Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Po 23 latach Ford kończy produkcję Focusa ST

Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 czerwca 2025
Ford Focus ST koniec produkcji
3

Ford Europe oficjalnie ogłosił, że Focus ST przestał być oferowany. Zamówienia na ten model zostały zamknięte prawie 23 lata po debiucie Focusa ST170 pierwszej generacji. Tak kończy się niezwykle zasłużona dynastia szybkich Fordów - producent ostatecznie wygasi linię produkcyjną tego modelu w listopadzie tego roku.

W niemal poetycki sposób ostatnie 170 zaplanowanych do produkcji egzemplarzy Focusa ST rozjedzie się po świecie jako stocki dealerskie. Koniec ST, jak i ogólnie Focusa, nie jest jednak w żaden sposób szokujący. Różne przepisy homologacyjne i podatkowe w poszczególnych krajach są wyjątkowo nieprzychylne dla czysto spalinowych samochodów usportowionych, zwłaszcza tych mających walczyć o klienta niższymi cenami i marżami. Samochody są coraz droższe w produkcji, zakupie i finansowaniu. Już w 2022 roku Ford otwarcie komunikował, że Fiesta i Focus nie będą miały następców. Pierwszy z tych modeli odszedł w połowie 2023 roku, pod koniec 2025 zakończy się produkcja tego drugiego.

Nie można już konfigurować Focusa ST. Ford ostatnie wyprodukowane egzemplarze sprzeda poprzez stocki dealerskie.

Oznaczenie ST przetrwa jednak w Pumie ST. Crossover Forda wypada bardzo dobrze na tle rynkowej stawki w swoim segmencie, jednak nie jest w stanie dostarczyć tej jakości którą miała Fiesta ST dzieląca z Pumą wiele podzespołów. Poza tym od kiedy zamiast 1.5-litrowej jednostki turbo z manualem zastosowano mniejsze 1.0 z miękką hybrydą i DCT, Puma ST jest tylko cieniem swojej poprzedniczki.

Reklama

Śmierć Focusa oznacza też koniec historii zachodnioniemieckiej fabryki Forda w Saarlouis. Produkcja trwała tam nieprzerwanie od 1970 roku, gdy wprowadzono na rynek pierwszego Escorta. Z tej fabryki wyjeżdżało potem wiele różnych modeli, w tym oryginalne Capri czy każda istniejąca generacja Focusa.

Ford Focus ST MK1 2002
3

Wprowadzony w 2002 roku Focus ST170 był średnio-ostrą alternatywą dla topowego, nieco nieokrzesanego, Focusa RS MK1. Dopracowywany przez Coswortha 170-konny, dwulitrowy silnik Duratec nie jest może szczytem technologii, ale w połączeniu ze znakomitym Focusem MK1 i kilkoma poprawkami w zawieszeniu i układzie jezdnym, ST170 jest wyjątkowo kompetentnym i dynamicznym wozem.

“Biorąc pod uwagę, że silnik jest tak charyzmatyczny jak automatyczna sekretarka, zdumiewające jak szybko wchodzisz w rytm, pochłonięty ilością i dokładnością przekazu płynącego z kół poprzez kierownicę i fotel” - napisał współzałożyciel i redaktor naczelny Evo, Richard Meaden, w teście grupowym z 2003 roku, w którym ST170 zmierzył się z Hondą Civic Type R EP3 i nowym wówczas Renault Sport Clio 182 Cup.

Focus ST miewał lepsze i gorsze momenty, ale zazwyczaj był ciekawą alternatywą dla bardziej mainstreamowych hot hatchy.

Reklama

„Pod względem czystej dynamiki Focus ma najlepsze połączenie neutralności i bezpieczeństwa, doprawione dobrze dobraną szczyptą regulacji przepustnicy”.

Focus ST MK1 prawdopodobnie był złotym środkiem wszystkich ST, zwłaszcza że kolejna generacja z 2005 roku mocno poszła w stronę brutalizmu. Zastosowany w niej pięciocylindrowy silnik 2.5 turbo szczęśliwie posiadał bardzo dużo charakteru i generował solidne 225 KM i 320 Nm. Focus ST MK2 był większy, cięższy i mniej subtelny niż poprzednik - jak na hot hatcha miał w sobie dużo pierwiastka GT - ale wciąż dobrze się prowadził i miał niezły balans. Bazowa konstrukcja silnika tym razem była wspólna dla ST i późniejszego RS MK2. Wersja ST z tamtego okresu zadaje pytanie czy na pewno potrzebujesz RS-a, a nie dlaczego nie przypomina go w większym stopniu.

Ford Focus ST MK3 2012
3

Generacja MK3 z 2012 roku jest rzadkim przykładem obniżki formy Forda w segmencie hot hatchy, zwłaszcza że Fiesta ST MK7 z tych czasów była po prostu obłędna. Model ten nie potrafi poradzić sobie ze swoją mocą, a zwyczajowe dla Forda ze znaczkiem ST przebłyski dynamiki i reaktywności sprawiają, że silnik wypada jeszcze bardziej rozczarowująco. Motor 2.3 o mocy 250 koni mechanicznych może pozazdrościć poprzednikowi wyrazistego charakteru. Wóz jest szybki, ale mało efektywny, za to bardziej praktyczny, bo można było zamówić wersję kombi, albo wybrać ST z turbodieslem. Dziki Focus RS MK3 z nowym napędem AWD wniósł trochę więcej charakteru, zaangażowania i błysku, ale nie pozbył się całkowicie wpadek bratniego ST. Wciąż ma zbyt mało elastyczne zawieszenie i skłonność do wyrywania kierownicy podczas mocnego przyspieszania.

W generacji MK4 Focus ST wreszcie przypomina siebie z najlepszych czasów. Jest jeszcze mocniejszy, bo ma 280 KM i 420 Nm, ale przede wszystkim odzyskał tak mile widzianą precyzję i kontrolę w prowadzeniu, czym przypomniał nam jak dobry może być szybki Ford. Nawet jeśli nie dorównuje Hondzie Civic Type R w żadnej kwestii, nadal jest spójny w swojej responsywności i balansie. W kolejnych wersjach EditionTrack Pack dodano mu tylko odrobinę ostrości i agresji, przez co stał się tak dobry, że w dawniejszych czasach, gdy hot hatche nie potrzebowały 400 KM i napędu na cztery koła, spokojnie mógłby nosić znaczek RS.

Focus ST nigdy nie był liderem swojej klasy, ale wprowadzał w niej bardzo pożądaną różnorodność. Ogółem świat samochodów usportowionych i sportowych zawsze był bardziej interesujący gdy były w nim wszelkiego rodzaju szybkie Fordy.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025