Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe BMW M2 - skrócone M4 z większym temperamentem

M2 powraca jako skrócona wersja M3/M4 z napędem wyłącznie na tył. Jest tak dobre jak się wydaje.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 października 2023
2023 BMW M2 G87 test
10
Ocena Evo
Cena:
od 355 500 zł
świetny silnik; wielkie możliwości; jakość wnętrza; dostępna skrzynia ręczna
twardość zawieszenia czasem może przesądzić na niekorzyść M2; więcej dowiemy się wkrótce

Zdradliwy garb w asfalcie, jakby pułapka zastawiona przez polującego na samochody kłusownika. Stromy podjazd ze śladami walki u podstawy; zaraz potem drugi, niewidoczny z większej odległości. Czarne pasy na asfalcie prowadzą do mocno naruszonego fragmentu bariery Armco, jakby ktoś zupełnie niedawno skapitulował w tym miejscu. M2 mija to wszystko niewzruszone. Jeden precyzyjny ruch zawieszenia, zero wstrząsów wtórnych na nadwoziu. Stabilny, opanowany. Dziękuję, następny proszę.

Jesteśmy w Arizonie, na bajkowej drodze wśród skał, która wije się, nurkuje i skręca przez zbocza góry Woodchute. M2 pławi się w niej. Dobre wieści, co? Dywizja M wkracza w swój 51. (oficjalny) rok, a to jest jeden z ostatnich samochodów z napędem na tylne koła i manualną skrzynią biegów, jakie kiedykolwiek zbuduje. I z pewnością ostatni nowy model napędzany wyłącznie silnikiem spalinowym. Byłoby więc szkoda, gdyby okazał się niewypałem.

Pod wieloma względami nowe BMW M2 jest technicznym bliźniakiem większych modeli M3 i M4.

Materiał źródłowy nie pozostawia wątpliwości, że tak właśnie powinno być. Nowe M2 powstało na skróconej platformie obecnej generacji serii 3 i 4, przez co ma identyczne zawieszenie i rozstaw kół jak w modelach M3 i M4. Zachowano też układ napędowy, którego sercem jest 3-litrowa jednostka sześciocylindrowa z dwoma turbinami. W M3/M4 Competition zestaw ten generuje 510 KM i 650 Nm, w M2 nieco mniej - 460 KM i 550 Nm. W standardzie silnik współpracuje z 8-stopniowym automatem, ale jako opcja wciąż jest oferowana skrzynia manualna (+2300 zł).

2023 BMW M2 G87 tył
10

Z rozstawem osi skróconym o 110 mm jest to coś w rodzaju bardziej agresywnego M4. Gdy w zeszłym roku wyciekły przedpremierowe zdjęcia tego auta w mocnym kamuflażu, wyglądał on mało przekonująco ze względu na widoczne pomieszanie płaskich i zakrzywionych powierzchni. W rzeczywistości jest znacznie bardziej pociągający: niski i masywny, z krótkimi zwisami i szerokimi błotnikami wygląda świetnie. Rozstaw osi nadal jest nieco większy niż w M2 F87, a całe auto urosło w każdą stronę, ale według dzisiejszych standardów to nadal samochód kompaktowy. I nadal wysokie osoby będą miały duże problemy z wsiadaniem i wysiadaniem z drugiego rzędu siedzeń. Wygląd nowego M2 jest na pewno bardziej kontrowersyjny niż u poprzednika, ale na pewno ma on swój urok. Nowoczesny i oldschoolowy jednocześnie.

Znajduje to swoje odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia. Podczas jazdy jest czujny, responsywny - ze środka czuć tę charakterystyczną postawę auta z kołami rozstawionymi szeroko po rogach nadwozia - ale przy tym jest opanowany i wyrafinowany. Łatwo się do niego przyzwyczaić: pozycja za kierownicą, widoczność, ergonomia wnętrza, płynność oprogramowania - wszystko to od samego początku wydaje się być w porządku. Dojazd do tej pięknej górskiej drogi na której jesteśmy wymaga nieco znajomości terenu - w tym pomaga duża, czytelna grafika ekranu nawigacji - a także sporej liczby kilometrów nudną autostradą. Podobnie jak w poprzednim M2 najbardziej słychać opony, ale nie aż tak aby się tym przejmować. Przy okazji testu w Europie będziemy musieli przyjrzeć się tłumieniu nierówności przy niskich i średnich prędkościach. W standardzie M2 ma adaptacyjne amortyzatory analogiczne jak w M3 Touring, ale nawet w ustawieniu Comfort są one cholernie twarde.

