Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

BMW X7 M60i - czy świat potrzebuje 7-miejscowego SUV-a M Performance?

Magia M Performance dotknęła także największego w gamie SUV-a BMW - X7. Czy było warto?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 grudnia 2023
BMW X7 M60i test
9
Ocena Evo
Cena:
od 660 000 zł
świetny silnik; pełna przepychu, przestronna kabina
kompletnie nieodpowiednia baza dla produktu M Performance

Czy BMW robi nam na złość? Czy ktoś naprawdę potrzebuje siedmiomiejscowego SUV-a o długości 5,2 m z mocą większą niż Porsche 911 GT3 RS i znaczkiem M z tyłu? X7 M60i wydaje się z góry nietrafionym pomysłem, jeśli mamy być mili, albo kompletnie absurdalnym, jeśli ująć to zgodnie z prawdą. A jednak pod wieloma względami wypada fantastycznie jako narzędzie do podróżowania, będąc jednym z najbardziej imponujących modeli w swojej niszy.

X7 M60i to największy i najbardziej “niegrzeczny” SUV w gamie BMW. Podwozie i silnik przyprawione przez dział M sprawiają, że X7 M60i może być rozważane jako nieco bardziej ekstrawagancka alternatywa dla Range Rovera P530. Oba te samochody dzielą ten sam 4.4-litrowy silnik V8 twin turbo. W BMW rozwija on 530 KM i 750 Nm, co pozwala rozpędzić X7 - całe jego 2675 kg - do 100 km/h w 4,7 s i rozwinąć prędkość 250 km/h (ogr. elektr.). Takie liczby mogą zawstydzić niejednego hot hatcha, w tym także BMW 135i, które jest do “setki” o jedną dziesiątą wolniejsze.

Silnik V8 twin turbo o mocy 530 KM rozpędza X7 M60i do 100 km/h w 4,7 s. To poziom mocnych hot hatchy.

Dział BMW M otrzymał zadanie graniczące z niemożliwością: sprawić, aby ten wysoki, siedmiomiejscowy SUV był chociaż trochę angażujący. Najwyraźniej postanowili spróbować, dlatego pneumatyczne zawieszenie M60i ma ustawienia dedykowane do tego modelu, a przy kołach pracują wzmocnione hamulce M Sport. Jest też blokujący się dyferencjał M Sport przy tylnej osi, standardowa skrętna tylna oś oraz aktywne stabilizatory walczące z całą tą masą w zakrętach. Och, i są barwy M na pasach bezpieczeństwa jeśli lubisz tego typu detale.

Wdrap się do środka, a poczujesz się jak pasażer serii 7, która zaparkowała na dachu innego samochodu. Siedzi się tak absurdalnie wysoko nad ziemią, że X7 wydaje się ogromne, ale także niebywale dobrze wykonane. Oświetlenie ambientowe sączy się z drzwi i deski rozdzielczej, maskownice głośników opcjonalnego systemu Bowers & Wilkins ze stali nierdzewnej są przyjemnie zimne w dotyku, a kryształowy wybierak biegów (znów opcja) to coś absolutnie z najwyższej półki. Niektórzy wolą stonowaną elegancję Range Rovera, ale trudno zaprzeczyć, że X7 M60i wygląda dokładnie tak jak sugeruje jego cena wywoławcza 660 tys. złotych. Do tego BMW dostarcza topową technologię, w tym system iDrive 8.5, asystenta głosowego, łączność 5G i nawigację o rozszerzonej rzeczywistości.

BMW X7 M60i design tył
9

Od razu czuć, że mimo sportowego wdzianka BMW nie zapomniało jak luksusowy SUV powinien się zachowywać. X7 nawet w wersji M60i jest kojące i relaksujące - nie zafunduje pasażerom bólu pleców na kiepskiej drodze, silnik nie generuje nieprzyjemnych dźwięków, a jazda wydaje się kompletnie bezwysiłkowa. Amortyzatory nie silą się na żelazną przyczepność, nawet w trybie Sport, dlatego X7 zawsze płynnie sunie przed siebie. Na bardzo złej nawierzchni faktycznie czuć pewną szorstkość tłumienia, ale to raczej kwestia ogromnych 22-calowych felg niż błędu w dostrajaniu zawieszenia.

Czasami X7 może wydawać się aż zbyt leniwy. Z układem kierowniczym i zawieszeniem w trybie Comfort delikatnie buja się i kołysze przy wyższych prędkościach - nie tak bardzo żeby się tym przejmować, ale wyczuwalnie. Przełączenie na Sport poprawia wyczucie kierunku jazdy wokół punktu centralnego i usztywnia amortyzatory, więc efekt bujania praktycznie znika, ale nawet w tych ustawieniach w żadnym momencie M60i nie zachowuje się jak typowy produkt BMW M.

Reklama
Reklama

Mimo wielu sportowych akcentów X7 M60i nie jest typowym produktem M. Nie jest nawet blisko.

Aby poczuć odrobinę emocji obiecywanych przez słynne logo należy zrzucić kilka biegów w automatycznej skrzyni z konwerterem momentu obrotowego. Silnik V8 to cudo dysponujące ogromnym momentem obrotowym i gustownym barytonem uderzającym w coraz wyższe tony podczas zbliżania się do czerwonego pola. Wrażenie to jest okraszone stłumionymi strzałami z wydechu podczas wrzucania wyższego biegu. Jednak wcale nie trzeba korzystać z pełnej skali obrotomierza, aby szybko się przemieszczać - silnik ma fantastyczną elastyczność, a moduł mild hybrid 48V dodaje elektrycznego boostu w najbardziej odpowiednich momentach. Z tym napędem X7 M60i po prostu lata.

BMW X7 M60i kokpit
9

Czy układ jezdny nadąża za mocą dostarczaną przez silnik? Nie całkiem. Jak można się spodziewać, BMW X7 M60i to nie jest SUV szczególnie wdzięczny w prowadzeniu. Zawsze wydaje się ogromny, zdystansowany i nieco chwiejny, pozbawiony precyzji i kontroli, które sprawiają, że duże sedany BMW są nieco bardziej wciągające niż powinny. Ale tego się spodziewałeś. To, czego mogłeś się nie spodziewać, to prędkość, z jaką X7 może pokonywać zakręty, i neutralność podwozia, gdy tylny dyferencjał blokuje się na pełnym gazie. Jazda w takim stylu nie daje żadnej frajdy, ale samochód w skrajnych sytuacjach daje znać, że posiada pewne kompetencje.

Mimo elektronicznych sztuczek w podwoziu X7 nie do końca potrafi kontrolować siły przenoszone przez opony. Nadwozie kołysze się i faluje balansując na krótkiej smyczy pozostawionej przez system ESP. Zatrzymanie tego kolosa także wymaga sporej siły, a zamontowane tu hamulce nie do końca spełniają swoje zadanie. Całościowo X7 M60i wydaje się przekraczać oczekiwania jakie mamy wobec dużych SUV-ów, ale też jazda nim na limicie nie jest żadną przyjemnością. Lepiej po prostu zapaść się w skórzanym fotelu z masażem, rozkoszować komfortem i bogatym wnętrzem. Nasuwa się pytanie czy X7 M60i ma jakikolwiek sens? Czy warto było dodawać mu oprogramowanie zawieszenia M i sportowy dyferencjał? Prawdopodobnie nie.

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025