Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW M5 Touring - pierwsze super-kombi BMW M od 14 lat

BMW nie produkowało M5 Touring od 2010 roku, gdy wycofano E61. Teraz model powraca jako hybryda.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 sierpnia 2024
BMW M5 Touring G91 premiera
7

W 2022 roku BMW wysłuchało naszych próśb o szybkie rodzinne kombi i stworzyło pierwsze M3 Touring w historii. Teraz, po 14 latach od wycofania E61, powraca także M5 Touring, które będzie rywalizować z Audi RS6 o prymat w segmencie dużych super-kombi. Do tego pojedynku Bawarczycy wystawiają hybrydę plug-in o mocy 727 KM wspomaganą najnowszą technologią podwozia opakowaną w poszerzone nadwozie serii 5. Nadwozie, którego maksymalna pojemność przewozowa to 1630 litrów.

Mieliśmy już okazję przejechać się prototypem nowego M5 Touring i byliśmy pod wrażeniem jego szybkości i zwinności zważając na masę własną w okolicach 2,5 tony. Dla pełnego obrazu musimy jeszcze sprawdzić ostateczną wersję produkcyjną, ale już teraz wiemy, że Audi RS6 Performance będzie miało solidnego rywala, zwłaszcza że oba auta kosztują niemal tyle samo (około 700 tys. zł).

BMW M5 Touring będzie rywalizować z Audi RS6 o tytuł króla szybkich kombi.

Oba auta dramatycznie różnią się filozofią, bo Audi wciąż stosuje czysto spalinowy napęd, a BMW stworzyło hybrydę plug-in (M Hybrid w terminologii BMW). Sercem układu jest 4.4-litrowy silnik V8 twin turbo generujący 585 KM i 750 Nm. Do tego elektryczna asysta w postaci motoru zintegrowanego ze skrzynią biegów. Systemowo samochód ma 727 KM i 1000 Nm oraz może przejechać do 67 kilometrów tylko na energii elektrycznej.

Napęd na wszystkie koła powoduje, że nowe M5 Touring przyspiesza do 100 km/h w 3,6 s, a do 200 km/h w 11,1 s. Prędkość maksymalna może wynosić nawet 305 km/h, ale tylko po dokupieniu pakietu M Driver. Mimo przewagi 97 KM nad Audi RS6 Performance nowe BMW jest o jedną dziesiątą wolniejsze do “setki”, niewątpliwie przez dodatkową masę związaną z układem hybrydowym. Producent nie podaje ile dokładnie Touring waży, ale na pewno jest nieznacznie cięższy od sedana (2435 kg). Tyle dobrego, że cała ta masa jest rozłożona równomiernie, dlatego udało się uzyskać niemal perfekcyjny balans 50:50 pomiędzy osiami.

BMW M5 Touring przód
7

W związku z tym, że kombi ma inaczej zaaranżowaną tylną część nadwozia, inżynierowie BMW wyposażyli M5 Touring w dodatkowe wzmocnienia. Pod tylną podłogą pojawiła się belka i płyta usztywniająca, a pod bagażnikiem kilka mniejszych wzmocnień. Tak samo jak w limuzynie, kombi ma z przodu rozpórkę kielichów zawieszenia poprawiającą sztywność karoserii w rejonie komory silnika.

Tym samym zawieszenie BMW M zyskało solidne podparcie. Składają się na nie dedykowane elementy kinematyczne, lekkie aluminiowe części i skalibrowana od zera geometria. Nadwozie wyraźnie zyskało na szerokości (75 mm z przodu i 48 mm z tyłu), aby zmieścić duże koła z ogromnymi oponami. Większe są także progi, aby prawidłowo schodziły się z błotnikami, a z przodu i z tyłu pojawiły się nowe zderzaki unikalne dla M5.

Reklama

M5 Touring powraca po 14 latach przerwy. Jego poprzednikiem jest E61 M5 z motorem V10.

Jak zawsze w samochodach spod znaku M, istnieje możliwość szybkiego regulowania temperamentu samochodu poprzez różne tryby jazdy. Adaptacyjne amortyzatory, mapa silnika, szybkość zmian biegów, układ kierowniczy, opór pedału hamulca i czułość ESP - to wszystko można zmieniać, podobnie jak kalibrację napędu na cztery koła. Poza tym hybryda oferuje różną intensywność oddawania energii, włącznie z trybem Dynamic Plus przeznaczonym do krótkich wystrzałów z maksymalną mocą. Ewentualnie możesz też przytrzymać lewą manetkę i uruchomić w ten sposób tryb Boost Control, aby przez kilka sekund dysponować większą mocą.

BMW M5 Touring wnętrze
7

W kabinie nowe M5 ma standardowo fotele “M” z wielopłaszczyznową regulacją i specyficzny dla tego modelu panel na konsoli centralnej, jak również spłaszczoną u dołu kierownicę. W systemie infotainment BMW OS 8.5 pojawiły się specjalne grafiki z motywami M. Poza tym każde auto jest wyposażone w system audio Bowers & Wilkins, czterostrefową klimatyzację i dedykowane dla M oświetlenie nastrojowe. Jeśli planujesz swoim 727-konnym M5 ciągnąć przyczepę, możesz zamówić też hak holowniczy.

Polska cena BMW M5 Touring jeszcze nie jest znana, ale powinna wynosić około 700 tysięcy złotych brutto. Dostawy rozpoczną się w przyszłym roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025