Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Test opon EVO pojawia się w nowej odsłonie. Pozostaje tak szczegółowy, jak dotychczas, łącząc wyniki obiektywnych pomiarów z subiektywnymi odczuciami każdego z parametrów. Jednak teraz rezultaty przedstawiamy w sposób łatwiejszy do analizy i zrozumienia. System punktacji się nie zmienia, a największy nacisk kładziemy na osiągi na mokrym asfalcie, bo właśnie na śliskich drogach łatwiej osiągnąć granicę możliwości opony.
W teście na ten rok sprawdziliśmy opony letnie w popularnym rozmiarze 235/35 R19. W stawce znalazło się trzech najlepszych graczy tego rozmiaru z testu w 2022 roku: zwycięskie Bridgestone Potenza Sport, drugie – Goodyear Eagle F1 SuperSport i trzecie, czyli Pirelli P Zero. W tak konkurencyjnym segmencie rynku producenci nieustannie ulepszają produkty, więc Michelin Pilot Sport 4 S, Continental Sportcontact 7 i Falken Azenis FK520 również ponownie zasłużyły na uwagę, podobnie jak nowość od Vredesteina – Ultrac Pro, które po raz pierwszy biorą udział w teście opon 235/35 R19.
Do naszych testów potrzebujemy samochodu o komunikatywnym, precyzyjnym prowadzeniu, aby móc odpowiednio ocenić odczucia z jazdy. Dlatego przy obiektywnych pomiarach parametrów wykorzystaliśmy VW Golfa VIII generacji, ale do sprawdzania subiektywnych wrażeń z właściwości jezdnych oraz zachowania w trasie posłużył nam bardziej „czuły” Golf GTI Mk7, wyposażony w kubełkowe fotele wyścigowe, które dodatkowo ułatwiają wyczucie pracy bieżnika.
Od naszej ostatniej wizyty Goodyear znacząco zmodernizował elementy swojego uroczo położonego ośrodka testowego Mireval Proving Ground niedaleko Montpellier na południu Francji. W szczególności odnowiono szlak do testów na nawierzchni suchej. Z kolei część stanowiąca były tor wyścigowy otrzymała nową nawierzchnię asfaltową, a ostra szykana na końcu prostej startowej została przeprofilowana, co poprawiło płynność przejazdu, ale i podniosło stopień trudności.
Najistotniejsze testy na mokrej nawierzchni to hamowanie na prostej oraz okrążenia na podeszczowym, wymagającym torze. Nawadniana nitka ma ponad 1,5 km długości, woda sięga 8 mm głębokości i pokonuje się ją głównie na 3. biegu. Wyjątek stanowi „dwójkowa” agrafka, która dobrze weryfikuje poziom przyczepności. Szybkie łuki sprawdzają stabilność przy przejściu z zakrętu w zakręt, a miks wznoszących się i opadających skrętów pozwala ocenić przyczepność na wejściu i równowagę. Kluczowe dla dobrego czasu okrążenia są trakcja, precyzja i zrównoważone zachowanie. Jednocześnie na końcową ocenę wpływają również subiektywne odczucia i informacje zwrotne, jakie daje opona.
Hamowanie na mokrym w linii prostej sprawdzamy, wytracając prędkość z 80 do 1 km/h, a ostateczny wynik jest średnią z wielu przejazdów, z wyłączeniem skrajnych rezultatów. Podobnie w przypadku testu trakcji na mokrym – rezultat to przeciętna czasów uzyskanych na poszczególnych okrążeniach okręgu o promieniu 35 m. Są też dwa sprawdziany aquaplaningu. Ten na prostej mierzy prędkość, przy jakiej koło poruszające się w wodzie o głębokości 7 mm zaczyna obracać się o 15 proc. szybciej niż opona poruszająca się po nawierzchni suchej. Test aquaplaningu na łuku mierzy maksymalne przeciążenie boczne przy jeździe po okręgu o promieniu 100 m w wodzie o głębokości 8 mm.
