Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
9

Rodzina M nadal się powiększa - dziś oficjalnie zadebiutowało BMW M3 CS, czyli topowy model M3, w którym rzędowy silnik o mocy 551 KM (taki sam jak w M4 CSL) połączono z lekkim, czterodrzwiowym nadwoziem i napędem xDrive identycznym jak w M3 Competition. Sprzedaż rusza w marcu, ale M3 CS można już konfigurować, a jego cena startowa wynosi 769 900 zł.

Silnik o pojemności 3 litrów przeniesiono prosto z M4 CSL, dlatego nowy CS legitymuje się mocą o 41 KM wyższą niż M3 Competition - dokładnie jest to 551 KM przy 6250 obr./min, podczas gdy czerwone pole obrotomierza zaczyna się przy 7200 obrotów. Moment obrotowy pozostał na poziomie 650 Nm, ale jest dostępny w szerszym zakresie - między 2750, a 5950 obr./min., podczas gdy M3 Comp zaczyna słabnąć już przy 5500 obr./min. Wzrost mocy silnika S58 wynika z podkręcenia ciśnienia turbodoładowania z 1,7 do 2,1 bara i dopasowanej do niego aktualizacji oprogramowania jednostki sterującej.

Sztywniejsze mocowania silnika umożliwiły przeniesienie z M4 CSL także mapowania skrzyni, która może pracować szybciej i bardziej agresywnie. Napęd xDrive pochodzi ze standardowego M3, więc także tutaj jest możliwość odłączenia przedniej osi poprzez wybór odpowiedniego trybu jazdy. Standardem w M3 CS jest także elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu na tylnej osi.

BMW M3 CS xDrive tył
9

Oczywiście M3 CS jest szybsze niż wszystkie inne modele serii 3 G80. Z czasem do 100 km/h na poziomie 3,4 s jest dokładnie 0,1 s szybsze niż M3 Comp i 0,3 s szybsze niż M4 CSL wyposażone w mniej skuteczny napęd na tył. 200 km/h nowy model osiąga w 11,1 s, a maksymalnie może popędzić 302 km/h.

Wiele elementów BMW M3 CS pochodzi z M4 CSL, ale modele te różnią się nadwoziem i napędem.

Częścią przemiany M3 w model CS była kuracja odchudzająca. Polegała na zastąpieniu aluminiowej maski karbonową z M4 CSL i na zastosowaniu lekkiej konsoli środkowej. Świetnie zgrywa się to z pakietem karbonowych dodatków, na który składają się obudowy lusterek, dach, splitter, dokładka zderzaka tylnego, wnęki wlotów powietrza i lotka na klapie, która w M3 jest opcją, a w CS standardem. W układzie wydechowym zastosowano nowy, tytanowy tłumik, który obniża masę o kolejne 4 kg.

W kabinie M3 CS rządzi skóra i alcantara, ale nie sposób przeoczyć karbonowych foteli BMW M Performance. Zastosowano tu nowy kokpit, który niedawno trafił do wszystkich modeli serii 3, z zakrzywionym ekranem multimediów i uproszczoną deską rozdzielczą. Poza tym wygląd M3 CS wyróżnia się na tle zwykłego M3 tylko żółtymi LED-ami z M4 CSL, wnękami grilla i unikalnymi opcjami kolorystycznymi.

BMW M3 CS xDrive wnętrze
9
Reklama

BMW deklaruje, że CS jest lżejszy o 20 kg od M3 Competition xDrive, czyli jego masa wynosi jakieś 1760 kg. To o 95 kg więcej niż w M4 CSL (producent podaje 1625 kg, nasz pomiar wykazał 1640 kg), ale w M4 dieta była jeszcze większa, a model ten ma przecież napęd tylko na tył.

M3 CS kosztuje w Polsce minimum 769 900 zł.

Układ jezdny M3 CS ma całkowicie indywidualne ustawienia, gdyż opracowano od nowa całą geometrię z uwzględnieniem mocniej pochylonych kół przy obu osiach. Zastosowano również nowe amortyzatory, sprężyny i specjalne stabilizatory, które są jeszcze bardziej ukierunkowane na tor niż w przypadku modeli Competition. Układ wspomagania kierownicy również został przekalibrowany, aby dostosować go do potencjału podwozia i silnika.

BMW M3 CS przód dynamiczne
9

Z M4 CSL zaadaptowano także koła w rozmiarach 19 i 20 cali z oponami Michelin Cup 2 w rozmiarach 275/35 (przód) i 285/30 (tył). bezpłatnie można zmienić opony na mniej ekstremalny model Pilot Sport 4S, podobnie jak ma to miejsce w CSL. Standardem są hamulce stalowe z M3 Competition, ale jako opcję za 42 800 zł można zamówić ceramiczny układ M Carbon z czerwonymi zaciskami.

BMW M3 CS trafi do salonów w marcu 2023, ale chętni już mogą konfigurować swój egzemplarz poprzez oficjalną stronę producenta. Cennik otwiera kwota 769 900 zł, dokładnie o 284 900 zł więcej niż trzeba zapłacić za M3 Competition z napędem xDrive. Mimo wszystko to wciąż 130 000 zł mniej niż wynosi cena wywoławcza M4 CSL, z którego zaadaptowano wiele podzespołów CS-a. Poprzeczką dla najnowszego M3 nie jest jednak CSL, a zwycięzcy plebiscytów eCOTY z poprzednich lat - M2 CS M5 CS. Presja? Skądże.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024