Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe Alpiny B3 i B4 GT są mocniejsze i bardziej luksusowe od BMW M3

Wariant GT popularnych modeli Alpiny: B3 i B4 wnosi sporo nowości w dziedzinie napędu i dynamiki.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 czerwca 2024
Alpina B3 GT news
20

Po zaprezentowanej w zeszłym roku limitowanej B5 GT, Alpina wprowadza analogiczną wersję do dwóch swoich najpopularniejszych modeli: B3B4, czyli odpowiedników BMW serii 3 i 4. Nowe modele można mieć w formie sedana (B3 GT), kombi (B3 GT Touring) lub czterodrzwiowego Gran Coupe. Od strony technicznej wszystkie mają dokładnie ten sam setup - wzmocniony sześciocylindrowy motor, poprawione podwozie i unikalne cechy designu. Ceny startują od 101 700 euro (434,6 tys. zł) za wersję sedan, a klienci będą mogli odbierać swoje auta najwcześniej w listopadzie.

Nowe B3 i B4 GT pojawiają się na ostatniej prostej zanim BMW przejmie pełną kontrolę nad marką Alpina, więc mogą być oceniane jako jedyne w swoim rodzaju. Moc silnika zwiększono o 35 KM do równych 530 KM, czyli poziomu topowego BMW M3, za to moment obrotowy jest sporo wyższy bo wynosi 730 Nm, a nie jak w M3 650 Nm. Za tymi liczbami stoi podrasowany w Buchloe rzędowy silnik sześciocylindrowy BMW o o znaczeniu S58, czyli jednostka stworzona pierwotnie dla rodziny modelowej M3/M4.

Alpina potrafi z silnika BMW M o oznaczeniu S58 wycisnąć moc identyczną jak w M3 przy sporo wyższym momencie obrotowym.

Z silnikiem współpracuje poprawiona 8-biegowa skrzynia automatyczna ZF, zorientowany na tylną oś aktywny napęd na cztery koła i elektronicznie sterowany dyferencjał na tylnej osi. To wszystko składa się na czasy przyspieszeń lepsze o 0,2 s względem Alpin B3 i B4 bez oznaczeń GT. Najszybszy jest sedan z czasem sprintu do 100 km/h równym 3,4 s, podczas gdy pięciodrzwiowe odmiany są wolniejsze o 0,1 s. Prędkość maksymalna Alpiny B3 GT równa 307 km/h wyraźnie odstaje od B5 GT zdolnej do osiągnięcia 328 km/h, ale też jest sporo wyższa od BMW M3, które z pakietem M Driver ma ogranicznik na 290 km/h.

W następstwie wzrostu mocy Alpina zamontowała w modelach GT dodatkowe wzmocnienia przedniej części karoserii i grubsze tylne stabilizatory, przez co auto jest sztywniejsze i ma lepsze reakcje na komendy kierowcy. Opracowano też całkiem nową kalibrację amortyzatorów, które muszą pogodzić sportową dynamikę z charakterystycznym dla Alpiny komfortem na długich dystansach. Konfiguracja zmiennej siły wspomagania kierownicy jak i aktywne części zawieszenia mają teraz inną charakterystykę, aby poprawić zaangażowanie w proces prowadzenia.

Alpina B3 GT and B3 GT Touring
20

Poza nowymi przednimi i tylnymi lampami przejętymi z poliftowego BMW serii 3 i 4, nowe Alpiny GT mają też dedykowane pakiety aerodynamiczne. Przedni spoiler ma dodatkowe kanały, a pomalowany na błyszczącą czerń dyfuzor ma równoważyć siłę dociskową przy tylnej osi. Jak zwykle, każdy model w standardzie ma wspaniałe 20-ramienne felgi Alpiny z kutego aluminium, teraz także w ekskluzywnym odcieniu Oro Tecnico i z unikalnym dla GT liternictwem. Opony mają odpowiednio 255 mm z przodu i 265 mm z tyłu.

Klasyczne kolory Alpiny - granatowy i zielony - są dostępne we wszystkich trzech wariantach B3/B4 GT, ale z listy opcji można wybrać także barwy z palety BMW Individual m.in. Fashion Grey, Brewster Green, Imola Red, Daytona VioletCarbon Black. W parze z kołami dostępne są dedykowane okleiny nadwozia wraz z obwódkami logotypów w kolorze Oro Tecnico. Nawet znane z wielu Alpin wzmocnienia komory silnika pod maską są pomalowane w tej barwie.

