Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

BMW M5 Touring (E61, 2007 - 2010): test i poradnik kupującego

Drugie seryjnie produkowane BMW M z nadwoziem Touring - E61 V10 - nadal ma wiele do zaoferowania.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 lutego 2024
2007 BMW M5 Touring E61 poradnik
12

BMW M5 serii E6X szybko awansowało do kategorii młodego klasyka, a jego pół-wyczynowy silnik S85 V10 i wciąż świeże linie autorstwa Chrisa Bangle tylko podnoszą jego obecną atrakcyjność. M5 tej generacji zadebiutowało w 2005 roku wraz z największym konkurentem, wyposażonym w motor V10 Audi RS6 C6, i było oferowane zarówno z nadwoziem sedan jak i Touring. Historycznie pierwszym M5 Touring było E34 na początku lat 90. - powstało mniej niż 1000 sztuk aut z tym nadwoziem i nigdy nie były one oferowane z kierownicą po prawej stronie. Linię tę po dłuższej przerwie będzie kontynuować zapowiadane na 2024 rok BMW M5 F91.

Zdolność M5 E61 do pokonywania dużych odległości ze stałą prędkością autostradową dochodzącą do 280 km/h może imponować, ale najbardziej pociągającą rzeczą w repertuarze tego konkretnego modelu jest jego wyjątkowe źródło mocy. Silnik S85B50 w układzie V10 powstał jako koncepcja wywodząca się z ówczesnego programu Formuły 1. Zbudowano go od podstaw z zachowaniem najwyższych standardów i materiałów, między innymi przy użyciu tych samych technik obróbki aluminium, których używano do konstruowania jednostek F1.

Charakterystykę BMW M5 generacji E60/E61 musimy zacząć od 5-litrowego silnika V10 o oznaczeniu S85B50.

Pierwsze i jedyne seryjne V10 BMW osiąga 507 KM i 520 Nm, co w 2005 roku uplasowało M5 w gronie najmocniejszych samochodów drogowych bez doładowania. Motor ten nie tylko jest mocny, ale także generuje wyjątkowo przyjemny dźwięk, tak z wydechu jak i z układu dolotowego. Indywidualne przepustnice na każdym cylindrze (podobne rozwiązanie miało równolegle produkowane M3 E9X) sprawiają, że warto pomyśleć o montażu aftermarketowego korpusu kolektora dolotowego z karbonu.

Bez superszybkiej skrzyni dwusprzęgłowej i choćby jednej turbosprężarki osiągi BMW M5 E61 nie robią aż takiego wrażenia jak w późniejszych konstrukcjach. 100 km/h w 4,8 s i prędkość maksymalna ograniczona do 250 km/h to wartości podstawowe. Za dopłatą BMW przesuwało ogranicznik do 305 km/h, ale po jego zdjęciu możliwe jest przekroczenie 320 km/h.

Reklama
BMW M5 Touring E61 przód
12

Tak egzotyczne, unikalne silniki w samochodach wielkoseryjnych przeszły już do historii, dlatego z czasem M5 E61 nabiera jeszcze większego uroku. My już w momencie debiutu tego auta byliśmy pod niemałym wrażeniem. W 2007 roku, po ponad dwóch tysiącach kilometrów za kierownicą M5 Touring, Jethro Bovingdon napisał: “Fajerwerki pod czerwonym polem sprawiają fałszywe wrażenie, że silnik jest zbyt wysokoobrotowy, ale w rzeczywistości ciąg zaczyna się już od 3000 obr./min., i jest bardzo mocny aż do 5000 obr./min. Układ kierowniczy pozostaje ciężki, co trochę maskuje zwinność M5, ale gdy jedziesz naprawdę szybko, przednie opony wgryzają się w drogę z idealną trakcją."

M5 Touring E61 jest nie tylko mocne, ale także wyjątkowo zwinne i przyjemne podczas szybkiej jazdy.

