Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

412 km/h w samochodzie elektrycznym - kolejny rekord Rimaca Nevera

Produkcja Nevery już trwa, ale właśnie teraz Rimac postanowił sprawdzić na co naprawdę go stać.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 listopada 2022
Pierwszy produkcyjny Rimac Nevera trafia do Rosberga
26

Oficjalna prędkość maksymalna Rimaca Nevera wynosi 412 km/h co potwierdziły pomiary GPS-em. Tym samym chorwacki hipersamochód jest nie tylko najszybciej przyspieszającym autem na świecie, ale także najszybszym produkcyjnym EV. Testy prędkości maksymalnej zostały przeprowadzone już po rozpoczęciu dostaw gotowych aut do klientów. Kilka miesięcy temu pierwszy seryjny egzemplarz Nevery trafił do Nico Rosberga - Mistrza Świata Formuły 1 z 2016 roku.

Rekordowa próba została przeprowadzona w Centrum Testowym w Papenburgu (Niemcy). Za kierownicą całkowicie seryjnego samochodu z drogowymi oponami Michelin Cup 2R zasiadł główny kierowca testowy firmy, Miro Zrnčević. Oczywiście auto miało włączony tryb maksymalnej prędkości, aby zapewnić optymalny profil aerodynamiczny. Nad wszystkim czuwali też specjaliści firmy Michelin, a pomiaru dokonano urządzeniem Racelogic V-Box bazującym na sygnale GPS.

Rimac Nevera
26

W wywiadzie po rekordowym przejeździe Zrnčević powiedział: “Jeżdżę Neverą od samego początku procesu rozwojowego i jestem naprawdę szczęśliwy widząc jak bardzo dopracowany jest dziś ten samochód. Najważniejszą rzeczą jaką wyniosłem z próby prędkości maksymalnej jest zachowanie auta przy wysokich prędkościach. Nevera jest stabilna i pewna, co tylko potwierdza jak ogromną pracę wykonali nasi specjaliści od aspektów dynamicznych i aerodynamicznych.”

Moc silników wynosi 2000 KM, a moment obrotowy 2360 Nm!

Rimac Nevera wyjeżdża z fabryki z elektronicznym ogranicznikiem prędkości na poziomie 350 km/h, ale odblokowanie pełnego potencjału auta jest możliwe na specjalne życzenie klienta. Musi jednak się to odbyć w kontrolowanych warunkach podczas specjalnie zaaranżowanego eventu, dzięki któremu jest zapewnione pełne bezpieczeństwo. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie optymalnych warunków pracy opon.

Rimac Nevera
26

W zeszłym roku Rimac opublikował pierwszą próbkę możliwości Nevery - samochód zanotował czas 8,582 s i prędkość końcową 269,52 km/h w sprincie na ćwierć mili, co oficjalnie czyni go najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym na świecie. Dla porównania, McLaren P1 pokonuje ten dystans w 9,8 s przy prędkości końcowej 239,6 km/h, a Chiron Sport w 9,4 s przy prędkości 254 km/h. Nowy Model S Plaid Tesli na krótko przejął koronę samochodów produkcyjnych z czasem 9,247 s i prędkością 244,71 km/h, ale prześcignięcie go nie było dla Rimaca trudnym zadaniem.

Rimac Nevera oficjalnie najszybszym samochodem świata

Wtedy samochód testowy miał opony Michelin Pilot Sport 4S i nigdy wcześniej nie jeździł na specjalnie przygotowanej nawierzchni toru do wyścigów na ćwierć mili. Kierowca testowy Rimaca Miroslav Zrnčević powiedział: “To był nasz pierwszy test na nawierzchni VHT (klejonej), więc nie wiedzieliśmy, czego się spodziewać. Na początku uzyskiwaliśmy gorsze czasy przejazdu na ¼ mili (8,7 i 8,8 sekundy) niż na normalnej nawierzchni w Europie.  Po wprowadzeniu kilku poprawek i zastosowaniu różnych strategii rozgrzewania opon udało nam się uzyskać lepsze wyniki.”

