Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Tesla Model 3 Long Range - ciągle na topie

Już od lat synonimem auta elektrycznego jest Tesla - jak sprawdza się w życiu codziennym?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 maja 2024
Tesla Model 3 Long Range test
23

Aby to sprawdzić, wybraliśmy chyba najbardziej odpowiedni do tego celu, najmniejszy z sedanów marki, w dodatku z dwoma silnikami elektrycznymi, w wersji nastawionej na największy zasięg. To swego rodzaju fenomen, że ten dość świeży producent samochodów, jest najczęściej przytaczany w porównaniach nawet przez producentów superaut. Tesla była poniekąd eksperymentem, ale zgoła inne, bo bardziej technologiczne podejście Elona Muska pokazało, że da się stworzyć elektryka, który ma jakiś charakter.

Klienci mają coraz większy wybór - obecna od ponad dekady Tesla Model S (największa limuzyna), ma teraz za rodzeństwo testowaną mniejszą “trójkę”, a także bardziej przestronne Y i X. Do oferty dołączył też dyskusyjny pickup(?) Cybertruck, ale ten temat pominiemy. Model 3 to jeden z najchętniej wybieranych samochodów Tesli. To auto wielkości BMW serii 3 czy Mercedesa klasy C. Co tu dużo mówić - może się podobać przez swój minimalizm, nowoczesność i awangardę. Auto wydaje się lekkie stylistycznie i w zasadzie… nie jest też najcięższe w praktyce, jeśli chodzi o konstrukcję auta elektrycznego. Waży nieco ponad 1800 kg.

Model 3 to najtańszy samochód w ofercie Tesli, a w wersji Long Range oferuje najlepszy na rynku stosunek ceny do jakości.

To optymalny rozmiar auta na co dzień, a satysfakcjonuje również przestrzeń bagażowa. Znacznych rozmiarów jest przedni kufer - klasyczna przewaga nad autami spalinowymi, ale i regularny bagażnik, który według Tesli liczy niemal 600 litrów. To raczej dane wraz ze schowkiem pod jego podłogą, ale i tak robi wrażenie, choć sporo osób celujących w “trójkę” wybiera model Y, z uwagi na to, że w limuzynie wąski otwór załadunku dość mocno przeszkadza w wykorzystaniu przestrzeni bagażowej.

Reklama

To, co w ostatnim czasie naprawdę robi wrażenie we wszystkich Teslach to, uwaga - jakość wykonania. Może nieco przysłonięta tym, czego po prostu oczekuje się po amerykańskim producencie i pierwotnych wpadkach firmy Muska, ale tu jest naprawdę… europejsko. A niekiedy nawet lepiej niż u wielu producentów ze Starego Kontynentu. Kokpit, jak to u Tesli, jest bardzo minimalistyczny - kierownica z kilkoma przyciskami i… w zasadzie tyle. 98% ustawień dokonujemy z centralnego ekranu, poza którym zostaje nam tak na dobrą sprawę tylko… klamki drzwi (a raczej guziki je obsługujące). W innych modelach spotkamy niekiedy sterowanie “biegami” za kierownicą czy manetki od kierunkowskazów i tempomatu - w nowym Modelu 3 jednak wszystko dzieje się z poziomu kierownicy lub dotykowego ekranu (o średnicy aż 15,4 cala), co wymaga przyzwyczajenia. Po czasie zgromadzone tam elementy wydają się być czytelne i dość intuicyjne, co nie zmienia faktu, że kilka funkcji mogłoby znaleźć się w innym miejscu. Szczególnie, że nie ma tu wyświetlacza head-up, przez co nawet kontrolować prędkość trzeba odwracając głowę w kierunku środka auta.

Tesla Model 3 Long Range lewy tył
23

Przyzwyczajenia wymaga też wybór kierunku jazdy za pomocą przesunięcia palca na ekranie centralnym. Teoretycznie w nowych Teslach dostępny jest już system “intuicyjnego” wybierania tego, gdzie auto ma jechać przez… samo auto. Co ciekawe, mimo ciągle dopracowywanej ostatecznej wersji tego systemu, samochód raczej się w tej kwestii nie mylił. Nietypowe jest oczywiście również korzystanie z przycisków zamiast manetki kierunkowskazów (ronda to zmora nawet po tygodniu jazdy nonstop), a także fakt, że Tesla w żadnym z modeli nie oferuje… czujników parkowania. Auto bazuje wyłącznie na kamerach i da się z tym żyć, jednak przyzwyczailiśmy się już do sygnalizowania (również dźwiękowo) tego, że zbliżamy się do przeszkody. Mimo wielu kamer świetnej jakości, nie dostajemy też w Modelu 3 widoku 360 stopni. Z ekranu sterujemy też wycieraczkami (z kierownicy możemy tylko wywołać jedno “machnięcie”), co także jest mało intuicyjne, szczególnie, że pojazd nie ma czujnika deszczu i również bazuje wyłącznie na kamerach - szaleństwo, prawda?

