Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
16
Ocena Evo
Cena:
od 204 900 zł
dobra kalibracja napędu hybrydowego; zbalansowany układ jezdny
poprosimy o jakiegoś sedana lub coupe na tej samej platformie i bez hybrydy

Zapomnijcie na chwilę, że nowa Mazda CX-60 to kolejny hybrydowy SUV. Z pozoru nieciekawy samochód w tej samej konwencji co wszystko inne na rynku, tak naprawdę jest nowym otwarciem dla całej japońskiej marki. Wolelibyśmy, aby początek nowej ery był zaznaczony czymś mniej rodzinnym, a bardziej sportowym, ale w dzisiejszych czasach w pełni rozumiemy potrzebę wprowadzenia kolejnego średniej wielkości SUV-a z oszczędnym napędem.

Czym jest CX-60 i dlaczego jest taka wyjątkowa? Poza tym, że to pierwsze auto typu plug-in hybrid w europejskiej ofercie Mazdy, jest to także pierwszy z całego zbioru modeli nowej generacji. Mają one być awansem Mazdy do klasy premium nie tylko w kwestii komunikatów marketingowych, ale także w każdej kwestii projektowej. Japońska marka chce mieć produkt na poziomie BMW, Mercedesa i Audi.

Mazda CX-60 z tyłu
16

Za charakterystycznym językiem stylistycznym Mazdy kryją się zupełnie nowe rozwiązania mające zbliżyć markę z Hiroszimy do wspomnianej wielkiej trójki. Przede wszystkim CX-60 oparto na nowej architekturze o tylnonapędowym charakterze dostosowanej do użycia nowej rodziny sześciocylindrowych silników rzędowych.

Sześciocylindrowe motory benzynowe i wysokoprężne, które tak bardzo wszystkich interesują, nie są jednak jeszcze gotowe i powinny pojawić się dopiero w końcówce 2022 r. Będą one wyposażone w szereg technologii zmniejszających zużycie paliwa. Jedną z nich ma być system mild hybrid 48V, a w przypadku silnika benzynowego także pełne spektrum technologii Skyactiv-X, czyli  zapłonu samoczynnego i iskrowego w jednym motorze. Warto wspomnieć, że silnik ten będzie wolnossący. Dobrze zrozumieliście: Mazda wprowadza na rynek sześciocylindrowy, benzynowy silnik wolnossący i to w 2023 roku. Genialnie.

Mazda CX-60 za zakrętem
16

Do czasu wprowadzenia nowych jednostek podstawę oferty stanowi wersja hybrydowa. Opiera się ona na 2.5-litrowym silniku czterocylindrowym bez doładowania, jednym silniku elektrycznym i zestawie akumulatorów o pojemności 17.8 kWh. Mazda podaje, że na pełnej baterii da się przejechać do 60 km bez uruchamianie silnika spalinowego, ale nasze doświadczenie pokazuje, że niecałe 50 km w trybie mieszanym to absolutne maksimum. Parametry silnika spalinowego są dość zachowawcze - 192 KM261 Nm. Motor elektryczny dokłada kolejne 175 KM, dlatego CX-60 PHEV jest najmocniejszą seryjną Mazdą w historii i osiąga 327 KM i 500 Nm. Taka moc umożliwia sprint do 100 km/h w 5,8 s, ale jak zwykle w przypadku hybryd plug-in liczby nie są tak ważne jak sposób współdziałania napędu w realnych sytuacjach na drodze.

