Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW X7 M60i - czy świat potrzebuje 7-miejscowego SUV-a M Performance?

Magia M Performance dotknęła także największego w gamie SUV-a BMW - X7. Czy było warto?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 grudnia 2023
BMW X7 M60i test
9
Ocena Evo
Cena:
od 660 000 zł
świetny silnik; pełna przepychu, przestronna kabina
kompletnie nieodpowiednia baza dla produktu M Performance

Czy BMW robi nam na złość? Czy ktoś naprawdę potrzebuje siedmiomiejscowego SUV-a o długości 5,2 m z mocą większą niż Porsche 911 GT3 RS i znaczkiem M z tyłu? X7 M60i wydaje się z góry nietrafionym pomysłem, jeśli mamy być mili, albo kompletnie absurdalnym, jeśli ująć to zgodnie z prawdą. A jednak pod wieloma względami wypada fantastycznie jako narzędzie do podróżowania, będąc jednym z najbardziej imponujących modeli w swojej niszy.

X7 M60i to największy i najbardziej “niegrzeczny” SUV w gamie BMW. Podwozie i silnik przyprawione przez dział M sprawiają, że X7 M60i może być rozważane jako nieco bardziej ekstrawagancka alternatywa dla Range Rovera P530. Oba te samochody dzielą ten sam 4.4-litrowy silnik V8 twin turbo. W BMW rozwija on 530 KM i 750 Nm, co pozwala rozpędzić X7 - całe jego 2675 kg - do 100 km/h w 4,7 s i rozwinąć prędkość 250 km/h (ogr. elektr.). Takie liczby mogą zawstydzić niejednego hot hatcha, w tym także BMW 135i, które jest do “setki” o jedną dziesiątą wolniejsze.

Silnik V8 twin turbo o mocy 530 KM rozpędza X7 M60i do 100 km/h w 4,7 s. To poziom mocnych hot hatchy.

Dział BMW M otrzymał zadanie graniczące z niemożliwością: sprawić, aby ten wysoki, siedmiomiejscowy SUV był chociaż trochę angażujący. Najwyraźniej postanowili spróbować, dlatego pneumatyczne zawieszenie M60i ma ustawienia dedykowane do tego modelu, a przy kołach pracują wzmocnione hamulce M Sport. Jest też blokujący się dyferencjał M Sport przy tylnej osi, standardowa skrętna tylna oś oraz aktywne stabilizatory walczące z całą tą masą w zakrętach. Och, i są barwy M na pasach bezpieczeństwa jeśli lubisz tego typu detale.

Wdrap się do środka, a poczujesz się jak pasażer serii 7, która zaparkowała na dachu innego samochodu. Siedzi się tak absurdalnie wysoko nad ziemią, że X7 wydaje się ogromne, ale także niebywale dobrze wykonane. Oświetlenie ambientowe sączy się z drzwi i deski rozdzielczej, maskownice głośników opcjonalnego systemu Bowers & Wilkins ze stali nierdzewnej są przyjemnie zimne w dotyku, a kryształowy wybierak biegów (znów opcja) to coś absolutnie z najwyższej półki. Niektórzy wolą stonowaną elegancję Range Rovera, ale trudno zaprzeczyć, że X7 M60i wygląda dokładnie tak jak sugeruje jego cena wywoławcza 660 tys. złotych. Do tego BMW dostarcza topową technologię, w tym system iDrive 8.5, asystenta głosowego, łączność 5G i nawigację o rozszerzonej rzeczywistości.

BMW X7 M60i design tył
9

Od razu czuć, że mimo sportowego wdzianka BMW nie zapomniało jak luksusowy SUV powinien się zachowywać. X7 nawet w wersji M60i jest kojące i relaksujące - nie zafunduje pasażerom bólu pleców na kiepskiej drodze, silnik nie generuje nieprzyjemnych dźwięków, a jazda wydaje się kompletnie bezwysiłkowa. Amortyzatory nie silą się na żelazną przyczepność, nawet w trybie Sport, dlatego X7 zawsze płynnie sunie przed siebie. Na bardzo złej nawierzchni faktycznie czuć pewną szorstkość tłumienia, ale to raczej kwestia ogromnych 22-calowych felg niż błędu w dostrajaniu zawieszenia.

Czasami X7 może wydawać się aż zbyt leniwy. Z układem kierowniczym i zawieszeniem w trybie Comfort delikatnie buja się i kołysze przy wyższych prędkościach - nie tak bardzo żeby się tym przejmować, ale wyczuwalnie. Przełączenie na Sport poprawia wyczucie kierunku jazdy wokół punktu centralnego i usztywnia amortyzatory, więc efekt bujania praktycznie znika, ale nawet w tych ustawieniach w żadnym momencie M60i nie zachowuje się jak typowy produkt BMW M.

Reklama

Mimo wielu sportowych akcentów X7 M60i nie jest typowym produktem M. Nie jest nawet blisko.

Aby poczuć odrobinę emocji obiecywanych przez słynne logo należy zrzucić kilka biegów w automatycznej skrzyni z konwerterem momentu obrotowego. Silnik V8 to cudo dysponujące ogromnym momentem obrotowym i gustownym barytonem uderzającym w coraz wyższe tony podczas zbliżania się do czerwonego pola. Wrażenie to jest okraszone stłumionymi strzałami z wydechu podczas wrzucania wyższego biegu. Jednak wcale nie trzeba korzystać z pełnej skali obrotomierza, aby szybko się przemieszczać - silnik ma fantastyczną elastyczność, a moduł mild hybrid 48V dodaje elektrycznego boostu w najbardziej odpowiednich momentach. Z tym napędem X7 M60i po prostu lata.

BMW X7 M60i kokpit
9

Czy układ jezdny nadąża za mocą dostarczaną przez silnik? Nie całkiem. Jak można się spodziewać, BMW X7 M60i to nie jest SUV szczególnie wdzięczny w prowadzeniu. Zawsze wydaje się ogromny, zdystansowany i nieco chwiejny, pozbawiony precyzji i kontroli, które sprawiają, że duże sedany BMW są nieco bardziej wciągające niż powinny. Ale tego się spodziewałeś. To, czego mogłeś się nie spodziewać, to prędkość, z jaką X7 może pokonywać zakręty, i neutralność podwozia, gdy tylny dyferencjał blokuje się na pełnym gazie. Jazda w takim stylu nie daje żadnej frajdy, ale samochód w skrajnych sytuacjach daje znać, że posiada pewne kompetencje.

Mimo elektronicznych sztuczek w podwoziu X7 nie do końca potrafi kontrolować siły przenoszone przez opony. Nadwozie kołysze się i faluje balansując na krótkiej smyczy pozostawionej przez system ESP. Zatrzymanie tego kolosa także wymaga sporej siły, a zamontowane tu hamulce nie do końca spełniają swoje zadanie. Całościowo X7 M60i wydaje się przekraczać oczekiwania jakie mamy wobec dużych SUV-ów, ale też jazda nim na limicie nie jest żadną przyjemnością. Lepiej po prostu zapaść się w skórzanym fotelu z masażem, rozkoszować komfortem i bogatym wnętrzem. Nasuwa się pytanie czy X7 M60i ma jakikolwiek sens? Czy warto było dodawać mu oprogramowanie zawieszenia M i sportowy dyferencjał? Prawdopodobnie nie.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024