Hamowanie na suchej nawierzchni w linii prostej sprawdzamy, wytracając prędkość ze 100 do 1 km/h i ponownie – wynikiem jest średnia z wyłączeniem wartości skrajnych. Przyczepność na suchym asfalcie mierzona jest na 3,3-kilometrowym torze. Pojawiają się na nim trudny opadający zakręt z podwójnym szczytem oraz techniczna seria łuków na wznoszącej części. Tutaj, obok czasu okrążenia, bierzemy również pod uwagę subiektywną ocenę precyzji prowadzenia, trakcji i przyczepności w zakręcie wraz z równowagą i stabilnością przy hamowaniu.
Dodatkowo na podstawie własnych odczuć oceniamy poziom hałasu oraz komfortu podczas przejazdu krótkiej pętli drogowej, która obejmuje rozmaite nawierzchnie, poprzeczne nierówności i pokrywy studzienek. Z kolei test oporów toczenia, przeprowadzony według standardowych procedur stosowanych w branży oponiarskiej, dostarcza bardziej szczegółowych wyników niż te na etykiecie: 4-5% wzrost oporów toczenia przekłada się na zużycia paliwa wyższe o 1%.
W każdym z testów najlepsza opona zdobywa 100 proc., a noty pozostałych są wyliczane proporcjonalnie do jej wyników. Rezultaty uzyskane na mokrej nawierzchni stanowią 30 proc. końcowej oceny, na suchej – 20 proc. Subiektywne oceny z jazdy po torze i drodze (na obu asfaltach) stanowią kolejne 40 proc. Ostatnie 10 proc. to opory toczenia oraz cena.
Przy każdym z przetestowanych przez nas modeli opon znajdziesz informacje o indeksie nośności i prędkości, wadze oraz oznaczeniach na unijnych etykietach. RR (od rolling resistance) to opory toczenia oceniane w skali od A (najniższe opory toczenia) do E (najwyższe). Im niższe RR, tym lepsza powinna być efektywność paliwowa opony. Wet – przyczepność na mokrej nawierzchni, od najwyższej (A) do najniższej (E). W tej kategorii ocena na etykiecie oparta jest wyłącznie na podstawie drogi hamowania na prostej. Noise (głośność) – ta zewnętrzna (przejeżdżający pojazd) jest mierzona w dB przy ustalonej prędkości na certyfikowanej nawierzchni i dla konkretnej szerokości opony. Najcichsze opony (<69 dB) otrzymują ocenę A, najgłośniejsze (>72 dB) – ocenę C.
___________
319 zł, 91Y XL, 10,12 kg, RR (C), Wet (A), Noise (B 70)
Są na rynku od kilku lat, a ich mocne strony to aquaplaning w łuku. Niezłe wyniki uzyskały w hamowaniu na prostej, a w oporach toczenia ustąpiły tylko Michelinowi. Na mokrym torze Falkeny uzyskały 7. czas, niemal 4 s za najlepszym (to samo miejsce w ocenie subiektywnej). Wrażenie słabej przyczepności ograniczało prędkość w zakrętach. ABS łatwo się aktywował, a w zakręcie opony potrzebowały czasu, by się ułożyć i „wgryźć” w asfalt. Trzeba uważać na trakcję przy przyspieszaniu. Przez przeciętną przyczepność Falkeny były 7. w teście na mokrym okręgu i 6. w hamowaniu na wodzie. Potrzebowały prawie 3,5 m więcej niż najlepsza opona, aby wyhamować z 80 km/h.
Na suchym FK520 wypadły lepiej (4. miejsce w hamowaniu) i – choć uzyskały najsłabszy czas na suchym torze – był on tylko o 2 s gorszy od najlepszego. Oferowały przyzwoite wyczucie układu kierowniczego i stabilność przy dużych prędkościach. Nie były tak responsywne jak najlepsi. Na drodze zapewniały dobry komfort i generowały niski hałas.
