Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW X3 M40d - ile sensu ma mocny, kompaktowy SUV z turbodieslem?

Jeśli istnieje racjonalny usportowiony SUV, to właśnie BMW X3 M40d może dumnie nosić ten tytuł.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 maja 2022
BMW X3 M40d na drodze
11
Ocena Evo
Cena:
od: 331 000 zł
imponujący napęd; olbrzymi moment obrotowy; stosunkowo ekonomiczna jazda
jakość tłumienia na felgach 21”

Jeśli właśnie szukasz wielozadaniowego, wygodnego i szybkiego auta dla rodziny przejrzyj dokładnie dane techniczne BMW X3 M40d. Jego 340 KM wygląda nieźle, ale 700 Nm momentu obrotowego od 1750 obrotów to coś jeszcze lepszego. Przyspieszenie? Do 100 km/h w zaledwie 4,9 s oraz prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Przyda się w czasie podróży przez niemieckie Autobahny do kurortów narciarskich gdzieś w Alpach. Przy tym X3 jest na tyle pojemne, że pojedzie tam z całą rodziną, będzie w miarę łatwo zaparkować i po drodze spali mniej niż 8 l/100 km. Pod względem liczb wygląda to zachęcająco, ale jak zwykle w takich przypadkach, problemy zaczynają się przy przełożeniu fantastycznych danych na faktyczną jakość. W tym miejscu sprawy średniej wielkości SUV-a od M Performance się komplikują.

Zacznijmy jednak od napędu, który jest naprawdę imponujący. Symbol 40d oznacza w BMW obecność 6-cylindrowego turbodiesla 3.0 o oznaczeniu B57 w najmocniejszym wariancie jeśli nie liczyć wersji z czterema turbinami w większych modelach (M50d/X5 M50d i pochodne). Generuje 340 KM i pracuje bardzo kulturalnie, nawet przy rozruchu “na zimno”. Gdy już się rozgrzeje oferuje piorunujące osiągi od niskich obrotów, jakby ostre przyspieszenia nie sprawiały mu żadnych problemów, a prawo ciążenia nie istniało. Da się nawet odczuć jakby motor miał nieco więcej niż podawane w katalogu 340 KM.

bmw-x3-m40i na drodze w ruchu
11

Wielki udział w znakomitych osiągach X3 M40d ma skrzynia biegów ZF. 8-stopniowy automat ma typowo krótkie przełożenia, działa bardzo szybko i bez niepotrzebnych szarpnięć. Czasami da się złapać 3-litrowy silnik “na wykroku”, ale to jedyny moment gdy wyczuwalna jest turbodziura. Gdy turbo dmucha jak należy osiągi są więcej niż zadowalające i to niezależnie od aktualnych obrotów silnika i przełożenia skrzyni. Sama skrzynia wydaje się dobrze zaprogramowana do potrzeb sześciocylindrowego turbodiesla. Nie unika korzystania z dużej fali momentu obrotowego, choć czasem zdarza jej się wrzucić nieco za niski bieg, wtedy nagle silnik traci na mocy ze względu na bliskość czerwonego pola.

Wybierając wersję M Performance płacisz nie tylko za silnik, ale też za całą jego sportową otoczkę. Styliści postarali się, aby X3 w tej wersji wyróżniało się bardziej wyrazistym wzornictwem. Zmieniono zderzaki z przodu i z tyłu oraz dodano adaptacyjne oświetlenie LED z nieco innymi światłami do jazdy dziennej. Dedykowane do tej wersji są felgi w rozmiarze 21 cali, trapezowe końcówki wydechu i charakterystyczne lusterka na podwójnym mocowaniu. We wnętrzu wszystkie odmiany BMW X3 przeszły niedawno spory lifting. Pojawiła się cała nowa deska rozdzielcza z większym ekranem dotykowym i paroma nowymi detalami od BMW M. Z całego kokpitu X3 promieniuje jakość wyrażona nie tylko solidnością montażu, ale także samymi materiałami. Większość plastików to miękkie i przyjemne w dotyku panele i poza rzucającymi się w oczy fejkowymi szwami na tapicerce (czy moglibyśmy prosić o ich usunięcie razem z czarnymi felgami?) we wnętrzu BMW naprawdę czuć klimat segmentu premium odpowiedni dla samochodu o cenie grubo przekraczającej 300 tys. złotych.

