Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Za rok Audi e-tron GT zyska 1000-konną wersję RS

Modyfikacje opracowane dla Porsche Taycan mogą wkrótce trafić do pokrewnego Audi e-tron GT RS.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 marca 2024
Audi e-tron GT RS zapowiedź
1

Niedawno zaprezentowane Porsche Taycan Turbo GT odbiło się szerokim echem w mediach ze względu na świetne osiągi na torze. Technologia opracowana dla tego auta może wkrótce znaleźć zastosowanie w pokrewnym konstrukcyjnie Audi e-tron GT. Najbliższy lifting flagowego EV tej marki może przynieść naprawdę znaczące zmiany.

Wymienione modele Audi i Porsche należą do jednego koncernu, korzystają z tej samej platformy J1 i pod wieloma względami są bliźniacze. W tej chwili Audi e-tron GT jest oferowane w dwóch wersjach: podstawowej o mocy 476 KM i RS o mocy 598 KM i minimalnie ustępuje Porsche w kwestii osiągów analogicznych odmian. Schemat ten może się powtórzyć również po modernizacji - e-tron GT nie będzie ścisłą kopią Taycana, ale skorzysta ze znacznie wzmocnionego i wydajniejszego napędu.

Wspólna platforma Audi i Porsche pozwoli zastosować w e-tronie GT te same innowacje, które znamy już z Taycana.

Odkładając na bok specyficzny dla działu GT tuning zawieszenia oraz poprawki aerodynamiki, Porsche pokazało jak bardzo można rozwinąć platformę J1 pod względem podzespołów i oprogramowania. 900-amperowy “falownik impulsowy” przy tylnej osi zastąpił wcześniejszą jednostkę pracującą na natężeniu 600A, a tylny silnik zyskał na mocy i wydajności przez zastosowanie innych półprzewodników. W najbardziej ostrym trybie udało się chwilowo podnieść moc do obłędnych 1108 KM przy zachowaniu względnie dobrej ekonomii pracy.

Reklama

W tej chwili największą wadą e-trona GT jest jego zasięg. Teoretycznie wynosi on około 470 km, w praktyce raczej 320 km. Tymczasem Taycan po ostatnim liftingu korzysta z nowej baterii 97 kWh o większej niż wcześniej pojemności użytkowej oraz z poprawionej aerodynamiki. W wersjach Turbo oraz Turbo S udało się zyskać nawet do 35% zasięgu, który według producenta wynosi w trybie mieszanym do 630 km. Z kolei wspomniane Turbo GT przy całych swoich osiągach w analogicznym trybie pokonuje do 554 km. Ostatecznie zasięg e-trona GT będzie zależał także od aerodynamiki i specyfikacji, ale można się spodziewać sporej poprawy na tym obszarze.

Trudno oczekiwać, że Audi stworzy swój odpowiednik ekstremalnego Taycana, ale wszystkie wspomniane technologie powinny pomóc mu poprawić konkurencyjność względem rywali w szybko rozrastającym się segmencie. Cenniki trudno oszacować, ale znaczący wzrost parametrów na pewno pociągnie wzrost cen - obecnie Audi e-tron GT kosztuje w Polsce od 470 do 632 tys. zł w zależności od wersji.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024