Na mokrym (subiektywnie) | 78.3% (P7) |
Na mokrym (czas okrążenia) | 94.7% (P7) |
Hamowanie na mokrym | 90.2% (P6) |
Mokry okrąg | 94.5% (P6) |
Aquaplaning – na prostej | 98.3% (P5) |
Aquaplaning – w zakrętach | 100% (P1) |
Na suchym (subiektywnie) | 83.6% (P7) |
Na suchym (czas okrążenia) | 98.1% (P7) |
Hamowanie na suchym | 91.9% (P4) |
Pętla drogowa | 85.7% (P7) |
Opory toczenia | 98.2% (P2) |
___________
661 zł, 91Y XL, 10,38 kg,RR (C), Wet (A), Noise (B 71)
były 3. w teście w 2022 roku. Teraz uplasowały się na miejscu 6. PZ4 nie wypadły gorzej niż ostatnio – to rywale poprawili osiągi. Mimo że w testach nie zdobyły najlepszych wyników, uzyskały mocną średnią, a na mokrym otrzymały wysokie noty za subiektywne odczucia. P Zero były 5. w hamowaniu na wodzie, zatrzymując się 2,5 m za najlepszym. Na mokrym okręgu zajęły 3. pozycję, a na torze pokrytym wodą – drugą. Dobre reakcje na ruchy kierownicą, solidne hamowanie i świetna trakcja. Problemy przyniosły dopiero szybkie łuki. 7. miejsce w aquaplaningu na prostej – kiepsko, ale wynik nie odbiegał znacząco od czołówki. 2. miejsce za aquaplaning w zakrętach. Na suchym P Zero wypadły mniej imponująco. Precyzyjne przy dużych prędkościach, z dobrą przyczepnością na wyjściu, ale brakowało im feedbacku. W teście drogowym wykazały się za to najniższym poziomem hałasu i dobrym tłumieniem nierówności. Pirelli to świetne opony (zwłaszcza na mokrym), ale w tej stawce byli lepsi.
Na mokrym (subiektywnie) | 96.7% (=P2) |
Na mokrym (czas okrążenia) | 98.8% (P2) |
Hamowanie na mokrym | 92.1% (P5) |
Mokry okrąg | 98.3% (P3) |
Aquaplaning – na prostej | 96.1% (P7) |
Aquaplaning – w zakrętach | 97.8% (P2) |
Na suchym (subiektywnie) | 91.8% (P6) |
Na suchym (czas okrążenia) | 99.3% (P5) |
Hamowanie na suchym | 91.4% (P6) |
Pętla drogowa | 95.9% (=P3) |
Opory toczenia | 87.0% (P5) |
616 zł, 91Y XL, 11,18 kg, RR (D), Wet (A), Noise (B 72)
To pierwszy raz, kiedy testujemy Vredesteina na tle jego konkurentów. Swoimi wynikami Ultrac Pro zapewniły sobie 5. miejsce, ale zabrakło im bardzo niewiele do miejsca 3. Nie zwyciężyły w żadnej z kategorii, ale niemal w każdej były mocnym graczem.
W testach na mokrej nawierzchni Vredesteiny dwukrotnie zajęły 6. miejsce, jednak zarówno na okręgu, jak i torze opony uzyskały ponad 95 proc. najlepszego wyniku. W kluczowym teście hamowania na mokrym Ultrac Pro uplasowały się ex aequo na drugim miejscu, tracąc mniej niż metr do najlepszych. Świetnie poradziły sobie z aquaplaningiem przy jeździe na wprost. W ocenie subiektywnej zajęły 5. miejsce w testach na mokrym torze – z przyzwoitym poziomem trakcji oraz progresywnym, przewidywalnym i łatwym do opanowania uślizgiem na granicy przyczepności.
Najsłabszym wynikiem było 7. miejsce w hamowaniu na suchym, gdzie potrzebowały o 4,4 m więcej, by zatrzymać się ze 100 km/h w porównaniu z liderem. Jednak w prowadzeniu na suchej nawierzchni zajęły 2. miejsce i świetnie wypadły pod względem precyzji prowadzenia niezależnie od prędkości. Subiektywnie również zostały dobrze ocenione. Zapewniały dobrą trakcję i przyczepność na pierwszym okrążeniu toru, ale na drugim ich efektywność spadła z powodu przegrzania.
Dopełnieniem dobrych wyników była przyzwoita kultura pracy na drodze oraz 3. miejsce w oporach toczenia, co przekładało się na wysoką efektywność paliwową. W ogólnym ujęciu Ultrac Pro były bardzo blisko poziomu dwóch opon, które sklasyfikowano ex aequo na 3. miejscu.