Nowe M2 urosło w każdą stronę, ale jak na dzisiejsze standardy to nadal auto kompaktowe.

To może być pewien problem na niektórych europejskich drogach, szczególnie tych bardziej “trójwymiarowych”. Tak twarde nastawy zawieszenia prawdopodobnie będą dość niewygodne w codziennym użytkowaniu, ale sprawdzimy to w swoim czasie. Oczywiście w trybach Sport lub Sport+ wszystko staje się jeszcze bardziej sztywne, choć nadal nie jest to jazda gwałtowna lub szarpana; po prostu będzie trochę męcząca jeśli akurat nie jesteś w nastroju.

2023 BMW M2 G87 silnik
10

Toczymy się z maksymalną dozwoloną prędkością 70 mil na godzinę, a małe M2 jest wyprzedzane przez masywne pikapy i SUV-y. Nasz egzemplarz wyposażono w skrzynię manualną, więc przy tej prędkości (70 mph = 113 km/h) wał obraca się z prędkością 2500 obr./min. (z automatem byłoby to jeszcze mniej). Gdy przez kilka godzin nie ma żadnych zakrętów, silnik wyrasta na główną atrakcję wieczoru. I naprawdę daje radę. Maksymalny moment obrotowy rozciąga się od 2650 obr. aż do 5870 obr., a moc maksymalna pojawia się tuż za nim, przy 6250 obr., więc jazda jest cudownie płynna. Możesz spokojnie sunąć na fali momentu z dołu, albo wkręcić go dalej i otrzymać satysfakcjonujące podziękowanie. Możesz nawet ruszyć ze świateł na trzecim biegu i zostać na nim tak długo jak tylko chcesz.

Wybrać M2 ze skrzynią manualną czy automatyczną?

Sześciobiegowa skrzynia ręczna jest dobra, ale nie fantastyczna. Nie dorównuje tej w Toyocie GR86, ani nawet w Mustangu wyposażonym w skrzynię Tremec, nie wspominając o perfekcyjnej przekładni nowej Hondy Civic Type R. Jest mniej precyzyjna, z dłuższymi skokami lewarka i nie tak idealnie wyważona. Na usprawiedliwienie można tylko dodać, że z wyjątkiem Mustanga, ma ona do przeniesienia znacznie większy moment obrotowy niż wymienione auta i nadal jest bardzo przyjemna w codziennej jeździe.

2023 BMW M2 G87 skrzynia
10

Później, po powrocie do bazy w Scottsdale, dla porównania wziąłem model z automatem. Ma on wyczuwalnie więcej “pary” na pierwszych (krótszych) kilku biegach; do “setki” przyspiesza w 4,1 s, o 0,2 s szybciej niż wersja manualna. I choć jest to skrzynia ZF z konwerterem momentu, a nie dwusprzęgłówka jak w starym M2, możesz ustawić szybkość i agresywność zmian zarówno w górę jak i w dół. Na najostrzejszym poziomie wrzuca biegi z wyraźnym szarpnięciem, na najsłabszym jest przede wszystkim gładki i nienarzucający się. Środkowe ustawienie wydaje się optymalne - jest szybkość i wystarczająca płynność działania. Tryb manualny można obsługiwać na dwa sposoby - albo nieco tandetnie wyglądającymi łopatkami z włókna węglowego, albo jak w sekwencyjnej skrzyni do przodu i do tyłu, niczym kierowcy DTM na nawrotach Norisringu.

Podobnie jak w poprzednim M2, BMW przewiduje udział wersji manualnej w ogólnej sprzedaży na poziomie 10%.

Na początku będzie to trochę więcej z powodu napływu entuzjastów czekających na ten konkretny samochód. Moim zdaniem warto być w tych dziesięciu procentach. Manualna skrzynia daje ten dodatkowy czynnik frajdy z jazdy, a sprzęgło nie jest tak ciężkie, aby drażnić na co dzień, ani tak lekkie by negatywnie wpływać na czucie podczas szybkiej jazdy. Do tego pedały rozmieszczono wzorowo pod kątem zręcznych międzygazów. A gdy akurat nie jesteś w nastroju, skrzynia sama poczęstuje cię soczystym wkręcaniem na obroty przy redukcji. W tym miejscu warto zaznaczyć, że automat nie jest dużo gorszy, a w pewnych okolicznościach sprawi świadomemu kierowcy więcej przyjemności.

