Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Po odejściu z F1 Adrian Newey skupi się na hipersamochodzie RB17

Po odejściu z teamu F1 Red Bulla Adrian Newey nadal będzie odpowiedzialny za rozwój projektu RB17.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 maja 2024
Red Bull RB17 Newey
2

Inżynieryjny geniusz i ikona motosportu - Adrian Newey - opuści wyścigową fabrykę Red Bulla po 19 latach. To jednak nie oznacza, że jego dziecko - hipersamochód RB17 - nie pojawi się w formie produkcyjnej. Poza informacją, że słynny projektant odchodzi po sezonie, Red Bull potwierdził, że Newey będzie nadal pracował nad torowym hipercarem z silnikiem V10, który ma wejść do produkcji w 2026 r.

Za czasów Neweya Red Bull zdobył 101 pole position i odniósł aż 118 zwycięstw Gran Prix, ale ta epoka zakończy się wraz z początkiem 2025 roku. „Przez prawie dwie dekady miałem wielki zaszczyt odgrywać kluczową rolę w rozwoju Red Bull Racing od początkującego nowicjusza do wielokrotnego zdobywcy tytułów”, powiedział. „Czuję jednak, że nadszedł odpowiedni moment, aby przekazać tę pałeczkę innym i poszukać nowych wyzwań dla siebie”.

Ta informacja uruchomiła karuzelę plotek na temat przyszłości Neweya. Anglik jest kuszony przez inne zespoły i może zmienić barwy już w pierwszym kwartale przyszłego roku. Oznaczałoby to jednak, że straci trzy miesiące rozwoju bolidu na kluczowy 2026 rok.

Do końca przygody z Red Bullem Newey będzie wyłączony z prac nad bolidami, ale nadal będzie nadzorował projekt RB17.

Wcześniej Red Bull ujawnił jak wygląda obecnie harmonogram rozwoju hipersamochodu RB17. Auto ma się pojawić na torze przed przyszłorocznym Grand Prix Austrii na torze Red Bull Ring, ale jego ostateczny wygląd zostanie ujawniony już w tym roku, podczas lipcowego Goodwood Festival of Speed. Produkcja i dostawy do klientów miałyby się odbyć już w 2026 r. Chociaż Newey do końca swojej przygody z RB nie będzie zaangażowany w prace projektowe zespołu Formuły 1, powiedział: „... W międzyczasie zbliżają się ostatnie etapy rozwoju RB17, więc przez resztę mojego czasu w zespole skupię się na tym”.

Zaprojektowany w całości w Red Bull Advanced Technologies (RBAT) samochód projektu samego Adriana Neweya będzie miał wolnossący silnik V10 kręcący się do 15 000 obr./min, a jego czasy na torze mają dorównywać współczesnej Formule 1. Ponieważ auto będzie typowo torowe, i nie będą go ograniczały żadne przepisy techniczne, jest szansa na prześcignięcie Aston Martina Valkyrie (nawet wersji AMR Pro) w kwestii osiągów i czasów uzyskiwanych na pojedynczym okrążeniu.

Z pewnością RB17 będzie mocniejsze niż Aston. Sam silnik V10 ma generować ponad 1000 KM, a będzie wspomagany przez elektryczny motor o mocy ponad 200 KM. Dodatkowy silnik będzie pełnił rolę nie tylko przy wzmacnianiu osiągów, ale także przy rozruchu V10 i jeździe do tyłu.

Osiągi na poziomie F1 mają pochodzić nie z napędu, a z aerodynamiki nadwozia bazującej na efekcie przypowierzchniowym. Stąd obecność “dmuchanego dyfuzora” oraz aktywnego zawieszenia. Już przy niecałych 200 km/h RB17 ma generować tyle docisku ile sam waży, a przy 240 km/h ma dochodzić do limitowanego poziomu maksymalnego: 1700 kg. Aktywne zawieszenie ma być skalibrowane z myślą o ekstremalnie zmiennych obciążeniach, podobnie jak specjalne opony Michelin opracowane przez francuską firmę w porozumieniu z Red Bullem.

Reklama

RB17 zostanie pokazany statycznie już w lipcu tego roku, a debiut na torze wyznaczono na Gran Prix Austrii 2025.

Aktywne zawieszenie RB17 będzie na tyle elastyczne, aby dopasować się do kierowców o różnych umiejętnościach. Samochód będzie można podnieść, aby jego osiągi były bardziej dostępne, a mechaniczny balans będzie można łatwo dostroić pod konkretny styl jazdy. Poza tym Red Bull zaoferuje klientom sesje treningowe w symulatorze mające pokazać możliwości RB17 w sterylnych warunkach zanim auto znajdzie się na realnym torze.

Zespół Neweya wyznaczył sobie cel, aby auto ważyło mniej niż 900 kg, co plasowałoby to auto mniej więcej w kategoriach wagowych GMA T.50. Samochód ma mieć zamknięty kokpit mieszczący kierowcę i pasażera, ale będzie on bardziej przestronny i wygodniejszy dla wysokich osób niż w Valkyrie.

Red Bull RB17 sylwetka szkic
2

Większość prac nad autem wykona sam Red Bull przy pomocy działu Advanced Technologies. Tylko niektóre podzespoły będą dostarczane przez poddostawców zespołu F1 Red Bulla. Produkcja części będzie mieć miejsce w tym roku, aby stworzyć prototyp zdolny do realnych testów na torze.

W 2022 roku Red Bull zapowiedział, że RB17 ma kosztować minimum 5 milionów funtów bez podatków, ale finalnie ta suma może się zwiększyć. Za te pieniądze będzie można nabyć samochód komercyjny tak bliski technologii Formuły 1 jak to tylko technicznie możliwe. Założenie, że nigdy nie będzie on mógł poruszać się po drogach publicznych, otwiera przed konstruktorami niesamowite możliwości, a projekt nie jest obarczony takim ryzykiem jak AMG One czy Aston Martin Valkyrie. Oba te projekty zanotowały znaczne opóźnienia właśnie z powodu wymogów homologacyjnych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024