Na mokrym (subiektywnie) | 95.0% (P5) |
Na mokrym (czas okrążenia) | 96.7% (P6) |
Hamowanie na mokrym | 97.2% (=P2) |
Mokry okrąg | 95.7% (P6) |
Aquaplaning – na prostej | 98.8% (P4) |
Aquaplaning – w zakrętach | 95.4% (P6) |
Na suchym (subiektywnie) | 93.4% (=P4) |
Na suchym (czas okrążenia) | 99.4% (P2) |
Hamowanie na suchym | 87.5% (P7) |
Pętla drogowa | 95.9% (=P3) |
Opory toczenia | 94.9% (P3) |
___________
728 zł, 91Y XL, 10,14 kg, RR (D), Wet (A), Noise (B 72)
Eagle F1 Supersport to kolejne z opon, których osiągi w naszym aktualnym teście dorównały tym z roku 2022, jednak podobnie jak w przypadku P Zero, nowi konkurenci wykazali lepsze parametry. Mocne strony Goodyeara to nadal świetne czucie na mokrym i solidne tempo na suchym, co sprawia, że mamy do czynienia ze starannie dopracowanymi oponami sportowymi.
W testach przyczepności na mokrym zajęły 3. miejsce, jedynie nieznacznie ustępując liderom. Otrzymały też najwyższe oceny za odczucia subiektywne, imponując przyczepnością, trakcją i progresywnym jej zrywaniem. W zakrętach zyskiwały dzięki perfekcyjnemu połączeniu stabilności i podatności na ruchy kierownicą. Dobre wyniki w hamowaniu na asfalcie pokrytym wodą (4. miejsce i jedynie 2 m straty do lidera) i znakomita odporność na aquaplaning sprawiają, że mamy do czynienia z bardzo wydajnymi oponami na mokre warunki.
Na suchym Eagle F1 Supersport uzyskały najlepszy czas na wymagającym torze, uzyskując ponad 0,5 s przewagi, w której zmieściła się aż piątka rywali. Dały odczucie pewności, mnóstwo przyczepności i precyzji, ułatwiających utrzymanie idealnego toru jazdy. Na drugim okrążeniu dokładność prowadzenia jednak nieco spadła, podobnie jak czucie zachowania przedniej osi, której brakowało „czystości” i czułości komunikacji w porównaniu z najlepszymi oponami testu. Na drodze Eagle F1 Supersport początkowo zdawały się słabo tłumić nierówności, ale w ogólnym ujęciu okazały się ciche i komfortowe.
Imponujące opony, szczególnie na mokrej nawierzchni. Trzecie miejsce nie oddaje w pełni ich możliwości, a bardziej pokazuje siłę konkurencji.
Na mokrym (subiektywnie) | 100% (P1) |
Na mokrym (czas okrążenia) | 98.7% (P3) |
Hamowanie na mokrym | 93.7% (P4) |
Mokry okrąg | 98.8% (P2) |
Aquaplaning – na prostej | 99.1% (P2) |
Aquaplaning – w zakrętach | 97.6% (P3) |
Na suchym (subiektywnie) | 93.4% (=P4) |
Na suchym (czas okrążenia) | 100% (P1) |
Hamowanie na suchym | 91.6% (P5) |
Pętla drogowa | 95.4% (=P4) |
Opory toczenia | 81.45% (P7) |
___________
649 zł, 91Y XL, 9,81 kg, RR (D), Wet (A), Noise (B 72)
Zwycięzca naszego ostatniego testu opon w tym rozmiarze. Nadal wykazują znakomite osiągi, zdobywając czołowe lokaty w kilku kategoriach. Tym razem nie podbiły pierwszego miejsca jedynie dlatego, że kilku kluczowych rywali poprawiło swoje wyniki.
Podobnie jak w 2022 roku, Potenza Sport ustanowiły najlepszy czas na torze pokrytym wodą z przewagą sekundy nad kolejnymi oponami. Były również punktem odniesienia na mokrym okręgu i w aquaplaningu na wprost.
Te wyniki przypieczętowały dobrymi notami w kwestii odczuć subiektywnych, zajmując 2. miejsce za przyczepność na mokrym, wykazując dobrą trakcję. I o ile uślizgi pojawiały się mniej subtelnie niż u niektórych rywali, to Potenza Sport nieustannie zapewniały dobry poziom kontroli. Dawały też niezłe odczucia z hamowania, choć na mokrym zostały 3,7 m za najlepszymi. Wygląda na to, że Bridgestone radzą sobie lepiej w głębszej wodzie, co pokazuje pierwsze miejsce w aquaplaningu na prostej.
