Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Tesla Model 3 Long Range - ciągle na topie

Już od lat synonimem auta elektrycznego jest Tesla - jak sprawdza się w życiu codziennym?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 maja 2024
Tesla Model 3 Long Range test
23

Aby to sprawdzić, wybraliśmy chyba najbardziej odpowiedni do tego celu, najmniejszy z sedanów marki, w dodatku z dwoma silnikami elektrycznymi, w wersji nastawionej na największy zasięg. To swego rodzaju fenomen, że ten dość świeży producent samochodów, jest najczęściej przytaczany w porównaniach nawet przez producentów superaut. Tesla była poniekąd eksperymentem, ale zgoła inne, bo bardziej technologiczne podejście Elona Muska pokazało, że da się stworzyć elektryka, który ma jakiś charakter.

Klienci mają coraz większy wybór - obecna od ponad dekady Tesla Model S (największa limuzyna), ma teraz za rodzeństwo testowaną mniejszą “trójkę”, a także bardziej przestronne Y i X. Do oferty dołączył też dyskusyjny pickup(?) Cybertruck, ale ten temat pominiemy. Model 3 to jeden z najchętniej wybieranych samochodów Tesli. To auto wielkości BMW serii 3 czy Mercedesa klasy C. Co tu dużo mówić - może się podobać przez swój minimalizm, nowoczesność i awangardę. Auto wydaje się lekkie stylistycznie i w zasadzie… nie jest też najcięższe w praktyce, jeśli chodzi o konstrukcję auta elektrycznego. Waży nieco ponad 1800 kg.

Model 3 to najtańszy samochód w ofercie Tesli, a w wersji Long Range oferuje najlepszy na rynku stosunek ceny do jakości.

To optymalny rozmiar auta na co dzień, a satysfakcjonuje również przestrzeń bagażowa. Znacznych rozmiarów jest przedni kufer - klasyczna przewaga nad autami spalinowymi, ale i regularny bagażnik, który według Tesli liczy niemal 600 litrów. To raczej dane wraz ze schowkiem pod jego podłogą, ale i tak robi wrażenie, choć sporo osób celujących w “trójkę” wybiera model Y, z uwagi na to, że w limuzynie wąski otwór załadunku dość mocno przeszkadza w wykorzystaniu przestrzeni bagażowej.

Reklama

To, co w ostatnim czasie naprawdę robi wrażenie we wszystkich Teslach to, uwaga - jakość wykonania. Może nieco przysłonięta tym, czego po prostu oczekuje się po amerykańskim producencie i pierwotnych wpadkach firmy Muska, ale tu jest naprawdę… europejsko. A niekiedy nawet lepiej niż u wielu producentów ze Starego Kontynentu. Kokpit, jak to u Tesli, jest bardzo minimalistyczny - kierownica z kilkoma przyciskami i… w zasadzie tyle. 98% ustawień dokonujemy z centralnego ekranu, poza którym zostaje nam tak na dobrą sprawę tylko… klamki drzwi (a raczej guziki je obsługujące). W innych modelach spotkamy niekiedy sterowanie “biegami” za kierownicą czy manetki od kierunkowskazów i tempomatu - w nowym Modelu 3 jednak wszystko dzieje się z poziomu kierownicy lub dotykowego ekranu (o średnicy aż 15,4 cala), co wymaga przyzwyczajenia. Po czasie zgromadzone tam elementy wydają się być czytelne i dość intuicyjne, co nie zmienia faktu, że kilka funkcji mogłoby znaleźć się w innym miejscu. Szczególnie, że nie ma tu wyświetlacza head-up, przez co nawet kontrolować prędkość trzeba odwracając głowę w kierunku środka auta.

Tesla Model 3 Long Range lewy tył
23

Przyzwyczajenia wymaga też wybór kierunku jazdy za pomocą przesunięcia palca na ekranie centralnym. Teoretycznie w nowych Teslach dostępny jest już system “intuicyjnego” wybierania tego, gdzie auto ma jechać przez… samo auto. Co ciekawe, mimo ciągle dopracowywanej ostatecznej wersji tego systemu, samochód raczej się w tej kwestii nie mylił. Nietypowe jest oczywiście również korzystanie z przycisków zamiast manetki kierunkowskazów (ronda to zmora nawet po tygodniu jazdy nonstop), a także fakt, że Tesla w żadnym z modeli nie oferuje… czujników parkowania. Auto bazuje wyłącznie na kamerach i da się z tym żyć, jednak przyzwyczailiśmy się już do sygnalizowania (również dźwiękowo) tego, że zbliżamy się do przeszkody. Mimo wielu kamer świetnej jakości, nie dostajemy też w Modelu 3 widoku 360 stopni. Z ekranu sterujemy też wycieraczkami (z kierownicy możemy tylko wywołać jedno “machnięcie”), co także jest mało intuicyjne, szczególnie, że pojazd nie ma czujnika deszczu i również bazuje wyłącznie na kamerach - szaleństwo, prawda?