Reklama

Nowa Alpina B3 w wersji GT jest nie tylko mocniejsza, ale także lepiej wykończona niż analogiczne BMW.

Wnętrze obfituje w ekskluzywną wysokojakościową skórę Lavalina, z kierownicą obszytą nićmi w kolorze Oro Tecnico. Typowe dla Alpiny aluminiowe łopatki za kierownicą są tu standardowe, podobnie jak logotypy “GT” na listwach progowych i na kole kierownicy. Klient może zamówić specjalną plakietkę z numerem egzemplarza umieszczoną na konsoli centralnej.

Alpina B3 GT silnik
20

Za luksus się płaci i tym razem nie chodzi o pieniądze - Alpina B3 GT sedan waży aż 1875 kg (20 więcej niż M3 sedan), Touring ma masę 1945 kg, a B4 GT Gran Coupe aż 1965 kg.

W przeciwieństwie do B5 GT, nowe modele Alpiny nie będą limitowane do określonej liczby egzemplarzy, ale nie będą też tanie. Cennik startuje od 101 700 euro za model B3 GT sedan, Touringa można mieć za 102 900 euro, a Gran Coupe wyceniono na 105 100 euro (450 tys. zł). Można już składać zamówienia, a samochody zaczną wyjeżdżać z fabryki w listopadzie 2024.

Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
Volkswagen / Golf
Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

31 maja 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Oficjalnie: Aston Martin Valkyrie wystartuje w 24h Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

14 czerwca 2024
Alpine A290 wersja produkcyjna
Alpine / A290
Alpine A290 ma wszystko, aby zostać pierwszym udanym hot hatchem EV

Wielokrotnie zapowiadane i wyczekiwane przez nas Alpine A290 właśnie miało swój oficjalny debiut.

13 czerwca 2024
2024 BMW M2 lifting
BMW / M2
Debiutuje odświeżone BMW M2 z większą mocą i (nadal) manualną skrzynią

Na kolejny rok modelowy BMW M wprowadziło kilka poprawek do najmniejszego w gamie coupe M2.

13 czerwca 2024
Nowy naczelny EVO Magazine Michał Sztorc
HOT NEWS
Michał Sztorc nowym naczelnym EVO Magazine

Czas na zmiany! Za sterami EVO Magazine zasiada teraz nowy redaktor naczelny, Michał Sztorc. Co to oznacza dla magazynu?

13 czerwca 2024
Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
2024 Lexus UX 300h test
Lexus / UX
2024 Lexus UX 300h - hybrydowy crossover spoza mainstreamu

UX 300h po liftingu jest mocniejszy i oszczędniejszy, ale czy to wystarczy na czołówkę segmentu?

8 czerwca 2024
Lanzante Porsche 930 TAG Championship
Restomod
TAG Championship od Lanzante to restomod Porsche 911 z silnikiem F1

Lanzante zbuduje trzy egzemplarze Porsche 930 z silnikiem V6 z bolidu McLarena z lat 80.

7 czerwca 2024
Alpina B3 GT news
Alpina / B3
Nowe Alpiny B3 i B4 GT są mocniejsze i bardziej luksusowe od BMW M3

Wariant GT popularnych modeli Alpiny: B3 i B4 wnosi sporo nowości w dziedzinie napędu i dynamiki.

6 czerwca 2024
Caterham nowa siedziba
Caterham
Caterham otwiera nową siedzibę i inwestuje w większe moce produkcyjne

W nowych halach w Dartford pod Londynem Caterham chce produkować nawet 750 samochodów rocznie.

5 czerwca 2024
2024 BMW M135 xDrive premiera
BMW / M135
Nowe BMW M135 xDrive jest słabsze, za to ma ostrzejszy charakter

Hot hatch BMW stracił kilka koni mechanicznych, za to zyskał nowy wygląd i ostrzejsze prowadzenie.

5 czerwca 2024
Ferrari Enzo Pirelli współpraca
Ferrari / Enzo
Pirelli stworzyło specjalną nowoczesną oponę dedykowaną do Ferrari Enzo

Nowa opona P Zero Corsa System zbliża osiągi Ferrari Enzo do poziomu współczesnych hipersamochodów.

4 czerwca 2024
Nürburgring 24 Hours 2024
Nürburgring 24 Hours
Nürburgring 24 Hours 2024: triumf dla Audi R8 zespołu Scherer Sport PHX

Pomimo rekordowo słabej pogody tegoroczny Nürburgring 24 Hours dostarczył sporo wyścigowych emocji.

3 czerwca 2024