Na suchej nawierzchni opony te uzyskały trzeci czas okrążenia oraz trzecie miejsce w subiektywnej ocenie zachowania. Zapewniły dobre czucie przedniej osi oraz niezłe odpowiedzi na ruchy kierownicą przy średnich i wysokich prędkościach. Do tego zachowały precyzję i opanowanie. Wydawało się jednak, że te odczucia to jedynie domena przodu, a przyczepność spadła na drugim okrążeniu. Dodatkowo po teście bieżnik wyglądał na mocno sfatygowany.
Zajęcie wyższej pozycji uniemożliwiły im (poza wspomnianym hamowaniem na mokrym) wysokie opory toczenia i jedynie przyzwoite zachowanie w teście drogowym. Tak czy inaczej Potenza Sport uzyskały imponujący wynik końcowy.
Na mokrym (subiektywnie) | 96.7% (=P2) |
Na mokrym (czas okrążenia) | 100% (P1) |
Hamowanie na mokrym | 89.5% (P7) |
Mokry okrąg | 100% (P1) |
Aquaplaning – na prostej | 100% (P1) |
Aquaplaning – w zakrętach | 96.1% (P5) |
Na suchym (subiektywnie) | 95.1% (P3) |
Na suchym (czas okrążenia) | 99.4% (P3) |
Hamowanie na suchym | 95.6% (P2) |
Pętla drogowa | 89.8% (P6) |
Opory toczenia | 84.7% (P6) |
___________
726 zł, 91Y XL, 10,96 kg, RR (C), Wet (A), Noise (B 71)
Pilot Sport 4 S od dawna są wybierane na pierwszy montaż przez wielu uznanych producentów samochodów, i mimo premiery Pilot Sport 5, „stara” wersja nadal imponuje. Jeśli szukać kluczowej zmiany w Pilot Sport 4 S od ostatniego testu, to jest nią znacząca poprawa w hamowaniu na mokrym, w którym to teście Micheliny awansowały z trzeciego miejsca na pierwsze i to ze znaczącą poprawą.
Do tego dochodzą solidne wyniki w najistotniejszych kategoriach. Pilot Sport 4 S zaimponowały szczególnie na suchej nawierzchni, plasując się jedynie 0,65 s za najszybszymi oponami w tym teście, i zajmując drugie miejsce w subiektywnych odczuciach. Nie miały żadnych problemów, zapewniały pewność, przyczepność, precyzję oraz świetne czucie przy większych przeciążeniach, a praca przedniej osi była pewna i dobrze wyważona. Na drodze uzyskały wysoką ocenę za komfort na nierównościach i ubytkach asfaltu oraz przyzwoitą kulturę pracy.
O ile wyniki Pilot Sport 4 S w próbach na mokrym były nieco gorsze w porównaniu z hamowaniem, to w ujęciu ogólnym uzyskały najlepszy rezultat. W kwestii subiektywnych odczuć na mokrym torze uplasowały się na 4. pozycji, podobnie jak pod względem czasu przejazdu po odcinku testowym pokrytym wodą. Większość pracy zdawała się wykonywać przednia oś, co sprawiało, że łatwo było dotrzeć do granicy przyczepności, ale pod większym naciskiem Micheliny nadal zapewniały precyzyjną kontrolę. Uzupełniły to najniższymi oporami toczenia i wypracowały świetny wynik, udowadniając, że nadal są doskonałymi oponami do samochodów sportowych.
Na mokrym (subiektywnie) | 95.8% (P4) |
Na mokrym (czas okrążenia) | 97.6% (P4) |
Hamowanie na mokrym | 100% (P1) |
Mokry okrąg | 97.6% (P5) |
Aquaplaning – na prostej | 97.0% (P6) |
Aquaplaning – w zakrętach | 94.2% (P7) |
Na suchym (subiektywnie) | 95.9% (P2) |
Na suchym (czas okrążenia) | 99.4% (P4) |
Hamowanie na suchym | 92.7% (P3) |
Pętla drogowa | 98.0% (P2) |
Opory toczenia | 100% (P1) |
___________
689 zł, 91Y XL, 10,0 kg, RR (D), Wet (A), Noise (B 72)
MAMY TU PONIEKĄD KONTYNUACJĘ SUKCESU Z ZESZŁEGO ROKU. Wówczas w porównaniu opon w rozmiarze 225/40 R18 także zwyciężyło ogumienie tego producenta. W zasadzie Continental już nas przyzwyczaił do tego, że ląduje w czołówce testów porównawczych, ale tym, w czym znacząco się poprawił i co zagwarantowało mu zwycięstwo, były odczucia subiektywne, w szczególności na suchym.
