Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
16
Ocena Evo
Cena:
od 204 900 zł
dobra kalibracja napędu hybrydowego; zbalansowany układ jezdny
poprosimy o jakiegoś sedana lub coupe na tej samej platformie i bez hybrydy

Zapomnijcie na chwilę, że nowa Mazda CX-60 to kolejny hybrydowy SUV. Z pozoru nieciekawy samochód w tej samej konwencji co wszystko inne na rynku, tak naprawdę jest nowym otwarciem dla całej japońskiej marki. Wolelibyśmy, aby początek nowej ery był zaznaczony czymś mniej rodzinnym, a bardziej sportowym, ale w dzisiejszych czasach w pełni rozumiemy potrzebę wprowadzenia kolejnego średniej wielkości SUV-a z oszczędnym napędem.

Czym jest CX-60 i dlaczego jest taka wyjątkowa? Poza tym, że to pierwsze auto typu plug-in hybrid w europejskiej ofercie Mazdy, jest to także pierwszy z całego zbioru modeli nowej generacji. Mają one być awansem Mazdy do klasy premium nie tylko w kwestii komunikatów marketingowych, ale także w każdej kwestii projektowej. Japońska marka chce mieć produkt na poziomie BMW, Mercedesa i Audi.

Mazda CX-60 z tyłu
16

Za charakterystycznym językiem stylistycznym Mazdy kryją się zupełnie nowe rozwiązania mające zbliżyć markę z Hiroszimy do wspomnianej wielkiej trójki. Przede wszystkim CX-60 oparto na nowej architekturze o tylnonapędowym charakterze dostosowanej do użycia nowej rodziny sześciocylindrowych silników rzędowych.

Sześciocylindrowe motory benzynowe i wysokoprężne, które tak bardzo wszystkich interesują, nie są jednak jeszcze gotowe i powinny pojawić się dopiero w końcówce 2022 r. Będą one wyposażone w szereg technologii zmniejszających zużycie paliwa. Jedną z nich ma być system mild hybrid 48V, a w przypadku silnika benzynowego także pełne spektrum technologii Skyactiv-X, czyli  zapłonu samoczynnego i iskrowego w jednym motorze. Warto wspomnieć, że silnik ten będzie wolnossący. Dobrze zrozumieliście: Mazda wprowadza na rynek sześciocylindrowy, benzynowy silnik wolnossący i to w 2023 roku. Genialnie.

Mazda CX-60 za zakrętem
16

Do czasu wprowadzenia nowych jednostek podstawę oferty stanowi wersja hybrydowa. Opiera się ona na 2.5-litrowym silniku czterocylindrowym bez doładowania, jednym silniku elektrycznym i zestawie akumulatorów o pojemności 17.8 kWh. Mazda podaje, że na pełnej baterii da się przejechać do 60 km bez uruchamianie silnika spalinowego, ale nasze doświadczenie pokazuje, że niecałe 50 km w trybie mieszanym to absolutne maksimum. Parametry silnika spalinowego są dość zachowawcze - 192 KM261 Nm. Motor elektryczny dokłada kolejne 175 KM, dlatego CX-60 PHEV jest najmocniejszą seryjną Mazdą w historii i osiąga 327 KM i 500 Nm. Taka moc umożliwia sprint do 100 km/h w 5,8 s, ale jak zwykle w przypadku hybryd plug-in liczby nie są tak ważne jak sposób współdziałania napędu w realnych sytuacjach na drodze.

