Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
24

Cztery lata po zaprezentowaniu konceptu i dwa lata po pierwotnym terminie rozpoczęcia dostaw, Tesla Cybertruck w końcu trafiła do produkcji, a pierwsze egzemplarze do klientów. Pikap Tesli reklamowany jako “bardziej praktyczny niż truck, szybszy niż samochód sportowy” napotkał na swojej drodze niezliczone problemy, ale w końcu oficjalnie stał się trzecim graczem na rozwijającym się rynku elektrycznych pikapów, po Rivianie R1T oraz Fordzie F150 Lightining.

Ostry, kwadratoidalny design Cybertrucka nie wszystkim przypadnie do gustu, jednak trzeba Tesli oddać, że wiernie odwzorowali kształty konceptu sprzed 4 lat. Konstrukcja auta oparta jest na aluminiowej strukturze nośnej obłożonej z wierzchu panelami ze stali nierdzewnej. Ową stal opracowano specjalnie dla tego samochodu w taki sposób, aby była odpowiednio odporna na korozję i zabrudzenia. Unikalna konstrukcja sprawia, że zdaniem Elona Muska “Cybertruck ma lepszą sztywność skrętną niż McLaren P1”, a jego nadwozie jest w stanie oprzeć się sile pocisków o kalibrze do 0.45.

Z dwuletnim opoźnieniem, ale Tesla Cybertruck oficjalnie weszła do produkcji i zaczyna trafiać do odbiorców.

W gamie Cybertrucka będą trzy wersje: RWD, AWD i Cyberbeast, a każdy z nich wykorzystuje architekturę 800V (po raz pierwszy w Tesli). Wariant RWD wejdzie do sprzedaży za kilka lat, jednak znamy już jego parametry: 400 km zasięgu i 6,5 s od 0 do 60 mph (96 km/h). Wariant AWD ma już dwa silniki, po jednym na oś, i ponad 600 KM, a przyspiesza do 60 mph w 4,1 s. Zasięg wersji AWD dobija do 547 km.

Reklama

Najmocniejsza Tesla Cyberbeast ma ponad 850 KM generowanych przez 3 silniki - jeden z przodu napędzający przednią oś i dwa zupełnie nowe motory indukcyjne przy tylnej osi. W efekcie zasięg jest o 30 km mniejszy, a masa auta o 109 kg większa, dlatego topowy Cybertruck waży aż 3104 kg. Osiągi robią wrażenie - od zera do 100 km/h ten model przyspiesza w 2,7 s (po odjęciu początkowego momentu bezwładności) i dobija do 210 km/h (pozostałe warianty 180 km/h). Moc silników na poziomie hipersamochodów w połączeniu ze sporą masą własną oznacza, że finalnie Cybertruck ma podobny stosunek mocy do masy co niemal 400-konny Lotus Emira V6.

Tesla Cybertruck produkcyjna tył
24

Tesla Cybertruck jest przewidziana do jazdy w wymagającym terenie. Prześwit dochodzący do 43 cm jest dwa razy większy niż w Fordzie F-150, a przy tym Tesla ma system rozdzielania momentu obrotowego na koła tylnej osi, blokady mostów, dynamiczny układ kierowniczy steer-by-wire i skrętną tylną oś. To wszystko przekłada się na zdolności poza asfaltem, a jeśli chodzi o zwrotność, według producenta Cybetruck jest lepszy niż Model S. Nisko umieszczony środek ciężkości - następstwo baterii umieszczonych w podłodze - poprawia trakcję, co jest istotne przy ciągnięciu dużych ładunków. Musk podkreśla, że dzięki temu auto “nie będzie wywrotne”.

Cybertruck wyróżnia się futurystycznym designem, ale ma być samochodem w pełni użytkowym.

Początkowo ładowność paki miała wynosić 1600 kg, ostatecznie jest to 1000 kg, ale przestrzeń o pojemności prawie 1900 l można zamknąć elektryczną roletą. Oba warianty z napędem na cztery koła mają zdolność do ciągnięcia ładunków o masie do 4990 kg. Model RWD wypada słabiej z uciągiem do 3400 kg. Dla porównania, elektryczny Ford F-150 Lightning może holować maksymalnie 4535 kg.

Tesla Cybertruck produkcyjna kokpit
24
Reklama

Unikalnym rozwiązaniem w skali rynku jest opcjonalny range extender w formie dodatkowego pakietu ogniw umieszczonych w przestrzeni ładunkowej. Magazyn energii ma wystarczać na przejechanie dodatkowo od 195 do 210 km w zależności od wersji (tylko AWD i Cyberbeast).

Kabina jest zaprojektowana w tym samym kanciastym stylu co nadwozie. Pośrodku umieszczono ekran dotykowy sterujący niemal wszystkimi funkcjami w samochodzie, ale ma on 18,5 cala, a nie 17 cali jak w Modelu S. Pasażerowie tylnej kanapy mają swój własny dotykowy ekran 9,4 cala, a także ładowarki USB-C o mocy 65 W, a nawet gniazdka 120/240V rozmieszczone w całym aucie. Cybertruck może się dzielić energią z innymi urządzeniami i pojazdami oddając prąd z mocą do 11,5 kW.

W najszybszym wariancie Cybertruck ma 3 silniki, moc 850 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 2,7 s.

Wiele było spekulacji na temat cen Cybetrucka, ale finalne liczby nie są nawet blisko tych deklarowanych przez Teslę 4 lata temu. Bazowy model, gdy już się pojawi, będzie kosztował w USA $60,990 (zapowiadano 40 tys.). Pośredni wariant AWD wyceniono na $79,990, a Cyberbeast na $99,990 (zapowiedź: 70 tys.).

Tesla Cybertruck produkcyjna magazyn energii
24

Na razie polska strona Tesli nie uruchomiła konfiguratora Cybertrucka. Można tam jedynie znaleźć informacje i dane techniczne poszczególnych wersji i zapisać się na newsletter. Czas pokaże kiedy ten model trafi nad Wisłę, chociaż z długością 5683 mm i szerokością 2200 mm (bez lusterek) pikap Tesli nie jest najbardziej odpowiednim środkiem transportu na nasze drogi.

Po ogłoszeniu terminu rozpoczęcia dostaw Elon Musk w swoich wypowiedziach tonował nastroje mówiąc, że będzie niezwykle trudno “wprowadzić Cybertrucka na rynek i osiągnąć odpowiedni wolumen”. Dodał, że marka chce produkować 250 tysięcy tych aut rocznie, ale dążenie do tego poziomu potrwa co najmniej do 2025 roku.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025