Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

412 km/h w samochodzie elektrycznym - kolejny rekord Rimaca Nevera

Produkcja Nevery już trwa, ale właśnie teraz Rimac postanowił sprawdzić na co naprawdę go stać.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 listopada 2022
Pierwszy produkcyjny Rimac Nevera trafia do Rosberga
26

Oficjalna prędkość maksymalna Rimaca Nevera wynosi 412 km/h co potwierdziły pomiary GPS-em. Tym samym chorwacki hipersamochód jest nie tylko najszybciej przyspieszającym autem na świecie, ale także najszybszym produkcyjnym EV. Testy prędkości maksymalnej zostały przeprowadzone już po rozpoczęciu dostaw gotowych aut do klientów. Kilka miesięcy temu pierwszy seryjny egzemplarz Nevery trafił do Nico Rosberga - Mistrza Świata Formuły 1 z 2016 roku.

Rekordowa próba została przeprowadzona w Centrum Testowym w Papenburgu (Niemcy). Za kierownicą całkowicie seryjnego samochodu z drogowymi oponami Michelin Cup 2R zasiadł główny kierowca testowy firmy, Miro Zrnčević. Oczywiście auto miało włączony tryb maksymalnej prędkości, aby zapewnić optymalny profil aerodynamiczny. Nad wszystkim czuwali też specjaliści firmy Michelin, a pomiaru dokonano urządzeniem Racelogic V-Box bazującym na sygnale GPS.

Rimac Nevera
26

W wywiadzie po rekordowym przejeździe Zrnčević powiedział: “Jeżdżę Neverą od samego początku procesu rozwojowego i jestem naprawdę szczęśliwy widząc jak bardzo dopracowany jest dziś ten samochód. Najważniejszą rzeczą jaką wyniosłem z próby prędkości maksymalnej jest zachowanie auta przy wysokich prędkościach. Nevera jest stabilna i pewna, co tylko potwierdza jak ogromną pracę wykonali nasi specjaliści od aspektów dynamicznych i aerodynamicznych.”

Moc silników wynosi 2000 KM, a moment obrotowy 2360 Nm!

Rimac Nevera wyjeżdża z fabryki z elektronicznym ogranicznikiem prędkości na poziomie 350 km/h, ale odblokowanie pełnego potencjału auta jest możliwe na specjalne życzenie klienta. Musi jednak się to odbyć w kontrolowanych warunkach podczas specjalnie zaaranżowanego eventu, dzięki któremu jest zapewnione pełne bezpieczeństwo. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie optymalnych warunków pracy opon.

Rimac Nevera
26

W zeszłym roku Rimac opublikował pierwszą próbkę możliwości Nevery - samochód zanotował czas 8,582 s i prędkość końcową 269,52 km/h w sprincie na ćwierć mili, co oficjalnie czyni go najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym na świecie. Dla porównania, McLaren P1 pokonuje ten dystans w 9,8 s przy prędkości końcowej 239,6 km/h, a Chiron Sport w 9,4 s przy prędkości 254 km/h. Nowy Model S Plaid Tesli na krótko przejął koronę samochodów produkcyjnych z czasem 9,247 s i prędkością 244,71 km/h, ale prześcignięcie go nie było dla Rimaca trudnym zadaniem.

Rimac Nevera oficjalnie najszybszym samochodem świata

Wtedy samochód testowy miał opony Michelin Pilot Sport 4S i nigdy wcześniej nie jeździł na specjalnie przygotowanej nawierzchni toru do wyścigów na ćwierć mili. Kierowca testowy Rimaca Miroslav Zrnčević powiedział: “To był nasz pierwszy test na nawierzchni VHT (klejonej), więc nie wiedzieliśmy, czego się spodziewać. Na początku uzyskiwaliśmy gorsze czasy przejazdu na ¼ mili (8,7 i 8,8 sekundy) niż na normalnej nawierzchni w Europie.  Po wprowadzeniu kilku poprawek i zastosowaniu różnych strategii rozgrzewania opon udało nam się uzyskać lepsze wyniki.”

Pierwszy produkcyjny Rimac Nevera w kolorze Stellar Black
26

Nevera bazuje na koncepcie z 2018 roku o nazwie Concept_Two, ale teraz Rimac przekształca koncepcyjne podzespoły, podwozie i baterie w coś, co rzeczywiście jeździ i jest dostępne do kupienia. Liczby stojące za tym projektem są powalające, włącznie z ceną na poziomie 9,6 mln złotych bez podatków.

Moc silników wynosi 2000 KM, a moment obrotowy 2360 Nm uzyskiwane z czterech silników z “magnesami trwałymi” w modułach umieszczonych na każdej osi. Obie osie są napędzane przez jednostopniowe przekładnie, ale rozdział mocy może płynnie się zmieniać na linii prawo-lewo. Silniki czerpią energię z baterii litowo-jonowej o pojemności 120 kWh umieszczonej pod spodem auta, między fotelami i za nimi. Zasięg jest szacowany na 540 km, ale nie ujawniono informacji ile Nevera waży.

