Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

My Life & Cars – Sergio Pérez, kierowca zespołu F1 Red Bull Racing

Sergio Pérez opowiedział nam o swojej przygodzie z F1, oraz dlaczego rzadko jeździ swoim Ferrari…

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 marca 2024
Sergio Perez My Life and Cars portret
10

Od czterech sezonów Sergio Pérez zajmuje najgorętszy, ale i najbardziej pożądany fotel w Formule 1, którego jednak nie zamierza łatwo oddawać. Podczas swojego pobytu w Red Bullu Meksykanin miał momenty wyścigowego geniuszu, ale niejednokrotnie presja związana z jazdą w bolidzie gwarantującym walkę o mistrzostwo u boku faworyta kibiców okazywała się zbyt silna. Przed rozpoczęciem sezonu 2024 Formuły 1, spotkaliśmy się z “Checo”, aby przybliżyć postać jednego z obecnych liderów tego elitarnego sportu.

Sergio ściga się już od prawie 30 lat. Jak wielu jego kolegów po fachu, zaczynał od kartingu, gdzie zdobywanie kolejnych tytułów jest kluczowe dla pozyskiwania sponsorów, a co za tym idzie, dalszego rozwoju kariery. Pierwsza okazja, aby znacząco skrócić sobie drogę do F1, pojawiła się gdy Sergio był nastolatkiem.

"Byłem w liceum. Sytuacja stawała się coraz bardziej klarowna i po raz pierwszy byłem naprawdę blisko F1. Ale w tym sporcie jesteś równie blisko, co daleko, bo nikt nie da ci gwarancji, a jest bardzo mało prawdopodobne, że miejsce się zwolni, a zespół wybierze debiutanta. Ale udało się, wszedłem do GP2 i wygrałem wiele wyścigów. Zająłem drugie miejsce w mistrzostwach, ale w tamtym sezonie miałem sporo problemów z niezawodnością. Miałem szczęście, że dostałem możliwość wejścia do świata F1 z Sauberem."

Kariera Checo została w dużej mierze zdeterminowana przez jego silny mental. Kierowcy bardzo rzadko dostają drugą szansę w topowym teamie, ale po zakończeniu współpracy z McLarenem po nieudanym sezonie 2013, Pérez odnalazł swoje miejsce w Force India (później Racing Point), gdzie przez siedem sezonów wypracował sobie prawo pierwszeństwa do zastąpienia Alexa Albona w RBR na sezon 2021. Mimo kilku naprawdę imponujących występów w barwach Racing Point w sezonie 2020, wliczając debiutanckie zwycięstwo na torze Sakhir, Checo nie był szczególnym optymistą w kwestii przejścia do Red Bulla.

Sergio Perez My Life and Cars bolid RBR
10
Reklama

"Red Bull jest znany z zatrudniania wychowanków, więc nie byłem pewny co z tego będzie. Pod koniec roku pojawiła się dla mnie opcja zmiany barw od sezonu 2022, więc musiałbym zrobić jeden rok przerwy, ale potem miałbym zagwarantowany fotel, więc byłem skłonny się zgodzić. Poza tym miałem dobry rok z Racing Point."

"Z Christianem [Hornerem] spotkaliśmy się raz osobiście i byliśmy w kontakcie przez WhatsApp. Potem po każdym wyścigu pytałem czy są jakieś wieści, a Christian mówił mi żebym się wstrzymał, bo jeszcze nie są w stanie podjąć decyzji. Na szczęście pod koniec roku Red Bull zdecydował się mnie wziąć. To była niesamowita okazja."

Do tej pory nie udało mu się zdobyć tytułu mistrza świata, ale po przejściu do Red Bulla Checo stał się najbardziej utytułowanym meksykańskim kierowcą w historii, z sześcioma zwycięstwami, 36 miejscami na podium i najlepszym w karierze drugim miejscem w mistrzostwach w zeszłym roku. Tylko garstka ludzi doświadczyła jazdy bolidem F1 na najwyższym poziomie - czy dreszczyk emocji minął po 13 latach spędzonych w tym sporcie?

Sergio Perez My Life and Cars w kasku
10

"Zawsze na początku sezonu przeciążenia dają ci sie we znaki. Nie ma znaczenia ile trenowałeś w czasie zimowej przerwy, zawsze pierwsze testy na torze są fizycznie bolesne. Nieważne co robiłeś w zimie, po pierwszym wyścigu kierowcy zawsze są wykończeni."

"Czujesz to na swoim ciele, w mięśniach szyi, całej górnej części ciała, ale także w kręgosłupie. W  długich szybkich zakrętach cierpią także nogi i tak przez non stop przez dwie godziny."

Nie jest tajemnicą, że wydobycie z bolidu Red Bulla całego potencjału jest ogromnym wyzwaniem, nie tylko dla Checo, ale dla każdego kto w ostatnich latach zajmował ten drugi fotel. Większość kierowców nie radzi sobie zbyt dobrze z ekstremalnie wrażliwym przodem preferowanym przez Maxa Verstappena, więc muszą nieco korygować swój styl jazdy lub kombinować z bardziej zachowawczymi ustawieniami.

Reklama

"Lubię mocno wchodzić w zakręt", mówi Pérez. "Wchodzę w zakręt z dużą prędkością i agresywnie dodaję gazu. To mój styl, ale czasami trudno jest utrzymać tę prędkość ze względu na balans [samochodu], ale zawsze staram się do tego dążyć - hamować tak późno, jak to możliwe."

"Dążenie do wypracowania optymalnych ustawień było bardzo ważne. Wymagało to pewnej adaptacji, bo każdy zespół w Formule 1 jest inny pod względem składania idealnego okrążenia przez bolid. Z tego powodu sporo czasu zajęło mi wyciśnięcie maksimum z mojego samochodu."

Sergio Perez My Life and Cars podium
10

Poza Formułą 1 Checo nie wygląda na wielkiego entuzjastę motoryzacji. Nie posiada wyróżniającej się kolekcji samochodów i nie ma potrzeby szukania najlepszych dróg dla samej frajdy z prowadzenia. Biorąc pod uwagę, że raz na dwa tygodnie wsiada do bolidu F1, nie jest to zaskakujące.

"Mam Ferrari 458, ale nie jeżdżę nim zbyt często. Wiesz, mam czwórkę dzieci, więc zazwyczaj jeżdżę dużym samochodem, na dodatek w korkach. Kiedy jestem w domu nie myślę o jeździe dla przyjemności. Mam tego wystarczająco dużo podczas weekendów F1. Gdy już przejdę na sportową emeryturę, prawdopodobnie będę szukał prostych dróg, gdzie nie ma wielkiego ruchu."

Gdy pytam o jakieś szczególne wspomnienie z drogi, mówi: "Raz podczas powrotu z plaży do domu złapałem gumę na autostradzie. Znalezienie wtedy kogoś, kto mógłby pomóc zmienić koło, było niemałym wyzwaniem."

Z pewnością Sergio Pérez nie doświadczy takich problemów w tym roku w Red Bullu.

TAG Heuer jest oficjalnym partnerem Oracle Red Bull Racing Formula 1 Team.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025