Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
24

Cztery lata po zaprezentowaniu konceptu i dwa lata po pierwotnym terminie rozpoczęcia dostaw, Tesla Cybertruck w końcu trafiła do produkcji, a pierwsze egzemplarze do klientów. Pikap Tesli reklamowany jako “bardziej praktyczny niż truck, szybszy niż samochód sportowy” napotkał na swojej drodze niezliczone problemy, ale w końcu oficjalnie stał się trzecim graczem na rozwijającym się rynku elektrycznych pikapów, po Rivianie R1T oraz Fordzie F150 Lightining.

Ostry, kwadratoidalny design Cybertrucka nie wszystkim przypadnie do gustu, jednak trzeba Tesli oddać, że wiernie odwzorowali kształty konceptu sprzed 4 lat. Konstrukcja auta oparta jest na aluminiowej strukturze nośnej obłożonej z wierzchu panelami ze stali nierdzewnej. Ową stal opracowano specjalnie dla tego samochodu w taki sposób, aby była odpowiednio odporna na korozję i zabrudzenia. Unikalna konstrukcja sprawia, że zdaniem Elona Muska “Cybertruck ma lepszą sztywność skrętną niż McLaren P1”, a jego nadwozie jest w stanie oprzeć się sile pocisków o kalibrze do 0.45.

Z dwuletnim opoźnieniem, ale Tesla Cybertruck oficjalnie weszła do produkcji i zaczyna trafiać do odbiorców.

W gamie Cybertrucka będą trzy wersje: RWD, AWD i Cyberbeast, a każdy z nich wykorzystuje architekturę 800V (po raz pierwszy w Tesli). Wariant RWD wejdzie do sprzedaży za kilka lat, jednak znamy już jego parametry: 400 km zasięgu i 6,5 s od 0 do 60 mph (96 km/h). Wariant AWD ma już dwa silniki, po jednym na oś, i ponad 600 KM, a przyspiesza do 60 mph w 4,1 s. Zasięg wersji AWD dobija do 547 km.

Najmocniejsza Tesla Cyberbeast ma ponad 850 KM generowanych przez 3 silniki - jeden z przodu napędzający przednią oś i dwa zupełnie nowe motory indukcyjne przy tylnej osi. W efekcie zasięg jest o 30 km mniejszy, a masa auta o 109 kg większa, dlatego topowy Cybertruck waży aż 3104 kg. Osiągi robią wrażenie - od zera do 100 km/h ten model przyspiesza w 2,7 s (po odjęciu początkowego momentu bezwładności) i dobija do 210 km/h (pozostałe warianty 180 km/h). Moc silników na poziomie hipersamochodów w połączeniu ze sporą masą własną oznacza, że finalnie Cybertruck ma podobny stosunek mocy do masy co niemal 400-konny Lotus Emira V6.

Tesla Cybertruck produkcyjna tył
24

Tesla Cybertruck jest przewidziana do jazdy w wymagającym terenie. Prześwit dochodzący do 43 cm jest dwa razy większy niż w Fordzie F-150, a przy tym Tesla ma system rozdzielania momentu obrotowego na koła tylnej osi, blokady mostów, dynamiczny układ kierowniczy steer-by-wire i skrętną tylną oś. To wszystko przekłada się na zdolności poza asfaltem, a jeśli chodzi o zwrotność, według producenta Cybetruck jest lepszy niż Model S. Nisko umieszczony środek ciężkości - następstwo baterii umieszczonych w podłodze - poprawia trakcję, co jest istotne przy ciągnięciu dużych ładunków. Musk podkreśla, że dzięki temu auto “nie będzie wywrotne”.

Cybertruck wyróżnia się futurystycznym designem, ale ma być samochodem w pełni użytkowym.

Początkowo ładowność paki miała wynosić 1600 kg, ostatecznie jest to 1000 kg, ale przestrzeń o pojemności prawie 1900 l można zamknąć elektryczną roletą. Oba warianty z napędem na cztery koła mają zdolność do ciągnięcia ładunków o masie do 4990 kg. Model RWD wypada słabiej z uciągiem do 3400 kg. Dla porównania, elektryczny Ford F-150 Lightning może holować maksymalnie 4535 kg.

Tesla Cybertruck produkcyjna kokpit
24
Reklama

Unikalnym rozwiązaniem w skali rynku jest opcjonalny range extender w formie dodatkowego pakietu ogniw umieszczonych w przestrzeni ładunkowej. Magazyn energii ma wystarczać na przejechanie dodatkowo od 195 do 210 km w zależności od wersji (tylko AWD i Cyberbeast).

Kabina jest zaprojektowana w tym samym kanciastym stylu co nadwozie. Pośrodku umieszczono ekran dotykowy sterujący niemal wszystkimi funkcjami w samochodzie, ale ma on 18,5 cala, a nie 17 cali jak w Modelu S. Pasażerowie tylnej kanapy mają swój własny dotykowy ekran 9,4 cala, a także ładowarki USB-C o mocy 65 W, a nawet gniazdka 120/240V rozmieszczone w całym aucie. Cybertruck może się dzielić energią z innymi urządzeniami i pojazdami oddając prąd z mocą do 11,5 kW.

W najszybszym wariancie Cybertruck ma 3 silniki, moc 850 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 2,7 s.

Wiele było spekulacji na temat cen Cybetrucka, ale finalne liczby nie są nawet blisko tych deklarowanych przez Teslę 4 lata temu. Bazowy model, gdy już się pojawi, będzie kosztował w USA $60,990 (zapowiadano 40 tys.). Pośredni wariant AWD wyceniono na $79,990, a Cyberbeast na $99,990 (zapowiedź: 70 tys.).

Tesla Cybertruck produkcyjna magazyn energii
24

Na razie polska strona Tesli nie uruchomiła konfiguratora Cybertrucka. Można tam jedynie znaleźć informacje i dane techniczne poszczególnych wersji i zapisać się na newsletter. Czas pokaże kiedy ten model trafi nad Wisłę, chociaż z długością 5683 mm i szerokością 2200 mm (bez lusterek) pikap Tesli nie jest najbardziej odpowiednim środkiem transportu na nasze drogi.

Po ogłoszeniu terminu rozpoczęcia dostaw Elon Musk w swoich wypowiedziach tonował nastroje mówiąc, że będzie niezwykle trudno “wprowadzić Cybertrucka na rynek i osiągnąć odpowiedni wolumen”. Dodał, że marka chce produkować 250 tysięcy tych aut rocznie, ale dążenie do tego poziomu potrwa co najmniej do 2025 roku.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024