Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW wprowadza nowe, hybrydowe 530e i 550e xDrive

BMW serii 5 ósmej generacji dostało zupełnie nowy wygląd, napędy i wnętrze inspirowane serią 7.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 września 2023
BMW serii 5 2023 front
13

W ostatnich kilku latach BMW stawia na odważne i niekonwencjonalne rozwiązania, ale jednocześnie Bawarczycy nie zapominają o cechach, które zbudowały potęgę marki na przestrzeni kilku dekad. Poznajcie nową serię 5 ósmej generacji zbudowaną wedle najnowszych standardów. Oferowane do niej napędy zawsze są wyposażone w mniej lub bardziej rozbudowane moduły elektryczne, a równolegle z tradycyjną limuzyną po raz pierwszy powstało całkowicie elektryczne i5. Nowe M5, które będzie hybrydą plug-in, pojawi się w późniejszym terminie, a od dziś na szczycie gamy witamy nowy model 550e xDrive.

Tym razem eksperymentów jest nieco mniej. Bawarscy styliści zaproponowali klasyczną trójbryłową sylwetkę i zestaw zachowawczych detali, bez wielu cech szczególnych. Bogato zdobiony przód mocno przypomina obecną serię 3, a tradycyjne “nerki” grilla zachodzą na maskę niczym w modelach M3/M4. Design reszty auta wydaje się bardziej schludny i czysty, a przede wszystkim bardziej aerodynamiczny. Schowane klamki, opadająca linia bagażnika i osłonięty spód auta przyczyniły się do osiągnięcia skuteczności aerodynamicznej na poziomie Cx 0,23.

Nowa seria 5 powstała na podstawie autorskiej dla BMW architektury CLAR kompatybilnej zarówno z klasycznymi napędami jak i silnikami elektrycznymi. “Piątka” została zaprezentowana jako sedan, ale kombi Touring dołączy do gamy wiosną 2024 roku. Podstawę gamy stanowi wariant benzynowy 520i z modułem mild hybrid (cena od 255 000 zł), a ponad nim plasują się hybrydy plug-in 530e (od 300 000 zł) i 550e xDrive (od 380 000 zł).

Podstawę gamy stanowią modele 520i i 520d - ten drugi także z napędem xDrive.

Z dwulitrową benzyną i starterem-generatorem 48V pod maską model 520i generuje 208 KM i 330 Nm przekazywane na tylną oś poprzez automatyczną skrzynię 8-biegową Steptronic z konwerterem momentu obrotowego. Dopracowano ją dodając specjalny system tłumienia drgań skrętnych.

BMW serii 5 2023 lewy tył
13

Obie nowe hybrydy - 530e i 550e xDrive - wykorzystują silnik elektryczny zintegrowany z 8-stopniową skrzynią automatyczną, zasilany przez baterię 19.4 kWh. W słabszym 530e moduł współpracuje z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym, a samochód ma łącznie 299 KM i 450 Nm. Umożliwia to przyspieszenie do 100 km/h w 6,3 s.

W modelu 550e zastosowano trzylitrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, a łącznie układ generuje 489 KM i 700 Nm. Dzięki trakcji zapewnianej przez układ xDrive samochód ten przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,3 s. Na pełnej baterii model 530e przejedzie do 100 km tylko na prądzie, w 550e ten wynik jest niższy i wynosi 90 km. W trybie czysto elektrycznym można jechać do prędkości 140 km/h.

Reklama

Zarówno 530e jak i 550e to hybrydy plug-in o mocy odpowiednio 299 i 489 KM. Na pełnej baterii są w stanie przejechać 90-100 km.

Z gamy nowej serii 5 wciąż brakuje na rynku flagowego M5, które po raz pierwszy dostanie napęd plug-in. Będzie to kolejna, już trzecia z rzędu znacząca zmiana w niemieckiej superlimuzynie. Generacja F10 po raz pierwszy miała turbodoładowany silnik, w F90 nowością był napęd na cztery koła. W przypadku wciąż aktualnego modelu doczekaliśmy się też limitowanej wersji CS - do tej pory najbardziej ekstremalnej odmiany M5. BMW ma nadzieję napisać kolejny rozdział tej historii z nowym M5, które odziedziczy hybrydowy napęd z silnikiem 4.4 V8 twin turbo po niedawno zaprezentowanym SUV-ie XM.

O ile XM okazał się daleki od doskonałości i nie dorównuje najlepszym samochodom marki BMW M, o tyle jego supermocny napęd w mniejszym i lżejszym nadwoziu serii 5 powinien skutkować rakietowymi osiągami. Wiele wskazuje na to, że BMW nie zdecyduje się na adaptację podstawowej wersji o mocy 653 KM, gdyż już w tym momencie AMG wypuściło na rynek auto niższej klasy o większej mocy (C63; 680 KM), a nowa klasa E63 ma przekraczać 700 KM. Napęd z XM Label Red o mocy 750 KM wydaje się optymalną opcją dla M5.

BMW serii 5 2023 iDrive 8.5
13

Zawieszenie oparto o system podwójnych wahaczy z przodu i układu wielowahaczowego z tyłu. Poza tym podwozie nowej serii 5 posiada parę wyrafinowanych rozwiązań technicznych np. aktywny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu czy skrętną tylną oś (wychylenie tylnych kół maksymalnie do 2,5 stopnia). Samochody wyposażone w xDrive dodatkowo są wyposażone w płytę pod silnikiem wzmacniającą sztywność karoserii. Na liście opcji widnieją między innymi adaptacyjne amortyzatory i koła w rozmiarze do 21 cali (standard to 19 cali). Oczywiście BMW oferuje kilka trybów jazdy, dzięki którym kierowca może dostosować ulubione ustawienia napędu, układu kierowniczego i zawieszenia.

W środku widać silne powiązania nowej serii 5 z większą serią 7. Jest tu identyczny “pasek interakcji” wkomponowany w dotykowe panele sterowania klimatyzacją. Kokpit jest zdominowany przez zakrzywiony ekran główny, na który składa się 12,3-calowy ekran zegarów i 14,9-calowy ekran dotykowy multimediów z systemem iDrive 8.5. Jest to najnowsza aktualizacja oprogramowania BMW, która oferuje m.in. inteligentnego asystenta głosowego, streaming wideo i gry sterowane smartfonem. Standardem jest bezprzewodowy system Apple CarPlayAndroid Auto. Software auta może być aktualizowany zdalnie, co powinno poprawić jego użyteczność w dłuższym horyzoncie czasowym.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
Redaktor Michał Sztorc wskakuje na prawy fotel
Motosport
Work-racing balance w teamie Atlas Ward Motorsport

Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.

25 października 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Ferrari F250 hypercar spyshot
Ferrari
Następny hipersamochód Ferrari może otrzymać tylko sześć cylindrów

Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.

27 listopada 2023
Adam Małysz - legenda skoków narciarskich i wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar
Felieton
O jakich autach marzył Adam Małysz?

W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.

24 listopada 2023
2023 Porsche Panamera lifting
Porsche / Panamera
Nowe Porsche Panamera ma się prowadzić bardziej jak 911

Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.

24 listopada 2023
Pagani Imola Roadster główne
Pagani / Imola
Nowe Pagani Imola Roadster - bezwzględny atak na zmysły

Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.

24 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023