Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW wprowadza nowe, hybrydowe 530e i 550e xDrive

BMW serii 5 ósmej generacji dostało zupełnie nowy wygląd, napędy i wnętrze inspirowane serią 7.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 września 2023
BMW serii 5 2023 front
13

W ostatnich kilku latach BMW stawia na odważne i niekonwencjonalne rozwiązania, ale jednocześnie Bawarczycy nie zapominają o cechach, które zbudowały potęgę marki na przestrzeni kilku dekad. Poznajcie nową serię 5 ósmej generacji zbudowaną wedle najnowszych standardów. Oferowane do niej napędy zawsze są wyposażone w mniej lub bardziej rozbudowane moduły elektryczne, a równolegle z tradycyjną limuzyną po raz pierwszy powstało całkowicie elektryczne i5. Nowe M5, które będzie hybrydą plug-in, pojawi się w późniejszym terminie, a od dziś na szczycie gamy witamy nowy model 550e xDrive.

Tym razem eksperymentów jest nieco mniej. Bawarscy styliści zaproponowali klasyczną trójbryłową sylwetkę i zestaw zachowawczych detali, bez wielu cech szczególnych. Bogato zdobiony przód mocno przypomina obecną serię 3, a tradycyjne “nerki” grilla zachodzą na maskę niczym w modelach M3/M4. Design reszty auta wydaje się bardziej schludny i czysty, a przede wszystkim bardziej aerodynamiczny. Schowane klamki, opadająca linia bagażnika i osłonięty spód auta przyczyniły się do osiągnięcia skuteczności aerodynamicznej na poziomie Cx 0,23.

Nowa seria 5 powstała na podstawie autorskiej dla BMW architektury CLAR kompatybilnej zarówno z klasycznymi napędami jak i silnikami elektrycznymi. “Piątka” została zaprezentowana jako sedan, ale kombi Touring dołączy do gamy wiosną 2024 roku. Podstawę gamy stanowi wariant benzynowy 520i z modułem mild hybrid (cena od 255 000 zł), a ponad nim plasują się hybrydy plug-in 530e (od 300 000 zł) i 550e xDrive (od 380 000 zł).

Podstawę gamy stanowią modele 520i i 520d - ten drugi także z napędem xDrive.

Z dwulitrową benzyną i starterem-generatorem 48V pod maską model 520i generuje 208 KM i 330 Nm przekazywane na tylną oś poprzez automatyczną skrzynię 8-biegową Steptronic z konwerterem momentu obrotowego. Dopracowano ją dodając specjalny system tłumienia drgań skrętnych.

BMW serii 5 2023 lewy tył
13

Obie nowe hybrydy - 530e i 550e xDrive - wykorzystują silnik elektryczny zintegrowany z 8-stopniową skrzynią automatyczną, zasilany przez baterię 19.4 kWh. W słabszym 530e moduł współpracuje z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym, a samochód ma łącznie 299 KM i 450 Nm. Umożliwia to przyspieszenie do 100 km/h w 6,3 s.

W modelu 550e zastosowano trzylitrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, a łącznie układ generuje 489 KM i 700 Nm. Dzięki trakcji zapewnianej przez układ xDrive samochód ten przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,3 s. Na pełnej baterii model 530e przejedzie do 100 km tylko na prądzie, w 550e ten wynik jest niższy i wynosi 90 km. W trybie czysto elektrycznym można jechać do prędkości 140 km/h.

Reklama

Zarówno 530e jak i 550e to hybrydy plug-in o mocy odpowiednio 299 i 489 KM. Na pełnej baterii są w stanie przejechać 90-100 km.

Z gamy nowej serii 5 wciąż brakuje na rynku flagowego M5, które po raz pierwszy dostanie napęd plug-in. Będzie to kolejna, już trzecia z rzędu znacząca zmiana w niemieckiej superlimuzynie. Generacja F10 po raz pierwszy miała turbodoładowany silnik, w F90 nowością był napęd na cztery koła. W przypadku wciąż aktualnego modelu doczekaliśmy się też limitowanej wersji CS - do tej pory najbardziej ekstremalnej odmiany M5. BMW ma nadzieję napisać kolejny rozdział tej historii z nowym M5, które odziedziczy hybrydowy napęd z silnikiem 4.4 V8 twin turbo po niedawno zaprezentowanym SUV-ie XM.

O ile XM okazał się daleki od doskonałości i nie dorównuje najlepszym samochodom marki BMW M, o tyle jego supermocny napęd w mniejszym i lżejszym nadwoziu serii 5 powinien skutkować rakietowymi osiągami. Wiele wskazuje na to, że BMW nie zdecyduje się na adaptację podstawowej wersji o mocy 653 KM, gdyż już w tym momencie AMG wypuściło na rynek auto niższej klasy o większej mocy (C63; 680 KM), a nowa klasa E63 ma przekraczać 700 KM. Napęd z XM Label Red o mocy 750 KM wydaje się optymalną opcją dla M5.

BMW serii 5 2023 iDrive 8.5
13

Zawieszenie oparto o system podwójnych wahaczy z przodu i układu wielowahaczowego z tyłu. Poza tym podwozie nowej serii 5 posiada parę wyrafinowanych rozwiązań technicznych np. aktywny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu czy skrętną tylną oś (wychylenie tylnych kół maksymalnie do 2,5 stopnia). Samochody wyposażone w xDrive dodatkowo są wyposażone w płytę pod silnikiem wzmacniającą sztywność karoserii. Na liście opcji widnieją między innymi adaptacyjne amortyzatory i koła w rozmiarze do 21 cali (standard to 19 cali). Oczywiście BMW oferuje kilka trybów jazdy, dzięki którym kierowca może dostosować ulubione ustawienia napędu, układu kierowniczego i zawieszenia.

W środku widać silne powiązania nowej serii 5 z większą serią 7. Jest tu identyczny “pasek interakcji” wkomponowany w dotykowe panele sterowania klimatyzacją. Kokpit jest zdominowany przez zakrzywiony ekran główny, na który składa się 12,3-calowy ekran zegarów i 14,9-calowy ekran dotykowy multimediów z systemem iDrive 8.5. Jest to najnowsza aktualizacja oprogramowania BMW, która oferuje m.in. inteligentnego asystenta głosowego, streaming wideo i gry sterowane smartfonem. Standardem jest bezprzewodowy system Apple CarPlayAndroid Auto. Software auta może być aktualizowany zdalnie, co powinno poprawić jego użyteczność w dłuższym horyzoncie czasowym.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024