Pomimo małego doświadczenia Mazdy w tej kwestii Japończycy poradzili sobie z tym zadaniem doskonale. W trybie hybrydowym samochód porusza się głównie przy użyciu silnika elektrycznego, a benzynowy uruchamia się w sytuacji gdy potrzeba mocniejszego przyspieszenia. Sam motor elektryczny jest wystarczająco mocny, aby auto bez wysiłku nadążało we współczesnym ruchu nawet na autostradzie. Na cyfrowym zestawie wskaźników lewa strona jest zarezerwowana dla wskaźnika napędu. Wyraźna podziałka wskazuje kiedy auto wykorzystuje hamowanie do ładowania oraz gdzie jest punkt włączenia się silnika spalinowego. Umożliwia to kierowcy świadomą jazdę w taki sposób, aby ograniczyć aktywność 2.5-litrowego benzynowca. Przewidziano także specjalny tryb EV, ale najciekawsza jest pozycja Sport. Aktywacja tego ustawienia zmienia charakter auta na podobieństwo bardziej sportowych modeli Mazdy.

Mazda CX-60 w ruchu
16

Pierwszą zmianą po włączeniu trybu Sport jest pojawienie się tradycyjnego obrotomierza zamiast wskaźnika obciążenia napędu - symboliczny gest zmiany obowiązujących w tym momencie priorytetów. Silnik spalinowy przejmuje inicjatywę, ale cały czas jest wspomagany potężnym momentem obrotowym motoru elektrycznego. Osiągi tego zestawu zza kierownicy przypominają to, co można mieć w nowoczesnym sześciocylindrowym turbodieslu, ale prawdziwe wrażenie robi świetna synchronizacja obu silników. Decyzja Mazdy, aby wykorzystać silnik bez doładowania turbosprężarką w tym momencie wydaje się słuszna. Nie trzeba czekać aż turbo zacznie podawać odpowiednie ciśnienie, moc pojawia się natychmiast po każdym mocniejszym wciśnięciu prawego pedału. Jeśli są jakieś opóźnienia, to tylko wtedy, gdy silnik spalinowy w momencie kickdownu jeszcze nie pracował. Zanim motor odpali i skrzynia wrzuci odpowiedni bieg mija ułamek sekundy, ale jest to problem typowy dla wszystkich hybryd plug-in.

Cała ta technologia nie ma sensu jeśli nie skutkuje odpowiednio niskim zużyciem paliwa. Wyniki Mazdy się bronią, bo nawet z rozładowaną baterią w trybie mieszanym spalanie mieści się poniżej 6 l/100 km. Gdy rozpoczynasz dzień z pełnym akumulatorem i używasz trybu hybrydowego, możesz liczyć na wyniki w okolicach 5 l/100 km. Przy przebiegach dziennych poniżej 50 km i przy regularnym ładowaniu akumulatora można wręcz zapomnieć o tankowaniu na całe miesiące, bo silnik spalinowy będzie się uruchamiał jedynie okazjonalnie. 

Mazda CX-60 przed zakrętem
16

W zakrętach każdy SUV o masie przekraczającej 2 tony (CX-60 waży 2056 kg) będzie gorszy niż MX-5, ale w tym przypadku jest lepiej niż można przypuszczać. W zachowaniu Mazdy na drodze, sposobie pracy układu kierowniczego i podwozia można wyczuć cechy wspólne z (powiem to szeptem) Porsche. Może nie 911, ale Macanem jak najbardziej. Szczególnie układ kierowniczy charakteryzuje się podobną dokładnością, a amortyzatory są na tyle sprężyste, że utrzymują całą tę masę w ryzach nawet na nierównym asfalcie.

W kategoriach obowiązkowych dla standardów klasy premium Mazda wypada całkowicie poprawnie, może poza jednym czy dwoma zastrzeżeniami. Wykończenie wnętrza nie odstaje jakością od głównych rywali, a wybierając bogatą wersję Takumi otrzymujemy piękne detale w typowo japońskim stylu. Interfejsy cyfrowe są w tym przypadku  bardzo czytelne i łatwe w obsłudze. Miłośnicy wielkich ekranów mogą być nieco rozczarowani, ale pod kątem użyteczności multimedia Mazdy są o wiele lepsze niż u niemieckich rywali.

