Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
24

Cztery lata po zaprezentowaniu konceptu i dwa lata po pierwotnym terminie rozpoczęcia dostaw, Tesla Cybertruck w końcu trafiła do produkcji, a pierwsze egzemplarze do klientów. Pikap Tesli reklamowany jako “bardziej praktyczny niż truck, szybszy niż samochód sportowy” napotkał na swojej drodze niezliczone problemy, ale w końcu oficjalnie stał się trzecim graczem na rozwijającym się rynku elektrycznych pikapów, po Rivianie R1T oraz Fordzie F150 Lightining.

Ostry, kwadratoidalny design Cybertrucka nie wszystkim przypadnie do gustu, jednak trzeba Tesli oddać, że wiernie odwzorowali kształty konceptu sprzed 4 lat. Konstrukcja auta oparta jest na aluminiowej strukturze nośnej obłożonej z wierzchu panelami ze stali nierdzewnej. Ową stal opracowano specjalnie dla tego samochodu w taki sposób, aby była odpowiednio odporna na korozję i zabrudzenia. Unikalna konstrukcja sprawia, że zdaniem Elona Muska “Cybertruck ma lepszą sztywność skrętną niż McLaren P1”, a jego nadwozie jest w stanie oprzeć się sile pocisków o kalibrze do 0.45.

Z dwuletnim opoźnieniem, ale Tesla Cybertruck oficjalnie weszła do produkcji i zaczyna trafiać do odbiorców.

W gamie Cybertrucka będą trzy wersje: RWD, AWD i Cyberbeast, a każdy z nich wykorzystuje architekturę 800V (po raz pierwszy w Tesli). Wariant RWD wejdzie do sprzedaży za kilka lat, jednak znamy już jego parametry: 400 km zasięgu i 6,5 s od 0 do 60 mph (96 km/h). Wariant AWD ma już dwa silniki, po jednym na oś, i ponad 600 KM, a przyspiesza do 60 mph w 4,1 s. Zasięg wersji AWD dobija do 547 km.

Najmocniejsza Tesla Cyberbeast ma ponad 850 KM generowanych przez 3 silniki - jeden z przodu napędzający przednią oś i dwa zupełnie nowe motory indukcyjne przy tylnej osi. W efekcie zasięg jest o 30 km mniejszy, a masa auta o 109 kg większa, dlatego topowy Cybertruck waży aż 3104 kg. Osiągi robią wrażenie - od zera do 100 km/h ten model przyspiesza w 2,7 s (po odjęciu początkowego momentu bezwładności) i dobija do 210 km/h (pozostałe warianty 180 km/h). Moc silników na poziomie hipersamochodów w połączeniu ze sporą masą własną oznacza, że finalnie Cybertruck ma podobny stosunek mocy do masy co niemal 400-konny Lotus Emira V6.

Tesla Cybertruck produkcyjna tył
24

Tesla Cybertruck jest przewidziana do jazdy w wymagającym terenie. Prześwit dochodzący do 43 cm jest dwa razy większy niż w Fordzie F-150, a przy tym Tesla ma system rozdzielania momentu obrotowego na koła tylnej osi, blokady mostów, dynamiczny układ kierowniczy steer-by-wire i skrętną tylną oś. To wszystko przekłada się na zdolności poza asfaltem, a jeśli chodzi o zwrotność, według producenta Cybetruck jest lepszy niż Model S. Nisko umieszczony środek ciężkości - następstwo baterii umieszczonych w podłodze - poprawia trakcję, co jest istotne przy ciągnięciu dużych ładunków. Musk podkreśla, że dzięki temu auto “nie będzie wywrotne”.

Cybertruck wyróżnia się futurystycznym designem, ale ma być samochodem w pełni użytkowym.

Początkowo ładowność paki miała wynosić 1600 kg, ostatecznie jest to 1000 kg, ale przestrzeń o pojemności prawie 1900 l można zamknąć elektryczną roletą. Oba warianty z napędem na cztery koła mają zdolność do ciągnięcia ładunków o masie do 4990 kg. Model RWD wypada słabiej z uciągiem do 3400 kg. Dla porównania, elektryczny Ford F-150 Lightning może holować maksymalnie 4535 kg.

Tesla Cybertruck produkcyjna kokpit
24
Reklama

Unikalnym rozwiązaniem w skali rynku jest opcjonalny range extender w formie dodatkowego pakietu ogniw umieszczonych w przestrzeni ładunkowej. Magazyn energii ma wystarczać na przejechanie dodatkowo od 195 do 210 km w zależności od wersji (tylko AWD i Cyberbeast).

Kabina jest zaprojektowana w tym samym kanciastym stylu co nadwozie. Pośrodku umieszczono ekran dotykowy sterujący niemal wszystkimi funkcjami w samochodzie, ale ma on 18,5 cala, a nie 17 cali jak w Modelu S. Pasażerowie tylnej kanapy mają swój własny dotykowy ekran 9,4 cala, a także ładowarki USB-C o mocy 65 W, a nawet gniazdka 120/240V rozmieszczone w całym aucie. Cybertruck może się dzielić energią z innymi urządzeniami i pojazdami oddając prąd z mocą do 11,5 kW.

W najszybszym wariancie Cybertruck ma 3 silniki, moc 850 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 2,7 s.

Wiele było spekulacji na temat cen Cybetrucka, ale finalne liczby nie są nawet blisko tych deklarowanych przez Teslę 4 lata temu. Bazowy model, gdy już się pojawi, będzie kosztował w USA $60,990 (zapowiadano 40 tys.). Pośredni wariant AWD wyceniono na $79,990, a Cyberbeast na $99,990 (zapowiedź: 70 tys.).

Tesla Cybertruck produkcyjna magazyn energii
24

Na razie polska strona Tesli nie uruchomiła konfiguratora Cybertrucka. Można tam jedynie znaleźć informacje i dane techniczne poszczególnych wersji i zapisać się na newsletter. Czas pokaże kiedy ten model trafi nad Wisłę, chociaż z długością 5683 mm i szerokością 2200 mm (bez lusterek) pikap Tesli nie jest najbardziej odpowiednim środkiem transportu na nasze drogi.

Po ogłoszeniu terminu rozpoczęcia dostaw Elon Musk w swoich wypowiedziach tonował nastroje mówiąc, że będzie niezwykle trudno “wprowadzić Cybertrucka na rynek i osiągnąć odpowiedni wolumen”. Dodał, że marka chce produkować 250 tysięcy tych aut rocznie, ale dążenie do tego poziomu potrwa co najmniej do 2025 roku.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025
Mazda MX-5 Racing Spirit Roadster 12R design
Mazda / MX-5
Mazda MX-5 Spirit Racing 12R - japońskie ekstremum

Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.

10 stycznia 2025
Subaru WRX STI S210
Subaru / WRX STI
Nowe sportowe Subaru WRX S210 STI dostało skrzynię CVT

Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.

10 stycznia 2025
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition prezentacja
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition - EV stworzone do driftu

Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.

10 stycznia 2025
Toyota GR Yaris silnik centralny
Toyota / Yaris GR
Czy centralnosilnikowy GR Yaris M to tak naprawdę prototyp nowej MR2?

GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?

10 stycznia 2025
Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera S 992.2 lifting
Porsche / 911 Carrera S
Nowe Porsche 992.2 Carrera S przyspiesza szybciej niż GT3

Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.

8 stycznia 2025
Honda 0 Saloon Concept główne
Honda / 0 Saloon
Honda 0 Saloon Concept jest lekka, szybka i… ma na pokładzie Asimo

Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.

8 stycznia 2025