Pomimo małego doświadczenia Mazdy w tej kwestii Japończycy poradzili sobie z tym zadaniem doskonale. W trybie hybrydowym samochód porusza się głównie przy użyciu silnika elektrycznego, a benzynowy uruchamia się w sytuacji gdy potrzeba mocniejszego przyspieszenia. Sam motor elektryczny jest wystarczająco mocny, aby auto bez wysiłku nadążało we współczesnym ruchu nawet na autostradzie. Na cyfrowym zestawie wskaźników lewa strona jest zarezerwowana dla wskaźnika napędu. Wyraźna podziałka wskazuje kiedy auto wykorzystuje hamowanie do ładowania oraz gdzie jest punkt włączenia się silnika spalinowego. Umożliwia to kierowcy świadomą jazdę w taki sposób, aby ograniczyć aktywność 2.5-litrowego benzynowca. Przewidziano także specjalny tryb EV, ale najciekawsza jest pozycja Sport. Aktywacja tego ustawienia zmienia charakter auta na podobieństwo bardziej sportowych modeli Mazdy.

Mazda CX-60 w ruchu
16

Pierwszą zmianą po włączeniu trybu Sport jest pojawienie się tradycyjnego obrotomierza zamiast wskaźnika obciążenia napędu - symboliczny gest zmiany obowiązujących w tym momencie priorytetów. Silnik spalinowy przejmuje inicjatywę, ale cały czas jest wspomagany potężnym momentem obrotowym motoru elektrycznego. Osiągi tego zestawu zza kierownicy przypominają to, co można mieć w nowoczesnym sześciocylindrowym turbodieslu, ale prawdziwe wrażenie robi świetna synchronizacja obu silników. Decyzja Mazdy, aby wykorzystać silnik bez doładowania turbosprężarką w tym momencie wydaje się słuszna. Nie trzeba czekać aż turbo zacznie podawać odpowiednie ciśnienie, moc pojawia się natychmiast po każdym mocniejszym wciśnięciu prawego pedału. Jeśli są jakieś opóźnienia, to tylko wtedy, gdy silnik spalinowy w momencie kickdownu jeszcze nie pracował. Zanim motor odpali i skrzynia wrzuci odpowiedni bieg mija ułamek sekundy, ale jest to problem typowy dla wszystkich hybryd plug-in.

Cała ta technologia nie ma sensu jeśli nie skutkuje odpowiednio niskim zużyciem paliwa. Wyniki Mazdy się bronią, bo nawet z rozładowaną baterią w trybie mieszanym spalanie mieści się poniżej 6 l/100 km. Gdy rozpoczynasz dzień z pełnym akumulatorem i używasz trybu hybrydowego, możesz liczyć na wyniki w okolicach 5 l/100 km. Przy przebiegach dziennych poniżej 50 km i przy regularnym ładowaniu akumulatora można wręcz zapomnieć o tankowaniu na całe miesiące, bo silnik spalinowy będzie się uruchamiał jedynie okazjonalnie. 

Mazda CX-60 przed zakrętem
16

W zakrętach każdy SUV o masie przekraczającej 2 tony (CX-60 waży 2056 kg) będzie gorszy niż MX-5, ale w tym przypadku jest lepiej niż można przypuszczać. W zachowaniu Mazdy na drodze, sposobie pracy układu kierowniczego i podwozia można wyczuć cechy wspólne z (powiem to szeptem) Porsche. Może nie 911, ale Macanem jak najbardziej. Szczególnie układ kierowniczy charakteryzuje się podobną dokładnością, a amortyzatory są na tyle sprężyste, że utrzymują całą tę masę w ryzach nawet na nierównym asfalcie.

W kategoriach obowiązkowych dla standardów klasy premium Mazda wypada całkowicie poprawnie, może poza jednym czy dwoma zastrzeżeniami. Wykończenie wnętrza nie odstaje jakością od głównych rywali, a wybierając bogatą wersję Takumi otrzymujemy piękne detale w typowo japońskim stylu. Interfejsy cyfrowe są w tym przypadku  bardzo czytelne i łatwe w obsłudze. Miłośnicy wielkich ekranów mogą być nieco rozczarowani, ale pod kątem użyteczności multimedia Mazdy są o wiele lepsze niż u niemieckich rywali.

