Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Jaguar F-Pace SVR - bezkonkurencyjny SUV. Czy ma w ogóle sens?

Skoro coś jest bezkonkurencyjne, to z reguły klasyfikujemy go jako najlepszego. Jaguar jest przykładem innego rodzaju bezkonkurencyjności.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 lutego 2024
2024 Jaguar F-Pace SVR
17

Owszem, ciągle pozostaje wszechstronnym (choć są lepsi), wygodnym (choć są lepsi), bogato wyposażonym (choć są lepsi) i nowoczesnym (choć są lepsi) SUV-em, charakteryzującym się jednak atrybutem, jakiego żadne inne auto tego segmentu nie posiada - piekielne V8 z kompresorem, które brzmi tak, jak samochody sprzed przynajmniej dekady. Pozbawione łagodzących zabiegów, które w teorii mają dbać o błogie życie zwierzątek.

F-Pace SVR to jeden z najlepszych SUV-ów do jazdy. Może nie tak perfekcyjny jak Porsche Cayenne Turbo GT, ale dzięki temu jeszcze bardziej charakterny. Silnik buduje legendę tego auta - co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Bez tej jednostki napędowej F-Pace jest raczej przeciętnym samochodem rodzinnym, w odmianie SVR jednak staje na poziomie… Lamborghini Urusa. “Jak to?!” - zawołacie. Odkładając parametry na bok (choć tych Jaguar nie ma co się wstydzić), F-Pace po prostu serwuje taką dawkę emocji, że choćby najbardziej żółty z żółtych Urus po prostu ma problemy, bo choć też ma V8-kę i znakomity rodowód, to jakoś gubi się w tej potędze, jaką Włosi sprzedają na papierze.

Pod względem emocji Jaguar F-Pace SVR spokojnie może celować w Cayenne Turbo GT czy Lamborghini Urus.

Niestety. To w zasadzie ostatni rok sprzedaży brytyjskiego SUV-a z tym silnikiem (zniknie też z innych modeli JLR). Jest to świetna okazja, żeby jeszcze zdążyć kupić auto, któremu w zasadzie niczego nie brakuje w aspekcie codziennych wygód, systemów i udogodnień, ale jednocześnie potrafiące pokazać co znaczy pełnoprawny sportowy SUV. Bez nadmiaru nadgorliwych wspomagaczy, elektronicznych nianiek i ciągle ganiących za “nie wzorową” jazdę asystentów. W SVR to Ty jesteś królem, od momentu kliknięcia guzika uruchamiającego doładowane V8.

2024 Jaguar F-Pace SVR tył
17

To 5-litrowa jednostka generująca 550 KM i 700 Nm - potężna dawka energii, choć powoli przyzwyczajamy się do takich wartości. No właśnie - w Jaguarze nie chodzi o wspinanie się na wyżyny możliwości, a o to, w jaki sposób potrafi zaserwować świetne właściwości zadowalające już w teorii. Reakcja na gaz, żywiołowość i ogólna charakterystyka to coś, za czym będziemy w przyszłym roku tęsknić. Następca jednostki napędowej - 4.4 V8 z podwójnym doładowaniem, zapożyczone z BMW - ma w zasadzie te same osiągi, zbliżone zużycie paliwa, ale znacznie mniej interesujący dźwięk i charakter. Z pewnością będzie jednak łatwiejszy w modernizacjach i prostszy w serwisowaniu, z uwagi na występowanie silnika w tak wielu autach.

Pięciolitrowe V8 z kompresorem za niecały rok zniknie z gamy F-Pace. Trzeba się spieszyć!

Reklama

Emocje sporo kosztują. O cenie zakupu - za moment. Mówimy też o zużyciu paliwa, które nie jest niskie, choć uwzględniając sporą masę, napęd obu osi i charakterystykę silnika o dużej pojemności (z kompresorem), to może i wcale nie jest tak źle? W mieście samochód spokojnie zużywa między 16 a 22 litry (w zależności od wagi stopy). W trasie - od 8 do 13 litrów, warunkując rezultat rodzajem drogi i średnią prędkością. Wskazane widełki to od drogi międzymiastowej po autostradę.

2024 Jaguar F-Pace SVR wnętrze
17

Na uznanie zasługuje też jakość wykończenia i świetne fotele. Wyglądają genialnie, są wygodne na co dzień i nieźle wspierają w zakrętach, zwłaszcza jak na SUV-a. Irytuje nieco część elementów obsługi układu klimatyzacji zlokalizowanych na centralnym panelu, pod dotykowym ekranem. Drażni to zwłaszcza dlatego, że po jego bokach zlokalizowano świetne, klasyczne pokrętła z cyfrowym wskazaniem, które dodatkowo obsługują podgrzewanie i wentylację foteli. Zegary główne także są cyfrowe, ale mają “analogowy” motyw i są do bólu czytelne. Wstawki z alcantary to świetny wygląd i poczucie jakości, a co do spasowania nie można mieć większych zastrzeżeń, choć zdarzają się plastiki nieco słabszej jakości.

Pora na ceny. F-Pace’a SVR osiągającego setkę w 4 sekundy dziś kupicie już wyłącznie w edycji żegnającej jednostkę 5.0 V8 S/C (nazwano ją 575 Edition - tak, tak - liczba ta nie jest przypadkiem i oznacza jeszcze wyższą moc). Oznacza to nie tylko wydajniejszy silnik (i sprint rzekomo równy 3,8 s), ale i… wyższą cenę. Jeszcze kilka miesięcy temu cennik startował od 612 000 zł, dziś za mocnego SUV-a z kotem w logo trzeba zapłacić 639 000 zł. Plusem jednak jest to, że SVR jest na tyle bogato wyposażony, że trudno opcjami przebić tu barierę 700 tys. zł. Wśród rywali znajduje się w zasadzie chyba tylko Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio i BMW X3 M Competition, ale tak naprawdę tylko włoski konkurent ma tu rację bytu, bo jak mało kiedy w grę wchodzą wyłącznie czyste emocje.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025