Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
24

Cztery lata po zaprezentowaniu konceptu i dwa lata po pierwotnym terminie rozpoczęcia dostaw, Tesla Cybertruck w końcu trafiła do produkcji, a pierwsze egzemplarze do klientów. Pikap Tesli reklamowany jako “bardziej praktyczny niż truck, szybszy niż samochód sportowy” napotkał na swojej drodze niezliczone problemy, ale w końcu oficjalnie stał się trzecim graczem na rozwijającym się rynku elektrycznych pikapów, po Rivianie R1T oraz Fordzie F150 Lightining.

Ostry, kwadratoidalny design Cybertrucka nie wszystkim przypadnie do gustu, jednak trzeba Tesli oddać, że wiernie odwzorowali kształty konceptu sprzed 4 lat. Konstrukcja auta oparta jest na aluminiowej strukturze nośnej obłożonej z wierzchu panelami ze stali nierdzewnej. Ową stal opracowano specjalnie dla tego samochodu w taki sposób, aby była odpowiednio odporna na korozję i zabrudzenia. Unikalna konstrukcja sprawia, że zdaniem Elona Muska “Cybertruck ma lepszą sztywność skrętną niż McLaren P1”, a jego nadwozie jest w stanie oprzeć się sile pocisków o kalibrze do 0.45.

Z dwuletnim opoźnieniem, ale Tesla Cybertruck oficjalnie weszła do produkcji i zaczyna trafiać do odbiorców.

W gamie Cybertrucka będą trzy wersje: RWD, AWD i Cyberbeast, a każdy z nich wykorzystuje architekturę 800V (po raz pierwszy w Tesli). Wariant RWD wejdzie do sprzedaży za kilka lat, jednak znamy już jego parametry: 400 km zasięgu i 6,5 s od 0 do 60 mph (96 km/h). Wariant AWD ma już dwa silniki, po jednym na oś, i ponad 600 KM, a przyspiesza do 60 mph w 4,1 s. Zasięg wersji AWD dobija do 547 km.

Reklama

Najmocniejsza Tesla Cyberbeast ma ponad 850 KM generowanych przez 3 silniki - jeden z przodu napędzający przednią oś i dwa zupełnie nowe motory indukcyjne przy tylnej osi. W efekcie zasięg jest o 30 km mniejszy, a masa auta o 109 kg większa, dlatego topowy Cybertruck waży aż 3104 kg. Osiągi robią wrażenie - od zera do 100 km/h ten model przyspiesza w 2,7 s (po odjęciu początkowego momentu bezwładności) i dobija do 210 km/h (pozostałe warianty 180 km/h). Moc silników na poziomie hipersamochodów w połączeniu ze sporą masą własną oznacza, że finalnie Cybertruck ma podobny stosunek mocy do masy co niemal 400-konny Lotus Emira V6.

Tesla Cybertruck produkcyjna tył
24

Tesla Cybertruck jest przewidziana do jazdy w wymagającym terenie. Prześwit dochodzący do 43 cm jest dwa razy większy niż w Fordzie F-150, a przy tym Tesla ma system rozdzielania momentu obrotowego na koła tylnej osi, blokady mostów, dynamiczny układ kierowniczy steer-by-wire i skrętną tylną oś. To wszystko przekłada się na zdolności poza asfaltem, a jeśli chodzi o zwrotność, według producenta Cybetruck jest lepszy niż Model S. Nisko umieszczony środek ciężkości - następstwo baterii umieszczonych w podłodze - poprawia trakcję, co jest istotne przy ciągnięciu dużych ładunków. Musk podkreśla, że dzięki temu auto “nie będzie wywrotne”.

Cybertruck wyróżnia się futurystycznym designem, ale ma być samochodem w pełni użytkowym.

Początkowo ładowność paki miała wynosić 1600 kg, ostatecznie jest to 1000 kg, ale przestrzeń o pojemności prawie 1900 l można zamknąć elektryczną roletą. Oba warianty z napędem na cztery koła mają zdolność do ciągnięcia ładunków o masie do 4990 kg. Model RWD wypada słabiej z uciągiem do 3400 kg. Dla porównania, elektryczny Ford F-150 Lightning może holować maksymalnie 4535 kg.

Tesla Cybertruck produkcyjna kokpit
24
Reklama

Unikalnym rozwiązaniem w skali rynku jest opcjonalny range extender w formie dodatkowego pakietu ogniw umieszczonych w przestrzeni ładunkowej. Magazyn energii ma wystarczać na przejechanie dodatkowo od 195 do 210 km w zależności od wersji (tylko AWD i Cyberbeast).

Kabina jest zaprojektowana w tym samym kanciastym stylu co nadwozie. Pośrodku umieszczono ekran dotykowy sterujący niemal wszystkimi funkcjami w samochodzie, ale ma on 18,5 cala, a nie 17 cali jak w Modelu S. Pasażerowie tylnej kanapy mają swój własny dotykowy ekran 9,4 cala, a także ładowarki USB-C o mocy 65 W, a nawet gniazdka 120/240V rozmieszczone w całym aucie. Cybertruck może się dzielić energią z innymi urządzeniami i pojazdami oddając prąd z mocą do 11,5 kW.

W najszybszym wariancie Cybertruck ma 3 silniki, moc 850 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 2,7 s.

Wiele było spekulacji na temat cen Cybetrucka, ale finalne liczby nie są nawet blisko tych deklarowanych przez Teslę 4 lata temu. Bazowy model, gdy już się pojawi, będzie kosztował w USA $60,990 (zapowiadano 40 tys.). Pośredni wariant AWD wyceniono na $79,990, a Cyberbeast na $99,990 (zapowiedź: 70 tys.).

Tesla Cybertruck produkcyjna magazyn energii
24

Na razie polska strona Tesli nie uruchomiła konfiguratora Cybertrucka. Można tam jedynie znaleźć informacje i dane techniczne poszczególnych wersji i zapisać się na newsletter. Czas pokaże kiedy ten model trafi nad Wisłę, chociaż z długością 5683 mm i szerokością 2200 mm (bez lusterek) pikap Tesli nie jest najbardziej odpowiednim środkiem transportu na nasze drogi.

Po ogłoszeniu terminu rozpoczęcia dostaw Elon Musk w swoich wypowiedziach tonował nastroje mówiąc, że będzie niezwykle trudno “wprowadzić Cybertrucka na rynek i osiągnąć odpowiedni wolumen”. Dodał, że marka chce produkować 250 tysięcy tych aut rocznie, ale dążenie do tego poziomu potrwa co najmniej do 2025 roku.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025