Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.
Rodzina M nadal się powiększa - dziś oficjalnie zadebiutowało BMW M3 CS, czyli topowy model M3, w którym rzędowy silnik o mocy 551 KM (taki sam jak w M4 CSL) połączono z lekkim, czterodrzwiowym nadwoziem i napędem xDrive identycznym jak w M3 Competition. Sprzedaż rusza w marcu, ale M3 CS można już konfigurować, a jego cena startowa wynosi 769 900 zł.
Silnik o pojemności 3 litrów przeniesiono prosto z M4 CSL, dlatego nowy CS legitymuje się mocą o 41 KM wyższą niż M3 Competition - dokładnie jest to 551 KM przy 6250 obr./min, podczas gdy czerwone pole obrotomierza zaczyna się przy 7200 obrotów. Moment obrotowy pozostał na poziomie 650 Nm, ale jest dostępny w szerszym zakresie - między 2750, a 5950 obr./min., podczas gdy M3 Comp zaczyna słabnąć już przy 5500 obr./min. Wzrost mocy silnika S58 wynika z podkręcenia ciśnienia turbodoładowania z 1,7 do 2,1 bara i dopasowanej do niego aktualizacji oprogramowania jednostki sterującej.
Sztywniejsze mocowania silnika umożliwiły przeniesienie z M4 CSL także mapowania skrzyni, która może pracować szybciej i bardziej agresywnie. Napęd xDrive pochodzi ze standardowego M3, więc także tutaj jest możliwość odłączenia przedniej osi poprzez wybór odpowiedniego trybu jazdy. Standardem w M3 CS jest także elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu na tylnej osi.
Oczywiście M3 CS jest szybsze niż wszystkie inne modele serii 3 G80. Z czasem do 100 km/h na poziomie 3,4 s jest dokładnie 0,1 s szybsze niż M3 Comp i 0,3 s szybsze niż M4 CSL wyposażone w mniej skuteczny napęd na tył. 200 km/h nowy model osiąga w 11,1 s, a maksymalnie może popędzić 302 km/h.
Częścią przemiany M3 w model CS była kuracja odchudzająca. Polegała na zastąpieniu aluminiowej maski karbonową z M4 CSL i na zastosowaniu lekkiej konsoli środkowej. Świetnie zgrywa się to z pakietem karbonowych dodatków, na który składają się obudowy lusterek, dach, splitter, dokładka zderzaka tylnego, wnęki wlotów powietrza i lotka na klapie, która w M3 jest opcją, a w CS standardem. W układzie wydechowym zastosowano nowy, tytanowy tłumik, który obniża masę o kolejne 4 kg.
W kabinie M3 CS rządzi skóra i alcantara, ale nie sposób przeoczyć karbonowych foteli BMW M Performance. Zastosowano tu nowy kokpit, który niedawno trafił do wszystkich modeli serii 3, z zakrzywionym ekranem multimediów i uproszczoną deską rozdzielczą. Poza tym wygląd M3 CS wyróżnia się na tle zwykłego M3 tylko żółtymi LED-ami z M4 CSL, wnękami grilla i unikalnymi opcjami kolorystycznymi.
BMW deklaruje, że CS jest lżejszy o 20 kg od M3 Competition xDrive, czyli jego masa wynosi jakieś 1760 kg. To o 95 kg więcej niż w M4 CSL (producent podaje 1625 kg, nasz pomiar wykazał 1640 kg), ale w M4 dieta była jeszcze większa, a model ten ma przecież napęd tylko na tył.
Układ jezdny M3 CS ma całkowicie indywidualne ustawienia, gdyż opracowano od nowa całą geometrię z uwzględnieniem mocniej pochylonych kół przy obu osiach. Zastosowano również nowe amortyzatory, sprężyny i specjalne stabilizatory, które są jeszcze bardziej ukierunkowane na tor niż w przypadku modeli Competition. Układ wspomagania kierownicy również został przekalibrowany, aby dostosować go do potencjału podwozia i silnika.
Z M4 CSL zaadaptowano także koła w rozmiarach 19 i 20 cali z oponami Michelin Cup 2 w rozmiarach 275/35 (przód) i 285/30 (tył). bezpłatnie można zmienić opony na mniej ekstremalny model Pilot Sport 4S, podobnie jak ma to miejsce w CSL. Standardem są hamulce stalowe z M3 Competition, ale jako opcję za 42 800 zł można zamówić ceramiczny układ M Carbon z czerwonymi zaciskami.
BMW M3 CS trafi do salonów w marcu 2023, ale chętni już mogą konfigurować swój egzemplarz poprzez oficjalną stronę producenta. Cennik otwiera kwota 769 900 zł, dokładnie o 284 900 zł więcej niż trzeba zapłacić za M3 Competition z napędem xDrive. Mimo wszystko to wciąż 130 000 zł mniej niż wynosi cena wywoławcza M4 CSL, z którego zaadaptowano wiele podzespołów CS-a. Poprzeczką dla najnowszego M3 nie jest jednak CSL, a zwycięzcy plebiscytów eCOTY z poprzednich lat - M2 CS i M5 CS. Presja? Skądże.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.
Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.
Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.
Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.
Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.
Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.
Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.
Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.
Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.
Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.
Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.
Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.