Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Pierwszy Rimac Nevera trafił do mistrza F1 Nico Rosberga

Oficjalnie ruszyła produkcja Rimaca Nevera. Pierwszym klientem jest Mistrz Świata F1 - Nico Rosberg.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 sierpnia 2022
Pierwszy produkcyjny Rimac Nevera trafia do Rosberga
3

Zaledwie miesiąc po stworzeniu pierwszego egzemplarza Nevery w wersji produkcyjnej z taśmy chorwackiej fabryki zjechał pierwszy samochód przeznaczony dla klienta. Szczęśliwym nabywcą elektrycznego hipersamochodu został Mistrz Świata F1 z 2016 roku, Nico Rosberg.

Egzemplarz numer 001 zamówiony przez Niemca dość znacznie różni się specyfikacją od egzemplarza przedprodukcyjnego pomalowanego lakierem Callisto Green. Padło na lakier Stellar Black z czarnymi zaciskami hamulcowymi i czarnym wnętrzem pokrytym skórą i alcantarą. Jedynym kontrastowym elementem zewnętrznym są wypolerowane na wysoki połysk felgi. Wyjątkowość auta podkreślono specjalną plakietką z numerem auta i podpisem Rosberga.

Po jego odebraniu Rosberg powiedział: "Odkąd po raz pierwszy spotkałem Mate i naprawdę zrozumiałem geniusz stojący za Neverą, wiedziałem, że chcę mieć samochód numer jeden. Dla mnie ten samochód reprezentuje absolutnie wszystko, czego mógłbym kiedykolwiek pragnąć. Prezentuje on to, co najlepsze w innowacyjnej technologii elektryfikacji, wprowadzając ją do samochodu zaprojektowanego dosłownie od podstaw, aby był nie tylko niesamowicie szybki - lub najszybszy - ale także naprawdę świetny w prowadzeniu. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, co potrafi".

Moc silników wynosi 2000 KM, a moment obrotowy 2360 Nm!

Podczas oczekiwania na dostarczenie samochodów do klientów, Rimac wybrał się na tor do wyścigów równoległych, aby dać nam pierwsze dane na temat imponujących osiągów Nevery. Nieoficjalnie, Nevera już w czerwcu osiągnęła rekordowe wyniki na ćwierć mili, ale dopiero dzięki oficjalnym pomiarom na kalifornijskim torze Famoso Raceway wiemy, że samochód zanotował czas 8,582 s i prędkość 269,52 km/h, co oficjalnie czyni go najszybszym samochodem produkcyjnym na świecie. Dla porównania, McLaren P1 pokonuje ten dystans w 9,8 s przy prędkości końcowej 239,6 km/h, a Chiron Sport w 9,4 s przy prędkości 254 km/h. Nowy Model S Plaid Tesli na krótko przejął koronę samochodów produkcyjnych z czasem 9,247 s i prędkością 244,71 km/h, ale prześcignięcie go było dla Rimaca łatwym zadaniem.

Rimac Nevera oficjalnie najszybszym samochodem świata

Pilotowany przez Brooksa Weiselblat’aDragTimes samochód testowy miał zwykłe opony Michelin Pilot Sport 4S i nigdy wcześniej nie jeździł na specjalnie przygotowanej nawierzchni toru do wyścigów na ćwierć mili. Kierowca testowy Rimaca Miroslav Zrnčević powiedział: "To był nasz pierwszy test na nawierzchni VHT (klejonej), więc nie wiedzieliśmy, czego się spodziewać. Na początku uzyskiwaliśmy gorsze czasy przejazdu na ¼ mili (8,7 i 8,8 sekundy) niż na normalnej nawierzchni w Europie.  Po wprowadzeniu kilku poprawek i zastosowaniu różnych strategii rozgrzewania opon udało nam się uzyskać lepsze wyniki. Brooks pomógł nam swoim doświadczeniem w ustawianiu samochodu i udało nam się ustanowić rekord świata dla najszybciej przyspieszającego samochodu produkcyjnego, a także pobić nasz własny rekord na 1/4 mili".

Pierwszy produkcyjny Rimac Nevera w kolorze Stellar Black
3

Nevera bazuje na koncepcie z 2018 roku o nazwie Concept_Two, ale teraz Rimac przekształca koncepcyjne podzespoły, podwozie i baterie w coś, co rzeczywiście jeździ i jest dostępne do kupienia. Liczby stojące za tym projektem są powalające, włącznie z ceną na poziomie 9,6 mln złotych bez podatków.

Moc silników wynosi 2000 KM, a moment obrotowy 2360 Nm uzyskiwane z czterech silników z “magnesami trwałymi” w modułach umieszczonych na każdej osi. Obie osie są napędzane przez jednostopniowe przekładnie, ale rozdział mocy może płynnie się zmieniać na linii prawo-lewo. Silniki czerpią energię z baterii litowo-jonowej o pojemności 120 kWh umieszczonej pod spodem auta, między fotelami i za nimi. Zasięg jest szacowany na 540 km, ale nie ujawniono informacji ile Nevera waży.