Patrząc na wyniki na mokrej nawierzchni, które obejmują dwa czwarte miejsca, jedno piąte i jedno szóste, mogłoby się wydawać, że zwycięstwo było trudne do osiągnięcia. Jednak procentowe wyniki w tych testach były bardzo solidne. Subiektywnie, na mokrym torze opony nie oferowały tyle przyczepności, co najlepsze modele w stawce, ale zapewniały wysoki poziom kontroli, a na krętych fragmentach – wyjściach i wejściach w łuki – płynność i zwinność.
Jeszcze lepiej wypadły na suchej nitce, gdzie praca przedniej osi była precyzyjna i czuła na najdrobniejsze ruchy, a same opony solidnie „zaczepione” w nawierzchni przy wyższych prędkościach. Osiągnęły szósty czas okrążenia, ale jedynie 0,99 s za najlepszymi w tej próbie oponami Bridgestone. Zapewniły nawet lepsze odczucia, dzielnie stawiając czoła podsterowności po złapaniu temperatury, zachowując precyzję i spójność. Pozycję umocniły najlepszymi wynikami na drodze, pokonując opony Michelin pod względem poziomu hałasu i pochłaniania nierówności, co okazało się również dość znaczące w perspektywie końcowego wyniku, a w rezultacie - zwycięstwa.
SportContact 7 nadal są bardzo mocne w pomiarach testowych, a teraz dodatkowo poprawiają wyniki w kategorii subiektywnych odczuć kierowcy. Ten model Continentala to świetne ogumienie, zapewniające niezrównane połączenie wielu cech.
Na mokrym (subiektywnie) | 94.2% (P6) |
Na mokrym (czas okrążenia) | 97.5% (P5) |
Hamowanie na mokrym | 97.2% (=P2) |
Mokry okrąg | 97.7% (P4) |
Aquaplaning – na prostej | 99.1% (P3) |
Aquaplaning – w zakrętach | 96.8% (P4) |
Na suchym (subiektywnie) | 100% (P1) |
Na suchym (czas okrążenia) | 99.0% (P6) |
Hamowanie na suchym | 100% (P1) |
Pętla drogowa | 100% (P1) |
Opory toczenia | 88.4% (P4) |
___________
Zdecydowana większość kupujących ten model ogumienia opowiada się za chęcią powrotu do niego przy kolejnej okazji. Zwracają głównie uwagę na poprawę prowadzenia swojego auta.
___________
Na mokrym (subiektywnie) | Wynik | % |
Goodyear | 60 | 100 |
Bridgestone | 58 | 96.7 |
Pirelli | 58 | 96.7 |
Michelin | 57.5 | 95.8 |
Vredestein | 57 | 95.0 |
Continental | 56.5 | 94.2 |
Falken | 47 | 78.3 |
Mokry okrąg | S | % |
Bridgestone | 13.42 | 100 |
Goodyear | 13.58 | 98.8 |
Pirelli | 13.65 | 98.3 |
Continental | 13.73 | 97.7 |
Michelin | 13.75 | 97.6 |
Vredestein | 14.02 | 95.7 |
Falken | 14.20 | 94.5 |
Na suchym (subiektywnie) | Wynik | % |
Continental | 61 | 100 |
Michelin | 58.5 | 95.9 |
Bridgestone | 58 | 95.1 |
Goodyear | 57 | 93.4 |
Vredestein | 57 | 93.4 |
Pirelli | 56 | 91.8 |
Falken | 51 | 83.6 |
Pętla drogowa | Wynik | % |
Continental | 24.5 | 100 |
Michelin | 24 | 98.0 |
Goodyear | 23.5 | 95.9 |
Pirelli | 23.5 | 95.9 |
Vredestein | 23.5 | 95.9 |
Bridgestone | 22 | 89.8 |
Falken | 21 | 85.7 |
Na mokrym (czas okrążenia) | S | % |
Bridgestone | 67.51 | 100 |
Pirelli | 68.36 | 98.8 |
Goodyear | 68.41 | 98.7 |
Michelin | 69.17 | 97.6 |
Continental | 69.25 | 97.5 |
Vredestein | 69.80 | 96.7 |
Falken | 71.27 | 94.7 |
Aquaplaning - na prostej | km/h | % |
Bridgestone | 72.66 | 100 |
Goodyear | 72.04 | 99.1 |