"Szybki trójkowy zakręt w prawo w dół powinien obnażyć masę i brak zwinności BMW, ale ono przemyka nawet bez podnoszenia nogi z gazu, jedynie z lekkim wychyleniem tyłu w kierunku zewnętrznej. Niemal słyszę jak bieżnik przednich opon Michelin wbija się w powierzchnię drogi, podczas gdy tylne opony tracą trakcję na ułamek sekundy wcześniej, aby zapobiec wszelkim objawom podsterowności. Ten efekt z wyraźnym naciskiem na nadsterowność zdecydowanie pasuje do M5, jest skuteczny i przy okazji całkowicie uzależniający."

BMW M5 Touring E61 silnik V10
12

Siedmiostopniowa skrzynia automatyczna SMG nie jest tak tragiczna jak jej odpowiednik w E46 M3 CSL, choć nadal redukcje są dość przypadkowe, a inwazyjna kontrola stabilności zdradza wiek całej konstrukcji. Wystarczy jednak założyć dobre opony i wyłączyć systemy, aby cieszyć się bardzo wyjątkowym kombi. Według BMW powstało tylko 1009 egzemplarzy M5 Touring generacji E61, co stanowi zaledwie 5% całkowitej produkcji M5 E6X.

Reklama

Z dzisiejszego punktu widzenia największymi wadami M5 E61 jest skrzynia SMG oraz wrażliwe na zaniedbania łożyska korbowodów.

Szukając informacji o tym modelu na pewno traficie na bardzo przykre historie związane z silnikiem S85, ale sytuacja nie jest aż tak zła jak myślicie. Przede wszystkim łożyska korbowodów w tym przypadku zostały wykonane zgodnie z normami stosowanymi w sportach motorowych. Ich tolerancja na temperaturę jest niewielka, a wrażliwość na zaniedbania serwisowe wysoka, przez co silniki te często cierpiały z powodu nieświadomości właścicieli. Jeśli samochód był niewłaściwie serwisowany lub niedbale traktowany przy nierozgrzanym silniku, zużycie łożysk korbowodów może spowodować zatarcie i konieczność kosztownej odbudowy całego silnika.

BMW M5 Touring E61 kokpit
12

Na szczęście od premiery M5 E61 minęło już na tyle dużo czasu, że pojawiło się wielu specjalistów wykonujących prewencyjne wymiany wrażliwych łożysk na nowe oryginalne lub wzmocnione z rynku zamienników. Operacja ta nie jest tania, bo kosztuje ponad 10 tys. zł, ale to wciąż dużo mniej niż kapitalny remont. Po takiej przeróbce nadal trzeba unikać wysokich obciążeń na zimnym oraz wymieniać olej co mniej więcej 8 tys. km, aby oddalić od siebie widmo awarii. Jeśli nie chcesz wykonywać takiej naprawy w ciemno, warto zlecić badanie laboratoryjne zużytego oleju - może to przynieść pewne wskazówki co do kondycji motoru, ale nigdy nie da stuprocentowej pewności. Wśród innych dolegliwości można wymienić okazjonalne awarie siłowników przepustnic lub usterki systemu VANOS, ale żadna z tych rzeczy nie niesie ryzyka całkowitej awarii silnika.

Ponieważ powstało ich tak mało, nic dziwnego że ciężko znaleźć dobre E61 M5. Nigdy nie ma więcej niż kilka sztuk na sprzedaż jednocześnie, choć ze względu na kosztowny serwis ceny jeszcze nie wystrzeliły. Najtańsze oferty z rynku niemieckiego to około 50 tys. euro, ale im mniejszy przebieg, tym cena zbliża się bardziej do 90 tys. euro.

BMW M5 Touring (E61) - podstawowe dane

Silnik: 5.0 V10 N/A
Moc: 507 KM
Moment obrotowy: 520 Nm
Masa: 1955 kg
Stosunek moc/masa: 256 KM/tonę
0-100 km/h: 4,8 s
Prędkość: 250 km/h (opcja: 305 km/h)
Cena nowego: ok. 400 tys. zł
Cena obecnie: 50-90 tys. euro (220-400 tys. zł)

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025