Dane dotyczące osiągów Rimaca są trudne do ogarnięcia rozumem, bo Nevera osiąga 100 km/h w 1,85 s, 160 km/h w 4,3 s, 200 km/h w 9,3 s i przejeżdża ćwierć mili w czasie poniżej 8,6 s. Prędkość maksymalna jest oceniana na 415 km/h - czekamy na oficjalne wideo i potwierdzenie tej wartości.

Konstrukcja Nevery opiera się na centralnej wanience karbonowej z przykręconymi do niej aluminiowymi ramami pomocniczymi, do których przymocowane są osie. Zestaw akumulatorów stanowi również część konstrukcyjną karbonowej ramy, co zwiększa sztywność skrętną o 37%. Zawieszenie posiada podwójne wahacze przy wszystkich czterech kołach, z adaptacyjnymi amortyzatorami i regulowaną wysokością zawieszenia, co daje większe możliwości regulacji w ramach trybów jazdy.

Prędkość maksymalna jest oceniana na 415 km/h

Reklama

Podobnie jak w większości pojazdów elektrycznych, hamowaniem zajmują się dwa systemy, przy czym układ rekuperacji Rimaca o mocy 300kW jest najpotężniejszy spośród wszystkich produkowanych obecnie w motoryzacji, wspierany przez 390-milimetrowy zestaw karbonowo-ceramicznych tarcz hamulcowych i sześciotłoczkowych zacisków Brembo. Układ hamulcowy jest w całości sterowany przewodowo, z silnikiem ładowania zwrotnego wbudowanym w osprzęt, zaprojektowanym tak, aby połączyć odczucia hamowania z dwóch systemów w jedną, liniową reakcję. Układ kierowniczy jest również typu fly-by-wire, ale dopiero się okaże, czy Rimac wykona lepszą robotę niż Infiniti w przypadku dziwnie jeżdżącego coupe Q60.

Wektorowanie momentu obrotowego Nevery dało inżynierom szansę na ponowne przemyślenie tradycyjnych programów kontroli trakcji i stabilności, zastępując zasadniczo te systemy (które odcinają moc i wykorzystują klasyczne hamulce) predykcyjnym i reaktywnym systemem zarządzania trakcją, wykorzystującym silniki elektryczne całkowicie niezależnie od siebie. Nowy system nosi nazwę "Rimac All Wheel Torque Vectoring 2" (R-AWTV 2) i specjalnie kalibruje ilość momentu obrotowego wysyłanego do każdego koła w zależności od warunków, poczynań kierowcy i wybranego trybu jazdy, aby w pełni wykorzystać każdy z czterech silników i utrzymać stabilność samochodu.

Rimac Nevera - zbliżenie na tył auta
3

Podczas gdy wygląd zewnętrzny jest podobny do modelu koncepcyjnego, Rimac dokonał wielu udoskonaleń aerodynamicznych, aby poprawić kształt, jednocześnie poprawiając wartości siły docisku poprzez aktywne elementy aerodynamiczne. Obejmują one ruchomą wstawkę w grillu, klapy pod splitterem i w tylnym dyfuzorze oraz ruchome tylne skrzydło. Wszystkie te elementy działają niezależnie od siebie, ale różnie w zależności od wybranego trybu jazdy. Całkowita zmiana siły docisku pomiędzy najwyższym i najniższym ustawieniem wynosi 326 procent.

Wewnątrz kokpit jest typowo cyfrowy, z trzema wyświetlaczami wkomponowanymi w powściągliwe, ale nieskończenie konfigurowalne wnętrze. Rimac nie ma wątpliwości, że żaden z 150 egzemplarzy nie wyjedzie z fabryki taki sam, oferując trzy specyfikacje wyjściowe oraz całkowicie indywidualną paletę kolorów.

Nazwa "Nevera" pochodzi od słowa oznaczającego sztorm

Podczas gdy wszystkie liczby na papierze brzmią ekscytująco, prawdziwy dreszczyk emocji związany z Neverą polega na tym, że jest to o wiele bardziej namacalny elektryczny hipersamochód niż jakikolwiek inny opracowywany obecnie. Ten entuzjazm rozprzestrzenił się również na tradycyjnych producentów, z tak silnym zaufaniem do technologii Rimaca, że Porsche niedawno kupiło dziesięć procent udziałów w firmie, podczas gdy Hyundai-Kia zainwestował 70 milionów funtów. Jest to dowód na to, że Rimac nie jest tylko producentem elektrycznych supersamochodów, ale stanie się bardzo ważnym elementem krajobrazu samochodów wyczynowych i przejścia branży na elektryfikację.

Na koniec warto dodać, że nazwa "Nevera" pochodzi od słowa oznaczającego sztorm, który może uderzyć w chorwackie wybrzeże od strony Włoch i Morza Adriatyckiego. Chociaż Rimac wciąż ma przed sobą długą drogę zanim stanie się rozpoznawalną marką obok bardziej tradycyjnych producentów supersamochodów, to z pewnością jest w tym pewna doza ironii, jeśli weźmiemy pod uwagę burzę, jaką zamierza wywołać ten nowoczesny producent supersamochodów.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022