Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.
BMW doskonale rozumie, że następne kilka lat będzie kluczowe w kontekście przejścia z tradycyjnych napędów spalinowych na bezemisyjne elektryczne. Z tego powodu nowe limuzyny tej marki debiutują od razu w dwóch wersjach - na benzynę lub olej napędowy oraz na prąd (seria “i”). Mamy już za sobą debiuty i7, i4 oraz iX1, a teraz do rodziny dołącza i5. Jest to pierwsza w pełni elektryczna seria 5, której misją będzie konkurowanie z Mercedesem EQE. Ma w tym pomóc technologia przejęta z większej serii 7 oraz spora bateria dająca zasięg nawet do 580 km.
Nadwozie serii 5 opracowano z myślą o aerodynamice, co ma wpływ przede wszystkim na osiągi wersji elektrycznej. Limuzyna i5 odróżnia się od spalinowego brata przede wszystkim zaślepionymi “nerkami”, ale pozostałe powierzchnie nadwozia są takie same. Zastosowano chowane klamki i płaskie osłony podwozia, dzięki którym i5 ma współczynnik aerodynamiczny wynoszący 0,23 Cx. Do Mercedesa EQE trochę brakuje, ale rywal ze Stuttgartu może optymalnie wykorzystać zalety dedykowanej dla EV platformy i opływowej sylwetki.
Najnowszy model serii 5 oparto o architekturę CLAR dostosowaną do obu typów napędu, a już za niecały rok do gamy dołączy i5 Touring, czyli praktyczne kombi. Uniwersalna platforma nieco ogranicza możliwości technologiczne elektrycznego i5, ale BMW zdołało wycisnąć z niej zadowalające parametry dzięki silnikom eDrive nowej generacji. Auto debiutuje w dwóch odmianach - jako i5 eDrive40 z jednym silnikiem i dwusilnikowe M60 xDrive. Słabsza wersja ma jeden silnik na tylnej osi, moc 340 KM i moment obrotowy 430 Nm. Model ten przyspiesza do 100 km/h w 6 sekund, a bateria o pojemności 81.2 kWh zapewnia zasięg 477-582 km. Akumulatory można ładować z mocą do 205 kW, w takim przypadku od 10 do 80% auto ładuje się 30 minut.
Rolę flagowca w tym momencie przejmuje elektryczne M60 xDrive, a jego osiągi na papierze przypominają pełnoprawne M5 sprzed ledwie kilku lat. Przedni motor o mocy 261 KM sprawia, że na obie osie trafia łącznie 601 KM i 820 Nm. Do 100 km/h nowe BMW i5 M60 przyspiesza w 3,8 s, w czym pomaga funkcja launch control. Po naciśnięciu przycisku “Boost” na kierownicy kierowca może na życzenie uwolnić pełną moc w akompaniamencie niecodziennych dźwięków autorstwa Hansa Zimmera. Wersja M60 korzysta z tej samej baterii co słabszy model, ale jej charakterystyka sprawia, że zasięg jest mniejszy i wynosi 455-516 km.
W parze z dużą mocą idzie odpowiednio zaawansowana technologia układu jezdnego. Podwójne wahacze przednie i wielowahaczowe zawieszenie tylne to standard, podobnie jak aktywny układ kierowniczy o zmiennej charakterystyce pracy i samopoziomująca się tylna oś. Egzemplarze wyposażone w pakiet M Sport są zawieszone o 8 mm niżej ze względu na twardsze sprężyny, amortyzatory i stabilizatory. Amortyzatory wyposażono w dwa tłoczki, przez co auto lepiej zachowuje się na wybojach. Za dopłatą BMW oferuje adaptacyjne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia oraz skrętną tylną oś potrafiącą wychylić tylna koła o maksymalnie 2,5 stopnia w celu poprawy zwrotności i prowadzenia.
Topowy model M60 xDrive z opcjonalnym zawieszeniem M Professional dodatkowo ma na pokładzie aktywny system niwelowania przechyłów, co zdaniem BMW pozytywnie wpływa na zachowanie auta w zakręcie. Sercem tego systemu są silniczki elektryczne 48V zamontowane na środku każdego stabilizatora - siła oddziaływania na drążek może być dostosowana w zależności czy priorytetem jest stabilność, czy komfort.
Wnętrze serii 5 mocno przypomina to co widzieliśmy w większej limuzynie serii 7. Są tu podobne panele dotykowe oraz paski świetlne na konsoli oraz boczkach drzwiowych. Reagują one na zmiany trybów jazdy oraz komunikaty wyświetlane na ekranie. Głównym elementem kokpitu jest zakrzywione szkło, pod którym zgrupowano 12,3-calowy ekran kierowcy oraz 14,9-calowy ekran dotykowy systemu iDrive 8.5. Obsługuje się go głosowo, dotykowo lub standardowym pokrętłem między fotelami, a najnowsza wersja oprogramowania ma być w pełni kompatybilna ze smartfonami. Dodano m.in. streaming wideo, gry (odblokowane jedynie podczas ładowania auta) oraz możliwość zdalnych aktualizacji.
Wyceniony na minimum 345 000 zł model eDrive40 kosztuje mniej więcej tyle samo co Mercedes EQE 350 zdolny wykrzesać większy zasięg, ale przy słabszych osiągach. 600-konna odmiana M60 xDrive z ceną 500 000 zł wkracza na terytorium EQE 53 AMG (od 520 tys. zł) i Porsche Taycan 4S (od 523 tys. zł). Dostawy nowych BMW serii 5/i5 rozpoczną się jesienią tego roku.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.
Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.
Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.
Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.
Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.
Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.
Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.
Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.
Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.
Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.
Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.
Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.
Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.
Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.
W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.
Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.