Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje Alpine A110R Fernando Alonso jako limitowany model specjalny

Świeżo zaprezentowane Alpine A110R zyskało wersję specjalną na cześć legendy F1 - Fernando Alonso.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2022
Nowe Alpine A110R
31

Alpine zaprezentowało A110R, czyli lżejszą i bardziej nastawioną na tor wersję swojego małego coupe A110. Jest to gruntowna rewizja małego coupe, która ma ujawnić drzemiący w tym aucie potencjał. Do jego wydobycia Francuzi wykorzystali najnowsze osiągnięcia techniki i lekkie materiały. Wiele elementów karoserii, napędu i wnętrza wersji R zostało ulepszonych, aby stworzyć coś na wzór Porsche Caymana GT4 RS w gamie Alpine.  Topową odmianę będzie stanowić krótka seria poświęcona kierowcy Alpine w F1 Fernando Alonso.Zamówienia ruszą jeszcze w tym miesiącu. Cena ma wynieść mniej więcej 400-450 tysięcy złotych, podczas gdy limitowane Alonso wyceniono na około 148 tys. euro (723 tys. zł).

Alpine A110R - tył auta
31

Limitowana seria obejmie 32 sztuki A110R wyróżniające się wyglądem i wykończeniem, ale bez modyfikacji układu napędowego. Dla modelu specjalnego Fernando Alonso przewidziano matowy niebieski lakier identyczny jak w bolidzie Formuły 1 Alpine A522 połączony z częściowo malowanymi elementami pakietu aerodynamicznego i pomarańczowymi zaciskami hamulcowymi. Kolory charakterystyczne dla Alonso - pomarańczowy i niebieski - można też znaleźć w miejscu francuskiej flagi na słupku C. Z kolei na masce i na zagłówkach odwzorowano podpis dwukrotnego Mistrza Świata.

Największa rewolucja zaszła w aerodynamice i zawieszeniu. Podstawowa struktura przestrzenna z aluminium pozostała bez zmian, ale Alpine stworzyło nową maskę przednią i pokrywę silnika z karbonu. Z tego samego materiału wykonano dach, który w innych A110 można było zamówić jako opcję. To nie koniec nowości z włókien węglowych, bo jest też przedni splitter z elementami ruchomymi, który generuje 14 kg siły docisku. Dopasowano do niego progi boczne i tylny zderzak z bocznymi lotkami poprawiającymi opływ powietrza wokół auta. Do tego nowy, większy dyfuzor i stałe tylne skrzydło mocowane na wspornikach z frezowanego aluminium. Tylko z tego jednego elementu pochodzi 29 kg docisku.

Alpine A110R - karbonowa maska
31

Karbonowe są także felgi opracowane w partnerstwie z firmą Duqueine specjalizującą się w kompozytach. Na przedniej i tylnej osi zastosowano inny wzór felg, co zostało niejako wymuszone przez potrzebę schłodzenia 320-milimetrowych tarcz przednich dostarczanych przez Brembo. Ten model ma w standardzie opony Michelin Cup 2 w rozmiarze 215/40 R18 z przodu i 245/40 R18 z tyłu.

Alpine A110R - karbonowe felgi i ogromne tarcze hamulcowe
31

W oficjalnych danych Alpine podaje masę własną A110R wynoszącą 1082 kg - to 34 kg mniej niż w najlżejszej odmianie A110S wyposażonej w karbonowy dach. 12,5 kg to kwestia samych kół, co już pokazuje jak trudnym zadaniem jest dalsze odchudzenie auta wagi piórkowej. Walka o kilogramy i przyczepne opony Michelin sprawiają, że Alpine A110R jest najbardziej dynamiczną wersją A110 i to ze sporym zapasem. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi tylko 3,9 s - o 0,3 s szybciej niż w “S”. Prędkość maksymalna zwiększyła się o 10 km/ i wynosi dokładnie 285 km/h.

