Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Pierwsze dostawy TVR Griffith opóźnione co najmniej do 2023 roku

Odrodzony TVR dostał kolejny oddech życia, ale nie spodziewajcie się nowego modelu Griffith na drogach w najbliższym czasie

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 listopada 2021
TVR Griffith
9

Dziesięć miesięcy po 2-milionowym zastrzyku gotówki mającym pomóc TVR Griffith wejść na rynek firma ogłosiła nowe partnerstwo biznesowe z Ensorcia Metal Corporation. Nie ujawniono informacji jak bardzo nowy partner pozwoli zbliżyć się do uzbierania potrzebnej kwoty 25 mln funtów. Jedyne co wiemy, to że kolejne kłopoty zostały tymczasowo rozwiązane, a nowy partner pomoże wprowadzić długo wyczekiwanego Griffith i kolejny model, tym razem elektryczny.

Nie podano żadnych detali, choć Ensorcia Metal Corporation ma pomóc rozwijać i wdrażać nowe, alternatywne napędy przyszłości. To dziwne, bo wciąż napędzany solidnym V8 Griffith nie jest nawet blisko seryjnej produkcji. Les Edgar, prezes TVR, powiedział: “Już od dłuższego czasu było jasne, że napędy elektryczne muszą być częścią naszej przyszłości. Znalezienie odpowiedniego partnera na nadchodzącą drogę było skomplikowanym procesem". Firma stowarzyszona Ensorcia Automotive podobno również wniosła środki finansowe w rozwój spalinowego Griffitha.

Pierwsze Griffith’y miały zostać dostarczone na początku 2019 roku, a wszystko wyglądało w porządku z portfelem zamówień o wartości 40 milionów funtów i zabezpieczonym finansowaniem zarówno od partnerów finansowych, jak i rządu walijskiego, ale teraz TVR przesunął pierwsze dostawy na późny 2023 rok, sześć lat od debiutu w 2017 roku.

W połowie 2018 roku TVR pozyskał hale produkcyjne, ale z doniesień prasowych wynika, że stan techniczny budynków okazał się o wiele gorszy niż początkowo się wydawało. Mający 3-procentowy udział w strukturze własnościowej TVR walijski rząd odgrywa ogromną rolę w uzdatnianiu miejsca do warunków przyszłej produkcji, ale na niewiele może się to zdać. Nadal potrzebne jest ponad 100 milionów funtów na budowę parku technologicznego w miejscowości Rhyd-y-Blew, a to może powodować kolejne opóźnienia.

Pomimo niezliczonych wizyt na targach i salonach od momentu debiutu w 2017 roku TVR Griffith nieznacznie tylko zbliżył się do wersji produkcyjnej. Potrzebne są niebagatelne nakłady finansowe i umysłowe, by dokończyć proces budowy i rozwoju samochodu, więc sprawa na razie utknęła w martwym punkcie. Zastrzyki gotówki na pewno w jakimś stopniu pomogą, ale to na razie kropla w oceanie jeśli chodzi o koszty testowania prototypów i ich rozwój. Nie pomoże nawet Gordon Murray Design, z którym TVR współpracuje w zakresie optymalizacji kosztów produkcji.

TVR Griffith
9

Nowy Griffith ma być pierwszym modelem TVR od czasu wypuszczenia Sagarisa w 2004 roku i pierwszym samochodem tej marki od czasu przejęcia jej przez przedsiębiorcę Lesa Edgara w 2013 r. Coupe z silnikiem V8 z przodu napędzającym koła tylne ma rywalizować na rynku z takimi tuzami jak Porsche 911, Jaguar F-Type czy AM Vantage. Ma być również bazą dla zespołu wyścigowego, którego ambicją jest wygrać w klasie GT w wyścigu 24h Le Mans.

Z wierzchu Griffith wygląda jak typowy TVR, ale pod spodem kryje miks nowoczesnej technologii i klasycznej inżynierii. Silnik jest z pewnością z tej drugiej kategorii, bo 5-litrowe V8 Forda jest już sprawdzone w bojach i ma być początkiem walki z kiepskimi opiniami o niezawodności TVR.

Nad silnikiem popracują jeszcze brytyjscy specjaliści z Coswortha, żeby wycisnąć z niego trochę więcej osiągów. W egzemplarzach przedprodukcyjnych V8 ma końcówki rur wydechowych z boku, tuż za przednim kołem - detal, który nie wyglądałby źle także w dawnych TVR Griffith z lat 60. Tylny spoiler jest tak mały jak tylko się dało, by uzyskać nienaganną linię boczną nadwozia.

Zgodnie z filozofią produkcji iStream stosowaną przez Gordon Murray Automotive częścią technologii będzie całkiem wyrafinowana aerodynamika. Przykładowo boczny wydech pozwala zrobić prawie całkowicie płaski spód auta, więc efekt przyziemienia będzie tu naprawdę potężny. Jedynym zauważalnym elementem aero będzie tylny spoiler, który musi być ze względu na poprawę trakcji kluczową głównie dla wyczynowej wersji Griffith, która ma się wkrótce ścigać na torach.

