Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
10

Wszystkie weekendy wyścigowe są do siebie podobne, jednak każdy jest na swój sposób emocjonujący. Ta niezbyt odkrywcza parafraza słów Tołstoja przychodzi mi na myśl w słoneczny niedzielny poranek, podczas wyścigowego weekendu na torze Hockenheimring. Jako nadworny motosportowy reporter EVO gościłem już na dziesiątkach tego typu wydarzeń i spędziłem w boksach pewnie setki godzin. Nigdy jednak nie podglądałem od wyścigowej kuchni zespołu, który do ścigania podchodzi z takim rozmachem.

Nie ma jeszcze godz. 8, ale wiosenne słońce już nieśmiało wkrada się do boksu przez frontowe bramy. Właściwie są to trzy boksy, połączone w jedną dużą halę. Tylko w ten sposób udało się tutaj zmieścić aż 8 wyścigówek. Ustawione równiutko w trzech rzędach, na pneumatycznych podnośnikach, w identycznym biało-czarno-czerwonym malowaniu, dumnie stroszą swoje wielkie skrzydła w oczekiwaniu na pierwsze niedzielne treningi. Bramy wyjazdowe od strony pit lane są jeszcze zamknięte, więc boks wypełnia półmrok. Mechanicy i inżynierowie nieśpiesznie krzątają się przy samochodach – sprawdzają, porządkują, podpinają komputery. Wokół panują cisza i spokój, typowe przed wyścigową nawałnicą, która rozpęta się tutaj już za chwilę. Obserwowanie tego wszystkiego jest jak motosportowa medytacja – dla mnie to jedne z najlepszych chwil na torze.

Forch Racing by Atlas Ward Cayman Porsche
10

Jesteśmy na pierwszej rundzie monomarkowej serii wyścigowej Porsche Sports Cup Deutschland. Chcemy przyjrzeć się z bliska zmaganiom polskiego zespołu Forch Racing by Atlas Ward. O wyścigowych perypetiach trójki prezesów Atlas Ward – jednej z największych firm budowlanych w Polsce – opowiadaliśmy Wam już w 8. numerze EVO. Skupiłem się wówczas na uchwyceniu czegoś, co na własne potrzeby nazwałem work-racing balance, jaki osiągają kierowcy Atlas Ward. W tygodniu, jako generalny wykonawca, odpowiedzialni są za stawianie potężnych obiektów przemysłowych i logistycznych, zaś w weekendy wskakują w wyścigowe kombinezony i ruszają na tor. Od mojego ostatniego spotkania z tym zespołem sporo się jednak zmieniło…

Mariusz, Arek i Wojtek pędzą do przodu nie tylko biznesowo, ale i motosportowo. Przez ostatnie miesiące ich firma urosła z prawie 600 do ponad 700 osób. W tym roku obchodzi 25-lecie istnienia i przez ten czas wybudowała ponad 6 mln m2 powierzchni, realizując przy tym ponad 800 inwestycji. Z kolei team wyścigowy, niczym pączkujący organizm, rozrósł się od ostatniego sezonu z 5 do 8 (!) samochodów – pięciu 911 GT3 Cup oraz trzech Caymanów GT4 (oraz GT4 RS) Clubsport.

Forch Racing by Atlas Ward
10

Mówimy o jednym z największych zespołów wyścigowych na świecie

Osiem maszyn w identycznych malowaniach oznacza, że mówimy o jednym z największych zespołów wyścigowych na świecie, a 8 polskich kierowców sprawia również, że Porsche Sports Cup Deutschland jest najmocniej obsadzoną przez Polaków zagraniczną serią wyścigową. Niemiecki komentator, podczas transmisji live wyścigu endurance, w którym wystartuje 5 załóg Forch Racing by Atlas Ward, rozmach polskiego zespołu podsumuje krótko: „das ist unglaublich!”.

Forch Racing by Atlas Ward 911 Porsche
10

Wydaje mi się, że ciężko na świecie znaleźć drugi zespół z aż 8 samochodami Porsche. Obecnie mamy 14 mechaników, 3 inżynierów i przyjechaliśmy tutaj 3 ciężarówkami. To duże przedsięwzięcie, ale nasze wieloletnie doświadczenie procentuje i po dwóch pierwszych wyścigach mogę powiedzieć, że dajemy radę” – mówi, z typową dla niego skromnością, zabiegany Robert Lukas, szef zespołu oraz utytułowany kierowca wyścigowy.

W tym roku Porsche Sports Cup Deutschland obchodzi 20-lecie. Jubileusz symbolicznie pokazuje sukces tej serii, która uznawana jest za jeden z najlepszych cykli tzw. wyścigów klienckich. W każdej z dwóch kategorii – 911 GT3 Cup oraz Cayman GT4 (i GT4 RS) Clubsport rywalizuje około 30 zawodników. Samochody są identyczne, startują na jednakowych slickach Michelina, a możliwe modyfikacje ograniczone są do niezbędnego minimum. Te aspekty sprawiają, że rywalizacja na torze to kwintesencja wyścigowej walki, w której liczą się przede wszystkim umiejętności kierowcy. Te aspekty przekładają się na fantastyczne widowisko dla kibiców i mnóstwo adrenaliny dla zawodników.