Reklama

Zawieszenie Alpine zachowało swoją ogólną formę - przy każdym kole pracują niesymetryczne podwójne wahacze - ale amortyzatory i sprężyny wyleciały na rzecz zestawu gwintowanego z manualną regulacją. Wszystkie sprężyny są jeszcze o 10% sztywniejsze niż w wersji S, a kolumny posiadają 20-stopniową regulację odbicia i kompresji. Daje to spore pole do manewru w poszukiwaniu swojego optymalnego ustawienia. Prześwit A110R jest o 10 mm mniejszy niż w pozostałych modelach, ale za pomocą regulacji można zjechać o kolejne 10 mm w dół. Poza tym Alpine zamontowało stabilizatory sztywniejsze o 10 i 25 procent odpowiednio na przedniej i tylnej osi.

Alpine A110R - gwintowane zawieszenie
31

Wydaje się, że jedynym dużym elementem, który nie został poprawiony, jest silnik. A110R ma dokładnie 300 KM, czyli tyle samo co A110S. Swoje maksimum 1.8-litrowy motor Renault Sport osiąga przy 6300 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 340 Nm przy zaledwie 2400 obr./min. Problemem w uzyskaniu wzrostu mocy są ograniczenia wynikające z konstrukcji dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. Nie da się też zastosować innego silnika i skrzyni, bo od początku istnienia A110 jest przystosowane właśnie do tej jednostki napędowej. W A110R pojawił się jedynie poprawiony, znacznie głośniejszy, układ wydechowy z podwójną końcówką wykonaną w technologii druku 3D.

Alpine A110R - silnik
31

We wnętrzu jest nieco mniej zmian, ale stały dostawca foteli dla Alpine, Sabelt, wykonał do wersji R nowe, lekkie fotele z włókien węglowych. Mają one stałe oparcie, ważą 5 kg mniej niż oryginalne fotele i siedzi się w nich przypiętym za pomocą sześciopunktowej uprzęży.

A110R to długo wyczekiwany hardkorowy model Alpine. Szkoda że nie pojawił się w ofercie wcześniej, ale i bez niego A110 zyskało wielu entuzjastów na całym świecie, choć nie ma jeszcze takiej renomy jak Porsche czy Lotus. Nowe Alpine to także potwierdzenie, że marka nadal chce rozkręcić sprzedaż swojego coupe mimo trwających prac nad jego elektrycznym następcą.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Prywatna Strefa Lamborghini
Prezentacja Partnera
Pierwsza inwestycja w Polsce z prywatną Strefą Lamborghini

Zrodzone z marzeń – to określenie doskonale opisuje najwyższej klasy inwestycje tworzone przez Archicom Collection.

21 października 2024
2025 Porsche 911 992.2 GT3 premiera
Porsche / 911 GT3
Nowe Porsche 911 992.2 GT3 - trochę z RS, trochę z S/T

992.2 GT3 może mieć tylne fotele z Isofixem, ale kluczowy w nim jest wolnossący bokser z manualem.

19 października 2024
Toyota GR GT3 spyshot
Toyota / GR GT3
Zakamuflowana Toyota GR GT3 na drodze - czy to następca Lexusa LFA?

Wygląda na to, że Toyota testuje nowego halo-cara przeznaczonego na drogi i do wyścigów.

18 października 2024
2025 Honda Prelude spyshot
Honda / Prelude
Nowa Honda Prelude już porusza się po drogach

Zaprezentowana jako koncept w 2023 roku Honda Prelude weszła w fazę testów drogowych.

18 października 2024
Ferrari F80 hypercar
Ferrari / F80
Ferrari F80: następca LaFerrari z wyczynową hybrydą V6

Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?

17 października 2024
RML P39 Porsche turbo
Porsche / 911 Turbo
RML P39 - torowa bestia na wzór Le Mans Hypercar

Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.

16 października 2024
Corvette ZR1 C8 prędkość maksymalna
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1 osiągnęła prędkość maksymalną 375 km/h

Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.

16 października 2024
Alpine Alpenglow Hy6 debiut
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy6 - wodorowy supersamochód z szansami na produkcję

Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.

16 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
Renault / 4 EV
Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

15 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

14 października 2024
Aston Martin DB12 Goldfinger Edition i DB5
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Goldfinger celebruje 60 lat partnerstwa z Bondem

Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.

14 października 2024
Mini John Cooper Works Electric
Mini / John Cooper Works
Mini John Cooper Works E jest najgorętszym hot hatchem EV tej marki

Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.

14 października 2024