Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW M440i xDrive Cabrio - rywal Mercedesa-AMG C43 obiera cel

BMW nie traci wypracowanej formy - M440i cabrio to wciąż znakomite auto.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 listopada 2021
BMW M440i Cabrio
16
Ocena Evo
Cena:
349 000 zł
Silnik, skrzynia i układ jezdny najlepsze w klasie
Nie tak ostry i bezpośredni jak sedan, touring czy coupe

Dlaczego to trwało tak długo? Zarówno seria 2 jak i seria 8 w wersji otwartej zawsze miały miękki dach, tak samo nowe Z4. Przywrócenie takiego rozwiązania w serii 3 (i 4), która od debiutu wersji E93 miała sztywny dach, wydawało się oczywistością, zwłaszcza w obliczu filozofii “efficient dynamics” i walki z nadmierną masą, a na konstrukcji dachu można oszczędzić do 40% masy auta. To mnóstwo kilogramów do zrzucenia.

Z zamkniętym dachem nowe M440i Cabrio wygląda znacznie bardziej gładko, przynajmniej dla naszych oczu. Design jest bardziej spójny niż w jakimkolwiek czteromiejscowym kabrio ze sztywnym dachem, po prostu jest optycznie lżejszy i bardziej zwarty.

BMW M440i cabriolet granat
16

Pasażerowie nad głową mają więcej miejsca, a z tyłu jest znacznie większy bagażnik i to niezależnie czy chcecie zmierzyć się z jesienną pogodą i jechać z otwartym dachem, czy z zamkniętym. Jest nawet możliwość zrobienia przepustu na długie przedmioty w tylnej kanapie. Bardzo praktyczne.

Materiałowy dach pozwala zrzucić kilka kilogramów (choć to wciąż 1890 kg), tyle że zmiana sztywności nadwozia wymusza dodanie odpowiednich wzmocnień z przodu i z tyłu. Akurat w wersji M440i kilkadziesiąt kilo dokłada też napęd na wszystkie koła xDrive, a wszystko w sumie składa się na masę o 150 kg większą niż w identycznej serii 4 coupe.

W ostatnich kilku latach dział M w BMW na znakomitą passę. Cokolwiek wezmą na warsztat, to wychodzi hit i tak samo jest z tym samochodem, mimo że to tylko M Performance. Nowe M440i to faktycznie maszyna do jazdy, a nie ćwiczenie działu marketingu w zakresie naklejania znaczków. Nawet w wersji bez dachu M440i jest o parę lat świetlnych przed konkurencją.

Główne źródło tego sukcesu to 3-litrowy motor R6 z układem mild-hybrid 48Vmocą 374 KM. Moment obrotowy wynosi 500 Nm przy 1900 obr./min. Nie ma tu znakomitego silnika S55 znanego z M2 CS, ale ten B58 to także jedna z pereł w koronie spalinowych modeli BMW. Przysięgam, nie będę już posługiwał się kodami silników.

Ta rzędowa szóstka robi naprawdę wszystko, czego można od silnika oczekiwać. Przyjemnie mruczy gdy kruzujesz po okolicy, żongluje momentem obrotowym i pozwala automatycznej skrzyni (brak manuala, bo za mało ich zamawiano w poprzedniej generacji) ślizgać się po ośmiu biegach bez najmniejszego szarpnięcia. Z drugiej strony dostarcza mnóstwo ciągu gdy zechcesz przestawić tryb jazdy w Sport. W świecie ewidentnie pokłóconym już na zawsze z silnikami spalinowymi BMW potrafi nadal sprawiać radość właśnie tego rodzaju staromodnymi doświadczeniami.

BMW M440i Cabrio skrzynia biegów automat
16

Jak pewnie się spodziewacie jest delikatny spadek w odczuciach z jazdy. Sztywność nadwozia nie jest taka betonowa, co perfekcyjnie dacie radę wyczuć przy pokonywaniu ulubionej krętej drogi. Kabriolet nie zmienia tak raptownie kierunku jazdy i nie daje aż takiego wyczucia na kierownicy gdy zaczynasz zbliżać się do limitu. To nie jest przepaść względem wersji coupe, ale mając okazję jeździć tymi autami jeden po drugim dokładnie poczujesz ile tracisz wybierając kabriolet.

Reklama

Te auta mają po prostu trochę inny charakter - kabriolet jest raczej do spokojnego delektowania się jazdą bez dachu, a nie do atakowania rekordu okrążenia na torze. Poza tym M440i xDrive to po prostu przyjemne miejsce do spędzania czasu. Z zamkniętym dachem wycisza się niemal do zera i nie wpuszcza do kabiny szumu z zewnątrz, a z otwartym dachem wiatr w okolicach głowy kierowcy jest minimalny. Wszystkie podgrzewane elementy - kierownica, fotele, nadmuch na szyję - tworzą przytulną atmosferę i zdecydowanie są warte dopłaty do pakietu Business Class (8300 zł), który zawiera te rzeczy. Przy otwartym dachu na kiepskich nawierzchniach można wyczuć pewne szarpnięcia w strukturze, jeśli podwozie jest obciążone, ale nawet na zniszczonych nawierzchniach przy normalnych prędkościach w kabinie jest niewiele więcej zakłóceń niż w coupe. 

BMW M440i Cabrio bez dachu
16

W innych wersjach nadwozia M440i możesz wsiąść i z miejsca włączyć jeden z dwóch trybów sportowych, ale w kabrio pozostawienie wszystkiego w trybie komfort wydaje się najlepszą opcją. Słabsze wersje serii 4 Cabrio oferują podobne wrażenia, ale warto wybrać M440i ze względu na możliwość doświadczania tej wspaniałej jednostki napędowej, która tworzy ten cały samochód i sama jest warta ceny wyjściowej.

Cena i konkurencja

349 000 zł to sporo jak za samochód stojący w środku drabinki modelowej BMW. Ceny samochodów nie mają dzisiaj zbyt wiele sensu, więc model z górnej części gamy serii 4 jak najbardziej może kosztować prawie 350 tysięcy, nawet bez wyposażenia.

Audi na polskim rynku już nie oferuje A5 z otwartym dachem, więc najbardziej oczywistym rywalem został Mercedes C43 AMG. Również silnik R6 3.0, moc 390 KM i podobny charakter, tyle że może być problem ze zdobyciem egzemplarza, bo to już sama końcówka produkcji przed debiutem nowej generacji. Patrząc tylko na cennik Merc kosztuje więcej, bo od 372 900 zł.

Jeśli kryteria wyboru to 4 miejsca, otwarty dach i możliwość wykorzystania napędu na wszystkie koła, w takich cenach można również kupić używane 911 Carrera 4 Cabriolet. 

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023
Mercedes-AMG CLA lifting
Lifting
Mercedes zaprezentował nowego CLA, także w wersjach AMG 35 i 45 S

Mercedes CLA przeszedł lifting, a w gamie pojawiły się zaktualizowane wersje napędowe AMG.

19 stycznia 2023
Fastline Racing Academy - Heels on the Track
Prezentacja Partnera
Piękne, szybkie i… bezpieczne. Relacja z Heels On The Track

Kobiety przejęły Tor Łódź! Za nami 6 edycja wydarzenia organizowanego przez Fastline Racing Academy. 

19 stycznia 2023