Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
19

Siedem lat po wycofaniu ze sprzedaży Peugeota 208 GTi model ten powraca, choć w zupełnie innej formie. Po wielkiej premierze podczas wyścigu 24h Le Mans 2025, gdzie prototypowy 9X8 będzie starał się o sukces w najtrudniejszym wyścigu świata, nowy 208 GTi postara się namieszać w coraz mocniej obsadzonym segmencie elektrycznych hot hatchy. Bazujący na podwoziu Abartha 600e i Alfy Romeo Junior Veloce, nowy GTi ma na celowniku między innymi Alpine A290.

W tej chwili Peugeot 208 jest oferowany z różnorodnymi typami napędu - benzynowym, hybrydowym i elektrycznym - ale sportowe GTi dostanie tylko napęd elektryczny. Samochód posadowiono na tej samej platformie eCMP co jego włoskich krewnych, więc wszystkie te auta mają jeden silnik umieszczony z przodu i napędzający przednie koła. Jeśli możemy bazować na naszym doświadczeniu z testów Abartha i Alfy, nie oznacza to dla Peugeota niczego złego.

Peugeot po 7 latach ponownie zaoferuje 208 GTi, choć tylko jako EV.

Przy przedniej osi 208 GTi umiejscowiono nowy motor “M4+” - francuski silnik elektryczny stworzony w oparciu o długodystansowe doświadczenia marki. Jednostka generuje 278 KM i 345 Nm, a więc tyle samo co w topowych wersjach Alfy i Abartha, przenoszonych przez dyferencjał z blokadą. Tego rozwiązania nie oferuje konkurencyjne Alpine A290 GTS o mocy 220 KM.

Co dziwne, Peugeot deklaruje przyspieszenie do 100 km/h w 5,7 s - dwie dziesiąte szybciej niż 600e Scorpionissima czy Junior Veloce - za to prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h, więc o 20 km/h mniej niż w wymienionych modelach. Dla porównania, ostatni benzynowy 208 GTi potrafił przyspieszyć do “setki” w 6,5 s mając w najlepszych czasach 208 KM mocy.

Peugeot 208 GTi Le Mans premiera tył
19

O ile Hypercar Peugeota w Le Mans zaprojektowany jest do długotrwałej jazdy na limicie, nowe 208 GTi nie pojedzie tak daleko bez ładowania. Producent deklaruje zasięg 350 km na “zoptymalizowanej pod kątem osiągów” baterii 54 kWh. To o 16 km większy zasięg niż ma równorzędny Abarth 600e, ale jednocześnie mniejsze Alpine A290 GTS z baterią 52 kWh potrafi przejechać do 380 km bez ładowania, prawdopodobnie przez mniejszą niż w Peugeocie masę. Analogicznie jak w innych autach zaprojektowanych na eCMP, 208 GTi można ładować z mocą do 100 kW, a standardem jest funkcja vehicle-to-load.

Specyfikacja 208 GTi wygląda bardzo podobnie jak w modelach pokrewnych, ale Peugeot zapewnia, że auto będzie mieć własny charakter. Dla poprawy zachowania na drodze, nie tylko prostej, obniżono prześwit o 30 mm, a koła są rozstawione szerzej o 56 mm z przodu i 27 mm z tyłu, co wymusiło nieznaczne poszerzenie dokładek błotników. Splitter i dyfuzor są bardziej agresywne, a dodatkowo w dyfuzorze umieszczono lampę przeciwmgielną.

Nowe GTi bazuje na platformie eCMP i rozwija 278 KM oraz 345 Nm.

Ludzie z Peugeot Sport powtarzają, że szukali ducha prawdziwego GTi we wszystkim - od układu kierowniczego po hamulce - pracując nad optymalnymi ustawieniami sprężyn i amortyzatorów (z hydraulicznymi ogranicznikami jak w Abarcie), tylnego stabilizatora i przekładni kierowniczej dla jak najlepszego prowadzenia. Jest nawet specjalnie stworzony tryb ESC Sport, w którym systemy wspomagające są wyciszone, aby kierowca miał wszystko w swoich rękach. Przy przedniej osi przewidziano hamulce z tarczami 355 mm i czterotłoczkowymi zaciskami (przy masie prawie 1600 kg będą miały sporo pracy), a dzięki odpowiednio dobranym oponom Peugeot ma nadzieję wycisnąć z podwozia to co najlepsze.