Reklama
Mazda CX-60 wnętrze
16

CX-60 odstaje od rywali w dziedzinie ogólnego dopracowania pewnych aspektów. Jednym z nich jest wyciszenie opon, bo hałas przy prędkościach autostradowych, szczególnie w trybie elektrycznym, jest dość dokuczliwy. Również hamulec mógłby działać lepiej - jest za twardy i zbyt martwy w górnym zakresie skoku pedału, choć wypada pochwalić synchronizację hamowania rekuperacyjnego z hamowaniem ciernym.

Nieczęsto mamy okazję doświadczyć początku nowej ery u jakiegokolwiek producenta samochodów, a tym bardziej tak śmiałej jak Mazda, która w typowy dla siebie sposób idzie pod prąd. Jeśli doprowadzi to do powstania tylnonapędowych sedanów z wolnossącymi sześciocylindrowymi silnikami i wyraźnym akcentem dynamicznym, będzie to wspaniała wiadomość dla osób takich jak my, które wciąż uważają, że jest miejsce na takie rzeczy. Z drugiej strony mamy nadzieję, że CX-60 wejdzie na rynek na tyle dobrze, aby Mazda mogła wciąż sobie pozwolić na tworzenie kolejnych generacji MX-5.

Mazda CX-60 silnik
16

Ceny i konkurencja

Ambicją Mazdy jest konkurowanie z klasą premium, ale w tym momencie ceny japońskiego SUV-a w porównaniu z hybrydami plug-in najpoważniejszych rywali wypadają nad wyraz korzystnie. W Polsce można wybierać wśród 4 wersji wyposażenia: Prime-line (od 241 900 zł) przez Exclusive-line (od 251 900 zł) i Homura (od 270 800 zł) do Takumi (od 278 800 zł). Generalnie Mazda już w standardzie oferuje sporo wyposażenia, a do każdego poziomu można dokupić opcje w formie pakietów. Kolejne wersje różnią się od siebie także materiałami wykończeniowymi i detalami.

Mazda CX-60 reflektor przedni
16

BMW, Audi i Mercedes mają w tym segmencie swoje modele typu PHEV bazujące na silnikach 2.0 o sumarycznej mocy na podobnym poziomie. Najkorzystniej na papierze wypada Mercedes GLC o mocy 320 KM w cenie od 257 500 zł, ale trzeba pamiętać, że chodzi o model mający już następcę. BMW X3 o mocy 292 KM kosztuje od 267 000 zł, a Audi mające najmocniejszy napęd (367 KM) jest oferowane za co najmniej 284 500 zł. Jeśli Niemcy nie są Twoim preferowanym kierunkiem możesz rozważyć Volvo XC60 T6 PHEV lub Lexusa NX450h+. O ile szwedzkie auto kosztuje podobnie, bo 266 900 zł, tak Lexus życzy sobie za mocnego NX-a aż ponad 305 tys. zł. Trzeba jednak pamiętać, że ani Volvo, ani Lexus nie mają żadnego sportowego zacięcia.

Widać, że Mazda bardzo mądrze rozgrywa tę partię - będzie kusić klientów marek premium oferując lepsze wersje wyposażenia w cenie “gołych” aut konkurencji. Pod względem osiągów wszystkie te auta są podobne, mają zasięg około 50 km na baterii oraz nie odbiegają wymiarami zewnętrznymi od CX-60. Trzeba przyznać, że dawno nie było tak atrakcyjnego SUV-a na jakiego wygląda propozycja z Hiroszimy.

Warto wspomnieć, że znane są już polskie ceny wersji z 3.3-litrowym turbodieslem. CX-60 z tym silnikiem na pewno zyska wielu zwolenników, tym bardziej, że Mazda oferuje aż 2 poziomy mocy: 200 lub 254 KM. Cennik słabszej wersji zaczyna się od kwoty 204 900 zł (Prime-line), a mocniejszej od 234 900 zł (Exclusive-line). W topowej wersji Takumi ceny wynoszą 241 900 zł za słabszą odmianę i 261 900 zł za mocniejszą. 

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023