Na liście opcji M2 znajduje się karbonowy dach dający oszczędność masy 6 kg. BMW nadal jest nieco zbyt ciężkie jak na kompaktowy, dwudrzwiowy samochód z napędem na jedną oś, gdyż waży między 1700 (manual), a 1725 kg (automat).

2023 BMW M2 G87 kokpit
10

Wracamy do górskiej drogi i zatrzymajmy się na chwilę. W miarę podążania w górę zbocza miejsce kaktusów zajmują coraz większe zaspy śnieżne, a z przeciwka zjeżdża konwój zabytkowych 911-tek z lat 60. Wygląda na to, że Kalifornia nie jest jedynym stanem opętanym miłością do restomodów Porsche. Jeden z nich - czarna maska, czekoladowo-pomarańczowe nadwozie - robi to, co stare 911 lubią najbardziej, czyli atakuje kierowcę nadsterownością. Jesteśmy prawie na tym samym poziomie, gdy on łapie poślizg. Nie widzę twarzy kierowcy, ale jestem pewny, że ogarnia go panika. Pozostali reagują i powstrzymują go zanim wejdziemy na kurs kolizyjny. W tym momencie umacniam swoją wiarę w M2: jest stabilne, a jednocześnie na tyle zwinne, że z łatwością mogłoby ominąć sunące bezwładnie 911.

Kryzys zażegnany, teraz w zasięgu wzroku nie ma ani jednego samochodu, klasycznego lub innego. Świętujmy uniknięcie wielopokoleniowego stosu niemieckich samochodów sportowych, ciesząc się w pełni podwoziem M2. Aby zrekompensować krótszy rozstaw osi i zmieniony rozkład mas w porównaniu do M3/M4, sprężyny przednie są twardsze, a tylne bardziej miękkie. Podobnie jak jego więksi bracia, M2 ma świetny przód i szybko zmienia kierunek jazdy (przeczucie mówi, że nawet szybciej niż dłuższe, cięższe M3/M4), ale nigdy nie jest nerwowy. Dobrze się komunikuje, więc zawsze jesteś na bieżąco z położeniem tylnych opon za pośrednictwem komunikatów przekazywanych przez podwozie i kierownicę.

2023 BMW M2 G87 design
10
Reklama

Koła są większe niż w poprzedniku, bo z przodu mamy 19 cali, a z tyłu 20. “Oprócz tego, że mamy ten sam rozstaw kół co M3 i M4, mamy ten sam rozmiar opon”, powiedział Evo Dirk Häcker, szef inżynierii M. “W porównaniu z poprzednim M2, jest to główny czynnik zwiększający wydajność”. Moment obrotowy jest przekazywany na tył poprzez standardowo montowany elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Tak samo jak w innych współczesnych BMW M możesz sam komponować ustawienia amortyzatorów, układu kierowniczego, silnika, hamulców i kontroli trakcji (tu jest aż 10 ustawień jak w większych modelach oraz tryb M Dynamic znieczulający dość znacznie kontrolę stabilności). Swoje ulubione ustawienia można zapisać pod przyciskami M1M2 na kierownicy, aby nie musieć za każdym razem zagłębiać się w menu.

Czerwone przyciski M1 i M2 na kierownicy służą do szybkiego włączania ulubionych presetów ustawień dynamicznych.

Interfejs użytkownika mieści się na znanym z innych BMW zakrzywionym ekranie, który w prawej części ma dotykowe menu, a w lewej cyfrowe zegary. We wnętrzu małej serii 2 ten zestaw wydaje się nieco przesadzony, ale nie przeszkadza to w dość sprawnej obsłudze - czy to za pomocą rąk czy tradycyjnego pokrętła iDrive. Jakość wnętrza jest na najwyższym poziomie. Nasz testowy samochód został wyposażony w opcjonalne fotele kubełkowe M Carbon (z dziwnymi przegródkami z włókna węglowego, dającymi jeden kanał na każdą nogę), na które ciężko się wdrapać, ale które dobrze dopasowują kierowcę do auta. Byłoby miło, gdyby mogły zjechać nieco niżej, ale to wciąż niższa pozycja jazdy niż w wielu innych samochodach o profilu sportowym, z przyzwoitym zakresem regulacji.