W Tesli nie znajdziecie manetek, czujników parkowania ani Apple CarPlay. Ta marka sama dyktuje trendy i zasady.

Kolejną “ciekawostką” jest fakt, że auto nie ma ani Apple CarPlay, ani Android Auto, i bazuje wyłącznie na aplikacjach oraz wbudowanej nawigacji Google’a. Nie ma więc z tym problemu, telefon podpinamy wyłącznie by rozmawiać i można go zostawić w kieszeni lub położyć na poręcznej półce indukcyjnej, gdzie zmieszczą się dwa urządzenia. Model 3 ma też naprawdę niezły system audio, który umili nam… np. oczekiwanie na ładowarce.

Tesla Model 3 Long Range kokpit
23
Reklama

Proces ten nie będzie trwał jednak zbyt długo. Mimo to, korzystać możemy też z “wbudowanego” Youtube czy Netflixa, a pasażerowie tylnej kanapy na własnym ekranie mogą robić to również w czasie jazdy. Są też gry, możliwość puszczania bąków czy generowania dźwięku swojej muzyki… na zewnątrz. O takich elementach wyposażenia nie będziemy jednak pisali zbyt wiele.

Zasięg od 300 km (autostrada) do 500 km (miasto) jest satysfakcjonujący. Ładowanie na Superchargerach trwa 15-25 min.

Oficjalnie Tesla nie podaje, jaką moc generują elektryczne silniki Modelu 3. Teoretycznie wersja Long Range, według informacji w sieci, dostarcza blisko 500 KM - do tego dostępne są optymalne warunki, dochodzą też różnice w specyfikacji na Europę i USA, ale bez wątpienia można uznać, że kierowca ma do dyspozycji około 450 KM. Samochód może mknąć 200 km/h a "setkę" osiąga w 4,4 s. Model 3 prowadzi się naprawdę dobrze, na co wpływa głównie nisko ułożony środek ciężkości. Czuć sztucznie stawiany opór na kierownicy w sportowych nastawach, który nie “mięknie” przy zatrzymywaniu, można więc zdziwić się przy manewrach parkingowych. Ta cała “zwartość” Tesli trochę bije w szeroko pojęty komfort, ale nie jest tu strasznie twardo, choć spalinowi rywale będą raczej wygodniejsi. Podróż wspiera też optymalne wyciszenie kabiny z podwójnymi szybami.

Tesla Model 3 Long Range felgi
23

Producent podaje zasięg WLTP na poziomie 630 km. Brzmi świetnie. W mieście z powodzeniem uda się Wam pokonać ponad 500 km, przy drogach lokalnych (70-90 km/h) będzie to podobna wartość, a autostradowe harce (140 km/h) pozwolą pokonać ponad 300 km. Nie jest więc źle, choć Tesla skrzętnie kryje informacje o pojemności baterii, z czym również zmierzyli się internauci, deklarując około 75 kWh netto. Superchargery Tesli to świetne urządzenia, jeśli uda się Wam wcelować w “chęć” ładowania maksymalnych 250 kWh lub choćby 180 kWh. Nie dzieje się to często, ale wówczas ładowanie trwa naprawdę 15-25 minut. Zazwyczaj jednak trzeba przyjąć, że ładowarka “podaje” 75-120 kWh, co wydłuża ten czas do 30-50 minut.

Teslę trzeba lubić, by się na nią zdecydować. To trochę styl życia, żeby nie powiedzieć “sekta wyznawców”, podobnie jak w przypadku marki Apple. Daleko nam do fascynacji elektrykami, ale mówiąc zupełnie szczerze, Tesla ciągle pozostaje jednym z najbardziej dopracowanych aut tego typu na rynku. Ponadto jest naprawdę dobrze wyceniona, bo podstawową “trójkę” z tylnym napędem możecie mieć za mniej niż 200 tys. zł. Wersja Long Range z dwoma silnikami to wydatek 225 tys. zł, przy czym na pokładzie znajduje się zawsze w zasadzie wszystko czego dusza zapragnie, wybór ograniczając tylko do wzoru kół, koloru nadwozia i wnętrza oraz ledwo kilku opcji. Jeśli interesuje Was elektryk, to Tesla ciągle nie ma realnej konkurencji. Przekonać się trzeba wyłącznie do otoczki, którą generuje styl marki Elona Muska.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
2026 Zenos E10 RZ
Zenos / E10
Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

25 września 2025