Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Jaguar F-Pace SVR - bezkonkurencyjny SUV. Czy ma w ogóle sens?

Skoro coś jest bezkonkurencyjne, to z reguły klasyfikujemy go jako najlepszego. Jaguar jest przykładem innego rodzaju bezkonkurencyjności.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 lutego 2024
2024 Jaguar F-Pace SVR
17

Owszem, ciągle pozostaje wszechstronnym (choć są lepsi), wygodnym (choć są lepsi), bogato wyposażonym (choć są lepsi) i nowoczesnym (choć są lepsi) SUV-em, charakteryzującym się jednak atrybutem, jakiego żadne inne auto tego segmentu nie posiada - piekielne V8 z kompresorem, które brzmi tak, jak samochody sprzed przynajmniej dekady. Pozbawione łagodzących zabiegów, które w teorii mają dbać o błogie życie zwierzątek.

F-Pace SVR to jeden z najlepszych SUV-ów do jazdy. Może nie tak perfekcyjny jak Porsche Cayenne Turbo GT, ale dzięki temu jeszcze bardziej charakterny. Silnik buduje legendę tego auta - co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Bez tej jednostki napędowej F-Pace jest raczej przeciętnym samochodem rodzinnym, w odmianie SVR jednak staje na poziomie… Lamborghini Urusa. “Jak to?!” - zawołacie. Odkładając parametry na bok (choć tych Jaguar nie ma co się wstydzić), F-Pace po prostu serwuje taką dawkę emocji, że choćby najbardziej żółty z żółtych Urus po prostu ma problemy, bo choć też ma V8-kę i znakomity rodowód, to jakoś gubi się w tej potędze, jaką Włosi sprzedają na papierze.

Pod względem emocji Jaguar F-Pace SVR spokojnie może celować w Cayenne Turbo GT czy Lamborghini Urus.

Niestety. To w zasadzie ostatni rok sprzedaży brytyjskiego SUV-a z tym silnikiem (zniknie też z innych modeli JLR). Jest to świetna okazja, żeby jeszcze zdążyć kupić auto, któremu w zasadzie niczego nie brakuje w aspekcie codziennych wygód, systemów i udogodnień, ale jednocześnie potrafiące pokazać co znaczy pełnoprawny sportowy SUV. Bez nadmiaru nadgorliwych wspomagaczy, elektronicznych nianiek i ciągle ganiących za “nie wzorową” jazdę asystentów. W SVR to Ty jesteś królem, od momentu kliknięcia guzika uruchamiającego doładowane V8.

2024 Jaguar F-Pace SVR tył
17

To 5-litrowa jednostka generująca 550 KM i 700 Nm - potężna dawka energii, choć powoli przyzwyczajamy się do takich wartości. No właśnie - w Jaguarze nie chodzi o wspinanie się na wyżyny możliwości, a o to, w jaki sposób potrafi zaserwować świetne właściwości zadowalające już w teorii. Reakcja na gaz, żywiołowość i ogólna charakterystyka to coś, za czym będziemy w przyszłym roku tęsknić. Następca jednostki napędowej - 4.4 V8 z podwójnym doładowaniem, zapożyczone z BMW - ma w zasadzie te same osiągi, zbliżone zużycie paliwa, ale znacznie mniej interesujący dźwięk i charakter. Z pewnością będzie jednak łatwiejszy w modernizacjach i prostszy w serwisowaniu, z uwagi na występowanie silnika w tak wielu autach.

Pięciolitrowe V8 z kompresorem za niecały rok zniknie z gamy F-Pace. Trzeba się spieszyć!

Reklama

Emocje sporo kosztują. O cenie zakupu - za moment. Mówimy też o zużyciu paliwa, które nie jest niskie, choć uwzględniając sporą masę, napęd obu osi i charakterystykę silnika o dużej pojemności (z kompresorem), to może i wcale nie jest tak źle? W mieście samochód spokojnie zużywa między 16 a 22 litry (w zależności od wagi stopy). W trasie - od 8 do 13 litrów, warunkując rezultat rodzajem drogi i średnią prędkością. Wskazane widełki to od drogi międzymiastowej po autostradę.

