominął ich też pech w postaci rozerwanej opony czy poważnej kraksy przy dużej prędkości na prostej startowej. „Sezon przed nami, musimy go przejechać jak najlepiej, walczyć o wyniki, ale jednocześnie uczyć się, rozwijać i myśleć o doskonaleniu. Skupiamy się na tym, żeby ten nasz wielki team utrzymał poziom, a wyniki powinny się pojawić” – podsumowuje Mariusz.

Forch Racing by Atlas Ward wyścig
10

Przed Forch Racing by Atlas Ward jeszcze 5 rund na najbardziej kultowych torach wyścigowych Europy. Na ostatnią, w październiku, tradycyjnie powrócą na Hockenheimring. W ubiegłym sezonie zajęli pierwsze miejsce w klasyfikacji zespołowej, więc apetyt na tegoroczne sukcesy jest ogromny. W EVO mocno trzymamy kciuki za wyniki „najszybszego teamu budowlanego w Polsce”. A jego zmagania w kolejne wyścigowe weekendy możecie śledzić na żywo na kanale YouTube Porsche Deutschland.

911 GT3 Cup
6-cylindrowy, 4-litrowy, wolnossący boxer oferuje 510 KM przy 8,4 tys. obr./min. Moc przenoszona jest na tylne koła za pośrednictwem sterowanej łopatkami, 6-stopniowej, kłowej przekładni. Samochód gotowy do jazdy waży 1260 kg.

718 Cayman GT4 Clubsport
Przepustka do profesjonalnego ścigania. 6-cylindrowy, wolnossący, umieszczony centralnie boxer o pojemności 3,8 l zapewnia 425 KM i połączony jest z 6-biegową skrzynią dwusprzęgłową. Minimalna masa samochodu to 1320 kg.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025