Continental | 72.00 | 99.1 |
Vredestein | 71.76 | 98.8 |
Falken | 71.43 | 98.3 |
Michelin | 70.51 | 97.0 |
Pirelli | 69.85 | 96.1 |
Na suchym (czas okrążenia) | S | % |
Goodyear | 100.56 | 100 |
Vredestein | 101.17 | 99.4 |
Bridgestone | 101.20 | 99.4 |
Michelin | 101.21 | 99.4 |
Pirelli | 101.23 | 99.3 |
Continental | 101.55 | 99.0 |
Falken | 102.52 | 98.1 |
Opory toczenia | Wartość testowa | % |
Michelin | 8.50 | 100 |
Falken | 8.66 | 98.2 |
Vredestein | 8.96 | 94.9 |
Continental | 9.61 | 88.4 |
Pirelli | 9.77 | 87.0 |
Bridgestone | 10.04 | 84.7 |
Goodyear | 10.44 | 81.4 |
Hamowanie na mokrym | Metry | % |
Michelin | 31.4 | 100 |
Continental | 32.3 | 97.2 |
Vredestein | 32.3 | 97.2 |
Goodyear | 33.5 | 93.7 |
Pirelli | 34.1 | 92.1 |
Falken | 34.8 | 90.2 |
Bridgestone | 35.1 | 89.5 |
Aquaplaning - w zakrętach | km/h | % |
Goodyear | 69.33 | 100 |
Bridgestone | 67.78 | 97.8 |
Pirelli | 67.70 | 97.6 |
Michelin | 67.14 | 96.8 |
Vredestein | 66.66 | 96.1 |
Continental | 66.14 | 95.4 |
Falken | 65.32 | 94.2 |
Hamowanie na suchym | Metry | % |
Continental | 30.7 | 100 |
Bridgestone | 32.1 | 95.6 |
Michelin | 33.1 | 92.7 |
Falken | 33.4 | 91.9 |
Goodyear | 33.5 | 91.6 |
Pirelli | 33.6 | 91.4 |
Vredestein | 35.1 | 87.5 |
Rezultat | % |
Continental | 100 |
Michelin | 99.8 |
Bridgestone | 98.7 |
Goodyear | 98.7 |
Vredestein | 98.6 |
Pirelli | 97.7 |
Falken | 92.7 |
Bardzo mocna stawka sprawiła, że walka o pierwsze miejsce była niezwykle zacięta, a o kolejności w środku tabeli decydowały niuanse. Na końcu zestawienia uplasował się Falken, który musi popracować nad zachowaniem na mokrej nawierzchni, żeby zbliżyć się do najlepszych rywali. Tuż za nim mamy Pirelli – dopracowane i przyjemne w prowadzeniu, ale nieco za słabe, żeby walczyć o czołowe lokaty.
Bridgestone, Goodyear i Vredestein – tu różnica wyniosła zaledwie jeden punkt, przy czym dwie ostatnie opony zajęły pozycję ex aequo. Debiutujący Vredestein zaprezentował mocne, spójne osiągi, podczas gdy opony Bridgestone i Goodyear znakomicie radziły sobie zarówno na mokrym asfalcie, jak i na suchej nawierzchni.
Micheliny świetnie wypadły w najważniejszych kategoriach i zachowały opanowanie na mokrym, ale to nie wystarczyło, żeby pokonać opony Continental. Te z kolei do swoich dotychczasowych mocnych stron w testach mierzonych dorzuciły świetne odczucia i komunikatywność, zdobywając tym samym 1. miejsce.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?
Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.
Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.
Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.
DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.
Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.
Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.
Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.
Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.
Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.
Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.
Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.