2024 Jaguar F-Pace SVR wnętrze
17

Na uznanie zasługuje też jakość wykończenia i świetne fotele. Wyglądają genialnie, są wygodne na co dzień i nieźle wspierają w zakrętach, zwłaszcza jak na SUV-a. Irytuje nieco część elementów obsługi układu klimatyzacji zlokalizowanych na centralnym panelu, pod dotykowym ekranem. Drażni to zwłaszcza dlatego, że po jego bokach zlokalizowano świetne, klasyczne pokrętła z cyfrowym wskazaniem, które dodatkowo obsługują podgrzewanie i wentylację foteli. Zegary główne także są cyfrowe, ale mają “analogowy” motyw i są do bólu czytelne. Wstawki z alcantary to świetny wygląd i poczucie jakości, a co do spasowania nie można mieć większych zastrzeżeń, choć zdarzają się plastiki nieco słabszej jakości.

Pora na ceny. F-Pace’a SVR osiągającego setkę w 4 sekundy dziś kupicie już wyłącznie w edycji żegnającej jednostkę 5.0 V8 S/C (nazwano ją 575 Edition - tak, tak - liczba ta nie jest przypadkiem i oznacza jeszcze wyższą moc). Oznacza to nie tylko wydajniejszy silnik (i sprint rzekomo równy 3,8 s), ale i… wyższą cenę. Jeszcze kilka miesięcy temu cennik startował od 612 000 zł, dziś za mocnego SUV-a z kotem w logo trzeba zapłacić 639 000 zł. Plusem jednak jest to, że SVR jest na tyle bogato wyposażony, że trudno opcjami przebić tu barierę 700 tys. zł. Wśród rywali znajduje się w zasadzie chyba tylko Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio i BMW X3 M Competition, ale tak naprawdę tylko włoski konkurent ma tu rację bytu, bo jak mało kiedy w grę wchodzą wyłącznie czyste emocje.

Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Caterham Project V proces rozwojowy
Caterham / Project V
Caterham Project V będzie gotowy jeszcze w 2025 r.

Nowoczesne coupe Caterhama z elektryczną technologią Yamahy zakończy proces rozwojowy w 2025 r.

2 października 2024
Bentley Continental GT Mulliner 2024
Bentley / Continental GT
Bentley Continental GT od Mulliner jest jeszcze bardziej luksusowy

Mulliner to wersja specjalna dla klientów, którym zwykły Continental GT wydaje się zbyt pospolity.

1 października 2024
2025 Audi RS5 spyshot
Audi / RS5
Nowe Audi RS5 otrzyma hybrydę z V6 i ponad 500 KM

RS5 następnej generacji zastąpi jednocześnie modele RS4 Avant i RS5 Sportback.

30 września 2024
McLaren W1 zapowiedź
McLaren / W1
Następca McLarena P1 otrzymał nazwę W1

McLaren zapowiada premierę nowego hipersamochodu W1 - duchowego następcy F1 i P1.

27 września 2024
Nissan IDx Silvia plotki
Nissan
Nissan wskrzesi model Silvia? Coraz więcej na to wskazuje

Nasilają się plotki o powrocie na rynek Nissana Silvia opartego o elektryczną architekturę Alpine.

25 września 2024
Toyota Corolla GR nurburgring
Toyota / Corolla GR
Czy GR Corolla trafi do Europy? Toyota nie zaprzecza

Toyota testuje Corollę GR na Nürburgringu, co wywołało lawinę spekulacji o przyszłości tego modelu.

25 września 2024
Ford Sierra RS Cosworth Grupy A
Ford Cosworth
Powraca Ford Sierra RS500 Cosworth w specyfikacji Grupy A

Firma CNC Motorsport podjęła się stworzenia nowych Fordów Sierra RS500 Cosworth wyścigowej grupy A.

24 września 2024
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Alpine A390 będzie elektrycznym crossoverem wielkości Polestara 4

Szybki coupe-crossover A390 będzie drugim modelem w elektrycznym portfolio marki Alpine.

24 września 2024
Porsche silnik sześciosuwowy grafika
Porsche
Porsche opatentowało czystszy i mocniejszy silnik sześciosuwowy

Technologia sześciosuwowa Porsche to szansa na zwiększenie mocy silnika przy zmniejszeniu emisji.

24 września 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Toyota Supra V8 Supercars
Toyota / Supra
Toyota Supra dostanie silnik V8

Na potrzeby serii Australian Supercars Toyota zamontuje w Suprze jednostkę 5.0 V8 2UR-GSE Lexusa.

19 września 2024