Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Po odejściu z F1 Adrian Newey skupi się na hipersamochodzie RB17

Po odejściu z teamu F1 Red Bulla Adrian Newey nadal będzie odpowiedzialny za rozwój projektu RB17.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 maja 2024
Red Bull RB17 Newey
2

Inżynieryjny geniusz i ikona motosportu - Adrian Newey - opuści wyścigową fabrykę Red Bulla po 19 latach. To jednak nie oznacza, że jego dziecko - hipersamochód RB17 - nie pojawi się w formie produkcyjnej. Poza informacją, że słynny projektant odchodzi po sezonie, Red Bull potwierdził, że Newey będzie nadal pracował nad torowym hipercarem z silnikiem V10, który ma wejść do produkcji w 2026 r.

Za czasów Neweya Red Bull zdobył 101 pole position i odniósł aż 118 zwycięstw Gran Prix, ale ta epoka zakończy się wraz z początkiem 2025 roku. „Przez prawie dwie dekady miałem wielki zaszczyt odgrywać kluczową rolę w rozwoju Red Bull Racing od początkującego nowicjusza do wielokrotnego zdobywcy tytułów”, powiedział. „Czuję jednak, że nadszedł odpowiedni moment, aby przekazać tę pałeczkę innym i poszukać nowych wyzwań dla siebie”.

Ta informacja uruchomiła karuzelę plotek na temat przyszłości Neweya. Anglik jest kuszony przez inne zespoły i może zmienić barwy już w pierwszym kwartale przyszłego roku. Oznaczałoby to jednak, że straci trzy miesiące rozwoju bolidu na kluczowy 2026 rok.

Do końca przygody z Red Bullem Newey będzie wyłączony z prac nad bolidami, ale nadal będzie nadzorował projekt RB17.

Wcześniej Red Bull ujawnił jak wygląda obecnie harmonogram rozwoju hipersamochodu RB17. Auto ma się pojawić na torze przed przyszłorocznym Grand Prix Austrii na torze Red Bull Ring, ale jego ostateczny wygląd zostanie ujawniony już w tym roku, podczas lipcowego Goodwood Festival of Speed. Produkcja i dostawy do klientów miałyby się odbyć już w 2026 r. Chociaż Newey do końca swojej przygody z RB nie będzie zaangażowany w prace projektowe zespołu Formuły 1, powiedział: „... W międzyczasie zbliżają się ostatnie etapy rozwoju RB17, więc przez resztę mojego czasu w zespole skupię się na tym”.

Zaprojektowany w całości w Red Bull Advanced Technologies (RBAT) samochód projektu samego Adriana Neweya będzie miał wolnossący silnik V10 kręcący się do 15 000 obr./min, a jego czasy na torze mają dorównywać współczesnej Formule 1. Ponieważ auto będzie typowo torowe, i nie będą go ograniczały żadne przepisy techniczne, jest szansa na prześcignięcie Aston Martina Valkyrie (nawet wersji AMR Pro) w kwestii osiągów i czasów uzyskiwanych na pojedynczym okrążeniu.

Z pewnością RB17 będzie mocniejsze niż Aston. Sam silnik V10 ma generować ponad 1000 KM, a będzie wspomagany przez elektryczny motor o mocy ponad 200 KM. Dodatkowy silnik będzie pełnił rolę nie tylko przy wzmacnianiu osiągów, ale także przy rozruchu V10 i jeździe do tyłu.

Osiągi na poziomie F1 mają pochodzić nie z napędu, a z aerodynamiki nadwozia bazującej na efekcie przypowierzchniowym. Stąd obecność “dmuchanego dyfuzora” oraz aktywnego zawieszenia. Już przy niecałych 200 km/h RB17 ma generować tyle docisku ile sam waży, a przy 240 km/h ma dochodzić do limitowanego poziomu maksymalnego: 1700 kg. Aktywne zawieszenie ma być skalibrowane z myślą o ekstremalnie zmiennych obciążeniach, podobnie jak specjalne opony Michelin opracowane przez francuską firmę w porozumieniu z Red Bullem.

Reklama

RB17 zostanie pokazany statycznie już w lipcu tego roku, a debiut na torze wyznaczono na Gran Prix Austrii 2025.

Aktywne zawieszenie RB17 będzie na tyle elastyczne, aby dopasować się do kierowców o różnych umiejętnościach. Samochód będzie można podnieść, aby jego osiągi były bardziej dostępne, a mechaniczny balans będzie można łatwo dostroić pod konkretny styl jazdy. Poza tym Red Bull zaoferuje klientom sesje treningowe w symulatorze mające pokazać możliwości RB17 w sterylnych warunkach zanim auto znajdzie się na realnym torze.

Zespół Neweya wyznaczył sobie cel, aby auto ważyło mniej niż 900 kg, co plasowałoby to auto mniej więcej w kategoriach wagowych GMA T.50. Samochód ma mieć zamknięty kokpit mieszczący kierowcę i pasażera, ale będzie on bardziej przestronny i wygodniejszy dla wysokich osób niż w Valkyrie.

Red Bull RB17 sylwetka szkic
2

Większość prac nad autem wykona sam Red Bull przy pomocy działu Advanced Technologies. Tylko niektóre podzespoły będą dostarczane przez poddostawców zespołu F1 Red Bulla. Produkcja części będzie mieć miejsce w tym roku, aby stworzyć prototyp zdolny do realnych testów na torze.

W 2022 roku Red Bull zapowiedział, że RB17 ma kosztować minimum 5 milionów funtów bez podatków, ale finalnie ta suma może się zwiększyć. Za te pieniądze będzie można nabyć samochód komercyjny tak bliski technologii Formuły 1 jak to tylko technicznie możliwe. Założenie, że nigdy nie będzie on mógł poruszać się po drogach publicznych, otwiera przed konstruktorami niesamowite możliwości, a projekt nie jest obarczony takim ryzykiem jak AMG One czy Aston Martin Valkyrie. Oba te projekty zanotowały znaczne opóźnienia właśnie z powodu wymogów homologacyjnych.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025
Mazda MX-5 Racing Spirit Roadster 12R design
Mazda / MX-5
Mazda MX-5 Spirit Racing 12R - japońskie ekstremum

Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.

10 stycznia 2025
Subaru WRX STI S210
Subaru / WRX STI
Nowe sportowe Subaru WRX S210 STI dostało skrzynię CVT

Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.

10 stycznia 2025
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition prezentacja
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition - EV stworzone do driftu

Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.

10 stycznia 2025
Toyota GR Yaris silnik centralny
Toyota / Yaris GR
Czy centralnosilnikowy GR Yaris M to tak naprawdę prototyp nowej MR2?

GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?

10 stycznia 2025
Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera S 992.2 lifting
Porsche / 911 Carrera S
Nowe Porsche 992.2 Carrera S przyspiesza szybciej niż GT3

Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.

8 stycznia 2025
Honda 0 Saloon Concept główne
Honda / 0 Saloon
Honda 0 Saloon Concept jest lekka, szybka i… ma na pokładzie Asimo

Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.

8 stycznia 2025