2026 Peugeot 208 GTi wnętrze
19

Czy to będzie domyślna opcja - zobaczymy, ale podczas prezentacji na samochodzie były opony Michelin Pilot Sport Cup 2 o szerokości 215 mm. To opony zwykle występujące z dużo droższych i szybszych samochodach o wysokich osiągach, a dla porównania Alfa Romeo Junior Veloce w standardzie ma znacznie bardziej przyziemne ogumienie Pilot Sport EV. W optymalnych warunkach tak ambitne opony powinny dać 208 GTi przewagę tempa i osiągów kosztem efektywności na mokrej nawierzchni i wydajności.

Reklama

Peugeot Sport dołożyło starań, aby nowy model zachowywał się na drodze tak dobrze jak kultowi poprzednicy.

Wiceprezes Stellantis Motorsport, Jean Marc Finot, powiedział: "Brałem udział w tworzeniu oryginalnego 205 GTi 40 lat temu, dlatego ta nowa era innowacji z E-208 GTi ma dla mnie szczególne znaczenie i cieszę się, że ponownie odnajduję typową dla PEUGEOT GTi zwinność i wyczucie kierownicy. Jestem dumny, że mogę zaprezentować samochód, który łączy wyścigową doskonałość z nowoczesną przyjemnością z jazdy".

Jeśli miałeś już do czynienia z normalnym 208, design wersji GTi nie będzie zaskoczeniem. Zmiany są mało radykalne: Peugeot zdecydował się na aplikację czerwieni wielu miejscach nadwozia i wnętrza oraz na unikalny dla GTi czerwony lakier. Z zewnątrz czerwone akcenty można zauważyć w emblematach, reflektorach, przyciemnionym grillu, na spoilerze, a nawet przy nadkolach. Czerwone logo GTi umieszczono też w kontrowersyjnych felgach naśladujących kultowy wzór Speedline z 205 GTi, które na pewno nie wszystkim przypadną do gustu.

2026 Peugeot 208 GTi felgi
19

W środku powtórzono ten sam schemat. Czerwień przebija się na dywanikach, wykładzinach, pasach bezpieczeństwa i w innych miejscach dając kabinie sportowy wystrój. Wybierak kierunku jazdy i charakterystyczna dwuramienna kierownica pochodzą z każdego innego 208, ale porządna dawka alcantary i tkaniny na głębiej wyrzeźbionych fotelach nadaje wnętrzu świeżości. Cyfrowe zegary i oświetlenie ambientowe fabrycznie mają czerwone barwy. Nie zabrakło też fake-karbonowych wykończeń na desce rozdzielczej.

Cenniki nowego Peugeota 208 GTi nie są w tej chwili opublikowane, ale nie będą nawet zbliżone do poprzednika. Bliźniacze modele Abarth 600e Scorpionissima i Alfa Romeo Junior Veloce kosztują w Polsce odpowiednio od 212 i 215 tys. zł, więc przewidujemy dla GTi cenę startową w okolicach 200 tys. zł.

2026 Peugeot 208 GTi - podstawowe dane

Napęd: pojedynczy silnik, FWD
Moc: 278 KM
Moment obr.: 345 Nm
Masa: ok. 1600 kg
Stosunek moc/masa: 174 KM/tonę
0-100 km/h: 5,7 s
Prędkość: 180 km/h
Zasięg: 350 km
Cena: szac. 200+ tys. zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025
2025 Honda Civic Type R Ultimate Edition debiut
Honda / Civic
Honda Civic Type R Ultimate - koniec najlepszego hot hatcha na rynku

Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.

5 czerwca 2025
Pogea Classics Mercedes SL R107 project
Restomod
Idealny przepis na restomoda? Współczesne V8 AMG w klasycznym SL-u

Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.

5 czerwca 2025