Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Dacia Spring - najtańszy elektryk w Polsce

Mogłoby się wydawać, że 50 tys. zł to dziś za mało na nowe auto. A co dopiero elektryczne.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 listopada 2022
Dacia Spring - najtańszy elektryk
13

Spokojnie - cenniki Dacii Spring startują od niespełna 80 tys. zł, ale biorąc pod uwagę rządowy program dopłat do aut elektrycznych, który może wynieść do 27 tys. zł, okazuje się, że po szybkiej kalkulacji, najtańszego elektryka można mieć w Polsce za nieco ponad 50 tys. zł (abstrahując od tematu realnych szans na otrzymanie tej dotacji). Zaczyna wyglądać to naprawdę zachęcająco. Jak jest naprawdę? W EVO rzadko kiedy zajmujemy się autami tego segmentu, ale stwierdziliśmy, że nie samą ekskluzywnością człowiek żyje i warto niekiedy zejść na ziemię.

Spring to model dedykowany przede wszystkim flotom. 

W Warszawie całkiem sporo tych aut jeździ w ramach usług car sharingu. Na pierwszy rzut oka jest to naprawdę zgrabne, nowoczesne auto, z cechami charakterystycznymi dla nowożytnych aut tej marki. Zaprojektowano je jako Renault Kwid jakąś dekadę temu, z myślą o rynku indyjskim. Potem pojawił się w Chinach. Kusi zwłaszcza obietnicami, z których później się nie wywiązuje, ale jako całokształt może się nawet podobać. Co to znaczy? Relingi to stylistyczny zabieg - nic do nich nie przymocujemy. LED-owe reflektory są LED-ami tylko przy światłach mijania, a koła skutecznie udają aluminiowe obręcze, choć są klasycznymi kołpakami.

Reklama
Dacia Spring - widok z tyłu
13

Jeśli chodzi o ładowanie Dacii Spring, producent przewidział dwa rozwiązania - szybka ładowarka oraz prąd zmienny. Szybką ładowarką to miejskie auto naładujemy w mniej niż godzinę, klasycznym wallboxem - w 4-5 godzin, a z domowego gniazdka - w ponad 13 godzin. Odkładając jednak liczby z katalogów na bok, Spring jest w stanie realnie pokonać około 200 km na pełnym ładowaniu, co jak na stricte miejskie auto wydaje się przyzwoitym osiągnięciem, tym bardziej w tych pieniądzach. Koszt pełnego ładowania to w zależności od tego, czy robimy to w domu czy na mieście, waha się między 9 a 30 zł. Mróz i trasa szybkiego ruchu potrafią niestety skrócić zasięg nawet dwukrotnie. Wtedy nie jest już tak kolorowo, ale zdaje się, że to dopiero początek minusów Springa. 

Dacia Spring - cyfrowe zegary
13

Samochód oferuje moc 45 KM i w mieście tak na dobrą sprawę wystarczy to do zwyczajnego poruszania się. Każdy wyjazd w trasę jest jednak niebezpieczny, a ponadto mocno skraca zasięg, więc Springa powinni wybrać raczej ci, którzy do wyjazdów w weekend używają innego pojazdu. W aucie na każdym kroku czuć cięcie kosztów - punktuję to, ale nie neguję. Skądś trzeba było wziąć tę cenę. Bagażnik jak na tak małe elektryczne auto jest niezłej wielkości (270 litrów - w zasadzie tyle co w Yarisie, choć to gabaryt Aygo X), choć brakuje mu foremności, haczyków czy choćby półki na kable, które trzeba wozić luzem (z przodu, choć miejsca jest całkiem sporo pod maską, niestety także nie wygospodarowano przestrzeni na ładowarkę).

Elektryczna Dacia Spring

Reklama

We wnętrzu dzieje się najwięcej. 

To znaczy najmniej, ale jest o czym tu opowiadać. To znaczy… ponarzekać. Jest spartańsko, dość wąsko, ale skoncentrowano się na wszystkim tym, co niezbędne. Z perfekcyjną dokładnością. Plastiki są twarde, nawet te pod łokciami, brak tu jakichkolwiek ozdób czy nadmiaru schowków (jedyne cupholdery znajdują się w drzwiach), nie ma nawet regulacji kolumny kierownicy. Drażnią też zapożyczenia takie jak klasyczne rozwiązanie uruchamiania auta - aby uruchomić ten samochód elektryczny, należy przekręcić kluczyć i to w dodatku wcześniej wybierając tryb N na pokrętle przełożeń, o czym notorycznie zapominałem (auto parkujemy właśnie na N i zaciągamy hamulec ręczny). Uciążliwa jest też pojedyncza wycieraczka przedniej szyby, która przeciętnie zbiera wodę oraz brak nawiewów czy kieszeni (poza tymi w oparciu przednich foteli) z tyłu. Nie ma też tempomatu, a z kierownicy możemy jedynie ustawić ogranicznik prędkości. Zaskakuje za to standardowy, dotykowy ekran centralny z fabrycznym Android Auto oraz Apple CarPlay. Jest też manualna klimatyzacja (akurat przy tym aucie warto o tym wspomnieć), czujniki parkowania z tyłu z kamerą cofania oraz radar wyhamowujący samochód przy wykryciu przeszkody przed maską. Słowem więc - nie jest źle.

Dacia Spring z Apple CarPlay!

Podczas jazdy Spring nie zaskakuje niczym. Niczym pozytywnym, ale i trudno oczekiwać nie wiadomo jakich emocji po samochodzie o mocy 45 KM. Jest względnie cicho, przynajmniej do 70 km/h, zawieszenie daje o sobie znać dopiero na wybojach i w kabinie robi się wtedy nieprzyjemnie, również przez hałas opływającego powietrza i toczących się opon. Samochód w zasadzie nie jest wyciszony. Prowadzenie to coś, co znamy z aut typu Volkswagen Polo z końcówki lat 90. - niezbyt pewne i działające z opóźnieniem, ponadto mocno bujające nadwoziem na boki. W trybie ECO samochód jest w pełni skoncentrowany na oszczędzaniu energii, wobec czego robi się jeszcze wolniejszy, a prędkość maksymalna ograniczona jest do około 95 km/h (w ustawieniach regularnych - 125 km/h). Pojazd, pomimo 125 Nm momentu obrotowego, setkę osiąga w około 19 sekund, to na papierze - nie oszukujmy się - brzmi dramatycznie. W rzeczywistości aż tak źle nie jest, choć trudno mówić tu o rozpędzaniu się. Samochód po prostu swobodnie nabiera prędkości.

Dla kogo jest Spring? Według mnie raczej dla osób średnio interesujących się motoryzacją i godzących się na absolutne minimum w zamian za możliwość jeżdżenia jednak nowym, elektrycznym autem. Pojazd po uzbrojeniu w garść systemów i poduszki powietrzne w teście Euro NCAP otrzymał jedną gwiazdkę. Warto więc zastanowić się, czy chcemy takie auto do czegoś więcej niż tylko przemieszczanie się buspasami w godzinach szczytu. Z plusów - auto zawraca w miejscu, ma stosunkowo wygodne fotele i podstawowe elementy, których potrzebujemy na co dzień. Jak za takie pieniądze zdaje się być naprawdę niezłą propozycją. Biorąc pod uwagę dofinansowanie rządowe, Spring staje się w zasadzie najtańszym samochodem na rynku, nawet zestawiając go ze spalinowymi odpowiednikami. Bez wątpienia otwiera to oczy, ale trzeba mieć na względzie mnogość wad, w większości wynikających z oszczędności przy konstruowaniu tego pojazdu. 

Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025