Oczywiście rzeczywistość, w której to faktycznie się spełni, nadal wygląda dość ponuro dla TVR, nawet z nową linią życia. Czy ten powiew życia jest niczym więcej jak tylko mgnieniem oka na pustym radarze, czy początkiem nowego impulsu, będziemy musieli poczekać i zobaczyć.

Reklama

TVR chwali się, że Griffith ma wyjątkową sztywność nadwozia i powinien zamknąć się w masie własnej 1250 kg. Jeśli chodzi o wymiary to auto ma 4314mm długości, 1850 mm szerokości i 1239 mm wysokości. Żebyście mieli kontekst, to obecne Porsche 718 Cayman ma odpowiednio 4379 mm, 1801 mm i 1205 mm.

Pod nadwoziem z włókna węglowego zaprojektowanym przez Davida Seesinga, zawieszonym na podwoziu iStream o rozkładzie masy 50:50, znajdują się podwójne wahacze z przodu i z tyłu, z regulowanymi amortyzatorami typu coilover i sprężynami koncentrycznymi. Kierownica ma elektryczne wspomaganie, a hamulce opierają się na pływających tarczach wentylowanych o średnicy 370 mm z przodu i 350 mm z tyłu. Przy przedniej osi pracują 6-tłoczkowe zaciski, a przy tylnej 4-tłoczkowe. Na koła nałożone są opony Avon ZZ5 w rozmiarze 235/35 R19 z przodu i 275/30 R20 z tyłu.

Chociaż moc i moment obrotowy nie zostały jeszcze podane, oficjalne wideo TVR stworzone we współpracy z Goodwood potwierdza, że silnik produkuje 480 KM. Lektura informacji prasowej przynosi informację, że auto będzie mieć stosunek mocy do masy 400 KM na tonę, choć 480 koni na 1250 kg to stosunek 390 KM na tonę, a więc nieco mniej. Powiedziano nam, że manualna skrzynia stworzona przez firmę Tremec szacowana jest na 950 Nm przy 7500 obrotów.

TVR Griffith wnętrze auta
9

TVR nie mówi zbyt wiele o osiągach, ale twierdzi, że prędkość maksymalna wyniesie ponad 320 km/h, a czas 0-96 km/h wyniesie mniej niż 4 s. Samochód będzie oferowany z różnymi trybami jazdy.

Jeśli jesteś fanem starych TVR-ów, spodziewasz się niekonwencjonalnego wnętrza i chociaż nowy Griffith nie dorównuje swoim przodkom pod względem dziwactw i zwyczajnie głupich detali, to w środku nie jest nudny jak Audi. Są wirtualne zegary, pokrętła do obsługi klimatyzacji, a nawet bezkluczykowy system zapłonu. Aluminiowe pedały również wyglądają odpowiednio. Surowy Griffith miał być wyceniony na 90 000 funtów, a nabywcy mieli do wyboru całą gamę kolorów, w tym odcienie Launch Edition, wraz z w pełni skórzanym wnętrzem.

Pięćset egzemplarzy Griffith Launch Edition ma zostać wyprodukowanych i choć wszystkie zostały kiedyś rozliczone, "niewielka liczba" jest jeszcze dostępna do kupna.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Ford Ranger Raptor test główne
Ford / Ranger
Ford Ranger Raptor w kobiecych rękach - kto pierwszy wymięknie?

Potężny pickup, który za nic ma sobie grawitację vs. równie gibka, ale jednak kobieta. Czy dogadają się ze sobą na 1000 km asfaltów, pól i bezdroży?

9 czerwca 2023
Hyundai Tucson N Line zdjęcie główne
Hyundai / Tucson
Hyundai Tucson N Line - z bezpiecznym szaleństwem

Zazwyczaj półśrodki typu X-Line cz Y-pakiet bywają mocnym nadużyciem ze strony producentów. Hyundai wybrał własną drogę.

9 czerwca 2023
Porsche Mission X główne
Porsche / Mission X
Prezentacja: Porsche Mission X - nowy hypercar na 75-lecie firmy

Z okazji 75. urodzin Porsche samo sobie sprawiło prezent - elektryczny hipersamochód nowej generacji.

9 czerwca 2023
Alpine A110 R Le Mans główne
Alpine / A110
Alpine A110 R Le Mans - 100 sztuk na stulecie

Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.

8 czerwca 2023
Caterham Project V teaser
Caterham / Project V
Caterham zapowiada elektryczny model sportowy o kryptonimie Project V

Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.

7 czerwca 2023
Tesla Model S Plaid Track Pack Nurburgring
Tesla / S Plaid
Tesla Model S Plaid Track Pack odzyskuje rekord samochodów EV na Ringu

Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.

5 czerwca 2023
Ferrari SF90 test spyshot
Ferrari / SF90 Stradale
Prototyp ekstremalnego Ferrari SF90 przyłapany podczas testów

Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.

2 czerwca 2023
Bugatti Bolide testy na torze
Bugatti / Bolide
Bugatti Bolide rozpoczyna program testów na torze

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

2 czerwca 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023