Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Dacia Spring - najtańszy elektryk w Polsce

Mogłoby się wydawać, że 50 tys. zł to dziś za mało na nowe auto. A co dopiero elektryczne.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 listopada 2022
Dacia Spring - najtańszy elektryk
13

Spokojnie - cenniki Dacii Spring startują od niespełna 80 tys. zł, ale biorąc pod uwagę rządowy program dopłat do aut elektrycznych, który może wynieść do 27 tys. zł, okazuje się, że po szybkiej kalkulacji, najtańszego elektryka można mieć w Polsce za nieco ponad 50 tys. zł (abstrahując od tematu realnych szans na otrzymanie tej dotacji). Zaczyna wyglądać to naprawdę zachęcająco. Jak jest naprawdę? W EVO rzadko kiedy zajmujemy się autami tego segmentu, ale stwierdziliśmy, że nie samą ekskluzywnością człowiek żyje i warto niekiedy zejść na ziemię.

Spring to model dedykowany przede wszystkim flotom. 

W Warszawie całkiem sporo tych aut jeździ w ramach usług car sharingu. Na pierwszy rzut oka jest to naprawdę zgrabne, nowoczesne auto, z cechami charakterystycznymi dla nowożytnych aut tej marki. Zaprojektowano je jako Renault Kwid jakąś dekadę temu, z myślą o rynku indyjskim. Potem pojawił się w Chinach. Kusi zwłaszcza obietnicami, z których później się nie wywiązuje, ale jako całokształt może się nawet podobać. Co to znaczy? Relingi to stylistyczny zabieg - nic do nich nie przymocujemy. LED-owe reflektory są LED-ami tylko przy światłach mijania, a koła skutecznie udają aluminiowe obręcze, choć są klasycznymi kołpakami.

Dacia Spring - widok z tyłu
13

Jeśli chodzi o ładowanie Dacii Spring, producent przewidział dwa rozwiązania - szybka ładowarka oraz prąd zmienny. Szybką ładowarką to miejskie auto naładujemy w mniej niż godzinę, klasycznym wallboxem - w 4-5 godzin, a z domowego gniazdka - w ponad 13 godzin. Odkładając jednak liczby z katalogów na bok, Spring jest w stanie realnie pokonać około 200 km na pełnym ładowaniu, co jak na stricte miejskie auto wydaje się przyzwoitym osiągnięciem, tym bardziej w tych pieniądzach. Koszt pełnego ładowania to w zależności od tego, czy robimy to w domu czy na mieście, waha się między 9 a 30 zł. Mróz i trasa szybkiego ruchu potrafią niestety skrócić zasięg nawet dwukrotnie. Wtedy nie jest już tak kolorowo, ale zdaje się, że to dopiero początek minusów Springa. 

Dacia Spring - cyfrowe zegary
13

Samochód oferuje moc 45 KM i w mieście tak na dobrą sprawę wystarczy to do zwyczajnego poruszania się. Każdy wyjazd w trasę jest jednak niebezpieczny, a ponadto mocno skraca zasięg, więc Springa powinni wybrać raczej ci, którzy do wyjazdów w weekend używają innego pojazdu. W aucie na każdym kroku czuć cięcie kosztów - punktuję to, ale nie neguję. Skądś trzeba było wziąć tę cenę. Bagażnik jak na tak małe elektryczne auto jest niezłej wielkości (270 litrów - w zasadzie tyle co w Yarisie, choć to gabaryt Aygo X), choć brakuje mu foremności, haczyków czy choćby półki na kable, które trzeba wozić luzem (z przodu, choć miejsca jest całkiem sporo pod maską, niestety także nie wygospodarowano przestrzeni na ładowarkę).

Elektryczna Dacia Spring

Reklama

We wnętrzu dzieje się najwięcej. 

To znaczy najmniej, ale jest o czym tu opowiadać. To znaczy… ponarzekać. Jest spartańsko, dość wąsko, ale skoncentrowano się na wszystkim tym, co niezbędne. Z perfekcyjną dokładnością. Plastiki są twarde, nawet te pod łokciami, brak tu jakichkolwiek ozdób czy nadmiaru schowków (jedyne cupholdery znajdują się w drzwiach), nie ma nawet regulacji kolumny kierownicy. Drażnią też zapożyczenia takie jak klasyczne rozwiązanie uruchamiania auta - aby uruchomić ten samochód elektryczny, należy przekręcić kluczyć i to w dodatku wcześniej wybierając tryb N na pokrętle przełożeń, o czym notorycznie zapominałem (auto parkujemy właśnie na N i zaciągamy hamulec ręczny). Uciążliwa jest też pojedyncza wycieraczka przedniej szyby, która przeciętnie zbiera wodę oraz brak nawiewów czy kieszeni (poza tymi w oparciu przednich foteli) z tyłu. Nie ma też tempomatu, a z kierownicy możemy jedynie ustawić ogranicznik prędkości. Zaskakuje za to standardowy, dotykowy ekran centralny z fabrycznym Android Auto oraz Apple CarPlay. Jest też manualna klimatyzacja (akurat przy tym aucie warto o tym wspomnieć), czujniki parkowania z tyłu z kamerą cofania oraz radar wyhamowujący samochód przy wykryciu przeszkody przed maską. Słowem więc - nie jest źle.

Dacia Spring z Apple CarPlay!

Podczas jazdy Spring nie zaskakuje niczym. Niczym pozytywnym, ale i trudno oczekiwać nie wiadomo jakich emocji po samochodzie o mocy 45 KM. Jest względnie cicho, przynajmniej do 70 km/h, zawieszenie daje o sobie znać dopiero na wybojach i w kabinie robi się wtedy nieprzyjemnie, również przez hałas opływającego powietrza i toczących się opon. Samochód w zasadzie nie jest wyciszony. Prowadzenie to coś, co znamy z aut typu Volkswagen Polo z końcówki lat 90. - niezbyt pewne i działające z opóźnieniem, ponadto mocno bujające nadwoziem na boki. W trybie ECO samochód jest w pełni skoncentrowany na oszczędzaniu energii, wobec czego robi się jeszcze wolniejszy, a prędkość maksymalna ograniczona jest do około 95 km/h (w ustawieniach regularnych - 125 km/h). Pojazd, pomimo 125 Nm momentu obrotowego, setkę osiąga w około 19 sekund, to na papierze - nie oszukujmy się - brzmi dramatycznie. W rzeczywistości aż tak źle nie jest, choć trudno mówić tu o rozpędzaniu się. Samochód po prostu swobodnie nabiera prędkości.

Dla kogo jest Spring? Według mnie raczej dla osób średnio interesujących się motoryzacją i godzących się na absolutne minimum w zamian za możliwość jeżdżenia jednak nowym, elektrycznym autem. Pojazd po uzbrojeniu w garść systemów i poduszki powietrzne w teście Euro NCAP otrzymał jedną gwiazdkę. Warto więc zastanowić się, czy chcemy takie auto do czegoś więcej niż tylko przemieszczanie się buspasami w godzinach szczytu. Z plusów - auto zawraca w miejscu, ma stosunkowo wygodne fotele i podstawowe elementy, których potrzebujemy na co dzień. Jak za takie pieniądze zdaje się być naprawdę niezłą propozycją. Biorąc pod uwagę dofinansowanie rządowe, Spring staje się w zasadzie najtańszym samochodem na rynku, nawet zestawiając go ze spalinowymi odpowiednikami. Bez wątpienia otwiera to oczy, ale trzeba mieć na względzie mnogość wad, w większości wynikających z oszczędności przy konstruowaniu tego pojazdu. 

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024