Pierwszy produkcyjny Rimac Nevera w kolorze Stellar Black
26

Nevera bazuje na koncepcie z 2018 roku o nazwie Concept_Two, ale teraz Rimac przekształca koncepcyjne podzespoły, podwozie i baterie w coś, co rzeczywiście jeździ i jest dostępne do kupienia. Liczby stojące za tym projektem są powalające, włącznie z ceną na poziomie 9,6 mln złotych bez podatków.

Moc silników wynosi 2000 KM, a moment obrotowy 2360 Nm uzyskiwane z czterech silników z “magnesami trwałymi” w modułach umieszczonych na każdej osi. Obie osie są napędzane przez jednostopniowe przekładnie, ale rozdział mocy może płynnie się zmieniać na linii prawo-lewo. Silniki czerpią energię z baterii litowo-jonowej o pojemności 120 kWh umieszczonej pod spodem auta, między fotelami i za nimi. Zasięg jest szacowany na 540 km, ale nie ujawniono informacji ile Nevera waży.

Dane dotyczące osiągów Rimaca są trudne do ogarnięcia rozumem, bo Nevera osiąga 100 km/h w 1,85 s, 160 km/h w 4,3 s, 200 km/h w 9,3 s i przejeżdża ćwierć mili w czasie poniżej 8,6 s. Prędkość maksymalna już oficjalnie wynosi 412 km/h, wcześniej szacunkowo podawano 415 km/h.

Konstrukcja Nevery opiera się na centralnej wanience karbonowej z przykręconymi do niej aluminiowymi ramami pomocniczymi, do których przymocowane są osie. Zestaw akumulatorów stanowi również część konstrukcyjną karbonowej ramy, co zwiększa sztywność skrętną o 37%. Zawieszenie posiada podwójne wahacze przy wszystkich czterech kołach, z adaptacyjnymi amortyzatorami i regulowaną wysokością zawieszenia, co daje większe możliwości regulacji w ramach trybów jazdy.

Reklama
Rimac Nevera
26

Oficjalna prędkość maksymalna to 412 km/h

Podobnie jak w większości pojazdów elektrycznych, hamowaniem zajmują się dwa systemy, przy czym układ rekuperacji Rimaca o mocy 300kW jest najpotężniejszy spośród wszystkich produkowanych obecnie w motoryzacji, wspierany przez 390-milimetrowy zestaw karbonowo-ceramicznych tarcz hamulcowych i sześciotłoczkowych zacisków Brembo. Układ hamulcowy jest w całości sterowany przewodowo, z silnikiem ładowania zwrotnego wbudowanym w osprzęt, zaprojektowanym tak, aby połączyć odczucia hamowania z dwóch systemów w jedną, liniową reakcję. Układ kierowniczy jest również typu fly-by-wire, ale dopiero się okaże, czy Rimac wykona lepszą robotę niż Infiniti w przypadku dziwnie jeżdżącego coupe Q60.

Wektorowanie momentu obrotowego Nevery dało inżynierom szansę na ponowne przemyślenie tradycyjnych programów kontroli trakcji i stabilności, zastępując zasadniczo te systemy (które odcinają moc i wykorzystują klasyczne hamulce) predykcyjnym i reaktywnym systemem zarządzania trakcją, wykorzystującym silniki elektryczne całkowicie niezależnie od siebie. Nowy system nosi nazwę "Rimac All Wheel Torque Vectoring 2" (R-AWTV 2) i specjalnie kalibruje ilość momentu obrotowego wysyłanego do każdego koła w zależności od warunków, poczynań kierowcy i wybranego trybu jazdy, aby w pełni wykorzystać każdy z czterech silników i utrzymać stabilność samochodu.

