Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

My Life & Cars – Sergio Pérez, kierowca zespołu F1 Red Bull Racing

Sergio Pérez opowiedział nam o swojej przygodzie z F1, oraz dlaczego rzadko jeździ swoim Ferrari…

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 marca 2024
Sergio Perez My Life and Cars portret
10

Od czterech sezonów Sergio Pérez zajmuje najgorętszy, ale i najbardziej pożądany fotel w Formule 1, którego jednak nie zamierza łatwo oddawać. Podczas swojego pobytu w Red Bullu Meksykanin miał momenty wyścigowego geniuszu, ale niejednokrotnie presja związana z jazdą w bolidzie gwarantującym walkę o mistrzostwo u boku faworyta kibiców okazywała się zbyt silna. Przed rozpoczęciem sezonu 2024 Formuły 1, spotkaliśmy się z “Checo”, aby przybliżyć postać jednego z obecnych liderów tego elitarnego sportu.

Sergio ściga się już od prawie 30 lat. Jak wielu jego kolegów po fachu, zaczynał od kartingu, gdzie zdobywanie kolejnych tytułów jest kluczowe dla pozyskiwania sponsorów, a co za tym idzie, dalszego rozwoju kariery. Pierwsza okazja, aby znacząco skrócić sobie drogę do F1, pojawiła się gdy Sergio był nastolatkiem.

"Byłem w liceum. Sytuacja stawała się coraz bardziej klarowna i po raz pierwszy byłem naprawdę blisko F1. Ale w tym sporcie jesteś równie blisko, co daleko, bo nikt nie da ci gwarancji, a jest bardzo mało prawdopodobne, że miejsce się zwolni, a zespół wybierze debiutanta. Ale udało się, wszedłem do GP2 i wygrałem wiele wyścigów. Zająłem drugie miejsce w mistrzostwach, ale w tamtym sezonie miałem sporo problemów z niezawodnością. Miałem szczęście, że dostałem możliwość wejścia do świata F1 z Sauberem."

Kariera Checo została w dużej mierze zdeterminowana przez jego silny mental. Kierowcy bardzo rzadko dostają drugą szansę w topowym teamie, ale po zakończeniu współpracy z McLarenem po nieudanym sezonie 2013, Pérez odnalazł swoje miejsce w Force India (później Racing Point), gdzie przez siedem sezonów wypracował sobie prawo pierwszeństwa do zastąpienia Alexa Albona w RBR na sezon 2021. Mimo kilku naprawdę imponujących występów w barwach Racing Point w sezonie 2020, wliczając debiutanckie zwycięstwo na torze Sakhir, Checo nie był szczególnym optymistą w kwestii przejścia do Red Bulla.

Sergio Perez My Life and Cars bolid RBR
10

"Red Bull jest znany z zatrudniania wychowanków, więc nie byłem pewny co z tego będzie. Pod koniec roku pojawiła się dla mnie opcja zmiany barw od sezonu 2022, więc musiałbym zrobić jeden rok przerwy, ale potem miałbym zagwarantowany fotel, więc byłem skłonny się zgodzić. Poza tym miałem dobry rok z Racing Point."

"Z Christianem [Hornerem] spotkaliśmy się raz osobiście i byliśmy w kontakcie przez WhatsApp. Potem po każdym wyścigu pytałem czy są jakieś wieści, a Christian mówił mi żebym się wstrzymał, bo jeszcze nie są w stanie podjąć decyzji. Na szczęście pod koniec roku Red Bull zdecydował się mnie wziąć. To była niesamowita okazja."

Do tej pory nie udało mu się zdobyć tytułu mistrza świata, ale po przejściu do Red Bulla Checo stał się najbardziej utytułowanym meksykańskim kierowcą w historii, z sześcioma zwycięstwami, 36 miejscami na podium i najlepszym w karierze drugim miejscem w mistrzostwach w zeszłym roku. Tylko garstka ludzi doświadczyła jazdy bolidem F1 na najwyższym poziomie - czy dreszczyk emocji minął po 13 latach spędzonych w tym sporcie?

Sergio Perez My Life and Cars w kasku
10

"Zawsze na początku sezonu przeciążenia dają ci sie we znaki. Nie ma znaczenia ile trenowałeś w czasie zimowej przerwy, zawsze pierwsze testy na torze są fizycznie bolesne. Nieważne co robiłeś w zimie, po pierwszym wyścigu kierowcy zawsze są wykończeni."

