Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe BMW i5 - elektryczny odpowiednik serii 5 o mocy 601 KM

Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 maja 2023
BMW i5 2023 front
11

BMW doskonale rozumie, że następne kilka lat będzie kluczowe w kontekście przejścia z tradycyjnych napędów spalinowych na bezemisyjne elektryczne. Z tego powodu nowe limuzyny tej marki debiutują od razu w dwóch wersjach - na benzynę lub olej napędowy oraz na prąd (seria “i”). Mamy już za sobą debiuty i7, i4 oraz iX1, a teraz do rodziny dołącza i5. Jest to pierwsza w pełni elektryczna seria 5, której misją będzie konkurowanie z Mercedesem EQE. Ma w tym pomóc technologia przejęta z większej serii 7 oraz spora bateria dająca zasięg nawet do 580 km.

Nadwozie serii 5 opracowano z myślą o aerodynamice, co ma wpływ przede wszystkim na osiągi wersji elektrycznej. Limuzyna i5 odróżnia się od spalinowego brata przede wszystkim zaślepionymi “nerkami”, ale pozostałe powierzchnie nadwozia są takie same. Zastosowano chowane klamki i płaskie osłony podwozia, dzięki którym i5 ma współczynnik aerodynamiczny wynoszący 0,23 Cx. Do Mercedesa EQE trochę brakuje, ale rywal ze Stuttgartu może optymalnie wykorzystać zalety dedykowanej dla EV platformy i opływowej sylwetki.

Nowe BMW i5 w zależności od wersji oferuje zasięg od 455 do 582 km i ładowanie z mocą do 205 kW.

Najnowszy model serii 5 oparto o architekturę CLAR dostosowaną do obu typów napędu, a już za niecały rok do gamy dołączy i5 Touring, czyli praktyczne kombi. Uniwersalna platforma nieco ogranicza możliwości technologiczne elektrycznego i5, ale BMW zdołało wycisnąć z niej zadowalające parametry dzięki silnikom eDrive nowej generacji. Auto debiutuje w dwóch odmianach - jako i5 eDrive40 z jednym silnikiem i dwusilnikowe M60 xDrive. Słabsza wersja ma jeden silnik na tylnej osi, moc 340 KM i moment obrotowy 430 Nm. Model ten przyspiesza do 100 km/h w 6 sekund, a bateria o pojemności 81.2 kWh zapewnia zasięg 477-582 km. Akumulatory można ładować z mocą do 205 kW, w takim przypadku od 10 do 80% auto ładuje się 30 minut.

Rolę flagowca w tym momencie przejmuje elektryczne M60 xDrive, a jego osiągi na papierze przypominają pełnoprawne M5 sprzed ledwie kilku lat. Przedni motor o mocy 261 KM sprawia, że na obie osie trafia łącznie 601 KM i 820 Nm. Do 100 km/h nowe BMW i5 M60 przyspiesza w 3,8 s, w czym pomaga funkcja launch control. Po naciśnięciu przycisku “Boost” na kierownicy kierowca może na życzenie uwolnić pełną moc w akompaniamencie niecodziennych dźwięków autorstwa Hansa Zimmera. Wersja M60 korzysta z tej samej baterii co słabszy model, ale jej charakterystyka sprawia, że zasięg jest mniejszy i wynosi 455-516 km.

BMW i5 2023 wnętrze kokpit
11

W parze z dużą mocą idzie odpowiednio zaawansowana technologia układu jezdnego. Podwójne wahacze przednie i wielowahaczowe zawieszenie tylne to standard, podobnie jak aktywny układ kierowniczy o zmiennej charakterystyce pracy i samopoziomująca się tylna oś. Egzemplarze wyposażone w pakiet M Sport są zawieszone o 8 mm niżej ze względu na twardsze sprężyny, amortyzatory i stabilizatory. Amortyzatory wyposażono w dwa tłoczki, przez co auto lepiej zachowuje się na wybojach. Za dopłatą BMW oferuje adaptacyjne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia oraz skrętną tylną oś potrafiącą wychylić tylna koła o maksymalnie 2,5 stopnia w celu poprawy zwrotności i prowadzenia.

Reklama

Standardem w topowym modelu M60 xDrive są zaawansowane systemy poprawiające jakość pracy podwozia.

Topowy model M60 xDrive z opcjonalnym zawieszeniem M Professional dodatkowo ma na pokładzie aktywny system niwelowania przechyłów, co zdaniem BMW pozytywnie wpływa na zachowanie auta w zakręcie. Sercem tego systemu są silniczki elektryczne 48V zamontowane na środku każdego stabilizatora - siła oddziaływania na drążek może być dostosowana w zależności czy priorytetem jest stabilność, czy komfort.

BMW i5 2023 tył dynamiczne
11

Wnętrze serii 5 mocno przypomina to co widzieliśmy w większej limuzynie serii 7. Są tu podobne panele dotykowe oraz paski świetlne na konsoli oraz boczkach drzwiowych. Reagują one na zmiany trybów jazdy oraz komunikaty wyświetlane na ekranie. Głównym elementem kokpitu jest zakrzywione szkło, pod którym zgrupowano 12,3-calowy ekran kierowcy oraz 14,9-calowy ekran dotykowy systemu iDrive 8.5. Obsługuje się go głosowo, dotykowo lub standardowym pokrętłem między fotelami, a najnowsza wersja oprogramowania ma być w pełni kompatybilna ze smartfonami. Dodano m.in. streaming wideo, gry (odblokowane jedynie podczas ładowania auta) oraz możliwość zdalnych aktualizacji.

Wyceniony na minimum 345 000 zł model eDrive40 kosztuje mniej więcej tyle samo co Mercedes EQE 350 zdolny wykrzesać większy zasięg, ale przy słabszych osiągach. 600-konna odmiana M60 xDrive z ceną 500 000 zł wkracza na terytorium EQE 53 AMG (od 520 tys. zł) i Porsche Taycan 4S (od 523 tys. zł). Dostawy nowych BMW serii 5/i5 rozpoczną się jesienią tego roku.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024