Rimac Nevera - zbliżenie na tył auta
26

Podczas gdy wygląd zewnętrzny jest podobny do modelu koncepcyjnego, Rimac dokonał wielu udoskonaleń aerodynamicznych, aby poprawić kształt, jednocześnie poprawiając wartości siły docisku poprzez aktywne elementy aerodynamiczne. Obejmują one ruchomą wstawkę w grillu, klapy pod splitterem i w tylnym dyfuzorze oraz ruchome tylne skrzydło. Wszystkie te elementy działają niezależnie od siebie, ale różnie w zależności od wybranego trybu jazdy. Całkowita zmiana siły docisku pomiędzy najwyższym i najniższym ustawieniem wynosi 326 procent.

Wewnątrz kokpit jest typowo cyfrowy, z trzema wyświetlaczami wkomponowanymi w powściągliwe, ale nieskończenie konfigurowalne wnętrze. Rimac nie ma wątpliwości, że żaden z 150 egzemplarzy nie wyjedzie z fabryki taki sam, oferując trzy specyfikacje wyjściowe oraz całkowicie indywidualną paletę kolorów.

Rimac Nevera
26

Nazwa "Nevera" pochodzi od słowa oznaczającego sztorm

Podczas gdy wszystkie liczby na papierze brzmią ekscytująco, prawdziwy dreszczyk emocji związany z Neverą polega na tym, że jest to o wiele bardziej namacalny elektryczny hipersamochód bardziej namacalny niż jakikolwiek inny podobny projekt będący obecnie w trakcie realizacji. Ten entuzjazm podzielają również tradycyjni producenci, - wiara w technologię Rimaca sprawiła, że Porsche niedawno kupiło dziesięć procent udziałów w firmie, podczas gdy koncern Hyundai-Kia zainwestował 70 milionów funtów. Rimac nie jest tylko producentem elektrycznych hipersamochodów, ale także bardzo ważnym czynnikiem rozwoju napędów i przejścia branży na elektryfikację.

Na koniec warto dodać, że nazwa "Nevera" pochodzi od słowa oznaczającego sztorm, który może uderzyć w chorwackie wybrzeże od strony Włoch i Morza Adriatyckiego. Chociaż Rimac wciąż ma przed sobą długą drogę zanim stanie się rozpoznawalną marką obok bardziej tradycyjnych producentów supersamochodów, to z pewnością jest w tym pewna doza ironii, jeśli weźmiemy pod uwagę burzę, jaką zamierza wywołać ten nowoczesny producent supersamochodów.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Ford Ranger Raptor test główne
Ford / Ranger
Ford Ranger Raptor w kobiecych rękach - kto pierwszy wymięknie?

Potężny pickup, który za nic ma sobie grawitację vs. równie gibka, ale jednak kobieta. Czy dogadają się ze sobą na 1000 km asfaltów, pól i bezdroży?

9 czerwca 2023
Hyundai Tucson N Line zdjęcie główne
Hyundai / Tucson
Hyundai Tucson N Line - z bezpiecznym szaleństwem

Zazwyczaj półśrodki typu X-Line cz Y-pakiet bywają mocnym nadużyciem ze strony producentów. Hyundai wybrał własną drogę.

9 czerwca 2023
Porsche Mission X główne
Porsche / Mission X
Prezentacja: Porsche Mission X - nowy hypercar na 75-lecie firmy

Z okazji 75. urodzin Porsche samo sobie sprawiło prezent - elektryczny hipersamochód nowej generacji.

9 czerwca 2023
Alpine A110 R Le Mans główne
Alpine / A110
Alpine A110 R Le Mans - 100 sztuk na stulecie

Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.

8 czerwca 2023
Caterham Project V teaser
Caterham / Project V
Caterham zapowiada elektryczny model sportowy o kryptonimie Project V

Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.

7 czerwca 2023
Tesla Model S Plaid Track Pack Nurburgring
Tesla / S Plaid
Tesla Model S Plaid Track Pack odzyskuje rekord samochodów EV na Ringu

Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.

5 czerwca 2023
Ferrari SF90 test spyshot
Ferrari / SF90 Stradale
Prototyp ekstremalnego Ferrari SF90 przyłapany podczas testów

Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.

2 czerwca 2023
Bugatti Bolide testy na torze
Bugatti / Bolide
Bugatti Bolide rozpoczyna program testów na torze

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

2 czerwca 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023