BMW X3 M40d sylwetka z przodu
11

Teraz przechodzimy do sekcji pod tytułem “ale” i na pewno spodziewaliście się, że taka będzie. O ile układ napędowy BMW zasługuje na same superlatywy, o tyle nie możemy tego samego powiedzieć o układzie jezdnym. Wszystkie właściwe składniki są na pokładzie, ale ktoś w BMW zdecydował, że twarde zawieszenie jest lepsze niż takie sprawiające chociaż powierzchowne wrażenie sprężystości - pamiętajmy, że to nadal rodzinny SUV z dieslem. Tylko na gładkich drogach zawieszenie X3 M40d radzi sobie w miarę przyzwoicie, bo duże, rozległe nierówności potrafi absorbować jednym, płynnym ruchem. Kłopoty zaczynają się na kiepskich drogach, gdzie jest dużo małych dziur i ostrych przeszkód. Wtedy samochód się gubi i przekazuje wszystkie te wstrząsy prosto na wahacze. Nie pomagają 21-calowe koła, choć wydaje się, że profil opon jest wystarczająco duży, ale to nie one są problemem, tylko zbyt duża masa nieresorowana. Na ironię zakrawa dość niewielki współczynnik ściskania sprężyn, bo powinny one dobrze przeciwdziałać przechyłom nadwozia, a tak samochód ani dobrze nie tłumi, ani nie zapewnia wystarczającej kontroli przechyłów. Na pewno wpływ na ten stan rzeczy ma masa - pomimo kompaktowych wymiarów BMW X3 M40d waży ponad 2 tony.

Przeszliśmy przez temat zawieszenia, ale układ kierowniczy nie jest wiele lepszy, bo wydaje się zbyt przytępiony. Samochód początkowo daje sygnały jakby napęd faworyzował tylną oś, ale to złudzenie. Wystarczy dodać mocno gazu przy niskiej prędkości, by poczuć jak przód ciągnie praktycznie całe auto. Podobnie jest w zakręcie - gdy spowodujesz podsterowność, to przednią osią napęd i elektronika będzie wyciągać samochód z opresji.

Reklama
BMW X3 M40d silnik
11

W tym momencie sypnę typowym dla evo frazesem, ale właśnie odpowiedni balans powinien być wizytówką X3 na tle rywali, a tak nie jest. Audi SQ5 wydaje się jeszcze bardziej przytępione w zakrętach, za to oferuje o wiele lepszą kontrolę przy jeździe z mniejszymi prędkościami, przez co jest ogólnie przyjemniejszym samochodem do jazdy na co dzień. W BMW nawet z zachowaniem rozsądku zawieszenie jest na tyle płytkie, że jazda M40d na co dzień może być lekko męcząca. To spora łyżka dziegciu w tej skądinąd nieźle przyrządzonej beczce miodu.

Ceny i konkurencja

Zazwyczaj jest tak, że cokolwiek BMW wymyśli, Audi kopiuje, ale w temacie średniej wielkości usportowionych SUV-ów było odwrotnie. Audi stworzyło SQ5, które doczekało się konkurencji w postaci X3 M40d, a teraz specyfikacja tych aut właściwie się nie różni. Oba mają sześciocylindrowe silniki, choć w SQ5 jest to motor w układzie widlastym i z dołączonym układem mild hybrid. Osiągi są porównywalne, ale to wóz z Ingolstadt jest mniejszy i droższy, bo kosztuje od 358 100 zł.

Ogólnie prawie nikt już nie produkuje szybkich SUV-ów na olej napędowy w tym segmencie. Mercedes ma w ofercie GLC 400d, ale to nie jest wersja usportowiona w takim sensie jak M Performance czy Audi Sport. Raczej odpowiednikiem w gamie GLC powinna być benzynowa wersja 43 AMG o mocy 390 KM w cenie od 314 tys. zł. Porsche Macan także już nie występuje z silnikiem wysokoprężnym, dlatego najbardziej zbliżony wariant tego auta ma pod maską 2.9-litrowe V6 o mocy 380 KM. Porsche ma o wiele większy prestiż niż BMW i jest na pewno bardziej sportowe, dlatego nie dziwi fakt, że kosztuje więcej. Cena Macana S zaczyna się od 349 000 zł.

Możemy dalej szukać usportowionych SUV-ów z dieslem lub bez, ale prawda o tym segmencie jest taka, że o wiele lepszym wyborem będzie samochód kombi podobnej wielkości, często mający te same silniki i napędy. Zazwyczaj przy wyborze SUV-a możliwości terenowe i tak schodzą na drugi plan, a kombi jeździ lepiej, mniej pali, jest tańsze i równie pojemne. Jeśli faktycznie chcesz mocny samochód do wszystkiego, nie bierz X3 M40d. Wybierz BMW M340d, bo to po prostu lepszy wybór.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025