Reklama
Mazda CX-60 wnętrze
16

CX-60 odstaje od rywali w dziedzinie ogólnego dopracowania pewnych aspektów. Jednym z nich jest wyciszenie opon, bo hałas przy prędkościach autostradowych, szczególnie w trybie elektrycznym, jest dość dokuczliwy. Również hamulec mógłby działać lepiej - jest za twardy i zbyt martwy w górnym zakresie skoku pedału, choć wypada pochwalić synchronizację hamowania rekuperacyjnego z hamowaniem ciernym.

Nieczęsto mamy okazję doświadczyć początku nowej ery u jakiegokolwiek producenta samochodów, a tym bardziej tak śmiałej jak Mazda, która w typowy dla siebie sposób idzie pod prąd. Jeśli doprowadzi to do powstania tylnonapędowych sedanów z wolnossącymi sześciocylindrowymi silnikami i wyraźnym akcentem dynamicznym, będzie to wspaniała wiadomość dla osób takich jak my, które wciąż uważają, że jest miejsce na takie rzeczy. Z drugiej strony mamy nadzieję, że CX-60 wejdzie na rynek na tyle dobrze, aby Mazda mogła wciąż sobie pozwolić na tworzenie kolejnych generacji MX-5.

Mazda CX-60 silnik
16

Ceny i konkurencja

Ambicją Mazdy jest konkurowanie z klasą premium, ale w tym momencie ceny japońskiego SUV-a w porównaniu z hybrydami plug-in najpoważniejszych rywali wypadają nad wyraz korzystnie. W Polsce można wybierać wśród 4 wersji wyposażenia: Prime-line (od 241 900 zł) przez Exclusive-line (od 251 900 zł) i Homura (od 270 800 zł) do Takumi (od 278 800 zł). Generalnie Mazda już w standardzie oferuje sporo wyposażenia, a do każdego poziomu można dokupić opcje w formie pakietów. Kolejne wersje różnią się od siebie także materiałami wykończeniowymi i detalami.

Mazda CX-60 reflektor przedni
16

BMW, Audi i Mercedes mają w tym segmencie swoje modele typu PHEV bazujące na silnikach 2.0 o sumarycznej mocy na podobnym poziomie. Najkorzystniej na papierze wypada Mercedes GLC o mocy 320 KM w cenie od 257 500 zł, ale trzeba pamiętać, że chodzi o model mający już następcę. BMW X3 o mocy 292 KM kosztuje od 267 000 zł, a Audi mające najmocniejszy napęd (367 KM) jest oferowane za co najmniej 284 500 zł. Jeśli Niemcy nie są Twoim preferowanym kierunkiem możesz rozważyć Volvo XC60 T6 PHEV lub Lexusa NX450h+. O ile szwedzkie auto kosztuje podobnie, bo 266 900 zł, tak Lexus życzy sobie za mocnego NX-a aż ponad 305 tys. zł. Trzeba jednak pamiętać, że ani Volvo, ani Lexus nie mają żadnego sportowego zacięcia.

Widać, że Mazda bardzo mądrze rozgrywa tę partię - będzie kusić klientów marek premium oferując lepsze wersje wyposażenia w cenie “gołych” aut konkurencji. Pod względem osiągów wszystkie te auta są podobne, mają zasięg około 50 km na baterii oraz nie odbiegają wymiarami zewnętrznymi od CX-60. Trzeba przyznać, że dawno nie było tak atrakcyjnego SUV-a na jakiego wygląda propozycja z Hiroszimy.

Warto wspomnieć, że znane są już polskie ceny wersji z 3.3-litrowym turbodieslem. CX-60 z tym silnikiem na pewno zyska wielu zwolenników, tym bardziej, że Mazda oferuje aż 2 poziomy mocy: 200 lub 254 KM. Cennik słabszej wersji zaczyna się od kwoty 204 900 zł (Prime-line), a mocniejszej od 234 900 zł (Exclusive-line). W topowej wersji Takumi ceny wynoszą 241 900 zł za słabszą odmianę i 261 900 zł za mocniejszą. 

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022