Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Skoda Octavia RS - dojrzalsza wersja Golfa GTI

Skoda Octavia RS jest nie tylko praktyczna, ale też bardziej stylowa i dopracowana niż Golf GTI.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 sierpnia 2022
Skoda Octavia RS model 2022
21
Ocena Evo
Cena:
Cena: od 150 350 zł
styl, praktyczność i imponująca szybkość za rozsądne pieniądze
trzeba ją polubić, inaczej jest zbyt “zwyczajna”

Czwarta generacja Skody Octavii RS jest zrobiona według tej samej sprawdzonej formuły co jej poprzednicy od niemal 20 lat. Czeski kompakt, także w usportowionej wersji, korzysta ze sprawdzonej platformy Volkswagena Golfa, a także z jego silników, skrzyń biegów i wszelkiej technologii jaką ma do zaoferowania koncern VAG w ostatnich latach.

Rodzina modeli RS rozrosła się do niespotykanych wcześniej rozmiarów - zachowano podział na liftbacka i kombi, ale teraz można mieć RS w trzech smakach - benzynowego, hybrydowego lub z turbodieslem. Klienci benzynowego modelu mogą wybrać manualną skrzynię biegów (a to przecież model 2022 roku!), pozostali nie mają wyboru ponad dwusprzęgłowe DSG. Turbodiesla można wziąć z napędem 4x4 - jest to ten sam Haldex co w Golfie R i wielu modelach Audi. W zależności od nadwozia i napędu masa nowej Octavii RS waha się między 1425 kg za benzynowego liftbacka do 1630 kg za kombi z napędem plug-in hybrid.

Jeśli mniej więcej śledzicie co się dzieje w koncernie VAG nie będziecie zaskoczeni, że pod maską benzynowego RS-a pracuje dwulitrowy motor turbodoładowany EA888 znany z Golfa GTI. Oba te auta mają moc 245 KM, co w Octavii przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 6,8 s (manual) lub 6,7 s (DSG).

Skoda Octavia RS biała
21

Obok benzynowej wersji w ofercie Skody jest też 200-konny turbodiesel o takiej samej specyfikacji jak w Golfie GTD. Pokaźny moment obrotowy silnika wysokoprężnego (400 Nm) jest w stanie zamienić Octavię w genialnego, szybkiego cruisera i nie przeszkadza nawet fakt, że silnik nie brzmi najlepiej na wysokich obrotach. Wersja z turbodieslem ma jeszcze jeden plus, bo oferowana jest z napędem przednim lub 4x4. Naszym zdaniem przedni napęd jest wystarczający, a dodatkowy ciężar Haldexa jest zbędny jeśli nie wybierasz się z rodziną w Alpy każdej zimy. Czasy przyspieszenia do “setki” dla tych odmian Octavii są słabsze niż w przypadku benzynowej. Z napędem na przód RS diesel przyspiesza w 7,6 s, a z 4x4 w 7,1 s. Co ciekawe, dane te są identyczne dla liftbacka i kombi.

Wersja iV, czyli hybryda plug-in, przejęła 245-konny napęd z Golfa GTE. Pod maską takiej Octavii pracuje mniejszy silnik benzynowy 1.4 TSI i dodatkowy motor elektryczny czerpiący energię z małej baterii 10 kWh. Teoretycznie pozwala to na przejechanie 60 km tylko na prądzie, w praktyce raczej nikt nie przekroczy 40 km. Samochód osiąga 100 km/h w 7 s - wynik byłby lepszy gdyby nie masa własna przekraczająca 1600 kg.

Skoda Octavia vRS 2021 tył
21

Dla wszystkich wariantów Octavii RS poza PHEV Skoda przygotowała specjalny pakiet zawieszenia.  Obejmuje ono sztywniejsze sprężyny i amortyzatory (pasywne) oraz szerszy rozstaw tylnych kół, co skutkuje obniżeniem prześwitu o 15 mm. Nie zdecydowano się jednak na poważniejsze zmiany, więc nadal przy przedniej osi pracują popularne kolumny MacPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy. Standardem są również 18-calowe obręcze aluminiowe i elektroniczny “dyferencjał” przedni XDS+.

