Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje Alpine A110R Fernando Alonso jako limitowany model specjalny

Świeżo zaprezentowane Alpine A110R zyskało wersję specjalną na cześć legendy F1 - Fernando Alonso.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2022
Nowe Alpine A110R
31

Alpine zaprezentowało A110R, czyli lżejszą i bardziej nastawioną na tor wersję swojego małego coupe A110. Jest to gruntowna rewizja małego coupe, która ma ujawnić drzemiący w tym aucie potencjał. Do jego wydobycia Francuzi wykorzystali najnowsze osiągnięcia techniki i lekkie materiały. Wiele elementów karoserii, napędu i wnętrza wersji R zostało ulepszonych, aby stworzyć coś na wzór Porsche Caymana GT4 RS w gamie Alpine.  Topową odmianę będzie stanowić krótka seria poświęcona kierowcy Alpine w F1 Fernando Alonso.Zamówienia ruszą jeszcze w tym miesiącu. Cena ma wynieść mniej więcej 400-450 tysięcy złotych, podczas gdy limitowane Alonso wyceniono na około 148 tys. euro (723 tys. zł).

Alpine A110R - tył auta
31

Limitowana seria obejmie 32 sztuki A110R wyróżniające się wyglądem i wykończeniem, ale bez modyfikacji układu napędowego. Dla modelu specjalnego Fernando Alonso przewidziano matowy niebieski lakier identyczny jak w bolidzie Formuły 1 Alpine A522 połączony z częściowo malowanymi elementami pakietu aerodynamicznego i pomarańczowymi zaciskami hamulcowymi. Kolory charakterystyczne dla Alonso - pomarańczowy i niebieski - można też znaleźć w miejscu francuskiej flagi na słupku C. Z kolei na masce i na zagłówkach odwzorowano podpis dwukrotnego Mistrza Świata.

Największa rewolucja zaszła w aerodynamice i zawieszeniu. Podstawowa struktura przestrzenna z aluminium pozostała bez zmian, ale Alpine stworzyło nową maskę przednią i pokrywę silnika z karbonu. Z tego samego materiału wykonano dach, który w innych A110 można było zamówić jako opcję. To nie koniec nowości z włókien węglowych, bo jest też przedni splitter z elementami ruchomymi, który generuje 14 kg siły docisku. Dopasowano do niego progi boczne i tylny zderzak z bocznymi lotkami poprawiającymi opływ powietrza wokół auta. Do tego nowy, większy dyfuzor i stałe tylne skrzydło mocowane na wspornikach z frezowanego aluminium. Tylko z tego jednego elementu pochodzi 29 kg docisku.

Alpine A110R - karbonowa maska
31

Karbonowe są także felgi opracowane w partnerstwie z firmą Duqueine specjalizującą się w kompozytach. Na przedniej i tylnej osi zastosowano inny wzór felg, co zostało niejako wymuszone przez potrzebę schłodzenia 320-milimetrowych tarcz przednich dostarczanych przez Brembo. Ten model ma w standardzie opony Michelin Cup 2 w rozmiarze 215/40 R18 z przodu i 245/40 R18 z tyłu.

Alpine A110R - karbonowe felgi i ogromne tarcze hamulcowe
31

W oficjalnych danych Alpine podaje masę własną A110R wynoszącą 1082 kg - to 34 kg mniej niż w najlżejszej odmianie A110S wyposażonej w karbonowy dach. 12,5 kg to kwestia samych kół, co już pokazuje jak trudnym zadaniem jest dalsze odchudzenie auta wagi piórkowej. Walka o kilogramy i przyczepne opony Michelin sprawiają, że Alpine A110R jest najbardziej dynamiczną wersją A110 i to ze sporym zapasem. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi tylko 3,9 s - o 0,3 s szybciej niż w “S”. Prędkość maksymalna zwiększyła się o 10 km/ i wynosi dokładnie 285 km/h.

Reklama

Zawieszenie Alpine zachowało swoją ogólną formę - przy każdym kole pracują niesymetryczne podwójne wahacze - ale amortyzatory i sprężyny wyleciały na rzecz zestawu gwintowanego z manualną regulacją. Wszystkie sprężyny są jeszcze o 10% sztywniejsze niż w wersji S, a kolumny posiadają 20-stopniową regulację odbicia i kompresji. Daje to spore pole do manewru w poszukiwaniu swojego optymalnego ustawienia. Prześwit A110R jest o 10 mm mniejszy niż w pozostałych modelach, ale za pomocą regulacji można zjechać o kolejne 10 mm w dół. Poza tym Alpine zamontowało stabilizatory sztywniejsze o 10 i 25 procent odpowiednio na przedniej i tylnej osi.

Alpine A110R - gwintowane zawieszenie
31

Wydaje się, że jedynym dużym elementem, który nie został poprawiony, jest silnik. A110R ma dokładnie 300 KM, czyli tyle samo co A110S. Swoje maksimum 1.8-litrowy motor Renault Sport osiąga przy 6300 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 340 Nm przy zaledwie 2400 obr./min. Problemem w uzyskaniu wzrostu mocy są ograniczenia wynikające z konstrukcji dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. Nie da się też zastosować innego silnika i skrzyni, bo od początku istnienia A110 jest przystosowane właśnie do tej jednostki napędowej. W A110R pojawił się jedynie poprawiony, znacznie głośniejszy, układ wydechowy z podwójną końcówką wykonaną w technologii druku 3D.

Alpine A110R - silnik
31

We wnętrzu jest nieco mniej zmian, ale stały dostawca foteli dla Alpine, Sabelt, wykonał do wersji R nowe, lekkie fotele z włókien węglowych. Mają one stałe oparcie, ważą 5 kg mniej niż oryginalne fotele i siedzi się w nich przypiętym za pomocą sześciopunktowej uprzęży.

A110R to długo wyczekiwany hardkorowy model Alpine. Szkoda że nie pojawił się w ofercie wcześniej, ale i bez niego A110 zyskało wielu entuzjastów na całym świecie, choć nie ma jeszcze takiej renomy jak Porsche czy Lotus. Nowe Alpine to także potwierdzenie, że marka nadal chce rozkręcić sprzedaż swojego coupe mimo trwających prac nad jego elektrycznym następcą.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025