Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Chevrolet Corvette C8 Z06 - czy Porsche 911 GT3 znalazło konkurenta?

C8 Z06 to ta Corvette, która w końcu może spełnić założenia jej twórców sprzed ponad 60 lat.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 października 2021
Chevrolet Corvette C8 Z06
26

Wiele już mówiliśmy o osiągnięciu szczytu techniki motoryzacji spalania wewnętrznego w przypadku omawiania Porsche, Ferrari czy Lamborghini, ale być może właśnie Chevrolet osiągnął swoją inżynieryjną nirwanę z zupełnie nową generacją Corvette C8 Z06. Zastanawialiśmy się, zgadywaliśmy i rozważaliśmy, ale dopiero teraz możemy potwierdzić, że nowy Z06 będzie wyposażony w płaski wał korbowy w zupełnie nowym i specjalnie zaprojektowanym silniku, który jest teraz najmocniejszym wolnossącym V8 na świecie.

Jak wszystkie topowe Corvetty z ostatnich lat, ta też ma oszałamiające liczby. Nowy silnik LT5 to budowany ręcznie podzespół pochodzący z wyścigowego silnika używanego w serii IMSA w bolidach C8-R. Jak w wyczynowej jednostce blok jest aluminiowym odlewem o średnicy tłoka 44 mm jak w legendarnych small-blockach, ale od tego momentu wszystko znacznie odbiega od typowych silników rodziny LS.

Konstrukcja łącząca spłaszczony wał korbowy, krótki skok tłoka i lekkie podzespoły jak kute tłoki i tytanowe korbowody pozwala silnikowi kręcić się do 8600 obrotów na minutę. Silnik ma podwójne wałki rozrządu (nie ma tu popychaczy) jak i wysokogatunkowe elementy jak głowice wykrawane precyzyjną metodą CNC. To zdecydowanie droga rzecz w silnikach produkowanych seryjnie, a są jeszcze tytanowe zawory ssące i sodowane zawory wydechowe oraz oczywiście sucha miska olejowa.

Osiągi są porażające z mocą 680 Km osiąganą przy 8400 obr./min. i momentem obrotowym 624 Nm troszeczkę niżej na skali, przy 6400 obr./min. To imponujące wartości biorąc pod uwagę kompromisowy moment obrotowy wynikający z zastosowania spłaszczonego wału korbowego. Producent nie podał osiągów, ale z masą na poziomie poniżej 1600 kg, ogromną oponą z tyłu i dwusprżegłowym automatem Tremec pośrodku czasy przejazdów powinny być bardzo dobre.

Równie imponujące jak sam silnik jest podwozie - znacznie poprawione względem serii, dodatkowo na liście opcji znajduje się pakiet Z07 dorzucający kilka udogodnień. Zacznijmy od kół w rozmiarze 20x10 cali z przodu i aż 21x13 cali z tyłu. Naciągnięta na to guma to zamawiany pod to auto Michelin Pilot Sport 4S lub w pakiecie Z07 Pilot Cup 2R. Żeby zmieścić taką szerokość kół samochód jest poszerzony o 3cm z przodu i 4 cm z tyłu. Domyślne felgi to tradycyjne aluminium, ale w opcji można kupić karbonowe felgi zrzucające 18,5 kg masy nieresorowanej.

Hamulce odpowiednio zwiększyły swoje wymiary i są one zależne od wyboru pakietu Z07. Podstawowy Z06 ma tarcze stalowe 370/380 mm, a z pakietem ceramikę 398/391 mm, ale niezależnie od opcji mamy do czynienia z 6-tłokowymi zaciskami Brembo. My też zauważyliśmy dziwną rzecz, że w przypadku stalowych tarcz większa średnica jest na tyle, czekamy na wyjaśnienie sytuacji przez Chevroleta. Cały ten bardzo poważny hardware perfekcyjnie współgra z aluminiowym podwoziem C8, które od początku było tworzone z myślą o bardzo mocnych wersjach jak Z06. Z tego wynikały nasze niegdysiejsze spostrzeżenia, że zwykłe C8 ma straszny offset kół, jakby miało już docelową szerokość wersji Z06.

Chevrolet Corvette C8 Z06 - karbonowe koła
26
Reklama

Nowa Corvette będzie dostępna jako coupe i roadster, a w tej drugiej wersji nie wymaga nawet żadnego dodatkowego wzmocnienia sztywności nadwozia. Przy każdym kole pracują podwójne wahacze i amortyzatory magnetyczne o specyficznych ustawieniach: innych dla zwykłego Z06 i innych dla pakietu Z07. Pakiet zawiera też sporo elementów aerodynamiki z karbonu, w tym przymocowane na stałe tylne skrzydło.

Jest tutaj sporo zmian w wyglądzie zewnętrznym i wewnętrznym względem standardowej Corvette C8, w tym rozbudowany system telemetrii. Kierowca znajdzie tu jeszcze więcej wskaźników obsługiwanych na centralnym ekranie dotykowym, ale to mechaniczne zmiany najbardziej nas ekscytują.

Chevrolet Corvette C8 Z06
26

Nowa Corvette C8 Z06 to amerykańska odpowiedź na tradycyjne, europejskie supersamochody w torowo nastawionych wersjach jak np. Lamborghini Huracan STO, Porsche 911 GT3, McLaren 675LT i Ferrari 488 Pista, której produkcja już niestety się zakończyła. Wszystkie te auta mają teraz mocnego rywala zza oceanu, który może być tak dobry na drodze jak dobry jest na amerykańskich pętlach wyścigowych w swojej wersji wyczynowej.

Przez ostatnie 60 lat Corvette była amerykańskim środkowym palcem wymierzonym w europejskich gigantów. Przez większość tego czasu była co prawda rozrywkowa, znacznie tańsza i dość szybka, ale jednak czuć było plebejskie pochodzenie. Z06 może zmienić układ ról i już nie możemy się doczekać, by sprawdzić jak nowe dziecko Chevroleta wypada na europejskich drogach.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023