Za dopłatą 3700 zł dostępna jest opcja Dynamic Chassis Control, dzięki której zmiana trybu jazdy Eco/Comfort/Normal/Sport powoduje nie tylko wyostrzenie lub złagodzenie reakcji silnika i skrzyni biegów, ale także zmianę sposobu tłumienia nierówności. Reguluje się także siłę oporu na układzie kierowniczym, a dla wybrednych istnieje możliwość skomponowania własnych ustawień w trybie Individual.

Skoda Octavia vRS 2021 zegary
21

Czwarta generacja Octavii RS jest seryjnie wyposażona w cały zestaw systemów bezpieczeństwa z asystentem pasa ruchu, kontrolą zmęczenia kierowcy, aktywnym tempomatem i systemem Crew Protect Assist na czele. Ten ostatni w wypadku zagrożenia kolizją automatycznie naciąga pasy bezpieczeństwa i domyka wszystkie szyby. We wnętrzu Octavii kierowca ma do dyspozycji pochodzący z Audi system Virtual Cockpit, 10-calowy system multimedialny Columbus i malutki wybierak skrzyni DSG. Za dopłatą można mieć m.in. bardzo przydatny wyświetlacz Head-up. W kabinie sporo jest alcantary i paneli udających włókno węglowe. Fotele ze zintegrowanymi zagłówkami wyglądają świetnie, choć w przypadku naszego auta testowego z ręczną regulacją foteli siedzi się zbyt wysoko w pozycji zbyt mocno pochylonej do przodu.

Skoda Octavia vRS 2021 manualna skrzynia biegów
21

Styliści Skody włożyli sporo pracy w nadanie najdroższej wersji indywidualnego charakteru i wygląda na to, że inżynierowie cały czas dotrzymywali im kroku opracowując podwozie nowego RS-a.

Podobnie jak wszystkie poprzednie Octavie RS, czwarta generacja wykazuje się dużą żywiołowością. Silnik z rodziny EA888 może nie jest szczególnie charyzmatyczny przez brak odpowiedniej ścieżki dźwiękowej, za to ma wyjątkowo korzystny przebieg krzywej momentu obrotowego. Udało się połączyć spory moment obrotowy pochodzący z turbosprężarki z zawsze dostępną mocą, dzięki czemu auto pracuje bardziej harmonijnie niż w przypadku poprzednich RS. Nie ma już gwałtownego przyrostu momentu obrotowego, który zrywał trakcję przedniej osi, zamiast tego silnik ciągnie równomiernie od zaledwie 1600 obrotów aż do 2700 obrotów. Również elektroniczny dyferencjał radzi sobie znacznie lepiej i faktycznie poprawia zachowanie auta na drodze.

SKODA_Octavia_VRS_sylwetka z boku
21

Gdy w końcu docierasz do 5250 obrotów, czyli do momentu osiągnięcia maksymalnej mocy 245 KM, pojawiają się fajerwerki, których często nie ma w innych modelach z tym silnikiem. Widać, że Skoda spędziła sporo czasu, aby szybkie wersje czeskiego kompaktu miały swój własny, rozpoznawalny charakter.

Octavia RS z turbodieslem pod maską jeździ dokładnie tak, jak należałoby oczekiwać. Dostępny od niskich obrotów moment obrotowy potrafi sprawić problemy z trakcją, ale elektronika i dyferencjał robią z tym należyty porządek. Szczególnie jest to odczuwalne w zakrętach pokonywanych z niewielką prędkością. Przy wysokich obrotach silnik TDI trochę traci rezon, choć trzeba przyznać, że marginalna różnica masy względem wersji benzynowej (+4kg) sprawia, że ogólny balans auta nie jest ani trochę zaburzony.

Reklama
Skoda Octavia RS biała z boku
21

Sporą wadą Octavii RS jest niezbyt dobrze dopasowana skrzynia DSG. Przerzuca biegi zbyt wolno, szczególnie przy redukcjach, oraz brakuje jej ostrości nawet w najbardziej sportowych ustawieniach. Zamontowane za kierownicą manetki nie pasują jakością wykonania do reszty auta i jest to problem, który grupa VAG musi rozwiązać w Octavii i innych usportowionych autach. Mogliby na przykład zapytać swojej spółki-córki Lamborghini jak to powinno wyglądać. Na szczęście jeśli chodzi o właściwości dynamiczne udało się zachować zdolność poprzedników do zaskakiwania płynnością układu jezdnego i kierowniczego, co zawsze jest w Octavii RS dużą przyjemnością. Ten samochód nigdy nie jest całkowicie wytrącony z równowagi, a układ jezdny nadaje na wspólnych falach z dynamicznym silnikiem.

