Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

BMW M5 Touring - pierwsze super-kombi BMW M od 14 lat

BMW nie produkowało M5 Touring od 2010 roku, gdy wycofano E61. Teraz model powraca jako hybryda.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 sierpnia 2024
BMW M5 Touring G91 premiera
7

W 2022 roku BMW wysłuchało naszych próśb o szybkie rodzinne kombi i stworzyło pierwsze M3 Touring w historii. Teraz, po 14 latach od wycofania E61, powraca także M5 Touring, które będzie rywalizować z Audi RS6 o prymat w segmencie dużych super-kombi. Do tego pojedynku Bawarczycy wystawiają hybrydę plug-in o mocy 727 KM wspomaganą najnowszą technologią podwozia opakowaną w poszerzone nadwozie serii 5. Nadwozie, którego maksymalna pojemność przewozowa to 1630 litrów.

Mieliśmy już okazję przejechać się prototypem nowego M5 Touring i byliśmy pod wrażeniem jego szybkości i zwinności zważając na masę własną w okolicach 2,5 tony. Dla pełnego obrazu musimy jeszcze sprawdzić ostateczną wersję produkcyjną, ale już teraz wiemy, że Audi RS6 Performance będzie miało solidnego rywala, zwłaszcza że oba auta kosztują niemal tyle samo (około 700 tys. zł).

BMW M5 Touring będzie rywalizować z Audi RS6 o tytuł króla szybkich kombi.

Reklama

Oba auta dramatycznie różnią się filozofią, bo Audi wciąż stosuje czysto spalinowy napęd, a BMW stworzyło hybrydę plug-in (M Hybrid w terminologii BMW). Sercem układu jest 4.4-litrowy silnik V8 twin turbo generujący 585 KM i 750 Nm. Do tego elektryczna asysta w postaci motoru zintegrowanego ze skrzynią biegów. Systemowo samochód ma 727 KM i 1000 Nm oraz może przejechać do 67 kilometrów tylko na energii elektrycznej.

Napęd na wszystkie koła powoduje, że nowe M5 Touring przyspiesza do 100 km/h w 3,6 s, a do 200 km/h w 11,1 s. Prędkość maksymalna może wynosić nawet 305 km/h, ale tylko po dokupieniu pakietu M Driver. Mimo przewagi 97 KM nad Audi RS6 Performance nowe BMW jest o jedną dziesiątą wolniejsze do “setki”, niewątpliwie przez dodatkową masę związaną z układem hybrydowym. Producent nie podaje ile dokładnie Touring waży, ale na pewno jest nieznacznie cięższy od sedana (2435 kg). Tyle dobrego, że cała ta masa jest rozłożona równomiernie, dlatego udało się uzyskać niemal perfekcyjny balans 50:50 pomiędzy osiami.

BMW M5 Touring przód
7

W związku z tym, że kombi ma inaczej zaaranżowaną tylną część nadwozia, inżynierowie BMW wyposażyli M5 Touring w dodatkowe wzmocnienia. Pod tylną podłogą pojawiła się belka i płyta usztywniająca, a pod bagażnikiem kilka mniejszych wzmocnień. Tak samo jak w limuzynie, kombi ma z przodu rozpórkę kielichów zawieszenia poprawiającą sztywność karoserii w rejonie komory silnika.

Tym samym zawieszenie BMW M zyskało solidne podparcie. Składają się na nie dedykowane elementy kinematyczne, lekkie aluminiowe części i skalibrowana od zera geometria. Nadwozie wyraźnie zyskało na szerokości (75 mm z przodu i 48 mm z tyłu), aby zmieścić duże koła z ogromnymi oponami. Większe są także progi, aby prawidłowo schodziły się z błotnikami, a z przodu i z tyłu pojawiły się nowe zderzaki unikalne dla M5.

Reklama

M5 Touring powraca po 14 latach przerwy. Jego poprzednikiem jest E61 M5 z motorem V10.

Jak zawsze w samochodach spod znaku M, istnieje możliwość szybkiego regulowania temperamentu samochodu poprzez różne tryby jazdy. Adaptacyjne amortyzatory, mapa silnika, szybkość zmian biegów, układ kierowniczy, opór pedału hamulca i czułość ESP - to wszystko można zmieniać, podobnie jak kalibrację napędu na cztery koła. Poza tym hybryda oferuje różną intensywność oddawania energii, włącznie z trybem Dynamic Plus przeznaczonym do krótkich wystrzałów z maksymalną mocą. Ewentualnie możesz też przytrzymać lewą manetkę i uruchomić w ten sposób tryb Boost Control, aby przez kilka sekund dysponować większą mocą.

BMW M5 Touring wnętrze
7

W kabinie nowe M5 ma standardowo fotele “M” z wielopłaszczyznową regulacją i specyficzny dla tego modelu panel na konsoli centralnej, jak również spłaszczoną u dołu kierownicę. W systemie infotainment BMW OS 8.5 pojawiły się specjalne grafiki z motywami M. Poza tym każde auto jest wyposażone w system audio Bowers & Wilkins, czterostrefową klimatyzację i dedykowane dla M oświetlenie nastrojowe. Jeśli planujesz swoim 727-konnym M5 ciągnąć przyczepę, możesz zamówić też hak holowniczy.

Polska cena BMW M5 Touring jeszcze nie jest znana, ale powinna wynosić około 700 tysięcy złotych brutto. Dostawy rozpoczną się w przyszłym roku.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025