W Tesli nie znajdziecie manetek, czujników parkowania ani Apple CarPlay. Ta marka sama dyktuje trendy i zasady.

Kolejną “ciekawostką” jest fakt, że auto nie ma ani Apple CarPlay, ani Android Auto, i bazuje wyłącznie na aplikacjach oraz wbudowanej nawigacji Google’a. Nie ma więc z tym problemu, telefon podpinamy wyłącznie by rozmawiać i można go zostawić w kieszeni lub położyć na poręcznej półce indukcyjnej, gdzie zmieszczą się dwa urządzenia. Model 3 ma też naprawdę niezły system audio, który umili nam… np. oczekiwanie na ładowarce.

Tesla Model 3 Long Range kokpit
23
Reklama

Proces ten nie będzie trwał jednak zbyt długo. Mimo to, korzystać możemy też z “wbudowanego” Youtube czy Netflixa, a pasażerowie tylnej kanapy na własnym ekranie mogą robić to również w czasie jazdy. Są też gry, możliwość puszczania bąków czy generowania dźwięku swojej muzyki… na zewnątrz. O takich elementach wyposażenia nie będziemy jednak pisali zbyt wiele.

Zasięg od 300 km (autostrada) do 500 km (miasto) jest satysfakcjonujący. Ładowanie na Superchargerach trwa 15-25 min.

Oficjalnie Tesla nie podaje, jaką moc generują elektryczne silniki Modelu 3. Teoretycznie wersja Long Range, według informacji w sieci, dostarcza blisko 500 KM - do tego dostępne są optymalne warunki, dochodzą też różnice w specyfikacji na Europę i USA, ale bez wątpienia można uznać, że kierowca ma do dyspozycji około 450 KM. Samochód może mknąć 200 km/h a "setkę" osiąga w 4,4 s. Model 3 prowadzi się naprawdę dobrze, na co wpływa głównie nisko ułożony środek ciężkości. Czuć sztucznie stawiany opór na kierownicy w sportowych nastawach, który nie “mięknie” przy zatrzymywaniu, można więc zdziwić się przy manewrach parkingowych. Ta cała “zwartość” Tesli trochę bije w szeroko pojęty komfort, ale nie jest tu strasznie twardo, choć spalinowi rywale będą raczej wygodniejsi. Podróż wspiera też optymalne wyciszenie kabiny z podwójnymi szybami.

Tesla Model 3 Long Range felgi
23

Producent podaje zasięg WLTP na poziomie 630 km. Brzmi świetnie. W mieście z powodzeniem uda się Wam pokonać ponad 500 km, przy drogach lokalnych (70-90 km/h) będzie to podobna wartość, a autostradowe harce (140 km/h) pozwolą pokonać ponad 300 km. Nie jest więc źle, choć Tesla skrzętnie kryje informacje o pojemności baterii, z czym również zmierzyli się internauci, deklarując około 75 kWh netto. Superchargery Tesli to świetne urządzenia, jeśli uda się Wam wcelować w “chęć” ładowania maksymalnych 250 kWh lub choćby 180 kWh. Nie dzieje się to często, ale wówczas ładowanie trwa naprawdę 15-25 minut. Zazwyczaj jednak trzeba przyjąć, że ładowarka “podaje” 75-120 kWh, co wydłuża ten czas do 30-50 minut.

Teslę trzeba lubić, by się na nią zdecydować. To trochę styl życia, żeby nie powiedzieć “sekta wyznawców”, podobnie jak w przypadku marki Apple. Daleko nam do fascynacji elektrykami, ale mówiąc zupełnie szczerze, Tesla ciągle pozostaje jednym z najbardziej dopracowanych aut tego typu na rynku. Ponadto jest naprawdę dobrze wyceniona, bo podstawową “trójkę” z tylnym napędem możecie mieć za mniej niż 200 tys. zł. Wersja Long Range z dwoma silnikami to wydatek 225 tys. zł, przy czym na pokładzie znajduje się zawsze w zasadzie wszystko czego dusza zapragnie, wybór ograniczając tylko do wzoru kół, koloru nadwozia i wnętrza oraz ledwo kilku opcji. Jeśli interesuje Was elektryk, to Tesla ciągle nie ma realnej konkurencji. Przekonać się trzeba wyłącznie do otoczki, którą generuje styl marki Elona Muska.

Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025