Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe BMW i5 - elektryczny odpowiednik serii 5 o mocy 601 KM

Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 maja 2023
BMW i5 2023 front
11

BMW doskonale rozumie, że następne kilka lat będzie kluczowe w kontekście przejścia z tradycyjnych napędów spalinowych na bezemisyjne elektryczne. Z tego powodu nowe limuzyny tej marki debiutują od razu w dwóch wersjach - na benzynę lub olej napędowy oraz na prąd (seria “i”). Mamy już za sobą debiuty i7, i4 oraz iX1, a teraz do rodziny dołącza i5. Jest to pierwsza w pełni elektryczna seria 5, której misją będzie konkurowanie z Mercedesem EQE. Ma w tym pomóc technologia przejęta z większej serii 7 oraz spora bateria dająca zasięg nawet do 580 km.

Nadwozie serii 5 opracowano z myślą o aerodynamice, co ma wpływ przede wszystkim na osiągi wersji elektrycznej. Limuzyna i5 odróżnia się od spalinowego brata przede wszystkim zaślepionymi “nerkami”, ale pozostałe powierzchnie nadwozia są takie same. Zastosowano chowane klamki i płaskie osłony podwozia, dzięki którym i5 ma współczynnik aerodynamiczny wynoszący 0,23 Cx. Do Mercedesa EQE trochę brakuje, ale rywal ze Stuttgartu może optymalnie wykorzystać zalety dedykowanej dla EV platformy i opływowej sylwetki.

Nowe BMW i5 w zależności od wersji oferuje zasięg od 455 do 582 km i ładowanie z mocą do 205 kW.

Najnowszy model serii 5 oparto o architekturę CLAR dostosowaną do obu typów napędu, a już za niecały rok do gamy dołączy i5 Touring, czyli praktyczne kombi. Uniwersalna platforma nieco ogranicza możliwości technologiczne elektrycznego i5, ale BMW zdołało wycisnąć z niej zadowalające parametry dzięki silnikom eDrive nowej generacji. Auto debiutuje w dwóch odmianach - jako i5 eDrive40 z jednym silnikiem i dwusilnikowe M60 xDrive. Słabsza wersja ma jeden silnik na tylnej osi, moc 340 KM i moment obrotowy 430 Nm. Model ten przyspiesza do 100 km/h w 6 sekund, a bateria o pojemności 81.2 kWh zapewnia zasięg 477-582 km. Akumulatory można ładować z mocą do 205 kW, w takim przypadku od 10 do 80% auto ładuje się 30 minut.

Rolę flagowca w tym momencie przejmuje elektryczne M60 xDrive, a jego osiągi na papierze przypominają pełnoprawne M5 sprzed ledwie kilku lat. Przedni motor o mocy 261 KM sprawia, że na obie osie trafia łącznie 601 KM i 820 Nm. Do 100 km/h nowe BMW i5 M60 przyspiesza w 3,8 s, w czym pomaga funkcja launch control. Po naciśnięciu przycisku “Boost” na kierownicy kierowca może na życzenie uwolnić pełną moc w akompaniamencie niecodziennych dźwięków autorstwa Hansa Zimmera. Wersja M60 korzysta z tej samej baterii co słabszy model, ale jej charakterystyka sprawia, że zasięg jest mniejszy i wynosi 455-516 km.

BMW i5 2023 wnętrze kokpit
11

W parze z dużą mocą idzie odpowiednio zaawansowana technologia układu jezdnego. Podwójne wahacze przednie i wielowahaczowe zawieszenie tylne to standard, podobnie jak aktywny układ kierowniczy o zmiennej charakterystyce pracy i samopoziomująca się tylna oś. Egzemplarze wyposażone w pakiet M Sport są zawieszone o 8 mm niżej ze względu na twardsze sprężyny, amortyzatory i stabilizatory. Amortyzatory wyposażono w dwa tłoczki, przez co auto lepiej zachowuje się na wybojach. Za dopłatą BMW oferuje adaptacyjne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia oraz skrętną tylną oś potrafiącą wychylić tylna koła o maksymalnie 2,5 stopnia w celu poprawy zwrotności i prowadzenia.