"Czujesz to na swoim ciele, w mięśniach szyi, całej górnej części ciała, ale także w kręgosłupie. W  długich szybkich zakrętach cierpią także nogi i tak przez non stop przez dwie godziny."

Nie jest tajemnicą, że wydobycie z bolidu Red Bulla całego potencjału jest ogromnym wyzwaniem, nie tylko dla Checo, ale dla każdego kto w ostatnich latach zajmował ten drugi fotel. Większość kierowców nie radzi sobie zbyt dobrze z ekstremalnie wrażliwym przodem preferowanym przez Maxa Verstappena, więc muszą nieco korygować swój styl jazdy lub kombinować z bardziej zachowawczymi ustawieniami.

Reklama

"Lubię mocno wchodzić w zakręt", mówi Pérez. "Wchodzę w zakręt z dużą prędkością i agresywnie dodaję gazu. To mój styl, ale czasami trudno jest utrzymać tę prędkość ze względu na balans [samochodu], ale zawsze staram się do tego dążyć - hamować tak późno, jak to możliwe."

"Dążenie do wypracowania optymalnych ustawień było bardzo ważne. Wymagało to pewnej adaptacji, bo każdy zespół w Formule 1 jest inny pod względem składania idealnego okrążenia przez bolid. Z tego powodu sporo czasu zajęło mi wyciśnięcie maksimum z mojego samochodu."

Sergio Perez My Life and Cars podium
10

Poza Formułą 1 Checo nie wygląda na wielkiego entuzjastę motoryzacji. Nie posiada wyróżniającej się kolekcji samochodów i nie ma potrzeby szukania najlepszych dróg dla samej frajdy z prowadzenia. Biorąc pod uwagę, że raz na dwa tygodnie wsiada do bolidu F1, nie jest to zaskakujące.

"Mam Ferrari 458, ale nie jeżdżę nim zbyt często. Wiesz, mam czwórkę dzieci, więc zazwyczaj jeżdżę dużym samochodem, na dodatek w korkach. Kiedy jestem w domu nie myślę o jeździe dla przyjemności. Mam tego wystarczająco dużo podczas weekendów F1. Gdy już przejdę na sportową emeryturę, prawdopodobnie będę szukał prostych dróg, gdzie nie ma wielkiego ruchu."

Gdy pytam o jakieś szczególne wspomnienie z drogi, mówi: "Raz podczas powrotu z plaży do domu złapałem gumę na autostradzie. Znalezienie wtedy kogoś, kto mógłby pomóc zmienić koło, było niemałym wyzwaniem."

Z pewnością Sergio Pérez nie doświadczy takich problemów w tym roku w Red Bullu.

TAG Heuer jest oficjalnym partnerem Oracle Red Bull Racing Formula 1 Team.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Kamm 912T restomod
Restomod
Ten restomod Porsche 912 ma mniej mocy niż BMW 3, ale to nieważne

Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.

9 sierpnia 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025
2025 Bentley Bentayga Speed test
Bentley / Bentayga
2025 Bentley Bentayga Speed - godny rywal Aston Martina DBX?

Już bez W12, ale z V8 i plejadą zmyślnej elektroniki - Bentley Bentayga Speed może zagrozić liderom.

6 sierpnia 2025
Range Rover Sport SV Carbon 2025
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport SV teraz także w wersji specjalnej Carbon

Range Rover Sport SV w wersji Carbon nie posiada w standardzie dwóch najlepszych karbonowych opcji…

6 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Range Rover EV pierwsza jazda
Land Rover / Range Rover
Range Rover Electric to najwygodniejszy i najcichszy RR w historii

Zasiedliśmy za kierownicą prototypu Range Rovera Electric - potencjalnie najlepszego RR w historii.

31 lipca 2025
Porsche 911 992.2 Speedster spyshot
Porsche / 911
Nadchodzi nowe Porsche 911 Speedster i nie, to nie jest GT3 Cabriolet

Wiele wskazuje na to, że pod nadwoziem przypominającym GT3 kabrio kryje się nowy Porsche Speedster.

29 lipca 2025