Dane dotyczące osiągów Rimaca są trudne do ogarnięcia rozumem, bo Nevera osiąga 100 km/h w 1,85 s, 160 km/h w 4,3 s, 200 km/h w 9,3 s i przejeżdża ćwierć mili w czasie poniżej 8,6 s. Prędkość maksymalna już oficjalnie wynosi 412 km/h, wcześniej szacunkowo podawano 415 km/h.

Konstrukcja Nevery opiera się na centralnej wanience karbonowej z przykręconymi do niej aluminiowymi ramami pomocniczymi, do których przymocowane są osie. Zestaw akumulatorów stanowi również część konstrukcyjną karbonowej ramy, co zwiększa sztywność skrętną o 37%. Zawieszenie posiada podwójne wahacze przy wszystkich czterech kołach, z adaptacyjnymi amortyzatorami i regulowaną wysokością zawieszenia, co daje większe możliwości regulacji w ramach trybów jazdy.

Reklama
Rimac Nevera
26

Oficjalna prędkość maksymalna to 412 km/h

Podobnie jak w większości pojazdów elektrycznych, hamowaniem zajmują się dwa systemy, przy czym układ rekuperacji Rimaca o mocy 300kW jest najpotężniejszy spośród wszystkich produkowanych obecnie w motoryzacji, wspierany przez 390-milimetrowy zestaw karbonowo-ceramicznych tarcz hamulcowych i sześciotłoczkowych zacisków Brembo. Układ hamulcowy jest w całości sterowany przewodowo, z silnikiem ładowania zwrotnego wbudowanym w osprzęt, zaprojektowanym tak, aby połączyć odczucia hamowania z dwóch systemów w jedną, liniową reakcję. Układ kierowniczy jest również typu fly-by-wire, ale dopiero się okaże, czy Rimac wykona lepszą robotę niż Infiniti w przypadku dziwnie jeżdżącego coupe Q60.

Wektorowanie momentu obrotowego Nevery dało inżynierom szansę na ponowne przemyślenie tradycyjnych programów kontroli trakcji i stabilności, zastępując zasadniczo te systemy (które odcinają moc i wykorzystują klasyczne hamulce) predykcyjnym i reaktywnym systemem zarządzania trakcją, wykorzystującym silniki elektryczne całkowicie niezależnie od siebie. Nowy system nosi nazwę "Rimac All Wheel Torque Vectoring 2" (R-AWTV 2) i specjalnie kalibruje ilość momentu obrotowego wysyłanego do każdego koła w zależności od warunków, poczynań kierowcy i wybranego trybu jazdy, aby w pełni wykorzystać każdy z czterech silników i utrzymać stabilność samochodu.

Rimac Nevera - zbliżenie na tył auta
26

Podczas gdy wygląd zewnętrzny jest podobny do modelu koncepcyjnego, Rimac dokonał wielu udoskonaleń aerodynamicznych, aby poprawić kształt, jednocześnie poprawiając wartości siły docisku poprzez aktywne elementy aerodynamiczne. Obejmują one ruchomą wstawkę w grillu, klapy pod splitterem i w tylnym dyfuzorze oraz ruchome tylne skrzydło. Wszystkie te elementy działają niezależnie od siebie, ale różnie w zależności od wybranego trybu jazdy. Całkowita zmiana siły docisku pomiędzy najwyższym i najniższym ustawieniem wynosi 326 procent.

Wewnątrz kokpit jest typowo cyfrowy, z trzema wyświetlaczami wkomponowanymi w powściągliwe, ale nieskończenie konfigurowalne wnętrze. Rimac nie ma wątpliwości, że żaden z 150 egzemplarzy nie wyjedzie z fabryki taki sam, oferując trzy specyfikacje wyjściowe oraz całkowicie indywidualną paletę kolorów.

Rimac Nevera
26

Nazwa "Nevera" pochodzi od słowa oznaczającego sztorm

Podczas gdy wszystkie liczby na papierze brzmią ekscytująco, prawdziwy dreszczyk emocji związany z Neverą polega na tym, że jest to o wiele bardziej namacalny elektryczny hipersamochód bardziej namacalny niż jakikolwiek inny podobny projekt będący obecnie w trakcie realizacji. Ten entuzjazm podzielają również tradycyjni producenci, - wiara w technologię Rimaca sprawiła, że Porsche niedawno kupiło dziesięć procent udziałów w firmie, podczas gdy koncern Hyundai-Kia zainwestował 70 milionów funtów. Rimac nie jest tylko producentem elektrycznych hipersamochodów, ale także bardzo ważnym czynnikiem rozwoju napędów i przejścia branży na elektryfikację.

Na koniec warto dodać, że nazwa "Nevera" pochodzi od słowa oznaczającego sztorm, który może uderzyć w chorwackie wybrzeże od strony Włoch i Morza Adriatyckiego. Chociaż Rimac wciąż ma przed sobą długą drogę zanim stanie się rozpoznawalną marką obok bardziej tradycyjnych producentów supersamochodów, to z pewnością jest w tym pewna doza ironii, jeśli weźmiemy pod uwagę burzę, jaką zamierza wywołać ten nowoczesny producent supersamochodów.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024