Reklama

Standardem w topowym modelu M60 xDrive są zaawansowane systemy poprawiające jakość pracy podwozia.

Topowy model M60 xDrive z opcjonalnym zawieszeniem M Professional dodatkowo ma na pokładzie aktywny system niwelowania przechyłów, co zdaniem BMW pozytywnie wpływa na zachowanie auta w zakręcie. Sercem tego systemu są silniczki elektryczne 48V zamontowane na środku każdego stabilizatora - siła oddziaływania na drążek może być dostosowana w zależności czy priorytetem jest stabilność, czy komfort.

BMW i5 2023 tył dynamiczne
11

Wnętrze serii 5 mocno przypomina to co widzieliśmy w większej limuzynie serii 7. Są tu podobne panele dotykowe oraz paski świetlne na konsoli oraz boczkach drzwiowych. Reagują one na zmiany trybów jazdy oraz komunikaty wyświetlane na ekranie. Głównym elementem kokpitu jest zakrzywione szkło, pod którym zgrupowano 12,3-calowy ekran kierowcy oraz 14,9-calowy ekran dotykowy systemu iDrive 8.5. Obsługuje się go głosowo, dotykowo lub standardowym pokrętłem między fotelami, a najnowsza wersja oprogramowania ma być w pełni kompatybilna ze smartfonami. Dodano m.in. streaming wideo, gry (odblokowane jedynie podczas ładowania auta) oraz możliwość zdalnych aktualizacji.

Wyceniony na minimum 345 000 zł model eDrive40 kosztuje mniej więcej tyle samo co Mercedes EQE 350 zdolny wykrzesać większy zasięg, ale przy słabszych osiągach. 600-konna odmiana M60 xDrive z ceną 500 000 zł wkracza na terytorium EQE 53 AMG (od 520 tys. zł) i Porsche Taycan 4S (od 523 tys. zł). Dostawy nowych BMW serii 5/i5 rozpoczną się jesienią tego roku.

Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
McLaren P1 Lego prezentacja
McLaren / P1
McLaren zbudował jeżdżący model P1 z klocków Lego

Lando Norris miał okazję przetestować na Silverstone odtworzonego z klocków Lego McLarena P1.

14 września 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę akcesoriów M Performance dla M5 sedan i Touring

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić lekkie karbonowe dodatki z palety M Performance.

14 września 2024
Lotus Theory 1 koncept
Lotus
Koncepcyjny Lotus Theory 1 może przerodzić się w następcę Emiry

16 września Lotus pokaże koncept Theory 1, który potencjalnie może być elektrycznym następcą Emiry.

14 września 2024
Hennessey Venom F5-M Roadster premiera
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5-M to najmocniejszy seryjny samochód z manualem

Najbardziej analogowy model z rodziny Venoma F5 nadal ma 1842 KM, ale obsługiwane trzema pedałami.

10 września 2024
Bentley Flying Spur V8 Hybrid premiera
Bentley / Flying Spur
Bentley Flying Spur dostał nowy napęd Ultra Performance Hybrid

Silniki elektryczne w połączeniu z V8 twin turbo skutkują najmocniejszym sedanem w historii Bentleya.

10 września 2024
Aston Martin F1 Aramco Adrian Newey
Formuła 1
Adrian Newey dołączy do zespołu Aston Martin Aramco F1

Najważniejszym zadaniem Adriana Neweya będzie przygotowanie bolidu Aston Martin na sezon 2026.

10 września 2024
Ginetta Akula produkcja
Ginetta / Akula
Ginetta (w końcu) zacznie produkować model Akula z silnikiem V8

Pięć lat po prezentacji konceptu, drogowa Ginetta z wolnossącym silnikiem V8 wchodzi do produkcji.

8 września 2024
Renault R17 restomod
Restomod
Oto Renault R17 - karbonowy restomod w stylu lat 70.

Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w  produkcji.

6 września 2024
Aston Martin Valkyrie Alonso
Aston Martin / Valkyrie
Fernando Alonso odebrał swój egzemplarz Aston Martina Valkyrie

Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
Cupra / Terramar
2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

5 września 2024
2024 Aston Martin Vanquish V12 debiut
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish to brytyjska odpowiedź na Ferrari 12Cilindri

Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.

4 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024