Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

My Life & Cars – Sergio Pérez, kierowca zespołu F1 Red Bull Racing

Sergio Pérez opowiedział nam o swojej przygodzie z F1, oraz dlaczego rzadko jeździ swoim Ferrari…

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 marca 2024
Sergio Perez My Life and Cars portret
10

Od czterech sezonów Sergio Pérez zajmuje najgorętszy, ale i najbardziej pożądany fotel w Formule 1, którego jednak nie zamierza łatwo oddawać. Podczas swojego pobytu w Red Bullu Meksykanin miał momenty wyścigowego geniuszu, ale niejednokrotnie presja związana z jazdą w bolidzie gwarantującym walkę o mistrzostwo u boku faworyta kibiców okazywała się zbyt silna. Przed rozpoczęciem sezonu 2024 Formuły 1, spotkaliśmy się z “Checo”, aby przybliżyć postać jednego z obecnych liderów tego elitarnego sportu.

Sergio ściga się już od prawie 30 lat. Jak wielu jego kolegów po fachu, zaczynał od kartingu, gdzie zdobywanie kolejnych tytułów jest kluczowe dla pozyskiwania sponsorów, a co za tym idzie, dalszego rozwoju kariery. Pierwsza okazja, aby znacząco skrócić sobie drogę do F1, pojawiła się gdy Sergio był nastolatkiem.

"Byłem w liceum. Sytuacja stawała się coraz bardziej klarowna i po raz pierwszy byłem naprawdę blisko F1. Ale w tym sporcie jesteś równie blisko, co daleko, bo nikt nie da ci gwarancji, a jest bardzo mało prawdopodobne, że miejsce się zwolni, a zespół wybierze debiutanta. Ale udało się, wszedłem do GP2 i wygrałem wiele wyścigów. Zająłem drugie miejsce w mistrzostwach, ale w tamtym sezonie miałem sporo problemów z niezawodnością. Miałem szczęście, że dostałem możliwość wejścia do świata F1 z Sauberem."

Kariera Checo została w dużej mierze zdeterminowana przez jego silny mental. Kierowcy bardzo rzadko dostają drugą szansę w topowym teamie, ale po zakończeniu współpracy z McLarenem po nieudanym sezonie 2013, Pérez odnalazł swoje miejsce w Force India (później Racing Point), gdzie przez siedem sezonów wypracował sobie prawo pierwszeństwa do zastąpienia Alexa Albona w RBR na sezon 2021. Mimo kilku naprawdę imponujących występów w barwach Racing Point w sezonie 2020, wliczając debiutanckie zwycięstwo na torze Sakhir, Checo nie był szczególnym optymistą w kwestii przejścia do Red Bulla.

Sergio Perez My Life and Cars bolid RBR
10

"Red Bull jest znany z zatrudniania wychowanków, więc nie byłem pewny co z tego będzie. Pod koniec roku pojawiła się dla mnie opcja zmiany barw od sezonu 2022, więc musiałbym zrobić jeden rok przerwy, ale potem miałbym zagwarantowany fotel, więc byłem skłonny się zgodzić. Poza tym miałem dobry rok z Racing Point."

"Z Christianem [Hornerem] spotkaliśmy się raz osobiście i byliśmy w kontakcie przez WhatsApp. Potem po każdym wyścigu pytałem czy są jakieś wieści, a Christian mówił mi żebym się wstrzymał, bo jeszcze nie są w stanie podjąć decyzji. Na szczęście pod koniec roku Red Bull zdecydował się mnie wziąć. To była niesamowita okazja."

Do tej pory nie udało mu się zdobyć tytułu mistrza świata, ale po przejściu do Red Bulla Checo stał się najbardziej utytułowanym meksykańskim kierowcą w historii, z sześcioma zwycięstwami, 36 miejscami na podium i najlepszym w karierze drugim miejscem w mistrzostwach w zeszłym roku. Tylko garstka ludzi doświadczyła jazdy bolidem F1 na najwyższym poziomie - czy dreszczyk emocji minął po 13 latach spędzonych w tym sporcie?

Sergio Perez My Life and Cars w kasku
10

"Zawsze na początku sezonu przeciążenia dają ci sie we znaki. Nie ma znaczenia ile trenowałeś w czasie zimowej przerwy, zawsze pierwsze testy na torze są fizycznie bolesne. Nieważne co robiłeś w zimie, po pierwszym wyścigu kierowcy zawsze są wykończeni."

"Czujesz to na swoim ciele, w mięśniach szyi, całej górnej części ciała, ale także w kręgosłupie. W  długich szybkich zakrętach cierpią także nogi i tak przez non stop przez dwie godziny."

Nie jest tajemnicą, że wydobycie z bolidu Red Bulla całego potencjału jest ogromnym wyzwaniem, nie tylko dla Checo, ale dla każdego kto w ostatnich latach zajmował ten drugi fotel. Większość kierowców nie radzi sobie zbyt dobrze z ekstremalnie wrażliwym przodem preferowanym przez Maxa Verstappena, więc muszą nieco korygować swój styl jazdy lub kombinować z bardziej zachowawczymi ustawieniami.

Reklama

"Lubię mocno wchodzić w zakręt", mówi Pérez. "Wchodzę w zakręt z dużą prędkością i agresywnie dodaję gazu. To mój styl, ale czasami trudno jest utrzymać tę prędkość ze względu na balans [samochodu], ale zawsze staram się do tego dążyć - hamować tak późno, jak to możliwe."

"Dążenie do wypracowania optymalnych ustawień było bardzo ważne. Wymagało to pewnej adaptacji, bo każdy zespół w Formule 1 jest inny pod względem składania idealnego okrążenia przez bolid. Z tego powodu sporo czasu zajęło mi wyciśnięcie maksimum z mojego samochodu."

Sergio Perez My Life and Cars podium
10

Poza Formułą 1 Checo nie wygląda na wielkiego entuzjastę motoryzacji. Nie posiada wyróżniającej się kolekcji samochodów i nie ma potrzeby szukania najlepszych dróg dla samej frajdy z prowadzenia. Biorąc pod uwagę, że raz na dwa tygodnie wsiada do bolidu F1, nie jest to zaskakujące.

"Mam Ferrari 458, ale nie jeżdżę nim zbyt często. Wiesz, mam czwórkę dzieci, więc zazwyczaj jeżdżę dużym samochodem, na dodatek w korkach. Kiedy jestem w domu nie myślę o jeździe dla przyjemności. Mam tego wystarczająco dużo podczas weekendów F1. Gdy już przejdę na sportową emeryturę, prawdopodobnie będę szukał prostych dróg, gdzie nie ma wielkiego ruchu."

Gdy pytam o jakieś szczególne wspomnienie z drogi, mówi: "Raz podczas powrotu z plaży do domu złapałem gumę na autostradzie. Znalezienie wtedy kogoś, kto mógłby pomóc zmienić koło, było niemałym wyzwaniem."

Z pewnością Sergio Pérez nie doświadczy takich problemów w tym roku w Red Bullu.

TAG Heuer jest oficjalnym partnerem Oracle Red Bull Racing Formula 1 Team.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024