Forch Racing by Atlas Ward podczas wyścigu
10

To niezwykle widowiskowa, profesjonalna, ale i przyjazna dla mniej doświadczonych kierowców seria. W trakcie weekendu jest też więcej czasu na jazdę niż np. w bardziej zawodowej serii Carrera Cup. Ponadto, w porównaniu z innymi seriami, jako zespół mamy tutaj znacznie większą swobodę w kwestii całego zaplecza. Możemy mieć dużą strefę dla odwiedzających nas gości i np. własnego kucharza, którego pracę bardzo sobie cenimy” – dodaje Robert.

Rywalizacja na torze to kwintesencja wyścigowej walki. Liczą się przede wszystkim umiejętności kierowcy

Reklama

Arek, Mariusz i Wojtek ścigają się już ponad 10 lat, a ten sezon jest dla nich 4. w serii Porsche Sports Cup Deutschland. Pozostali kierowcy to wieloletni przyjaciele i partnerzy biznesowi Atlas Ward, których Mariusz i Robert zachęcili do spróbowania sił w wyścigach. Jednym z takich kierowców jest Marcin – właśnie zakończył swój drugi wyścig i z uśmiechem na twarzy przemierza paddock z przepoconym kombinezonem w ręce. 

W zeszłym roku Mariusz zaprosił mnie na tor w Misano. Akurat byłem nieopodal na wakacjach z rodziną. Podjechałem, zobaczyłem i stwierdziłem, że fajnie byłoby spróbować. Na początku tego sezonu Mariusz dzwoni do mnie i mówi, że mają dwa nowe Caymany RS... Nie trzeba było mnie długo namawiać. Dzisiaj mam już za sobą pierwszy wyścig w życiu. Na początku stresowały mnie te wszystkie procedury, ale po kilku okrążeniach poczułem się pewnie i udało mi się nawet wyprzedzić kilku rywali” – opowiada Marcin.

Forch Racing by Atlas Ward na torze
10

Kiedy spoglądam na chłopaków na polu startowym, to widzę, że wszyscy zachowują się podobnie – nieważne czy to ich pierwszy, czy 10. wyścig. Na co dzień zarządzają milionowymi biznesami i setkami osób, ale w oczekiwaniu na zieloną flagę przestępują z nogi na nogę, niczym uczniak przed egzaminem na prawo jazdy. Sądzę, że dla nich te wszystkie wyścigowe weekendy również są do siebie podobne, ale każdy wyścig przynosi im zupełnie nowe i równie wielkie emocje. I to właśnie dla tych emocji wszyscy się tutaj spotykamy.

W ubiegłym sezonie, w skromniejszym składzie, zajęli pierwsze miejsce w klasyfikacji zespołowej.

Pierwszą rundę na Hockenheimring w tym sezonie kierowcy Forch Racing by Atlas Ward zakończyli z uczuciem niedosytu. Co prawda w dwóch z 5 rozgrywanych w weekend wyścigów wywalczyli miejsce na podium, ale nie ominął ich też pech w postaci rozerwanej opony czy poważnej kraksy przy dużej prędkości na prostej startowej. „Sezon przed nami, musimy go przejechać jak najlepiej, walczyć o wyniki, ale jednocześnie uczyć się, rozwijać i myśleć o doskonaleniu. Skupiamy się na tym, żeby ten nasz wielki team utrzymał poziom, a wyniki powinny się pojawić” – podsumowuje Mariusz.

Forch Racing by Atlas Ward wyścig
10

Przed Forch Racing by Atlas Ward jeszcze 5 rund na najbardziej kultowych torach wyścigowych Europy. Na ostatnią, w październiku, tradycyjnie powrócą na Hockenheimring. W ubiegłym sezonie zajęli pierwsze miejsce w klasyfikacji zespołowej, więc apetyt na tegoroczne sukcesy jest ogromny. W EVO mocno trzymamy kciuki za wyniki „najszybszego teamu budowlanego w Polsce”. A jego zmagania w kolejne wyścigowe weekendy możecie śledzić na żywo na kanale YouTube Porsche Deutschland.

911 GT3 Cup
6-cylindrowy, 4-litrowy, wolnossący boxer oferuje 510 KM przy 8,4 tys. obr./min. Moc przenoszona jest na tylne koła za pośrednictwem sterowanej łopatkami, 6-stopniowej, kłowej przekładni. Samochód gotowy do jazdy waży 1260 kg.

718 Cayman GT4 Clubsport
Przepustka do profesjonalnego ścigania. 6-cylindrowy, wolnossący, umieszczony centralnie boxer o pojemności 3,8 l zapewnia 425 KM i połączony jest z 6-biegową skrzynią dwusprzęgłową. Minimalna masa samochodu to 1320 kg.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024