Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Chevrolet Corvette C8 Z06 - czy Porsche 911 GT3 znalazło konkurenta?

C8 Z06 to ta Corvette, która w końcu może spełnić założenia jej twórców sprzed ponad 60 lat.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 października 2021
Chevrolet Corvette C8 Z06
26

Wiele już mówiliśmy o osiągnięciu szczytu techniki motoryzacji spalania wewnętrznego w przypadku omawiania Porsche, Ferrari czy Lamborghini, ale być może właśnie Chevrolet osiągnął swoją inżynieryjną nirwanę z zupełnie nową generacją Corvette C8 Z06. Zastanawialiśmy się, zgadywaliśmy i rozważaliśmy, ale dopiero teraz możemy potwierdzić, że nowy Z06 będzie wyposażony w płaski wał korbowy w zupełnie nowym i specjalnie zaprojektowanym silniku, który jest teraz najmocniejszym wolnossącym V8 na świecie.

Jak wszystkie topowe Corvetty z ostatnich lat, ta też ma oszałamiające liczby. Nowy silnik LT5 to budowany ręcznie podzespół pochodzący z wyścigowego silnika używanego w serii IMSA w bolidach C8-R. Jak w wyczynowej jednostce blok jest aluminiowym odlewem o średnicy tłoka 44 mm jak w legendarnych small-blockach, ale od tego momentu wszystko znacznie odbiega od typowych silników rodziny LS.

Konstrukcja łącząca spłaszczony wał korbowy, krótki skok tłoka i lekkie podzespoły jak kute tłoki i tytanowe korbowody pozwala silnikowi kręcić się do 8600 obrotów na minutę. Silnik ma podwójne wałki rozrządu (nie ma tu popychaczy) jak i wysokogatunkowe elementy jak głowice wykrawane precyzyjną metodą CNC. To zdecydowanie droga rzecz w silnikach produkowanych seryjnie, a są jeszcze tytanowe zawory ssące i sodowane zawory wydechowe oraz oczywiście sucha miska olejowa.

Osiągi są porażające z mocą 680 Km osiąganą przy 8400 obr./min. i momentem obrotowym 624 Nm troszeczkę niżej na skali, przy 6400 obr./min. To imponujące wartości biorąc pod uwagę kompromisowy moment obrotowy wynikający z zastosowania spłaszczonego wału korbowego. Producent nie podał osiągów, ale z masą na poziomie poniżej 1600 kg, ogromną oponą z tyłu i dwusprżegłowym automatem Tremec pośrodku czasy przejazdów powinny być bardzo dobre.

Równie imponujące jak sam silnik jest podwozie - znacznie poprawione względem serii, dodatkowo na liście opcji znajduje się pakiet Z07 dorzucający kilka udogodnień. Zacznijmy od kół w rozmiarze 20x10 cali z przodu i aż 21x13 cali z tyłu. Naciągnięta na to guma to zamawiany pod to auto Michelin Pilot Sport 4S lub w pakiecie Z07 Pilot Cup 2R. Żeby zmieścić taką szerokość kół samochód jest poszerzony o 3cm z przodu i 4 cm z tyłu. Domyślne felgi to tradycyjne aluminium, ale w opcji można kupić karbonowe felgi zrzucające 18,5 kg masy nieresorowanej.

Hamulce odpowiednio zwiększyły swoje wymiary i są one zależne od wyboru pakietu Z07. Podstawowy Z06 ma tarcze stalowe 370/380 mm, a z pakietem ceramikę 398/391 mm, ale niezależnie od opcji mamy do czynienia z 6-tłokowymi zaciskami Brembo. My też zauważyliśmy dziwną rzecz, że w przypadku stalowych tarcz większa średnica jest na tyle, czekamy na wyjaśnienie sytuacji przez Chevroleta. Cały ten bardzo poważny hardware perfekcyjnie współgra z aluminiowym podwoziem C8, które od początku było tworzone z myślą o bardzo mocnych wersjach jak Z06. Z tego wynikały nasze niegdysiejsze spostrzeżenia, że zwykłe C8 ma straszny offset kół, jakby miało już docelową szerokość wersji Z06.

Chevrolet Corvette C8 Z06 - karbonowe koła
26
Reklama

Nowa Corvette będzie dostępna jako coupe i roadster, a w tej drugiej wersji nie wymaga nawet żadnego dodatkowego wzmocnienia sztywności nadwozia. Przy każdym kole pracują podwójne wahacze i amortyzatory magnetyczne o specyficznych ustawieniach: innych dla zwykłego Z06 i innych dla pakietu Z07. Pakiet zawiera też sporo elementów aerodynamiki z karbonu, w tym przymocowane na stałe tylne skrzydło.

Jest tutaj sporo zmian w wyglądzie zewnętrznym i wewnętrznym względem standardowej Corvette C8, w tym rozbudowany system telemetrii. Kierowca znajdzie tu jeszcze więcej wskaźników obsługiwanych na centralnym ekranie dotykowym, ale to mechaniczne zmiany najbardziej nas ekscytują.

Chevrolet Corvette C8 Z06
26

Nowa Corvette C8 Z06 to amerykańska odpowiedź na tradycyjne, europejskie supersamochody w torowo nastawionych wersjach jak np. Lamborghini Huracan STO, Porsche 911 GT3, McLaren 675LT i Ferrari 488 Pista, której produkcja już niestety się zakończyła. Wszystkie te auta mają teraz mocnego rywala zza oceanu, który może być tak dobry na drodze jak dobry jest na amerykańskich pętlach wyścigowych w swojej wersji wyczynowej.

Przez ostatnie 60 lat Corvette była amerykańskim środkowym palcem wymierzonym w europejskich gigantów. Przez większość tego czasu była co prawda rozrywkowa, znacznie tańsza i dość szybka, ale jednak czuć było plebejskie pochodzenie. Z06 może zmienić układ ról i już nie możemy się doczekać, by sprawdzić jak nowe dziecko Chevroleta wypada na europejskich drogach.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Auta z dużymi silnikami przegląd rynku
Rynek
Najtańsze nowe samochody z dużymi silnikami - przegląd rynku

Okazuje się, że wciąż są na rynku samochody z dużymi motorami, które nie kosztują walizki pieniędzy.

2 lutego 2023
2023 BMW M3 Touring tył z dołu
BMW / M3
BMW M3 Touring - instant classic

Fani czekali na prawdziwe M3 Touring kilka dekad, ale czy warto go kupić? Odpowiedź brzmi: TAK! 

2 lutego 2023
Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
2024 Range Rover Velar lifting
Land Rover / Range Rover Velar
Debiutuje Range Rover Velar po liftingu

Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.

1 lutego 2023
Scuderia Cameron Glickenhaus 007S prezentacja
Scuderia Cameron Glickenhaus / 007S
Glickenhaus 007S - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.

1 lutego 2023
Fastline dla WOŚP
WOŚP
Fastline Racing Academy licytuje dla WOŚP!

Fastline kolejny raz dołącza do licytacji WOŚP, i jak zawsze na najwyższych obrotach.

1 lutego 2023
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023