2023 BMW M2 G87 wydech
10

Jak już wspomniałem, skrzynia biegów nie należy do tych fantastycznych, a podobna uwaga dotyczy układu kierowniczego ze zmiennym przełożeniem. Nie wyróżnia się on pod względem wyczucia i informacji przekazywanych z przednich kół. Mimo wszystko podoba mi się taki jaki jest - bezpośredni, szybki i dobrze odizolowany od pracy zawieszenia. Czuć staranną kalibrację w bezpośrednim otoczeniu punktu centralnego i być może  stanowi to dobrą metaforę całego tego samochodu. Pod każdym względem dynamiki - reakcji na wciśnięcie pedału gazu, sposobu, w jaki tylna oś posłusznie podąża za przednią, momentu obrotowego silnika i dostarczanej mocy - jest to samochód, który sprawia wrażenie dopracowanego w każdym szczególe.

Mam też wrażenie, że na torze poradzi sobie równie dobrze. Miękkie opony Michelin Cup 2 są w nim dostępne jako opcja (nie w naszym egzemplarzu wyposażonym w normalne gumy), ale ceramiki nie uświadczysz. Być może mocniejsze hamulce są już teraz zarezerwowane dla nadchodzącej odmiany CS/CSL. Tymczasem już teraz M2 jest wspaniałym materiałem, z którym BMW M może dalej pracować.

Na ostateczną ocenę BMW M2 potrzebujemy więcej kilometrów na rodzimej ziemi. Test już wkrótce.

Na podstawie tej pierwszej jazdy mogę potwierdzić - to bardzo atrakcyjny samochód. Jego cena na poziomie ponad 355 000 zł jest wysoka, ale pod kątem dynamiki, jakości wykonania i osiągów - w pełni uzasadniona. W porównaniu z M3 lub M4 kosztującymi minimum 100 000 zł więcej, małe M2 wydaje się najbardziej adekwatne do celu jakim jest czerpanie przyjemności z jazdy.

Może się okazać, że największym rywalem nowego M2 będzie stare M2, ale czy faktycznie jest lepsze? Nie odpowiem jednoznacznie bez testu porównawczego, ale prostszy, bardziej surowy styl poprzednika może być czynnikiem decydującym dla klientów poszukujących charyzmatycznego, nieco nieokiełznanego charakteru.

2023 BMW M2 G87 emblemat
10

To było krótkie, zdominowane przez autostradę, ale intensywne wprowadzenie w nowe BMW M2. Już teraz mogę potwierdzić, że model ten ma sporo do zaoferowania. Przede wszystkim daje to przyjemne uczucie wywodzące się z dużego, mocnego motoru osadzonego w niewielkim nadwoziu. Wiele wskazuje na to, że jest to samochód bardziej dopracowany i użyteczny niż starsza generacja. Czy to dobrze, czy wręcz przeciwnie, oraz czy twarde zawieszenie wpłynie na ostateczny werdykt, przekonamy się wkrótce. Na razie nasza ocena to 4,5 gwiazdki i możliwości są dwie. Albo twardość zawieszenia na gorszych, europejskich drogach zbije ten wynik do równych 4 gwiazdek, albo BMW M2 G87 na dłuższym dystansie oczaruje nas swoim wdziękiem i zasłuży na pełne 5 gwiazdek - przekonamy się wkrótce.

W międzyczasie jest wiele powodów do radości. XM jest nietypowym tworem, ale M2 pokazuje, że dywizja M jest nadal bardzo, bardzo dobra w tym co robi.

2023 BMW M2 G87 - podstawowe dane

Silnik: R6, 2993 ccm, twin turbo
Moc: 460 KM przy 6250 obr./min.
Moment obrotowy: 550 Nm w zakresie 2650 - 5870 obr./min.
Masa: 1700 kg
Stosunek moc/masa: 270 KM / tonę
0-100 km/h: 4,3 s (automat 4,1 s)
Prędkość: 285 km/h
Cena: od 355 500 zł

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024