Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Za rok Audi e-tron GT zyska 1000-konną wersję RS

Modyfikacje opracowane dla Porsche Taycan mogą wkrótce trafić do pokrewnego Audi e-tron GT RS.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 marca 2024
Audi e-tron GT RS zapowiedź
1

Niedawno zaprezentowane Porsche Taycan Turbo GT odbiło się szerokim echem w mediach ze względu na świetne osiągi na torze. Technologia opracowana dla tego auta może wkrótce znaleźć zastosowanie w pokrewnym konstrukcyjnie Audi e-tron GT. Najbliższy lifting flagowego EV tej marki może przynieść naprawdę znaczące zmiany.

Wymienione modele Audi i Porsche należą do jednego koncernu, korzystają z tej samej platformy J1 i pod wieloma względami są bliźniacze. W tej chwili Audi e-tron GT jest oferowane w dwóch wersjach: podstawowej o mocy 476 KM i RS o mocy 598 KM i minimalnie ustępuje Porsche w kwestii osiągów analogicznych odmian. Schemat ten może się powtórzyć również po modernizacji - e-tron GT nie będzie ścisłą kopią Taycana, ale skorzysta ze znacznie wzmocnionego i wydajniejszego napędu.

Wspólna platforma Audi i Porsche pozwoli zastosować w e-tronie GT te same innowacje, które znamy już z Taycana.

Odkładając na bok specyficzny dla działu GT tuning zawieszenia oraz poprawki aerodynamiki, Porsche pokazało jak bardzo można rozwinąć platformę J1 pod względem podzespołów i oprogramowania. 900-amperowy “falownik impulsowy” przy tylnej osi zastąpił wcześniejszą jednostkę pracującą na natężeniu 600A, a tylny silnik zyskał na mocy i wydajności przez zastosowanie innych półprzewodników. W najbardziej ostrym trybie udało się chwilowo podnieść moc do obłędnych 1108 KM przy zachowaniu względnie dobrej ekonomii pracy.

Reklama

W tej chwili największą wadą e-trona GT jest jego zasięg. Teoretycznie wynosi on około 470 km, w praktyce raczej 320 km. Tymczasem Taycan po ostatnim liftingu korzysta z nowej baterii 97 kWh o większej niż wcześniej pojemności użytkowej oraz z poprawionej aerodynamiki. W wersjach Turbo oraz Turbo S udało się zyskać nawet do 35% zasięgu, który według producenta wynosi w trybie mieszanym do 630 km. Z kolei wspomniane Turbo GT przy całych swoich osiągach w analogicznym trybie pokonuje do 554 km. Ostatecznie zasięg e-trona GT będzie zależał także od aerodynamiki i specyfikacji, ale można się spodziewać sporej poprawy na tym obszarze.

Trudno oczekiwać, że Audi stworzy swój odpowiednik ekstremalnego Taycana, ale wszystkie wspomniane technologie powinny pomóc mu poprawić konkurencyjność względem rywali w szybko rozrastającym się segmencie. Cenniki trudno oszacować, ale znaczący wzrost parametrów na pewno pociągnie wzrost cen - obecnie Audi e-tron GT kosztuje w Polsce od 470 do 632 tys. zł w zależności od wersji.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024