Jest jeszcze trochę do poprawy jeśli chodzi o opcjonalny system amortyzatorów DCC. W trybie Normal auto czasem się gubi i reaguje zbyt wolno na zmiany kierunku jazdy. Dzieje się tak pomimo, że system powinien automatycznie przełączyć się w tryb Sport gdy wykryje bardziej agresywną jazdę. Niektórzy uznają jazdę w trybie Sport za zbyt twardą, szczególnie na bocznych drogach, ale naszym zdaniem ustawienie jest dobre, jedynie trzeba odkryć jego prawdziwe możliwości.

SKODA_Octavia_VRS na drodze
21

Łatwo da się zauważyć poprawę układu kierowniczego. Może nie jest to poziom McLarena 765LT, ale opór na kierownicy wydaje się naturalny, prawdziwy i nie trzeba robić wiele korekt podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Octavii jest teraz bliżej do Golfa GTI niż kiedykolwiek wcześniej. Właściwie większość zarzutów pod adresem obecnej jak i poprzedniej generacji RS-a koncentruje się wokół braku wyraźnego charakteru. Problem w tym, że trzeba naprawdę mocno się “wjeździć” w samochód, aby ten charakter wydobyć, więc wielu kierowców odczuwa Octavię jako zbyt zwyczajną. Naszym zdaniem to błąd.

Podejście Skody do czwartej generacji Octavii RS to nic radykalnego - nie ma tu wodotrysków, auto na pewno nie trafi na okładki pism branżowych, nie ma czegoś takiego jak hype wokół tego modelu. Właściwie to cecha wspólna wszystkich generacji tego auta, które od początku swojego istnienia funkcjonuje na obrzeżach segmentu hot hatchbacków. Tymczasem Skoda ma do zaoferowania naprawdę dobry stosunek jakości i osiągów do ceny, przez co jest nabywana przez klientów potrzebujących czegoś w rodzaju Golfa GTI, ale w bardziej rodzinnym wydaniu. Pod tym kątem Octavia RS pozostaje jednym z naszych ulubieńców.

SKODA_Octavia_VRS_o zachodzie słońca
21

Ceny i konkurencja

Każda Octavia RS jest już na wstępie nieźle wyposażona. W standardzie klienci dostają sportowe fotele pokryte alcantarą, aktywny tempomat do 210 km/h, reflektory LED Matrix oraz przyzwoity system audio. Dwie opcje, które obowiązkowo trzeba dodać to adaptacyjne amortyzatory DCC (3700 PLN) oraz większe, 19-calowe alufelgi (2650-3050 PLN).

Najbardziej podstawowa Octavia RS z manualną skrzynią i benzynowym silnikiem kosztuje w tym momencie od 150 350 zł, a dopłata za DSG wynosi równo 8000 zł. Wersje z turbodieslem kosztują od 163 600 zł, choć tu już automat jest standardem. Najdroższa jest Octavia RS TSI z napędem 4x4 w cenie od 173 650 zł, a tuż poniżej plasuje się hybryda plug-in z ceną 169 850 zł. Analogiczne auta z nadwoziem Combi będa kosztować 4000 zł więcej, i co ważne, da się skonfigurować dowolną kombinację nadwozia i napędu. W porównaniu do Golfa GTI Skoda wypada bardziej korzystnie o około 10-12 tys. zł w poszczególnych wersjach napędu, choć lista wyposażenia nie zawiera wcale więcej pozycji oraz nie da się kupić szybkiego Golfa w wersji kombi.

Pod względem prowadzenia Golf wypada trochę lepiej, ale generalnie podobnie, i to samo da się powiedzieć o innych krewnych z grupy VAG - Seacie Leonie i Audi A3. Spoza bratniej technologicznie grupy szybkie hatchbacki zazwyczaj są o wiele bardziej sportowe i przez to gorsze do jazdy na co dzień. Standardy w klasie wyznacza Hyundai i30 N, a jeśli ktoś szuka podobnego kształtu nadwozia do Octavii liftback, w ofercie jest wersja Fastback, choć daleko jej do przestronności Skody. Z kolei niedawno zmodernizowany Ford Focus nigdy nie dorównał jakością jazdy mniejszej Fieście ST ze względu na swój specyficzny napęd. Mimo to warto rozważyć Focusa, szczególnie jako ST w wersji kombi.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025